J.
Seymour Lindsay - İngiliz Evi'nin Demir ve Pirinç
Aletleri - Notlar
Iron And Brass İmplements of the English House, Portland
Press, London, 1964
İngiliz ev metal işçiliği
üzerine İngilizce yazılmış ilk kitap
Kitap, ocak ve şömineyle
ilgili eşyalar, mutfak eşyaları, yapay aydınlatma gereçleri ve tütün içimiyle
ilgili metal işleri gibi konuları kapsamaktadır.
Kitap dökme demir ve bronz
gibi metallerin tarihsel kullanımı ve şömine demirleri, pişirme kapları ve
aydınlatma cihazları gibi çeşitli aletlerin ayrıntılı açıklamalarını sunarak,
bu eski ev aletlerinin işlevini, evrimini ve dönemsel bağlamını açıklamaktadır.
Ralph Edwards'ın kaleme aldığı "Giriş" bölümü
Edwards, demir ev aletlerinin çoğunun “gizemli nesneler”
olduğu için açıklığa kavuşturulması gerektiğini belirtiyor.
BİRİNCİ BÖLÜM
Ocak, şömine ile ilgili tüm örnekleri ve yemek hazırlamada kullanılmasına
rağmen ocak ile doğrudan bağlantısı olanları da kapsar
Bu bölüm, ocak ve şömine ile ilgili tüm örnekleri ve yemek
hazırlamada kullanılmasına rağmen ocak ile doğrudan bağlantısı olan aletleri
ele almaktadır. Metal işçiliğinin şekillendirildiği şöminenin en ilkel kısmı
alt ocaktı (hearth below).
İkincisi ise, dumanı duvarın ön yüzüne yerleştirilmiş bir
baca veya duvar dokusundaki bir boşluk aracılığıyla dışarı atılan duvar
ocağıydı.
Ocakla ilgili çeşitli eşyalar arasında en ilkel olanı ateş
köpeğidir (firedog). Bu tip, Kelto Roma çift
uçlu köpek formuna dayanır.
Köpek, tabanda sivri bir kemer şeklinde yayılmış iki dikey
çubuk veya gövdeden oluşur. Bu iki dikme, ortasından büyük ısıyla yumuşadığında
çubuğun çökmesini önleyen bir ayakla desteklenen ağır, yatay bir kütük çubukla
birbirine bağlanır.
Dökme demirin on beşinci yüzyılın başında tanıtılmasıyla
birlikte, 15. yüzyıl sonlarından 17. yüzyıla tarihlenen devasa dökme demir
köpekler üretilmiştir.
Ateş sırtları (firebacks),
şömine açıklığının arka duvarının yangından zarar görmesini engellemek için
dökme demirin kullanılmaya başlanmasıyla ortaya çıkmıştır. Bu sırtların en
ilkel süsleme yöntemi, kalıp üzerine bıçak, çatal, el ayası ve küçük armalar
gibi küçük nesnelerin bastırılmasıyla yapılıyordu. İlginç bir örnek, Meryem
zulmü sırasında Sussex'li demir ustası Richard Woodman ve karısının yakılmasını
konu alması nedeniyle özellikle dikkat çekicidir.
Yemek odaları ve mutfakların en dikkat çekici
aksesuarlarından biri, şöminenin arka duvarına asılan baca vinciydi (chimney crane). Baca vinçlerinde, kazanları ve
pişirme kaplarını asmak için tencere kancaları kullanılırdı. Tencere kancaları,
envanterlerde "cotrall," "jib-crook," "askılar"
ve "tramelle" gibi çeşitli adlarla geçmektedir.
Tencere kancasının altına asılan ve "Aylak Sırtlı"
(Idle Back) olarak da bilinen bir düzenek,
kişinin "elini karartmadan suyu dökmesini sağlardı".
Ayrıca, yanan közleri desteklemek için kullanılan küçük ateş
köpekleri (köz demirleri) ve şişleri destekleyen büyük tipler de ele
alınmıştır. Ocakta kullanılan ve yerden on iki ila on dört inç yükseklikte
duran taşınabilir ızgaralara 'ördek yuvası' adı verilirdi. Ateşin üzerine
örtülen sokağa çıkma yasağı (curfew), pirinç
veya bakır sacdan yapılmış, kabaca çeyrek küre biçiminde bir örtüydü ve gece
boyunca ateşin üzerini örtmek için kullanılırdı.
İKİNCİ BÖLÜM
Yemek pişirme ve diğer mutfak gereçleri
Orta Çağ'da demir şişler (spits)
genellikle elle çevrilirdi ve bu iş bazen bu iş için özel olarak atanmış bir
çocuk tarafından yapılırdı. Şişlerin popülaritesi, Kraliyet Mücevherleri
Envanterinde geçen: "İki büyük yuvarlak broş" gibi kayıtlarla
kanıtlanmaktadır.
Şiş çevirmek için kullanılan en eski mekanizma köpek ve
davul prensibine dayanıyordu. Doktor Caius, 17. yüzyılın ortalarında bu
köpeklerden bahsederken, onların işlerini "o kadar özenle bakarlardı ki,
hiçbir angaryacı veya bulaşıkçı bu işi onlardan daha kurnazca yapamaz"
diye yazmıştır.
Daha sonra, 16. yüzyıldan başlayarak ağırlıkla çalışan
tükürük kriko (weight-driven spit jack)
kullanılmaya başlandı. 1692 tarihli bir kayıtta, bir kriko için yapılan
ödemeden bahsedilir: “Green'e yeni bir kriko için 1.10.6 £ ödedim.”
Şiş çevirmek için kullanılan bir diğer yöntem, bacadaki
sıcak hava akışıyla çalışan dumanlı bacaydı (smoke
jack). Kont Romford bu düzeneği eleştirerek, hiçbir insan icadının bu
kadar saçma bir şekilde bilgisine gelmediğini belirtmiştir.
Kazanlar (cauldrons), en eski
tarihsel dönemlerden beri evlerin en önemli eşyaları arasında yer almıştır.
Ortaçağ'da modern tencerenin karşılığı, ocakta kullanılmak
üzere ayakları olan minyatür, küçük, döküm bronz bir kazan olan posnet veya
pipkin idi. 18. ve 19. yüzyılın başlarında, bakır kapların kullanımına karşı,
"Felçlerin, apopleksilerin, deliliğin ve nedenini açıklayamadığımız bir
anda başımıza gelen..." hastalıkların nedeni olarak gösterildiği bir
kampanya yürütülmüştür.
Birçok yemek kitabı, "pasları yeterince temizlenmemiş
bakır kaplarda pişirilmiş yemek yemenin" kötü sonuçları hakkında çok şey
söyler ve aşçıların bir önceki günden kalma, kötü konservelenmiş bakır kaplarda
saklanan yemekleri masaya göndermeleri nedeniyle zaman zaman yaşanan
trajedileri anlatır. On sekizinci yüzyıla ait bir yemek kitabının sonunda yer
alan "Mutfak Zehirleri Üzerine Düşünceler" başlıklı bu makalelerden
birinde, "bu nedenle, İsveç Senatosu, yaklaşık ...1753? Bakır kapları
yasakladılar ve donanmalarında ve ordularında demirden yapılmış olanlar dışında
hiçbir kap kullanılmamasını emrettiler.'
Yemek elle yenildiği için, her yemekten sonra ellerin
yıkanması âdetti; bu nedenle akvamanil veya ibrik (ewer)
gibi bronz işçilikleri vazgeçilmezdi. Diğer mutfak eşyaları arasında havanlar (mortars), ızgaralar (gridirons),
tost makineleri (toasters) ve dini törenler
ve gofret (waffres) yapmak için kullanılan
demir levyeler (wafer irons) yer alır. Bir
15. yüzyıl yemek kitabından bir alıntı, gofret tarifini içermektedir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yapay ışık elde etmede ve sürdürmede kullanılan çeşitli maddeler
Yapay ışık, katı yağ üzerine sürülmüş fitil, lambalarda
yakılan yağ ve mum olarak kullanılan köknar ağacı odunundan elde ediliyordu.
Mumlar, parafinin ortaya çıkışına kadar ulusal aydınlatıcı olarak kabul
edilmiştir.
Rushlight (sazlık mumlar),
fitil üzerinde yalnızca çok hafif bir donyağı tabakası bulunan bir mum türüdür.
Gilbert White, 1775 tarihli bir mektubunda, iyi hazırlanmış
bir sazlığın "iyi ve net bir ışık verdiğini" belirtmiştir.
1709'da mum vergisi getirildiğinde, ev yapımı mumlar
yasaklanmış ve balık yağı yakan lambalar hariç, evde kullanılan tüm gaz
lambaları yasaklanmıştır.
Mumlar; mum kirişleri, mum destekleri ve standartlar
(sancaklar) ile desteklenirdi. Erken yöntemler, mumları bir diken veya çiviye (pricket) geçirerek tutmayı içeriyordu. 17. ve 18.
yüzyıllarda, özellikle küçük evlerde, saz ve mumlukların karışımı yaygındı.
İskoçya'da, köknar mumunu tutmak için peerman adı
verilen bir alet kullanılırdı.
Seküler şamdanlar genellikle pirinç veya bronzdan yapılırdı.
17. yüzyılda, mumun yüksekliğini ayarlamak veya kütüğünü çıkarmak için şamdan
saplarına sürgüler yerleştirilmiştir.
Yağ lambaları arasında İskoçya'da, Shetland Adaları'nda
"collies" ve Cornwall'da "chills" olarak bilinen crusie lambaları (çift
valfli sarkıt lambalar) bulunuyordu.
Fener (lantern), alevi rüzgardan veya yağmurdan korumak için
kullanılan şeffaf panellerden (boynuz, deri veya cam) oluşan bir paravandı.
Işık elde etmenin tek uygun yolu, 1833 civarında fosforlu
kibritlerin ortaya çıkışına kadar kullanılan çakmaktaşı ve çelik idi. Çıra
yakma ekipmanları, ortasında mum başlığı bulunan yuvarlak pirinç veya kalaylı
demir kutularda saklanırdı (çıra kutusu).
Ayrıca, kömürleşmiş fitil uçlarını kesmek için kullanılan ve
en az 15. yüzyıldan kalma mum söndürücüler (snuffers)
de ele alınmıştır. On sekizinci yüzyılda, fitil uçlarının düşmesi sorununu
çözmek için Benjamin Cartwright (1749) ve John Wilks (1801) gibi mucitler
tarafından mekanik söndürücüler geliştirilmiştir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tütün içimi ile ilgili metal işleri
Tütünün Avrupa'ya ilk olarak 1560 yılında getirildiği ve Sir
Walter Raleigh tarafından İngiltere'de moda haline getirildiği kabul
edilmektedir. I. James 1604'te Tütüne Karşı Saldırı adlı ünlü eserini
yayınlayarak bu alışkanlığa güçlü bir muhalefet gösterdi.
James I, tütünü "Göze iğrenç, buruna tiksinti veren,
beyne zararlı, akciğerlere zararlı ve kara, pis kokulu dumanlarıyla dipsiz bir
kuyunun korkunç Styx dumanına en çok benzeyen bir gelenek" olarak
nitelendirmiştir.
Alışkanlığın popülerliği yüksekti; 1665'teki veba
salgınında, "çocuklar bile sigara içmek zorunda kalıyordu" çünkü
tütünün mükemmel bir koruyucu olduğuna inanılıyordu.
Tütün içimiyle ilgili metal nesneler arasında pipo maşaları
(pipe tongs) bulunur. Bunlar, közü ateşten
korumak için kullanılan büyük tipler veya için için yanan çırayı almak için
kullanılan küçük cep maşaları olarak ikiye ayrılırdı. Pipo maşaları, hanlarda
müşterilerin barmenin dikkatini çekmesi için kullanılan bir düdük de
içerebilirdi.
Diğer aletler arasında, çok çeşitli tasarımlara sahip tütün
tıpaları (tobacco stoppers) yer alır. Metal
tütün pipoları ise sıcak içimli ve pahalı oldukları için yaygın değildi.
Pipo fırınları (pipe ovens),
kirlenmiş kil pipoları çok sıcak bir fırında pişirerek temizlemek için
kullanılan dövme demir raflardır.
Genellikle üst ve alt kısımları düz bir çubukla birbirine
bağlı üç halkadan ve üstte bir tutamak oluşturmak için bir halkadan oluşurlar;
çerçeve dört bodur ayak üzerinde durur. Demirci yapımıdırlar ve aynı desende
iki tane bulmak çok nadirdir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Önceki derslerde yer alamayan örnekler
Bu bölüm, önceki derslerin hiçbirinde yer almayan diğer
çeşitli örnekleri kapsamaktadır. Örnekler arasında, ön pençeleri arasında
dairesel bir nesneyi tutan stilize bir aslan şeklinde, on sekizinci yüzyıl
sonlarına ait ateş köpeklerine benzer bir sapı olan kapı durdurucu (door stop) bulunmaktadır.
Tirbuşonlar (corkscrews),
özellikle cepte kullanıma yönelik olarak büyük miktarlarda üretiliyordu ve bir
beyefendinin ekipmanının vazgeçilmez bir parçasıydı. Bu küçük çelik ürünler,
üreticilerin ticaret kataloglarında yer alan "çelik oyuncaklar" (steel toys) olarak biliniyordu.
Fındık kırıcılar (nutcrackers)
başlangıçta başparmak vidası prensibiyle yapılırdı, ancak daha sonra kaldıraç
tasarımına geçildi.
"Çelik oyuncaklar" başlığı altındaki diğer eşyalar
arasında tırnak makasları ve bir çalışma masasına sabitlenen, bazen iğne
yastığı ve makara miliyle donatılmış olan küçük masa mengeneleri (Lady's Work Vices) yer alır.
Diğer öğeler, örneğin şişe devirme aparatı (bottle tilter), ayakkabı çekecekleri, ayakkabıları
çamur ve sudan korumak için kullanılan demir halkalı takunyalar olan pattenler
ve mürekkep, kum ve gofret (kurutma kağıdı ve zamklı zarflardan önce gerekli)
içeren mürekkep hokkaları da bu bölümde listelenmiştir.
ALTINCI BÖLÜM
Amerikan Sömürge Dönemi'ne ait bazı uygulama örnekleri
Kolonilerde kullanılan en eski metal ev aletleri ilk
yerleşimciler tarafından getirilmiştir. İlk evlerin şömineleri, ateş köpekleri
ve baca vinçleri gibi çağdaş İngiliz mutfaklarındakilerle aynıydı.
Saugus Demir İşleri, koloni döneminin ilk önemli demir
işletmesiydi ve ateş sırtı dökümü yapıyordu. Bir örnekte, 1660 tarihi ve
Pickering ailesinin baş harfleri yer almaktadır. Sömürge dönemi ateş
köpeklerinin ortak bir özelliği, kaz boynunun tabanındaki gövdenin
düzleşmesidir.
Yemek pişirme gereçleri çoğunlukla İngiliz tarzındaydı. Et,
ağırlıkla çalışan krikolar, dumanlı krikolar veya elle çevrilen şişler üzerinde
kızartılırdı. Köpek ve davul prensibinin ise bilinmediğini gösteren güvenilir
kayıtlar mevcuttur.
Amerikan ocak üstü tost makineleri kendine özgü bir sömürge
havası taşır. Ayrıca, ilk yerleşimcilerin evlerine özgü olan toddy demirleri
veya mullerler de bu dönemden kalmadır.
Yapay aydınlatma yöntemleri arasında, yerli
Kızılderililerden öğrenilen, yoğun duman nedeniyle tercih edilmeyen reçineli
çam şeritleri kullanılıyordu. Yağ lambaları, İskoç prototipiyle aynı olan
crusie prensibine göre çalışıyordu. Açık valfli lambadan, daha sonra kapalı
Betty kabı türemiştir.
Sömürgeciler, don yağı mumlarına ek olarak, kıyı
bölgelerinde bolca bulunan defne meyvesi (mum meyvesi) yağlarından bitkisel mum
üretirlerdi. Amerikan kalay ustaları, mum kalıpları, duvar aplikleri ve çeşitli
fenerler üreterek yaratıcılıklarını sergilemişlerdir.
Sömürge örnekleriyle İngiliz örnekleri karşılaştırıldığında,
Amerikalı kökenlerini ortaya koyan küçük farklılıklar mevcuttu; örneğin, tütün
maşalarının tasarımı daha hareketliydi.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder