Silah Kabzasının, Savaş Meydanından Şiir
Meydanına Uzanan Serüvenine Dair İkonografik Hayaller
Selim Gök
…kabzaya; temel görevinin
yanında sembolik anlamlar da yüklenmiştir.
üstünlük, ihtişam ve iradenin
de temsili olmuştur. Bu sebeple silah kabzaları; taşıdıkları “kurt, kartal,
ejder/yılan, arslan, kaplan, hilal, haç” gibi devleti, dini ve inancı temsil
eden iradeye/güce dayalı sembol ve işlemeleriyle ünlenmişlerdir.
kabza, sözlüklerde “qabzat, qabza, qubza” isimleriyle
adlandırılarak “kavramak; güç; kılıç kabzası; sap; yakalamak, ele geçirmek; bir
avuç, tutam; sıkı sıkı tutmak; akımını yönetmek, yönlendirmek, kontrol etmek;
liderlik ve kılavuzluk etmek” (Steingass, 1998: 952 / Steingass, Francis. (1998). A
Comprehensive Persian-English Dictionary, Iran University Press); “bıçağın,
kılıcın sapı; bir okçu yayının kavranması; silahı tutmak; kılıç; sahiplik” (Redhouse, 1987: 1432 /
Redhouse, James W. (1987). A Turkish And English Lexicon, Beirut: Librairie Du
Liban); “tutacak, tutamak yeri, sap” (Devellioğlu, 2016: 549 / Devellioğlu, Ferit.
(2016). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara: Aydın Kitabevi);
“tutulacak yer, tutak” (Türkçe
Sözlük, 1998, C. 2: 1143 / Türkçe Sözlük (1998). C. 2, Ankara: TDK Yay)
şeklinde farklı anlamlarda kullanılmaktadır.
…dinî figürlerin silahlara da
işlendiği görülmektedir.
…sembolik unsurlarla tezyin
edilmiş kılıçlar gibi teberlerin de benzer süsleme özelliklerine sahip
oldukları görülmektedir.
Toplumda kabul görmüş simge
unsurları üzerinde bulundurması / itibarıyla / siyaset ve içtimaî hayatta
“irade” ve “iktidar”ı simgeliyor…
…
Gök, Selim (2020), Silah Kabzasının, Savaş Meydanından
Şiir Meydanına Uzanan Serüvenine Dair İkonografik Hayaller, Klasik Türk
Edebiyatının Ses ve Anlam Dünyası Sempozyumu - 10 Ekim 2019-11 Ekim 2019 - Bildiri
Kitabı, Editör: İlhan Genç – Metin Akkuş, Pelin Ofset, Ankara
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder