30 Eylül 2024 Pazartesi

Walter J. Ong - Rhetoric, Romance, and Technology

 Walter J. Ong - Rhetoric, Romance, and Technology

Studies In The Interaction Of Expression And Culture

 


Sözlü performans ile kültürel evrim arasındaki ilişkileri inceliyor.

Bilgiyi söze dökmek, bilgiyi saklamak, bilgiyi hatırlamak ve aktarmak için kullanılan süreçler, yöntemler bu incelemede eşelenen konular arasında.

 

Retorik, Romantizm ve Teknoloji

İfade ve Kültür Etkileşimine Yönelik Çalışmalar

 

Cicero, hatibin bilinebilecek her şeyi bilmesi gerektiğini vurguluyordu.

Retorik geleneğinin incelenmesi, geçmişi kendi şartlarına göre yorumlamamızı ve böylece bugünün içinden çıktığı gerçek köklerin çoğunu keşfetmemizi sağlar.

 

Retorik ve Bilincin Kökenleri

Batı kültürü / retorik kültür olarak tanımlanabilir.

 

“Retorik” topluluk önünde konuşma anlamına gelen İngilizceleştirilmiş Yunanca bir kelimedir

 

…insanın düşünce yapıları sözelleştirmeyle bağlantılıdır ve mevcut iletişim araçlarına uymak zorundadır

 

Mantık ve retorik her zaman huzursuz yatak arkadaşları olmuşlardır

 

Aristoteles retoriği diyalektikle yakından ilişkilendirir

logike techne, "mantıksal sanat"

Retorik diyalektiğin karşılığıdır

 

Erich Neumann

 

(Gilbert Durand) Retorikle insan kadere karşı koyar: retorik bir umut hareketidir

 

Sözlü İletişim araçlarının gelişimindeki üç aşama (oral, kayografik-tipografik ve elektronik)

 

Retoriğin desteklediği ego hâkimiyeti, özellikle Rönesans'ta belirgindir

 

(2. Bölüm) sözlü ifadenin sürekliliğini, yazının icadından önceki konuşma ve düşünce kalıplarıyla gösteriyor

(3. Bölüm) on yedinci yüzyılın başına kadar / retorik, şiir ve edebiyat eleştirisi hakkında bilgi veriyor…

(4. Bölüm) sözlü kültürlerin talep ettiği /  hafıza sanatının merkezi önemine işaret ediyor.

(5. Bölüm) düşünce ve ifade tarzları arasındaki karşılıklı ilişkiler

(6. Bölüm) Latince

(üniversite) gerçekliğin akademik yorumu

Sözlü performansla özdeşleştirilen şiir / Belagat duyulur; şiir kulak misafiri olur.

 

Tudor Düzyazı Stilinde Sözlü Kalıntı

sözlü kültürler ile okuryazar kültürler arasındaki farklar

kitaplara bağlılık /  zihinlerimizi özgürleştirmez, aksine köleleştirir.

 

Yeni medyanın ortaya çıkışı eskisinin anlamını ve geçerliliğini değiştiriyor.

 

edebiyat zaman içinde önceki sözlü kültüre ne kadar yakınsa, o kadar az edebi veya "yazılı" ve o kadar sözlü-işitsel olur.

 

Bu bölüm Tudor edebiyatındaki sözlü olgularla ilgilidir

 

Yunanca hitabet kelimesi olan retorik, hitabetten çok daha fazlasını yönetiyordu.

 

Retorik bakış açısına uygun olarak, öğrencilere neredeyse hiçbir zaman nesnel tanımlama veya rapora dayalı anlatım öğretilmedi: Eğitimin amacı, onları bir hatip gibi bir tavır almaya ve onu savunmaya veya bir başkasının görüşüne saldırmaya teşvik etmekti.

 

Latince'nin bir sanat olarak retorikle ilişkilendirilmesi… (Erasmus)

 

Retorik, Şiir ve Edebiyat Teorisi Üzerine Tudor Yazıları

Retorik ikna sanatıdır ve bunun eğitimini örnekleyen hatip, kendini adamış, bir taraf adına konuşan kişidir. Adli hatip kovuşturur veya savunur, müzakereci hatip tartıştığı kanun veya tedbirin kabulü veya aleyhinde savunma yapar

 

Tudor çağının sonu / retorik geleneğinin sonu değil.

 

mantık ve retorik "Bilimlerin en ağırıdır, biri muhakeme için, diğeri süsleme içindir

 

Bellek Olarak Sanat

 

Rönesans Ergenlik Ayini Olarak Latin Dili Çalışması

 

Ramist Sınıf Prosedürü ve Gerçekliğin Doğası

(Rönesans dönemi eğitimci) Peter Ramus

 

Ramist Yöntemi ve Ticari Akıl

Ramizm'in, öğrencilere "mümkün olan en kısa sürede insanlığın mülkünün iyileştirilmesine yararlı katkılar yapmaları için" eğitim vermenin bir yolunu sağlayarak Protestan ahlakına hitap ettiği varsayımı var.

 

Swift’in Zihni: Tutucu Ortamda Hiciv

Jonathan Swift de "mantığa" büyük güven duyuyordu.

 

Swift, deliyi "entelektüelliği alt üst olmuş, beyni doğal konumundan sarsılmış bir kişi" olarak tanımlıyor. (Şöyle de ifade ediyor; “aklı büyük devrimlere izin vermiş”)

 

Psikoloji ve Geometrisi: Çağrışımcı Eleştirel Teori

Psikolojik olayların mekanik işlemler ve geometrik diyagramlarla analoji yoluyla yorumlanması…

 

J. S. Mill'in Parya Şairi

Mill'in şiirle ilgili görüşleri…

 

Romantik Farklılık ve Teknolojinin Şiiri

Romantik hareketin özelliklerinden biri /  ötekilikle, farklı, uzak, gizemli, ulaşılmaz, egzotik, hatta tuhaf olanla meşgul olmaktır.

Romantizm geçici bir olgu değildir.

Erken Viktorya dönemi zayıflatılmış romantiktir,

geç Viktorya dönemi iyileşmiş romantiktir

varoluşçuluk aşırı yüklü veya tamamen romantiktir

Yapısalcılık resmi olarak içselleştirilmiş romantiktir,

beatnik ve hippi performansı haklarından mahrum bırakılmış romantiktir.

 

Retorik kültür temelde yazılı olarak örtülen sözlü kültürdür.

Sözlü kültürler ister istemez standardizasyona veya sabitliğe önem verir

 

Romantizm ve teknoloji, birbirlerinin ayna görüntüleridir

 

On dokuzuncu yüzyıl boyunca, hazırlık okulunda veya üniversitede bir öğrencinin okumasına veya yazmasına izin verilen tek şiir, normalde Latin şiiriydi

Latince eğitiminin ve aslında tüm liberal eğitimin amacı, topluluk önünde konuşmacı, hatip yetiştirmekti.

Latince cinsiyet bağlantılı bir dildi ve neredeyse bir buçuk bin yıl boyunca yalnızca erkekler tarafından konuşulup yazıldı.

Yüzyıllar boyunca akademik bilgiye giriş, tek giriş Latince idi

 

Günümüzün Popüler Kültürünün Sözlü Okuryazarlığı

 

Beşeri Bilimlerde Kriz ve Anlayış

Bilgideki büyüme muhtemelen beşeri bilimlerde değişim yaratan temel etken olmuştur.

 

Rönesans boyunca hümanistik çalışmalar Batı'daki okullarda bir ergenlik ayini işlevi gördü.

 

Çağımız, bilginin aşırı yüklenmesiyle sıkıntı çeken ilk çağ değil. Diğer çağlarda da bu sorun yaşandı

romantizm, bu kadar aşırı yüklenmeye karşı savunmacı bir tepki

 

(günümüze dair) Durumun gerçekten umutsuz olduğuna inanıyorum

Eğer beşeri bilimlerin bir değeri varsa, çaresizlik onların dokusuna aittir

 

Walter J. Ong (2012), Rhetoric, Romance, and Technology - Studies In The Interaction Of Expression And Culture, Cornell University Press, New York

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder