Divan Şiirinde Savaş Aletleri Hançer, Kılıç,
Ok
Emel Nalçacıgil Çopur
Osmanlı şairleri, müstesna
konumdaki sevgiliyi, onun güzelliğini ve âşığına karşı tutumlarını savaş
aletlerine benzeterek ifade etmişlerdir. Dolayısıyla divan şiirlerinde zikredilen
savaş aletleri savaşı anlatan manzumelerde yer almasının yanında
özelliklerinden hareketle âşığın vücudunda açtığı yara bakımından da teşbih
unsuru olarak kullanılmıştır
müşebbehün bih ögesi olan
savaş aletleri şiirlerde vech-i şebeh ögesi zikredilmeden gerçekleştirilir.
Klasik Türk edebiyatında teşbihin bu çeşidine müekked teşbih denilir ve en
kıymetli teşbih çeşididir.
hilâl şeklini alan Ay’ı da
hançere benzetmişler
(Bâkî )
Hançerün sînemi delerse eger
Şöyle bir hayr ider ki câna
değer
Nedîm, kötülük yapan
kaşlarının kılıcı ile hilekâr gamzelerinin hançerine kurban olduğu sevgiliye
seslenir:
Tîğ-i ebrû-yı siyehkârına
kurbân olayım
Hançer-i gamze-i ayyârına
kurbân olayım
Edebiyatımızda kahramanlığı, kuvveti ile anılan Rüstem;
zülf, kaş, gamze, göz gibi öldürücü ve hilekâr özelliğiyle ele alınır
…kasidelerde Sultan Bayezid, Sultan Selim, Rumeli kazaskeri
Kadızâde Ahmed Şemseddin hançer bahsinde övgüye mazhar olmuşlardır.
Klasik Türk edebiyatında özel bir yerde olan sevgilinin
kaşı, gözü, kirpikleri, gamzesi etkileyiciliği olmasından dolayı hançere
benzetilirken ince oluşuyla beli, uzun oluşuyla boyu da müşebbeh unsur olarak
karşımıza çıkmaktadır.
Divan şairleri âşığına eziyet etmekten çekinmeyen Türk
güzelini elinde kılıçla tasvir etmişler, bu güzelin yine kaşları, bakışları,
kirpikleri ve gamzesi de kılıca benzetilmiştir.
…
Nalçacıgil Çopur, Emel
(2020), Divan Şiirinde Savaş Aletleri Hançer, Kılıç, Ok, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt: 10,
Sayı: 1, s. 58-81
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder