Carol Dougherty - Homeros'un Odysseia'sında ve Çağdaş Edebiyatta Seyahat ve Ev Kritik Karşılaşmalar ve
Nostaljik Dönüşler - Notlar
Travel and Home in Homer's Odyssey and Contemporary, Oxford
University Press, Oxford, 2019
Odysseia destanını
modern edebiyat eserleriyle karşılaştırarak seyahat, ev ve doğaçlama temalarını
inceliyor.
Ayrıca, nostaljinin,
hafıza kaybının ve ev özleminin edebi anlatılarda nasıl karmaşık bir rol
oynadığını inceliyor.
…ev kavramının
fiziksel bir yapıdan öte, akışkan ve geçici bir yuva olarak yeniden
tanımlanabileceği yollarını araştırıyor.
Giriş: Kritik Karşılaşmalar
Doğaçlamacı Olarak Odysseus
Odysseus'un eve dönüşteki başarısı, hızlı ve yaratıcı bir
şekilde uyum sağlama becerisiyle bağlantılı…
Odysseus, Odysseia’nın Dokuzuncu Kitabında Kiklop
Polifemos'a adının Outis (Hiç kimse)
olduğunu söyler.
Odysseus'un bu hilesi ve yaratıcı zekâsı (mētis), onun
kimliğini oluşturur.
Odysseus'un burada ve kendisini yeni ve alışılmadık bir
durumda bulduğu hemen hemen her durumda kullandığı fiil / denemek /
Bu deneysel süreç, Odysseus'un sadece dünyayı değil, aynı
zamanda kendisini de anlamasına yardımcı olur.
Edebi Karşılaşma
Montaigne'in felsefi pratiği, eski eserlerden alıntılar alıp
onları yeni bir bağlama oturtarak diğer metinlerin birbirleriyle konuşabildiği
yeni bir edebi eser yaratır.
(Okuyucuya Odesseia’yı okurken benzer bir yorumlama
yapmasını tavsiye ediyor.)
Zamansal Karşılaşma
Eğer kişi geçmişe bakmayı bırakıp onu dinlemeye başlarsa,
yeni bir konuşmanın yankılarını duyabilir
Sanatı yalnızca kronolojik olarak düşünürseniz, belirli
kültürlere tepeden bakmış olursunuz. Ancak sanatı belirli kişiler açısından
kaçınılmaz bir eşzamanlılık olarak düşünürseniz, Joyce, Homeros'un çağdaşıdır
(ki Joyce bunu biliyordu).
Doğaçlama Eleştiri
Bu kitap, Homeros'un Odysseia eserini, seyahat ve dönüş
temalarını paylaşan yirmi ve yirmi birinci yüzyıl romanlarıyla okuyan bir
doğaçlama eleştiride bir deneydir.
Michael Ondaatje’nin İngiliz Hasta romanında dört karakter
Floransa dışındaki terk edilmiş bir villaya sığınır ve ev konforunun hareketle
gerginleştiği kadar seyahat olanaklarıyla da tamamlanabileceğini ileri sürer
Odysseus da eve dönüş yolculuğunda Kalypso, Kirke ve
Phaiakyalılarla birlikte geçici bir süre kalırken, Odysseia yoldaki bu evlerde
uzun süre durmayı tercih etmiyor, bunun yerine kahramanının İthaka'ya dönüşüne
odaklanıyor.
Marilynne Robinson’ın Ev temizliği eseri ise seyahat ile
evin geleneksel cinsiyet rollerini tersine çevirerek kalanlar ve gidenler
arasındaki ayrımı bulanıklaştırma çabasına odaklanır.
Cormac McCarthy’nin Yol romanı, kalıcı bir evin yokluğunda,
özünde erkeksi bir ev idaresini, hareketli, rastlantısal ve geçici bir düzeni
yüceltir.
Rebecca West'in Askerin Dönüşü romanı, amnezi yaşayan Chris
Baldry'nin eve dönüşünü anlatarak, nostalji ve hafıza kaybının dönüşü nasıl
karmaşıklaştırdığını inceler.
Toni Morrison’ın Ev romanı ise Kore Savaşı gazisi Frank
Money'nin Lotus, Georgia'ya gönülsüzce dönüşünü ve nostaljinin daha ütopik,
yaratıcı potansiyelini kullanmasını konu edinir.
…artık var olmayan veya hiç var olmamış bir eve duyulan özlem…
Svetlana Boym
1. Daha çok Odysseus gibi: Michael Ondaatje'nin Evcilik Oyunu İngiliz Hasta
İngiliz Hasta / Dört karakter de eve dönmekten korkmaktadır.
…savaştan kaçan bu dört karakteri, hepsi terk edilmiş
Villa'da bir araya gelmiş…
İngiliz hasta, Herodot'un Tarih adlı eserini yanında taşır
Bu roman, hareketlilik ve değişen kimliklerle şekillenen bir
dünyada seyahat ve ev arasındaki gerilimleri ele almak için Odysseia ile
etkileşime girer.
Almásy, kendini Odysseus'a benzetir
Almásy'yi Odysseus'a daha çok benzeten şey, onun
anonimliğidir.
Villa'nın yapısı geçirgen bir ev ortamıdır.
Hana ve İngiliz hasta, kütüphanedeki kitapları okuyarak,
Villa'dan egzotik ve uzak manzaralara kaçıyorlar.
Sih istihkamcı Kip, Villa arazisinin kenarına bir çadır
kurarak Villa'ya bitişik ama ayrı bir geçici yuva yaratır.
Bu çadır, ona kendi evini yaratma ve Hana ile Hindistan'a
hayali yolculuklar yapma olanağı sunar.
Japonya'ya düşen atom bombası, Kip'i köklerine döndürür.
İngiliz ordusundaki kimliğini ve İngiliz lakabını atar ve
Hindistan'a döner.
Michael Ondaatje'nin kurgu eserlerinde tekrar eden bir tema,
ait oldukları yer konusunda kararsız olan insanlara duyulan hayranlıktır
2. Ev işlerinin sonu: Marilynne Robinson'ın Eserlerinde Hareketlilik ve
Evcimenlik Ev temizliği
Robinson'ın romanları / hareketlilik ve evcillik temalarıyla
ilgilenir.
Odysseia, Odysseus'un sürekli olarak gitmek ya da kalmak
arasında bir seçim yapmak zorunda kaldığı bir yapıyı içerir.
Odysseus'un evlilik yatağının inşasına odaklanılması,
yatağın taşınamaz olması nedeniyle hem kimliğini ortaya koyar hem de
evliliklerini İthaka toprağına sağlam bir şekilde köklendirir.
Ev temizliği’nde, Sylvie, aileler bir arada kalmalı der.
Sylvie karakteri, Penelope'nin ev idaresi ve Odysseus'un hareketliliği arasında
bir uzlaşma sağlamaya çalışır.
…
3. Sorun değil: Cormac McCarthy'de Doğaçlama Ev İdaresi Yol
Kıyamet sonrası bir dünyada güneye doğru seyahat eden bir
baba ve oğulun hikayesi…
Hareket etmeye devam etmeleri gerekir, ancak gidecek yerleri
yoktur
Odysseia, baba ve oğul arasındaki ilişkiye dikkat çeker.
Telemakhos, babasını bulmak için seyahat eder ancak asla babasıyla birlikte
seyahat edemez.
Evler, rahatlatıcı sığınaklar değil, kıyamet sonrası bir
dünyada önceki işlevlerinden sıyrılmış kalıntılardır. Terk edilmiş bir evin
bodrumunda katledilmeyi bekleyen bir insan tablosuna rastlamaları, evlerin
misafirperverliğin antitezini temsil ettiğini gösterir.
Eşyalarını taşıdıkları alışveriş arabası, mobil ve doğaçlama
bir ev idaresi modelini temsil eder.
Ateş, hem gerçek hem de mecazi anlamda hayatta kalmanın
anahtarıdır.
…adam, ateş yakma konusunda defalarca titizlik gösterir.
Adam defalarca odun toplar, çıra kırar ve özenle alev çıkarır. Karanlıktan
ışık, soğuktan ısı yaratan adam, narin mavi alevi özenle besler ve ona nazikçe
bakar, tıpkı çocuğa baktığı gibi ateşi tam olması gerektiği gibi şekillendirir.
Ateş, adam ve oğlunun yemek pişirmesini sağlar; onları korkunç soğukta sıcak
tutar ve ara sıra cesaret ve adalet öyküleri için hoş bir sığınak, rahat bir
kamp ateşi ortamı sunar.
Ateş / onu ve oğlunu yamyamlık tehditlerinden ayıran parlak
çizgidir. Çocuk, babasına ve ateşi biz
taşıyoruz diye sorar ve adam onaylar. Ateş, evin manevi merkezi olan ocak
ateşini sembolize eder.
4. Bu ev farklı: Rebecca West'in Evin Yolunu Unutmak Askerin Dönüşü
Chris Baldry'nin amnezi yaşayarak eve dönüşü / Odysseia’nın dönüş
anlatılarındaki hafıza ve hafıza kaybı temalarını karşılaştırıyor.
Chris, nostaljik bir rahatlıkla eve girse de, Kitty ve
Jenny'nin yaptığı tadilatlar onu yabancılaştırır.
Chris'in amnezisi, karısı Kitty'yi de bir yabancıya
dönüştürür;
Doktorlar, Chris'i amnezisinden tedavi etmeye çalışır
Amneziden kurtulması, Baldry Court'a geri dönmek değil, Flanders'daki
o sular altında kalmış sipere geri dönmek anlamına gelir. West'in romanı,
dönüşün imkansızlığı ve yansıtıcı nostalji üzerinde durur.
5. Gel kardeşim. Eve gidelim: Toni Morrison'ın Restoratif Nostaljisi / Ev
Odysseia'nın sonu, taliplerin katliamını (savaşın eve
getirilmesi) içerir
Morrison'ın romanı ise, geri dönen askerin (Frank Money)
savaştan getirdiği travmayı çok daha açık bir şekilde ele alır.
Frank Money, Kore'den döndükten sonra (Travma Sonrası Stres
Bozukluğu) yaşamaktadır.
Frank'in şiddet patlamaları ve düzensizliği, Lily'nin
yaşadığı hayal kırıklığı, Penelope'nin Odysseus'a Sen tuhafsın dediği andaki iç
çatışmasını yansıtır.
Sonuç: Nostaljik Dönüşler
Çağdaş romanlar (İngiliz Hasta, Ev İşleri, Yol) Odysseia'nın
seyahat ve ev arasındaki karşıtlığını istikrarsızlaştırır. Bu karşılaşmalar,
Odysseus'un Kalypso ve Kirke ile geçirdiği zaman gibi sapmalara daha fazla
dikkat etmemizi sağlar. Ev temizliği cinsel varsayımları sorgularken, Yol
erkeklerin ev işlerini yapabildiği mobil, evcil bir Odysseus yaratır. Son iki
roman (Askerin Dönüşü, Ev), nostalji temasını ele alır: var olmayan bir yuvaya
duyulan özlem.
Cassin'in gözlemlediği gibi, Odysseusyarı tropikal sürekli
bir başka hile ile hayatını uyduran kişi, kolay kolay ev erkeği olamaz, bir
yerde kolay kolay yerini bulamaz.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder