Sayfalar

9 Temmuz 2025 Çarşamba

Fenomenolojide Maceralar

Eileen Rizo-Patron, Edward S. Casey, Jason M. Wirth - Adventures in Phenomenology, Gaston Bachelard - Notlar

Adventures in Phenomenology, Gaston Bachelard, State University of New York Press, 2017


 

Önsöz

Bu çalışmada, felsefi işlevimize uygun bir şekilde yanıt verebilmek için yeni argümanlar kullanıyoruz. Amacımız, zihnin tereddütle düşündüğü, kendi deneyiminin dışına çıkıp kendini tartışmaya açtığı bölgeye ulaşmaktır.

Bachelard

 

Bachelard şiirsel yaratıcılık deneyiminin en yenilikçi düşünürlerinden biriydi.

 

Giriş: Bachelard'ın Yaşayan Felsefi Mirası

Eileen Rizo-Patron

Bachelard (1884–1962) üzerine bu derlemenin amacı, çalışmalarındaki dört ana araştırma yolunu takip etmektir: zaman, metodoloji, dil, ötekilik.

 

Bachelard 1930'ların sonlarında zaman, mekan, madde ve dil sorularını ele alırken, bir dizi yaklaşımı (epistemolojik, psikolojik, şiirsel) test eder

 

Bachelard, 1930'ların başından beri geliştirmeye başladığı ve en özlü şekilde ortaya koyduğu diyalektik bir yaklaşım olan kendine özgü bir polemik tarzını benimsedi. / Hayır Felsefesi(1940).

 

(Foucault) Geleneksel eğitimde olduğu gibi, miras aldığımız popüler kültürde de her zaman belirli sayıda yerleşik değer vardır: okunması gerekenler ve okunması gerekmeyenler, çok önemli kabul edilen eserler ve önemsiz görülenler; tanınmış kişiler ve daha az önemli kişiler vardır. Bir hiyerarşi vardır - bilirsiniz, tahtları, egemenlikleri, melekleri ve başmelekleriyle tüm o göksel dünya - tüm bunlar iyi bir hiyerarşiye sahiptir ve roller çok kesin bir şekilde tanımlanmıştır. Bachelard, bu değerler bütününden nasıl sıyrılacağını bilir ve her şeyi okuyarak ve her şeye her şeyle karşı koyarak kendini nasıl sıyıracağını bilir.

 

I. Dünya Savaşı'nda neredeyse dört yıl savaşmış ve 1930'larda Dijon Üniversitesi'nde felsefe profesörü olarak atanmasından on yıldan fazla bir süre önce, Bachelard'ın ideolojik söyleme karşı bir güvensizlik geliştirdiği anlaşılıyor.

 

Bachelard, böylece temel hayal gücüne kararlı bir dönüş yaparak "yeraltına" inmeyi tercih ederek akademi içinde felsefi bir öncü ve direniş savaşçısı olarak kaldı.

 

Bachelard'ın çalışmaları genel olarak dünyanın sürekli yeni doğan Λόγος'unun çağrısına yanıt vermeyi amaçlıyordu

 

1. Bölüm

Zamanda Maceralar

Bir Anlık Fark: Bachelard'ın Muhteşem Atılımı

Edward S. Casey

Zaman artık akmıyor. Fışkırıyor.

Bachelard

 

Zaman?

Bachelard, anı sıradan bir kesit, geometrik bir nokta veya basit bir konum olarak değil, zamanın yaratıcı bir kaynağı olarak yeniden tasarlayarak tam da bu çıkmaza cesurca adım attı.

Anlık Sezgi, 1932'de Fransa'da Bergsoncu düşüncenin egemenliği sırasında yayımlandı.

Sürenin Diyalektiği, dört yıl sonra 1936'da yayınlanan bir devam kitabı: "psişik süreklilik verilmiş bir şey değil, inşa edilmiş bir şeydir

Neyden inşa edildi? Anlardan

 

Heidegger, Aristoteles'i, zamanı noktasal şimdi - "artık değil şimdi" ve "henüz değil şimdi" - açısından analiz ettiği için eleştirir

 

Anilik, anın temel bir boyutudur: anın kendisini niteler. Her an aniden gerçekleşir; uzayan anlar yoktur

Beni yalnızca aniden olan gerçekten şaşırtabilir; ve beni şaşırtan şey aniden ortaya çıkar.

 

Merak, geniş kapsamıyla huşuya yakın olsa da (nihayetinde, hem Fink hem de Heidegger'in öne sürdüğü gibi, merakın asıl konusu dünyanın kendisi veya içinde olmaktır), şaşkınlığın daha sınırlı bir alanı vardır

 

Bachelard'ın şiirsel imge üzerine yaptığı meditasyonlardaki nihai ilgisi nedir?

 

Bachelard'ın "Bergsonculuk Dışılığı"

Jean-François Perraudin

 

Bu bölümdeki amacım, Bachelard'ın Bergson'ın süre teorisine yönelik eleştirisinin, Bergson'ın zaman ve hayal gücü açıklamasından daha üretken ve terapötik bir zaman ve hayal gücü anlayışının gelişmesine nasıl yardımcı olduğunu göstermektir.

 

Bachelard, Fransız felsefe sahnesine ilk olarak ateşli bir polemik düşünürü olarak çıktı. Bilim felsefesi görünüşte Meyerson'ınkine karşı geliştirilmişti. Ancak en canlı ve en ısrarcı polemiği özellikle Bergsonculuğa yönelikti.

 

Bachelard’ın hayal gücü Bergsoncu sezgidir

 

Bergson'un sözleriyle: "Zaman yapılan şeydir, hatta her şeyin olmasını sağlayan şeydir.”—yani, “Zaman, olan şeydir [kendini üretir]—ve aslında her şeyin olmasını [üretilmesi] sağlayan şeydir.”

 

Bachelard, zamansal süreklilik teorisini nasıl altüst etti?

 

Bachelard için tek zamansal gerçeklik, anın gerçekliğidir.

 

Sadece tembellik sürer; eylem anlıktır.

 

Boşluk, doluluk sezgisine atıfta bulunulmadan anlaşılamaz.

Bilim tarihi bize hiçbir olumlu şeyin önceden verili olmadığını öğretmiştir.

 

Dikey Zaman: Bachelard’ın Aydınlanma Anı

Richard Kearney

Bachelard, “şiir anlık metafiziktir” der.

Bachelard, her "gerçek" şiirin sıradan saat zamanının durduğunu işaret ettiğini ve bunun yerine derinlik ve yükseklikte bir "dikeylik" boyutu getirdiğini iddia eder

Sıradan zamanın ardışık antitezleriyle karşılaşan şair, buna boyun eğmeyi reddeder; antitezi "ikircikliğe" dönüştürerek kronolojik sıralamanın tiranlığına direnir. Ardışıklığın yerine eşzamanlılığı koyar. Bu, Bachelard'ın "coşku" ve "vecd" adını verdiği, kişinin -yazarın ya da okuyucunun- değer biçmeye ya da değersizleştirmeye zorlandığı, yani dünya zamanının sürekliliğini patlatıp, bunun yerine dikeyliğin kopuş anında yukarı ya da aşağı doğru hareket etmeyi seçtiği andır

 

"Burada, duygu tersine çevrilebilirdir veya daha iyi ifade etmek gerekirse, varlığın tersine çevrilebilirliği duyguyla dolu: Gülümseme pişman eder, pişmanlık gülümsetir, pişmanlık teselli eder”

 

Şiirsel anın saldırgan yoğunluğunda, zaman dikey olarak dalar ve yükselir

 

Şiir Bachelard'ın en sevdiği edebi türse, fenomenoloji de onun tercih ettiği felsefi tür haline geldi.

 

Ritim ve Hayal: Bachelard'da Hayal Gücünün Zamansallığı Üzerine

Kristupas Sabolius

Bachelard, ilk yazılarında, zamansallık algımızın yapısının, tekrarları biriktirerek bir süreklilik izlenimi oluşturan insan bilincinin yapıcı faaliyeti tarafından belirlendiğini savunur.

Zamanın yalnızca anlar halinde / gözlemlenebileceğini iddia eder.

Bergson'un sürenin "yok edilemez birliği" görüşüne açıkça karşı çıkar.

 

[Bachelard'ın anlatımında] dikey eksen... hiyerarşinin bir seviyesinden diğerine, daha yüksek bir seviyeye geçebileceğimiz bir eksendir.

"Hayal gücü, şeylerin olağan akışını terk etmemizi sağlar"

 

"Hayal eden ile hayal edilen şeyin en yakın şekilde birleştiği yer, imgedir"

 

…ateşin önünde meditasyon yaparken, "zamanın ötesinde, mekanın ötesinde" bir duruma sürükleniriz.

Hayal gücü, "kozmos yaratan benliği" böyle yoğunlaştırır.

Tek ve anlık bir imge, yankılanan yankısıyla tüm dünyayı etkileyebilir.

…yankılanma, geleneksel sınırları aşan ve özne-nesne ayrımını dağıtan bir titreşim olarak öznelliğe etkili bir şekilde nüfuz eder.

 

Bachelard'a göre bir imge bir işaret olarak ele alınmamalıdır. Bir imge "anlam ifade etmez", daha ziyade bizi meşgul ediyor Zamanın dinamik dönüşümünde.

 

Yakınlık, yoğun bir deneyimin koşuludur

Nitelik, nesnenin kendisinde aranmamalıdır.

İnsan, yalnızca zengin bir şekilde hayal ettiği şeyi gerçekten arzular.

 

Zaman ve uzayın ortak noktası enerjidir.

 

Maddi hayal gücünün önemi, dört elementle gerçek karşılaşmada ortaya çıkan çok yönlü hayallerle kanıtlanır.

 

İmgeleri kategorilere ayırma, gruplama ve onlar hakkında yargılarda bulunma eğilimindeyiz, ancak onlara asla gerçekten hakim değiliz.

 

Düşünmek yavaşlamak anlamına geliyorsa, hayal gücü hızı yoğunlaştırma eğilimindedir:

Bu alemde... her görüntü birivme; başka bir deyişle, hayal gücü ruhun bir "hızlandırıcısıdır".

 

2. Bölüm

Metodoloji Maceraları

Bilincin Maceraları: Bachelard'ın Bilimsel Hayal Gücü Üzerine

Mary McAllester Jones

 

Bachelard Fenomenolojiyle Karşı Karşıya

Anton Vydra

Bachelard “fenomenolojik kanona” ait değildir.

Her şeyden önce, "fenomen" terimini kendine özgü bir şekilde kullanması söz konusudur

 

Bir nesneyi iki şekilde tanımlayabiliriz: ya algıladığımız şey olarak ya da düşündüğümüz şey olarak. Nesne burada hem bir fenomen hem de bir numendir.

 

Bachelard'ın Hermeneutiği: Psikanaliz ve Fenomenoloji Arasında

Eileen Rizo-Patron

Şiirsel imgelem karmaşasında rüyalar kurarak ilerleyen fenomenologlar, psikanalistlerin kaldığı yerden devam edebiliyorlar...

 

Bachelard'ın Şiirsel Ontolojisi

Glen A. Mazis

Ontoloji için yeni bir yol açmak, Gaston Bachelard'a borçlu olduğumuz kayda değer bir başarıdır.

Sembolizm kalbin kendisinden beslendiğinde, vizyonlar ne kadar da büyük olur! Vizyonlar o zaman düşünüyormuş gibi görünür

 

…dilin şiirsel olabilmesi için standart dil kullanımının kırılması gerekir

Şiirsel dilde benzeri görülmemiş bağlantılar kurarak, etkileşimden yeni anlamlar ortaya çıkar

 

Edebi imgeler, doğru şekilde canlandırıldığında, okuyucuyu da canlandırır

 

3. Bölüm

Dil Maceraları

Gaston Bachelard ve Henry Corbin: Sıfat Bilinci Üzerine

David L. Miller

Serinlik [tazelik], suyun bir niteliğidir. Su, bir anlamda, somutlaşmış serinliktir.

 

Hayat bir ateştir. Özünü bilmek için kişi şairle birlik içinde yanmalıdır.

 

Sıfatlar nitelik kazandırır. Maddeyi oluştururlar.

Yeter ki havaya attığın şeyi kendin yakala…

 

Bachelard'ın Logosferi ve Derrida'nın Logosantrizmi: Bir Ayrım Fark

Roch C. Smith

…hayal gücü üzerine on bir cildin yazarı Gaston Bachelard için kelimeler çok özel bir yere sahiptir.

 

Bachelard kelimelerle mest olur; Derrida ise logosantrizmi reddeder. Bachelard sözel hayallere vurgu yapar; Derrida ise sanata naif yaklaşımları kınar. Ancak, bu görünürdeki farklılıklara rağmen, dogmatizmden kaçınma, varsayılan sınırların ötesine geçme ve olasılıkları genişletme hedefini paylaşırlar.

 

Dilin Sıcaklığı: Bachelard'ın Fikir ve İmge Üzerine Düşünceleri

Jason M. Wirth

Bachelard'ın 'maddesi' hem gerçek hem de sanal bir güce işaret eder - onu amaçlayan öznenin bilincini ve kontrolünü aşan hem düşsel hem de deneysel bir kuvvet.

Pierre Quillet'nin Bachelard hakkında söylediği gibi: "Simya, maddenin tanrısallaştırılmasıdır, tıpkı Maniheizmin de onun iğrençliği olması gibi."

 

Donald Trump, en büyük aptal

 

Şiddet, gerçeğe saldırır

 

İmge yalnızca bir fikir değil, aynı zamanda bir metafor da değildir; en azından metafor, imgeyi kendisi dışındaki bir şey aracılığıyla anlamlandırmak olarak anlaşıldığı sürece. "Bir metafor, ifade edilmesi zor bir izlenime somut bir öz kazandırır. Metafor, kendisinden farklı olduğu psişik bir varlıkla ilişkilidir. Buna karşılık, mutlak hayal gücünün ürünü olan bir imge, tüm varlığını hayal gücüne borçludur"

 

Yaşayan Logos'u Dinlemek: Bachelard ve Gadamer

Eileen Rizo-Patron

…ses ve yankı fenomenleri bir dilden diğerine çevrilmesi en zor unsurlardır. Bir dilin akustik alanının kendine özgü yankıları vardır.

 

Bu gibi durumlarda, Bachelard'ın görüşüne göre gereken şey, "bir sözcüğün ses özünü, iç matrisini oluşturan hecelerdeki boşlukları kulakla keşfetmektir.

 

Bachelard'ı Çevirmenin Zorlukları

 

4. Bölüm

Öğrencilik Maceraları

Rüya ve Saygı: Bachelard'ın Buber'le Karşılaşması

Edward K. Kaplan

Sevgisiz ve yuvasızsam, çiçeklerin ve ağaçların, ateşin ve taşların benim için ne önemi var! Mavi bir gökyüzünü anlayabilmek, bir gün doğumunu adlandırabilmek için iki kişi olmalıyız -ya da en azından, ne yazık ki iki kişi olmuş olmalıyız! Gökyüzü, orman ve ışık gibi sonsuz şeyler, adlarını ancak sevgi dolu bir kalpte bulur.

 

Rüyanın Poetikası / Çocukluk hayallerine, şiirsel okumanın yüzeysel yankılarının ve içsel yankılarının, dünyayla gerçekte var olan ilişkimizi geliştirmek için nasıl bütünleştirilebileceğini araştırıyor

Çocukluğun varlığı, gerçeği hayalle birleştirir, gerçekliğin imgelerini tam bir hayal gücünde yaşar.

 

Bachelard'a göre şiir, insanın hayatta kalması için bilimsel bilgi kadar gereklidir.

 

Kayıp Topraklar: Heidegger ve Bachelard Arasında

Edward S. Casey

nostos / Nostalji kelimesinin kökü nedir?

 

Bachelard'ın Temel Şiirselliği Işığında Çevre Politikaları

Samuel Talcott

…çevre, özellikle de iklim değişikliği tartışmaları…

 

…bilimsel araştırma, doğası gereği teknolojiktir; çünkü araçlar, günlük deneyimin görünüşte basit dünyasına anlam kazandırma çabasıyla araştırılabilecek olgular üretmek için kullanılır. Ancak teknolojiler ve diğer pratik uygulamalar, bilimsel çalışmanın temel sonuçları değildir. Aksine, bilimsel çaba ilk olarak kendi teknik ve teknolojilerimizin başarısızlıklarına yanıt olarak ortaya çıkar.

 

...dört element / hayal gücünün hormonları

 

Bachelard'ın Açık Yalnızlığı

Madeleine Préclaire

Bachelard, yaşanan yalnızlıkta olumlu bir değer buluyor. İletişim yoluna girmek isteyen herkes için bu, ilk ve gerekli adımdır.

Başkalarına derin varoluş hissimi aktarmaya çalışmadığım sürece iletişim kuramıyorum.

Yalnızlık, paradoksal bir şekilde, bu kurtuluşun bir aracıdır. Bachelard, yalnızlığın varlığın çoğu zaman unutulan bir boyutu olduğunu kabul eder.

 

En acımasız yas, ihanete uğramış bir geleceğin bilinci

Beni ölümün pençesine atan şey, aynı zamanda bana yeniden doğma şansı da sunar.

 

Ek A

Martin Buber'in Ben ve Sen’ine Önsöz

Gaston Bachelard

Uyuyan bir Dünya'da uykuda yaşıyoruz. Ama bir sen kulağımıza fısıldandığında, kişileri fırlatan bir sarsıntıya dönüşür: BEN lütfuyla uyanır sen Karşılaşmalarının farkındalığında birleşen iki eş zamanlı bilincin manevi gücü, şeylerin sürekli ve sürekli nedenselliğinden hızla sıyrılır. Karşılaşma bizi yaratır: Birleşmeden önce hiçbir şeydik -ya da sadece şeylerden ibarettik.

 

Sevgisiz ve yuvasızsam çiçeklerin ve ağaçların, ateşin ve taşların benim için ne önemi var! Mavi gökyüzünü anlayabilmek, bir gün doğumuna isim verebilmek için iki kişi olmalıyız - ya da en azından, ne yazık ki iki kişi olmuş olmalıyız! Gökyüzü, orman ve ışık gibi sonsuz şeyler, adlarını ancak sevgi dolu bir kalpte bulur. Ovaların esintisi, yumuşaklığı ve çarpıntısı, her şeyden önce şefkatli bir iç çekişin yankısıdır. Böylece, seçilmiş bir sevgiyle zenginleşen insan ruhu, küçüklerden önce büyük şeyleri canlandırır. İnsanın yücelmesini hissettikten hemen sonra evrene "sen" der. sen.

 

Bir monolog uzun ve etkileyici olabilir, ancak en saf diyalogdan daha az ruh ifade eder. Diyalog ne kadar boğuk, ne kadar kötü kekelenmiş olursa olsun, verilenin ve alınanın çifte izini taşır veya en azından bir önsöz olarak, ruhların özlem ve ilhamının çifte tonlamasını taşır.

 

"en yüce düşünce bile dile getirilmediği takdirde özden yoksundur."

 

Ek B

Gaston Bachelard Hakkındaki Tanıklık

Georges Gusdorf

Bachelard'ın öğrencisi

 

…büyük bir burjuva liberali değildi. İnsanı karşı konulmaz bir şekilde memleketi Burgonya'ya götüren sade ve gerçekçi bir yanı vardı. İyimserliği, sezgisel bir içgörü ve mükemmel bir muhakemeyle birleşmişti. Sürekli tetikte olan canlı bir sempati sayesinde, insanlara ve nesnelere olan yoğun ilgisi hissedilebiliyordu.

 

Gaston Bachelard'ın Eserleri

[1928] Essai sur la connaissance approchée [Essay on Knowledge by Approximation]. Paris: Vrin.

 

[1928] Étude sur l’évolution d’un problème de physique: la propagation thermique

dans les solides [A Study on the Evolution of a Physics Problem: Heat Transfer in Solids]. Paris: Vrin.

 

[1929] La Valeur inductive de la relativité [The Inductive Value of Relativity]. Paris: Vrin.

 

[1932] Le Pluralisme cohérent de la chimie moderne [Coherent Pluralism of

Modern Chemistry]. Paris: Vrin.

 

[1932] L’Intuition de l’instant: Essai sur la Siloë de Gaston Roupnel. Paris: Stock.

Intuition of the Instant. Translated by Eileen Rizo-Patron. Evanston: Northwestern University Press, 2013. / Anın Sezgisi

 

[1933] Les Intuitions atomistiques [Atomistic Intuitions]. Paris: Boivin. / Atomik Sezgiler

 

[1934] Le Nouvel esprit scientifique. Paris: Presses Universitaires de France. The

New Scientific Spirit. Translated by Arthur Goldhammer, with a foreword by Patrick A. Heelan. Boston: Beacon, 1984.

 

[1936] La Dialectique de la durée. Paris: Boivin. The Dialectic of Duration. Translated by Mary McAllester Jones. Manchester, UK: Clinamen Press, 2000. Revised edition published by Rowman & Littlefield International, Ltd. (Maryland, USA, 2016). / Sürenin Diyalektiği

 

[1937] L’Éxperience de l’espace dans la physique contemporaine [The Experience

of Space in Contemporary Physics]. Paris: Alcan.

 

[1938] La Formation de l’esprit scientifique. Paris: Vrin. [Edition used: 1999]. The

Formation of the Scientific Mind. Translated by Mary McAllester Jones. Manchester, UK: Clinamen, 2002.

 

[1938] La Psychanalyse du feu. Paris: Gallimard. The Psychoanalysis of Fire.

Translated by Alan C. M. Ross. Boston: Beacon, 1964. / Ateşin Psikanalizi

 

[1938] Préface à Martin Buber, Je et Tu. Translated from German by Geneviève Bianquis. Paris: Aubier Montaigne, 1938 (7–15). Preface to Martin Buber’s I and Thou. Translated by Edward K. Kaplan. In International Studies in Philosophy 35, no. 1 (2003): 89–94, and as appendix A in Adventures in Phenomenology: Gaston Bachelard. Albany: State University of New York Press, 2017.

 

[1939] Lautréamont. Paris: José Corti. Lautréamont. Translated by Robert Scott

Duprée. Dallas: Dallas Institute of Humanities and Culture, 1984.

 

[1940] La Philosophie du non. Paris: Presses Universitaires de France. The Philosophy of No. Translated by G. C. Waterston. New York: Orion, 1968. / Hayır Felsefesi

 

[1942] L’Eau et les rêves. Paris: José Corti. Water and Dreams. Translated by Edith Farrell. Dallas: Pegasus Foundation, 1983. / Su ve Düşler

 

[1943] L’Air et les songes. Paris: José Corti. Air and Dreams. Translated by Edith

Farrell and Frederick Farrell. Dallas: Dallas Institute Publications, 1988. / Hava ve Rüyalar

 

[1947] La Terre et les rêveries de la volonté. Paris: José Corti. Earth and Reveries

of Will. Translated by Kenneth Haltman. Dallas: Dallas Institute Publications, 2002. / Dünya ve İradenin Hayalleri

 

[1948] La Terre et les rêveries du repos. Paris: José Corti. Earth and Reveries of Repose. Translated by Mary McAllester Jones. Dallas: Dallas Institute Publications, 2011. / Dünya ve dinlenmenin hayalleri

 

[1949] Le Rationalisme appliqué [Applied Rationalism]. Paris: Presses Universitaires de France.

 

[1951] L’Activité rationaliste de la physique contemporaine [Rationalist Activity of

Contemporary Physics]. Paris: Presses Universitaires de France.

 

[1953] Le Matérialisme rationnel [Rational Materialism]. Paris: Presses Universitaires de France.

 

[1957] La Poétique de l’espace. Paris: Presses Universitaires de France. The Poetics of Space. Translated by Maria Jolas. Boston: Beacon, 1964. Reissued by Penguin Books (New York, 2014) with a Foreword by Mark Danielewski and a new Introduction by Richard Kearney. / Uzayın Poetikası

 

[1960] La Poétique de la rêverie. Paris: Presses Universitaires de France. The Poetics of Reverie. Translated by Daniel Russell. Boston: Beacon, 1969. / Rüyanın Poetikası

 

[1961] La Flamme d’une chandelle. Paris: Presses Universitaires de France. The Flame of a Candle. Translated by Joni Caldwell. Dallas: Dallas Institute Publications, 1988. / Bir Mumun Alevi

 

[1970] Études [Studies]. Collection of articles, edited by Georges Canguilhem. Paris: Vrin. “Noumenon and Microphysics.” Translated from Études (11–24) by Bernard Roy, in Philosophical Forum 37 (2006): 75–84. / Rüya Görme Hakkı

 

[1970] Le Droit de Rêver. Collection of articles. Paris: Presses Universitaires de France. The Right to Dream. Translated by J. A. Underwood. Dallas: Dallas Institute Publications, 1988.

 

[1972] L’Engagement rationaliste [Rationalist Commitment]. Collection of articles.

Preface by Georges Canguilhem. Paris: Presses Universitaires de France.

 

[1988] Fragments d’une poétique du feu. Edited by Suzanne Bachelard. Paris: Presses Universitaires de France. Fragments of a Poetics of Fire. Translated by Kenneth Haltman. Dallas: Dallas Institute Publications, 1990. / Bir Ateş Poetikasının Parçaları

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder