Jon Lang - İnsan Davranışına Yönelik Tasarım, Mimarlık ve Davranış Bilimleri - Notlar
Jon T. Lang, Charles
Burnette, Walter Moleski, David Vachon
Designing for Human Behavior, Architecture and the
Behavioral Sciences, Dowden, Hutchinson & Ross, Stroudsburg, 1974
Önsöz
1971 sonbaharında düzenlenen “İnsan Davranışı İçin Mimarlık”
konferansı…
İnsanların davranışlarını kolaylaştıran çevrelerin tasarımı.
Ortamların insanlar için taşıdığı anlam, beğeni ve manevi
değerler.
1. Bölüm / Mimarlıkta yeni sorunlar, duyarlılığın
yetersizliği, sosyal bilimlerle teorik temelin gerekliliği
2. Bölüm / Çevresel psikolojinin mimarlık teorisine katkısı:
estetik, imgeler, mekânsal davranış.
3. Bölüm / Davranış bilimlerinin mimari programlamaya
metodolojik katkısı, veri kullanımı örnekleri.
4. Bölüm / Kitabın hedeflerinin değerlendirilmesi,
mimarların ilgisini çeken alanların belirlenmesi.
5. Bölüm / Referans bibliyografyası
Çevresel psikolojinin kapsamı çok geniş…
…
BİRİNCİ BÖLÜM: MİMARİDE ORTAYA ÇIKAN SORUNLAR
Mimarlar her zaman “insanlar için” tasarladıklarını iddia
etseler de, niyet ile sonuç arasında ciddi bir fark var.
İhtiyaçlar artık sadece fizyolojik değil; öz saygı, kendini
gerçekleştirme gibi daha yüksek düzeyli ihtiyaçlar ön plana çıkıyor.
Geleneksel tasarım ilkeleri bu yeni ihtiyaçlara yanıt
vermekte yetersiz kalıyor.
Mimarların kullanıcıya karşı yukarıdan bakan tutumları
sorgulanıyor.
Tasarım sürecinde kullanıcıların alternatifler hakkında
bilgilendirilmesi gerekiyor.
Modern mimarlıkta çevrenin davranışı belirleyeceği fikri
yaygındı.
St. Louis’deki Pruitt-Igoe Projesi / Le Corbusier’in ünlü
projelerinden esinlenerek tasarlanmıştı.
Başlangıçta övülen tasarım, zamanla şiddet ve izolasyonla
anıldı.
Amos Rapoport / mimari anlamlar mimarların
dünyasına ait, kullanıcıların değil.
Mimari bilgi genellikle gayriresmî ve sezgisel tasarım
ilkelerine dayanır
Christopher Alexander ve ekibi, mimari bilgiyi “desen dili”
olarak yapılandırmayı önerir.
Desen dili: bağlam (X), çözüm (Y) ve sorun (Z) üçlüsünden
oluşur.
Desen dili, bina tiplerinden çok davranış tiplerine
odaklanırsa daha kullanışlı hale gelir.
İnsan ekolojisi: grup davranışını fiziksel çevreyle birlikte
inceler.
Çevre psikolojisi: bireye odaklanır
Kenneth Craik / Çevre psikolojisiyle ilgili araştırma
alanları belirlemiş:
- Çevresel algı ve değerlendirme
- Bilişsel temsiller
- Kişilik-çevre ilişkisi
- Karar verme, kamu tutumları
- Mekânsal davranış, yoğunluk etkileri
- Kurumsal ve yerleşim ortamları
- Manzara ve açık hava rekreasyonu
Henry Wotton, Vitruvius'un sözlerini, mimarlığın kaygısının
"emtia, sağlamlık ve haz" boyutları üzerine iyi bir yapı inşa etmek
olduğunu söyleyerek yorumlamıştır. 25 Modern mimarinin çoğu, meta + sağlamlık =
haz varsayımını benimsemiştir.
Profesyonel ve Müşteri: Ortaya Çıkan Bir İş Birliği İlişkisi / Howard E.
Mitchell
Lewis Mumford: Teknolojik gelişme insan değerlerini
gözetmediği sürece özgürlük getirmez.
Mimarlık, iktidar elitleriyle olan tarihsel ittifakını
sürdürmeli mi?
Mimari ürün yalnızca profesyonelin yaratıcılığının ürünü mü
olmalı?
Gelecekte mimar-müşteri ilişkisi:
Sadece işbirlikçi değil, aynı zamanda toplumsal değişimi
tetikleyici olabilir.
James S. Ackerman’ın tespit ettiği iki mimarlık tutumu
Pragmatik tutum: “Onlara istediklerini ver” / Müşteri odaklı
ama kısa vadeli yatırımcıyı temsil eder; moda modernizme ya da muhafazakâr
tasarıma yol açar.
Egoist tutum: “Onlara istediklerimi ver” / Mimarın kişisel
stilini yüceltir; kullanıcıyı değil, tasarımcının estetik mirasını önceler
Geleceğin insani ortamlarını yaratmak için bu yaklaşımlar
yetersiz kalır.
Sezgisel duyarlılık artık yeterli görülmemekte; sosyal
gerçekliklere dair bilgi zorunlu hale gelmektedir.
Christian Norberg-Schulz
Mimar boşlukta çalışmaz / ekonomik, politik, sosyal,
kültürel ve fiziksel koşullardan oluşan “durumlar” içinde çalışır.
Bu durumlar, çevreyi farklı şekillerde gören insanlar
tarafından şekillenir.
“İyi çözüm” tanımı bağlama göre değişir; mimar bu bağlamı
sorgulamalıdır.
Egemen ahlak kuralları değiştiğinde, bireyler çevresel
koşulların kurbanı olarak görülür ve kurumlar dönüşür.
…insani bir gelecek, rekabetçi değil işbirlikçi ilişkilere
dayanmalıdır.
Frank Jenkins: Mimar, binanın atmosferini ve kullanıcı
üzerindeki etkisini kontrol etmeli; sadece estetik değil, davranışsal etkiler
de önemlidir.
Gelecekte mimarın iki seçeneği var:
• Geleneksel
değer sistemine savunmacı biçimde tutunmak
• Karşılıklı
güvene dayalı ilişkiyi aktif biçimde teşvik etmek
…
Mimari İnanç Sistemi ve Sosyal Davranış / Alan Lipman
Bu makale, çağdaş mimarlık ideolojisinin bir yönünü
incelemekte ve mesleğin inanç sisteminin bu yönünün, uygulayıcıların
kendilerini içinde buldukları durumları tanımlamalarına ve bunlara yanıt
vermelerine nasıl yardımcı olabileceğine dair bazı öneriler sunmaktadır.
Mimarlık teorisi, fiziksel çevrenin sosyal davranışları
etkilediği veya belirlediği inancına dayanır.
Peter Blake: “Form işlevi takip eder” sloganı, modern
mimarinin özeti olarak görülür.
B. Bakema:
“Mimarlık, insan davranışının üç boyutlu ifadesidir.”
J. Noble:
Tasarımcılar, her aşamada insan davranışına dair varsayımlarda bulunur.
Mimari determinizm, mimarın toplumsal sorumluluğunu artırma
potansiyeli taşırken, aynı zamanda indirgemeci bir yaklaşıma da dönüşebilir.
Mimarlar, üçlü bir kimlik arasında sıkışır:
• Sanatçı →
Estetik ve sezgisel yaratıcılık
• Teknolog →
Rasyonel analiz ve teknik uzmanlık
• Toplum
Mühendisi → Sosyal deneyim ve davranışsal içgörü
Kişisel himaye azaldıkça, mimar müşteriyle daha kurumsal ve
uzak bir ilişki kurar.
Kitlesel yapı talepleri, mimarları modüler koordinasyon,
sistematik tasarım ve üretim tekniklerine yöneltiyor.
“Sanatçıdan teknisyene” doğru bir kayma yaşanıyor.
Çevresel tasarımda teorinin iki yönlü bir amacı vardır:
birincisi, bina yapımında insan amaçlarını ve ihtiyaçlarını anlamak, ikincisi,
sosyal bilimcilere tasarımın işleyişine erişim sağlamak.
Çevresel Tasarımın Toplumsal Düzeni / Constance Perin
İnsan merkezli “çevre tasarımı yaklaşımı” geliştirmeye
çalışıyor.
İnsanlar çevreleriyle mükemmel uyum içinde değil, sürekli
adaptasyon halindedir.
Fiziksel çevre, bireyin amaçlarını gerçekleştirmesini
kolaylaştırdığı veya engellediği ölçüde anlam kazanır.
Konut Kalitesi
Konutların iç mekân yaşanabilirliği üzerine sistematik
değerlendirmeler eksik.
Konut büyüklüğü, sosyal statünün bir göstergesi haline
gelmiş olabilir.
Gelir düzeyinden bağımsız olarak daha büyük konutlara
duyulan ihtiyaç, ideolojik varsayımlarla gölgeleniyor.
Küçük evlerde, kullanıcılar mekânı yeniden düzenleyerek
faaliyetlerini sürdürmeye çalışıyor.
Küçük konutlarda daha fazla mekânsal kural koyuluyor; bu da
çatışmaları artırıyor.
Kuralların artışı, aile huzurunu azaltıyor ve bireylerin
gruptan uzaklaşmasına neden oluyor.
David J. Rothman, 1820’ler sonrası Amerika’da suçlular, akıl
hastaları, yoksullar ve evsiz çocuklar için kurumların neden hızla inşa
edildiğini sorguluyor.
Akıl hastaneleri ve hapishaneler, reformcuların katı düzen
anlayışını mimari biçimlerle pekiştiriyor.
Tasarım ilkeleri, yaşayanların toplumsal düzeninden
türetilmelidir; geçmişin kalıplarından değil.
…
Tasarım Sürecinin Bir Modeli / Jon Lang, Charles Burnette
Geleneksel tasarım yaklaşımı sezgisel, zayıf yapılandırılmış
ve çözüm odaklıdır.
Sorun odaklı tasarım, çözüm üretmeden önce sorunun tanımına
ve analizine odaklanır.
Tasarım Modellerinin Türleri
• Tanımlayıcı
modeller: Gerçekte ne olduğunu betimler.
• Davranışsal
modeller: Neden olduğunu açıklamaya çalışır.
• Normatif
modeller: Ne yapılması gerektiğini belirtir.
Gerçek tasarım süreci, mimarın hayal ettiğinden daha çok
aktör içerir: yasa koyucular, plancılar, müteahhitler, kullanıcılar.
…
“Zamansız İnşa Etme Yolu” nun Erken Bir Özeti 1970 / Christopher Alexander
Çevresel tasarımın en temel sorusu “gerçeklik”
Gerçek olan şey, kendi doğasına sadık, iddiasız, bütün ve
doğrudan olandır.
Elhamra, Zen tapınağı, dağ köyü gibi örnekler, bu
“gerçeklik” duygusunu taşır.
Modern mimarlık ise çoğu zaman sahte, iddialı ve insanın
içsel doğasına yabancı.
Gerçek bir şehir, yalnızca birkaç mimarın değil, tüm bireylerin
katkısıyla oluşabilir.
Tüm çevresel ölçekleri tek bir bütün olarak nasıl
görebiliriz?
(Christopher Alexander’ın The Timeless Way of Building adlı
kitabının özeti)
Bütünlük, dışsal değil içsel bir
niteliktir
Bir sistem kendi doğasına sadık
kaldığında ve içsel güçleri dengede olduğunda bütündür.
Gerçeklik, bütünlükle özdeştir
Gerçek çevreler doğanın geometrisine sahiptir
Her çevre, bir kültürün mekânsal kategorilerle ifade edilmiş
üç boyutlu bir yansımasıdır.
…bir evin iç düzeni ailesinin kültürünü, bir şehrin yapısı
halkın kültürünü temsil eder.
Her çevre, mekânsal ilişkilerin tekrar eden sistemleriyle
tanınır: Londra, Japon bahçesi, Amerikan benzin istasyonu gibi.
Geleneksel yapılar / paylaşılan desen dilleriyle inşa
edilmiştir.
…modern desen dilleri paylaşılmaz ve uzmanlaşmıştır.
Bütünlük İçin Gerekli Beş Koşul
1. Derin
psikolojik ihtiyaçlar çevreye yansıtılmalı.
2. Disiplinler
arası entegrasyon sağlanmalı (duygular, iklim, mühendislik, ekonomi…).
3. Ortak
deneyim havuzu erişilebilir olmalı.
4. Tüm yapı
eylemleri bütünlüğe katkı sağlamalı.
5. Çevre,
yaşayanlar tarafından inşa edilmeli; kitlesel süreçler yerel çeşitliliği yok
eder.
Geleneksel toplumlarda bu beş koşul sağlanırdı; modern
toplumda ise hiçbiri sağlanmıyor.
Paylaşılabilir bir desen dili,
belirli bir bağlamda kullanılabilecek açık kalıplardan oluşan, tasarıma uygun
sırayla düzenlenmiş bir sistemdir.
Tasarım, dışarıdan inşa edilmez; içeriden büyütülür.
Desen dilleri çevrenin tohumlarıdır; tasarım bu tohumların
büyümesiyle oluşur.
Kendi tasarım yeteneğini geliştirmek isteyen, desen dilini
geliştirmelidir.
…
İnsan ve Kurumsal Bina / M. Powell Lawton
…kurumsal mimarinin bireysel ihtiyaçları göz ardı eden
standartlaşmış yaklaşımlarını eleştiriyor ve çevreyle birey arasındaki uyumu
merkeze alan bir tasarım anlayışını savunuyor.
…
Çevre Psikolojisi ve Tasarım Meslekleri / Harold M. Proshansky
Çevre Psikolojisi
Mekânsal algı, kişisel alan, çevresel stres, davranışsal
uyum gibi kavramlar temel yapı taşlarını oluşturur.
Tasarımcılar, çevre psikolojisinin sunduğu davranışsal
verileri anlayarak daha kapsayıcı ve kullanıcı odaklı mekânlar yaratabilir.
…
İKİNCİ BÖLÜM: ÇEVRESEL DAVRANIŞIN TEMEL SÜREÇLERİ
…çevre psikolojisinin temel kavramlarını açıklayarak,
mimarlık ve davranış bilimleri arasında anlamlı bir iş birliği kurulabilmesi
için gerekli teorik zemini sunuyor.
W. Ross Ashby / Çevre, organizmayı etkileyen ve organizmanın
davranışıyla değişen değişkenler bütünüdür.
İnsan-çevre etkileşimi: Birey çevresini dönüştürürken aynı
zamanda ondan etkilenir; bu karşılıklı ilişki tasarımın merkezinde yer
almalıdır.
Mimari Çevrenin Üç Temel İşlevi
1. Fizyolojik
destek: Davranışı sürdürebilmek için gerekli bedensel koşulları sağlar.
2. Davranışsal
ortam: Gerekli aktivitelerin gerçekleşebileceği mekânları sunar.
3. Sembolik
destek: Psikolojik durumları semboller aracılığıyla destekler.
Her işlev, algısal, bilişsel ve eylemsel bileşenler içerir.
Algı sadece görsel değildir:
İnsanlar çevreyi görerek, koklayarak, duyarak ve hissederek algılar. Bu çok
modlu deneyim, tasarımda tutarlılık gerektirir.
…
Bilişsel psikoloji, zihnin işleyişiyle ilgilenir
Bireyin çevreyle ilişki kurma biçimi kişilik özellikleri ve
kültürel geçmişe bağlıdır.
Clare Cooper, evin benliğin sembolü olduğunu savunur.
Quintillianus örneği:
Hatipler, konuşmalarını ezberlemek için mimari mekânları zihinsel haritalar
olarak kullanır.
Mekâna yönelik tutumlar, mahremiyet ihtiyacı ve çeşitlilik
arayışı kişilikle ilişkilidir.
Kültür, mekânsal davranışı yönlendiren temel sistemdir.
Edward T. Hall: Mekânsal
davranışın kültürel bağlamını inceleyen öncü çalışmalarıyla tanınır.
Amos Rapoport: Ev Formu ve Kültürü kitabında kültür ile
mekânsal yaşam kalıpları arasındaki ilişkiyi ele alır.
Mimari çevre, sosyal davranışları nadiren değiştirir; esas
belirleyici sosyal ve kültürel bağlamdır.
…
Algı Teorileri ve “Biçimsel” Tasarım / Jon Lang
Bu makalenin konusu, algı teorileri, günümüzde birçok temel
tasarım dersinde ele alınan ve öğrencilere sunulan tasarımdaki biçimsel
meseleler ve algı teorisi ile temel tasarım teorisi arasındaki uyumsuzluktur.
Biçimsel estetik: Oran, ritim, tekrar, bütünlük ve
tutarlılık gibi görsel düzen ilkeleriyle ilgilenir.
Sembolik estetik: Kültürel ve ideolojik anlamlar üzerinden
değerlendirme yapar
Algı Teorilerinin Dört Kategorisi
Deneycilik / Algı duyusal verilerle başlar; deneyimle
şekillenir.
Rasyonalizm / Algı zihinsel yapıların ve doğuştan gelen
yetilerin ürünüdür. (Kant, Piaget)
Gestalt / Algı, bütünsel örüntülerle işler; biçim ve alan
ilişkileri önemlidir.
Bilgiye dayalı teori / Algı, bağlam içindeki örüntülerin
işlenmesidir; duyumdan çok anlam ilişkileri vurgulanır.
(Gestalt Psikolojisi)
Algılanan form, zeminle ilişkisi içinde tanımlanır.
Algısal deneyim ile nörolojik süreçler arasında yapısal
benzerlik varsayımı.
Kandinsky’nin yorumu: Çizgi, noktaya uygulanan dış kuvvetin
sonucudur.
Pragnanz (özlülük) ilkesi:
Algı, mümkün olan en “iyi” organizasyonu arar; bu her zaman mutlak uyum
gerektirmez.
Tasarımın kapsamı: Yalnızca biçimsel değil; anlam ve davranışsal
faktörleri de içermelidir.
Öneri: Temel tasarım eğitiminde yüzey, kontur, doku ve optik
dönüşüm gibi üç boyutlu algı değişkenlerine odaklanılmalı.
…
Mimaride İfadenin Gestalt Psikolojisi / David Levi
Mimari formun algısal ve sosyal etkilerini Gestalt
psikolojisi bağlamında ele alıyor.
…
Binalarda Işık ve Aydınlatma Kullanımında Psikolojik Faktörler / D.
Geoffrey Hayward
Işık, mimaride tarihsel olarak estetik deneyimin temel öğesi
olmuştur.
…
Ev, Kendinin Sembolü Olarak / Clare Cooper
“Ev” kavramını mimarlık, psikoloji ve kültürel sembolizm
ekseninde ele alıyor.
Ev tasarımlarına verilen tepkilerin altında daha derin,
bilinçdışı bir anlam katmanının varlığını sezmiş / Jung’un kolektif bilinçdışı,
arketip ve sembol kavramları bu sezgiyi teorik olarak açımlamış.
Arketip: Evrensel, zamansız psişik enerji düğümleri;
bilinçdışının yapısal öğeleri.
Sembol: Arketipin somut dünyada tezahür etme biçimi; hem
görünür hem gizli anlam taşır.
Ev, beden gibi, benliğin hem dışsal tezahürü hem de
koruyucusudur.
İç mekân samimi benliği, dış cephe ise topluma gösterilen
“kişi”yi (persona) temsil eder.
Yeni bir evle kurulan ilişki, benliğin mekâna yansıması ve
mekânın benliğe dönüşmesiyle gelişir.
(Bachelard)
Ev ve ev olmayan: Benlik ve ben olmayanın mekânsal karşılıkları
Ev = sınır koyan, yapılandıran, koruyan bir merkez.
İç mekân = mahremiyet, dış cephe = toplumsal imge.
Sembol üreticisi insan / Alet yapımından önce ritüel, mit,
dans ve şarkı gibi sembolik üretimlerde ustalaştı
Ev evrenin küçük ölçekli modelleri olarak inşa edilir.
Rapoport’un yorumu: İnsan başarısı, fiziksel ihtiyaçlardan
çok içsel anlam üretme ihtiyacından doğar.
Ev, bireyin kimliğini, statüsünü ve iç dünyasını yansıtır.
Gösterişli evler: Dışa dönük, başarı odaklı bireyler.
Sade mimari: İçe dönük bireyler.
Sübvansiyonlu konuta direnç: Ev-benlik özdeşliği, devlet
destekli konutlara karşı bilinçdışı bir kültürel tepki yaratır.
Müstakil ev + bahçe = ideal ev imgesi
Apartman = ev değil
Yüksek katlı apartmanlar, Amerikalılar tarafından genellikle
reddedilir çünkü kişisel alan hissini zayıflatır ve bireyin öz imajına tehdit
olarak algılanır.
Mobil evler / bireyselliği ve özgürlüğü simgeler.
Ev tasarımı = kimlik tasarımı: Mimar, yalnızca mekân değil,
benlik imgeleri tasarlar.
Ev bir kale / özellikle düşük gelirli bireyler için bu
savunma işlevi ön plandadır.
Ekonomik ve ruhsal istikrar arttıkça, ev bir ifade aracına
dönüşür
Ev dekorasyonu, bireyin benlik algısını yansıtır. Özellikle
yatak odaları kişisel kimliği simgelerken, oturma odaları kolektif aile
kimliğini temsil eder.
Oturma odası, misafirlerin ağırlandığı ve bireyin toplumsal
kimliğini sergilediği performans alanıdır.
Yeni zenginler, statülerini göstermek için gösterişli
tüketime yönelir
Walter Murray, evin ruhunu pencerelerinden okuduğunu anlatır
Anais Nin, evin bireyin içsel korkularını yansıttığını ve
güvenlik sağladığını vurgular
Günter Grass’ın evi, onun karakteriyle bütünleşmiş bir
sağlamlık ve sadelik simgesidir.
Ev, bireyin duygusal gelişiminde kök salan ilk sembolik
mekândır.
Çocuğun dünyası, ev ile onun dışındaki bilinmeyen alanlar
arasında bölünür.
Ev, çocuk için ilk güvenlik ve aidiyet mekânıdır
Jung’un rüyasında ev, bilinç düzeylerini temsil eden çok
katlı bir yapı olarak ortaya çıkar
Üst kat: bilinçli zihin
Zemin kat: bilinçaltının ilk katmanı
Bodrum ve mağara: kolektif bilinçdışı ve ilkel benlik
Jung, rüyaları yalnızca geçmişin değil, gelecekteki
potansiyelin de habercisi olarak görür.
Jung için Zürih Gölü kıyısında inşa ettiği Bollingen
Kulesi’ni ruhsal gelişimin somut bir temsilidir.
Ev, farklı kültürlerde ve zamanlarda benliğin fiziksel
dünyadaki kalıcı ve değişmez sembolü olarak ortaya çıkar.
Yazı öncesi toplumlarda mekân homojen değildir; kutsal
yerleşim alanları ile biçimsiz, kaotik çevre arasında ayrım vardır.
İnsan, yeni bir yere yerleştiğinde hem yatay (toprak) hem
dikey (gök ve yeraltı) bağlantı eksikliğiyle karşılaşır.
Kutsal bir yapı (tapınak, türbe, tören evi) inşa ederek
sabit bir merkez yaratır; bu, tanrısal yaratımın taklididir.
Ev ritüellerle kutsanır; eşiği, iç ve dış dünya arasındaki
sınırdır.
Ocak, evin kutsal merkezi olarak görülür
Çin’de ocak “evin annesi” olarak anılır.
Sardunya’da ocak yalnızca ölümde söndürülür.
Madagaskar’da yeni eve ilk getirilen şey ateştir.
Tapınaklar evrenin sembolü olarak inşa edilir:
Kubbe gökleri, zemin toprağı simgeler.
Başlangıçta dairesel yapılar yaygındır.
Dünyanın yaratılışına dair en yaygın ilkel inançlardan biri,
onun bir yumurtadan türediği olduğundan, tapınak ve evlerdeki ilk kozmik
tezahürlerin çoğu yuvarlak veya küresel şekildeydi.
Zamanla kare ve dikdörtgen planlar hâkim olur.
Lord Raglan: Ev biçimleri tapınak biçimlerinden türemiştir;
mimari, evrenin şekline dair inançları yansıtır.
Eliade: Mit ve folklor üzerinden benzer sonuçlara ulaşır;
ev, insanın kozmik düzenle kurduğu ilişkiyi sembolize eder.
İlkel insan evini evrenin merkezi olarak görürken, modern
insan evini benliğin simgesi olarak görür.
Bachelard’ın “topoanaliz” kavramı, mekânların duygusal
geçmişle ilişkisini çözümlemeyi önerir.
Alan Watts’ın vurguladığı gibi, Batı’nın nesnelliğe aşırı
bağlılığı, insanın çevreyle olan sezgisel bağını zayıflatır.
Ev, yalnızca bir barınak değil, benliğin ve evrenin sembolik
bir yansımasıdır.
Mimarlık, yalnızca işlevsel değil, ruhsal ve arketipsel
düzeyde de duyarlı olmalıdır.
…
Mimarinin Anlamını Tahmin Etmek / Robert G. Hershberger
Mimarın en zor görevi, kullanıcıların mekânı nasıl
anlayacağını ve kullanacağını doğru tahmin etmektir.
…
Başta Mimari: Bilişsel Haritalama / David Stea
İnsanların “çevre” algısı ve tasvirine odaklanıyor.
…
Zihinsel İmaj ve Tasarım / Charles Burnette
İnsanlar çevrelerini anlamlandırmak ve içinde yön bulmak
için zihinsel haritalar oluşturur. Bu haritalar, davranışları yönlendiren temel
yapıları sağlar.
Mekânla ilgili kavramlar, sosyal iletişimde ortak anlamlar
üretmek için sembolleşir. Bu imgeler, mimariyi anlatma ve paylaşma biçimimizi
etkiler.
…
Çevresel Durum İçin Veri Üreten Birimler Olarak Davranış Ayarları Plancı ve
Mimar / William F. LeCompte
…
Grup Fonksiyonu ve Sürecinde Bir Faktör Olarak Fiziksel Ortam / Maxine
Wolfe, Harold Proshansky
Sosyopetal mekân: Kişilerarası etkileşimi teşvik eden
düzenlemelerdir (örneğin yüz yüze oturma düzeni).
Sosyofügal mekân: İnsanları birbirinden uzak tutan, etkileşimi
engelleyen düzenlemelerdir (örneğin sırt sırta oturma).
Kişisel Alana Geriye Bakmak / Robert Sommer
…
Yapay Ortamlarda İnsanın Temel Mekansal İhtiyaçlarının Karşılanması / Edward
T. Hall
Batı kültüründe bireyler güçlü mekânsal davranışlar sergiler;
yani mekânı sahiplenme, düzenleme ve koruma eğilimindedir.
…
Mekânsal düzenleme yapılırken şu öğeler dikkate alınmalıdır:
• Mahremiyet
ihtiyacı
• Sosyal
etkileşim düzeyleri
• Mekânın
kişiselleştirilebilirliği
• Kültürel
normlara uygunluk
• Statü ve rol
ilişkileri
…
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: DAVRANIŞSAL BİLGİLERİN ELDE EDİLMESİ VE KULLANILMASI
Alan Lipman’a göre, mimar ile kullanıcı arasındaki sosyal ve
idari uçurum büyümüş; bu da sezgisel yaklaşımların yetersizliğini ortaya
koymuştur.
Bu nedenle, nesnel, sistematik ve disiplinli araştırma
yöntemlerine ihtiyaç vardır.
Mimarlıkta Araştırılabilir Olgular
1. Fiziksel
çevreye odaklanmalı
2. Sosyal ve
davranışsal kalıpları yansıtmalı
3. İnsan yapımı
çevreyle ilişkili olmalı
4. Tüm biçim
düzeyleriyle alakalı olmalı (oda, bina, şehir)
5. Düşük
düzeyleri yüksek düzeylerle bütünleştirmeli
6. Ölçülebilir
olmalı
Bu ölçütler, mimarların müdahale edebileceği alanları
tanımlar.
…
Tasarım Sürecinin Beş Aşaması
1. İstihbarat:
Sorunun tanımlanması
2. Tasarım:
Çözüm geliştirme
3. Seçenek: En
uygun çözümün seçimi
4. Uygulama:
İnşa süreci
5. Değerlendirme:
Kullanımda çözümün test edilmesi
…
Anketler, Sorular ve Röportajlar / Ronald J. Goodrich
…
Görsel Ortamın Özelliklerinin Ölçülmesi / Henry Sanoff
“İlgi” ve “memnuniyet” gibi duygusal yargılar, şu
niteliklerle pozitif ilişkilidir:
• Yenilikçi
• Dinamik
• Uyarıcı
• Cesur
• Ciddi
• Özgün
…
Göze Çarpan Önlemler: Mimarlar İçin Bunların Doğası ve Yararlılığı Arthur
H. Patterson
…
Çevrelerin Değerlendirilmesi: Denizaltı Habitatında Davranışsal Gözlemler /
Robert Helmreich
…
Çevresel Tasarım Araştırmalarında Deneysel Yöntemler / Robert B. Bechtel
…
Ödeme Yapmayan Müşteriyle Planlamada Temel Değerler / John Zeisel
“Kendin yap” mimarisi
Ofisler İçin Davranış Analizi ve Çevresel Programlama / Walter H. Moleski
…
Binaların Performans Temelinde Değerlendirilmesi / Michael Brill
…
Bina Değerlendirmesi, Kullanıcı Memnuniyeti ve Tasarım / Robert Gutman,
Barbara Westergaard
Memnuniyet, çoğu zaman sosyal ilişkiler, hizmet kalitesi
veya bireysel beklentiler gibi başka faktörlere bağlanır.
Aynı mekâna farklı bireyler çok farklı tepkiler verebilir;
bu çeşitlilik, genelleme yapmayı zorlaştırır.
…
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: SONUÇ / ÇÖZÜM
Toplumsal karmaşıklık ve teknolojik gelişmeler, mimarın
rolünü belirsizleştirmiştir.
Bu kitap, mimarın müşterisine sunduğu temel hizmetin
değerini yeniden kazanması için bir yapı sunmayı amaçlar.
Mimarlığın Ön Koşulları
Mimarlığın “sanat” yönü değil, bu sanatın dayandığı bilgi,
tutum ve sorumluluk eksikliği sorgulanmaktadır.
Mevcut tasarım süreci büyük ölçüde taklitçi ve tipolojik
çözümlere bağımlıdır.
Hem uygulamada hem eğitimde, biçimsel üretime odaklanılmış;
insan sorunları ihmal edilmiştir.
Tasarım süreci:
• Açık niyetli
• Nesnel ve
doğru
• Esnek ve
sistematik
• İletişimde
açık
• Uygulamada
verimli
• Değerlendirmede
duyarlı olmalıdır.
…
Kol Katlama ve Mimarlık: İlgili Sanatlar / Stuart W. Rose
Mimarlar gerçekten tasarım alışkanlıklarını değiştirmeye
istekli mi?
…
BEŞİNCİ BÖLÜM: KAYNAKÇA
Kitaplar belli konulara göre tasnif edilmiş, bu bakımdan
oldukça yararlı bir kaynakça.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder