Anna Anzani - Bilinçli Yaşam Transdisipliner Kent Manzaraları - Notlar
Conscious Dwelling, For Transdisciplinary Cityscapes,
Springer, Berlin, 2022
Editörün Önsözü
Seksen bir yıl önce, İsviçreli tarihçi Siegfried Giedion
yirminci yüzyılın en etkili tasarım kitabını yayınladı, Uzay, Zaman ve
Mimarlık. Kitap, okuyucuyu görelilik teorilerine dayanan yeni uzay-zaman
çağının ilanlarıyla ve düşünme ile hissetme arasındaki psikolojik uçurumu
kapatma vaadiyle boğdu.
Günümüzde yapı kültürü büyük ölçüde her yerde bulunan cam
kutularla tanımlanıyor
Yirminci yüzyıl tasarım teorisinin büyük bir kısmı, dünyanın
ve insan alışkanlıklarının kökten değiştirilebileceği ve şehirlerimizin cam,
çelik ve beton gibi yeni malzemelerle adeta sağlamlaştırılabileceği ütopik
inancına dayanıyordu. Bu öncülün iyi ya da kötü nasıl işlediğini gördük.
İhtiyacımız olan şeyin, değiştirilmiş ve daha az kapsayıcı bir strateji - bir
bakıma bir "bahçe etiği" - olduğunu öne sürmek istiyorum.
Önsöz
Covid-19 salgını, şehirlerin altyapılarının kırılganlığını,
gezegenimizin varoluşunun kritik durumunu, ekonomik kalkınma ve örgütlü
davranış modelimizin insanların refahı ve sağlığıyla uyumsuzluğunu açıkça
ortaya koydu.
Kitabın ilk bölümü, inşa edilmiş mekânları ele alıyor
…çağdaş şehrimizde yaşanabilirliği artırmak için de
sürdürülebilir stratejileri ele alıyor
İkinci bölüm, estetik mekân algımızı
Üçüncü bölüm ise, artık insan merkezli olmayan bir dünya
için psikolojik, antropolojik ve felsefi bakış açılarından başlayarak ilişkisel
mekânları ve bunların insan davranışını nasıl etkilediğini ele alıyor.
…
İnşa Edilmiş Alanımızı Tasarlamak
Kentsel Açık Alan Tasarımı:
Ne Yapmalı?
Luciano Crespi
Bu bölüm, kentsel açık alanların yeniden geliştirilmesini
ele alıyor
Şehrin Etrafı: Yürüme Temposunda Kentsel Bir Mekan İçin
Barbara Di Prete
Bu bölüm, bu yorumun potansiyelini ve tasarıma ilişkin
çıkarımlarını keşfetmeye, yürüyüş hızında keyifle yaşanacak bir yakınlık şehrinin
inşasını nasıl teşvik edebileceğimizi anlamaya çalışacaktır.
Günümüzde şehirler, kamusal boyutu da
"yaşanabilir" kılacak çözümler talep ediyor ve bu da çağdaş projenin
yapılandırıcısı olan aidiyet, öz-temsil ve kimlik ilişkileri kavramlarını hatırlatan
terimin etimolojik anlamını güçlendiriyor (Latince "yerleşmek"
anlamına gelen "habiting") yaşamak sık kullanılan sahip olmak “Kendinde
bulundurma, sahip olma” anlamını ifade eder).
Kentsel Mekânlarda Geçiciliğin Tasarımı
Davide Crippa
Geçici eylemler, giderek daha çok kalıcı dönüşümlerin bir
simülasyonu haline geliyor; kentsel mekânda geçici biçimleriyle birkaç yıl bile
dayanabilir veya tam da onlar sayesinde şekillenen bir yeniden geliştirme
stratejisinin parçası olarak, şehrin mekânlarında parçalara dönüştükçe anında
kalıcı hale gelebilirler.
Mevcut Şehirleri Okuyarak Değişimlerini Öngörmek
Emilio Lonardo
Bu bölüm, şehirlerde gerçekleşen değişimleri, geniş anlamda,
senaryoların geliştirilmesini bir anlayış anahtarı olarak kullanan tasarım odaklı
bir bakış açısıyla sunmaktadır.
Davies'e göre aşağıdaki ilkeler hem yeşil hem de inşa
edilmiş kentsel alanların tasarımı ve yeniden tasarımına atıfta bulunmaktadır.
İnsanlar İçin Yerler—Mekanların iyi deneyimlenip sevilmesi
için güvenli, konforlu, çeşitli ve çekici olmaları gerekir. Ayrıca özgün
olmalı, çeşitlilik, seçenek ve keyif sunmalıdırlar. Canlı mekanlar, insanlarla
tanışma, sokakta oynama ve dünyayı izleme fırsatları sunar.
Mevcut Olanı Zenginleştirin—Yeni projeler, mevcut kentsel
mekanların niteliklerini zenginleştirmelidir. Bu, çevresinden doğan ve onu
tamamlayan, her ölçekte (bölge, şehir, kasaba, mahalle ve sokak) geçerli, özgün
bir tepkiyi teşvik etmek anlamına gelir.
Bağlantılar Kurun—Mekanlar, çevreleriyle fiziksel ve görsel
olarak bütünleşmiş, kolay ulaşılabilir olmalıdır. Bu, sırasıyla yürüyerek,
bisikletle, toplu taşıma araçlarıyla ve arabayla nasıl dolaşılacağına dikkat
edilmesini gerektirir.
Manzarayla Çalışın—Mekanlar, doğal ve yapay çevre arasında
bir denge bulmalı ve enerji tasarrufunu ve konforu en üst düzeye çıkarmak için
her bir alanın kendine özgü kaynaklarını (iklim, arazi şekli, peyzaj ve
ekoloji) kullanmalıdır.
Karışık Kullanımlar ve Formlar—Çekici, keyifli ve konforlu
mekanlar, mümkün olan en geniş kullanıcı, hizmet ve sosyal grup yelpazesinin
çeşitli taleplerini karşılar. Ayrıca farklı yapı biçimlerini, kullanımları,
mülkleri ve yoğunlukları bir araya getirirler.
Yatırımı Yönetin—Projelerin geliştirilebilir ve iyi bakımlı
olması için ekonomik olarak sürdürülebilir, iyi yönetilebilir ve bakımlı
olmaları gerekir. Bu, işletmecilerin piyasa değerlendirmelerini anlamak, toplum
ve yerel yönetimden uzun vadeli taahhüt sağlamak, uygun uygulama
mekanizmalarını tanımlamak ve bunları tasarım sürecinin bir parçası olarak
görmek anlamına gelir.
Değişim İçin Tasarım—Yeni yapılaşma, kullanım, yaşam tarzı
ve demografideki gelecekteki değişikliklere yanıt verebilecek kadar esnek
olmalıdır. Bu, enerji ve kaynak verimliliğine yönelik tasarımlar yapmak; mülk,
kamusal alan ve hizmet altyapısının kullanımında esneklik yaratmak; ulaşım,
trafik yönetimi ve park etme konularında yeni yaklaşımlar sunmak anlamına
gelir.
Dünya nüfusunun geleceği kentseldir. Küresel nüfus artıyor
ve dünya nüfusunun yarısından fazlası artık kentsel alanlarda yaşıyor. Buna
karşılık, küresel kırsal nüfus azalıyor.
2016 yılında Profesör Carlos Moreno,
yeni, daha ekolojik, sürdürülebilir ve kimlik temelli bir şehir modeli önerdi.
Moreno'nun15 dakikalık ŞehirHer kentin, sakinlerinin evlerinden yürüyerek veya
bisikletle ihtiyaçlarının çoğunu karşılayabilecek şekilde düzenlenmesi
gerektiğini öne süren krono-kentselcilik kavramını ortaya attı.
Kapitalizm ve kentleşme süreci kök
saldıkça, bir "nesnenin" değişim değeri kullanım değerinin yerini
aldı ve vatandaşları kentsel yaşamın ve katılım, karşılaşma ve etkileşim mekanı
olarak şehrin temel anlamından mahrum bırakarak kentsel mekanın anlamını
değiştirdi. Bu faktörlerin ekonomik kriz,
insanların hareketlilik de dahil olmak üzere çok sayıda kaynağa tam ve anında
erişebilmesini sağlayan teknolojik ilerleme ve orta ve uzun mesafeli seyahatin
zaman ve maliyetindeki azalmayla birleşmesi, göçebe olma eğiliminde olan
insanların yaşam biçimini yeniden tasarlıyor ve şehirleri küresel ağların düğüm
noktaları olarak yeniden yapılandırıyor.
Artık yalnızca fiziksel mekânlarda yaşamıyoruz. Günlük
yaşamlarımız artık web tarafından tasarlanan sınırları aşıyor ve her şeyden
önce sosyal ağların çizdiği yolları takip ediyor.
Çağdaş Kentin Yeniden Kullanımı: Deneyim ve Ekoloji
Anna Anzani
…pandemi, bir halk sağlığı acil durumunu, bulaşma riskleri
nedeniyle insanları birbirinden ayırarak, hayatımızın en kötü uluslararası
krizlerinden birine dönüştürdü.
Ellard, iki yakın sokakta yürüyen insanların biyolojik
tepkilerini izledi. Monoton bir cam cephenin yanından geçen insanlar daha hızlı
yürüyor ve buna can sıkıntısı ve artan stres seviyesiyle tepki veriyorlardı.
Küçük dükkanların, açık kapıların ve sokak eşyalarının bol olduğu diğer sokakta
insanlar yavaşlıyor, kendilerini canlı, sosyal ve aktivitelere katılmaya
istekli hissediyorlardı. 1966'da "dokunsal mekanlar" sorununu gündeme
getiren E. T. Hall'a göre, modern mimarinin başarısızlığı ölçek ve dokunsal
uyarımın eksikliğiydi.
Estetik Alanımızı Algılamak
Kentsel Mekanların Atmosfer Tasarımı. Bilimsel Fenomenolojik Yaklaşım
Michael Sinico
Bu bölümün amacı, atmosfer kavramını bilimsel fenomenolojik
bir bakış açısıyla ele almak ve kentsel mekan tasarımcıları tarafından
operasyonel olarak kullanılabilecek terimlerle tanımlamaktır.
Nitelikler, onları bulduğumuz yere aittir.
Doğa ve Anti-Doğa: Çağdaş Şehir Manzarası Üzerine Düşünceler
Eugenio Guglielmi
Tukidides (M.Ö. 460-M.Ö. 390) bize “Şehirleri duvarlar
değil, insanlar inşa eder” sözünü hatırlatmıştı
…ileriyi düşündüğümde, kendimi geçmişe dönmeye zorlanmış
buluyorum
Bedevilerin Somut Olmayan Mirası: Göçebe Kültürünün Habitatı, Habitus'u ve
Temsilleri
Giuseppe Amoruso ve
Sara Conte
göçebe Bedevi kültürü…
Yaşam alanı, bu popülasyonların göçebe doğasını belirler;
çünkü göçebe, arazi ve ekosistemiyle dengeli, mevsimsel bir bağımlılık ilişkisi
kurar.
Çölde hızlı hareket etmenin tek yolu ve hayatta kalmanın bir
aracıydı. Deve, göçebe yaşamı ve yeni otlaklar arama, çadırı, eşyaları ve
insanları taşıma olanağı sağlar. Süt, kumaş yapmak için yün, ateşi yakmak için
gübre, parazitlerden korunmak için idrar ve acil durumlarda et sağlar ve
böylece ailenin prestij ve servetinin simgesi haline gelir.
Bedeviler, çevrelerindeki alan hakkında derin bir bilgiye
sahiptir. Hayatta kalmaları, gizli kuyuları bilmelerine, yeni otlatma
olanakları hakkında bilgi edinmelerine ve bölgede hızlı hareket edebilmelerine
bağlıdır.
Güzelliği Haritalamak: İlişkisel Kavşakları ve İç Mekan Resimlerini
Anlatmak
Valeria Locati
…güzellik kavramının şehre ve kentsel bağlamlara uygulanan kilit
rolünü, gözlemci-yurttaşın dış dünyaya bakışından yola çıkarak analiz etmeyi
amaçlamaktadır.
Anlamsal ve Mimari Ses Alanı Müzikal Yaratıcılık ve Performans
Alfonso Chielli
Hayatın olduğu her yerde ses vardır
Sesler, mekâna nüfuz eder ve onu karakterize eder
Müzik, imkânsız bir aşkınlığa duyulan özlemin inatçı bir
tanıklığını sürdürmektedir
Çoklu Duyusal Algı: Mimarlık ve İç Mekan Tasarımına Etkileri
Nicola Bruno
Burada, algısal biçimler ile duyusal mekanizmalar,
çoklu-modalite ile çoklu-duyusal bütünleşme ve sinestezinin kendisi ile
çapraz-modal ilişkiler arasında ayrım yapmak için gerekli kavramsal araçları
sağlayan temel kavramları ve terminolojiyi özetliyorum.
İlişkisel Alanımızda Yaşamak
İlişkileri Yeniden İcat Etmek: Yaralı Mekanları ve Zamanları İyileştirmek
Massimo Schinco
…
Acı Verici Sınırlarla Yaşamak
Ada Piselli
Çok kalın sınırlar, diğerini insanlıktan çıkarma riski
taşıyan ayrımlar yaratır.
Bir Beden Olarak Birlikte Olma Egzersizi Etnografik Perspektifler
Paola Briata
Beden, bilginin edinildiği araçlardan biridir ve bu bölüm,
mekânlar ve bedenler arasındaki bağlantıları keşfetmek ve antropolojik
çalışmalarda sözde "duyusal dönüş"ün temel anlarını yeniden inşa
etmek için etnografik metodolojiler üzerine açık bir konumlandırma yapar.
Kenar Şehir, Balon Şehir, Köpük Şehir
Federico Leoni
…
İnsan Şehrinin İçinde ve Ötesinde
Luca Bonardi ve
Andrea Marini
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder