13 Mayıs 2025 Salı

Nacim Ghanbari - Alman Edebiyatı Tarihinde Ev 1850-1926

Nacim Ghanbari - Alman Edebiyatı Tarihinde Ev 1850-1926

Das Haus Eine deutsche Literaturgeschichte 1850-1926, Walter de Gruyter, Berlin, 2011


 

Bu çalışma, Nisan 2008'de Konstanz Üniversitesi Edebiyat Çalışmaları Bölümü tarafından tez olarak kabul edilmiş ve yayınlanmak üzere gözden geçirilmiştir.

 

Giriş

…anne/baba/çocuk üçgeninden oluşan Kutsal Aile imgesi

 

Birinci Bölüm, güncel mikrotarihsel araştırmalar ile sosyal antropoloji arasındaki bağlantıları göstererek ev ve akrabalık paradigmalarının tarihsel bir yeniden inşasını sunmaktadır. İkinci Bölüm ise, Freud'un aile romanı üzerine denemesinde dolaylı olarak ele alınan bir dizi romanın edebi-tarihsel kökenini incelemektedir.

Bölüm III, ayrıcalıklı akrabalık ilişkileri alanında edebiyat, sosyal antropoloji ve Wilhelminian Hint-Avrupa çalışmalarının ortak bilgisini incelemektedir.

 

BÖLÜM BİR - Ev

17. yüzyılda ebeveynler her zaman kendilerinden daha yüksek statüye sahip vaftiz ebeveynleri ararlardı.

. Bir çocuğun vaftiz ebeveyni nadiren çocuğun ailesiyle akraba olurdu. 18. yüzyıl boyunca vaftiz ebeveynliğinin himaye işlevi azaldı ve "himaye sistemi 'aileselleşmeye' başladı.

 

…ev nedir? Öncelikle, ahlaki bir kişidir; sonra, maddi ve manevi mallardan oluşan bir alanın sahibidir; son olarak, adını, servetini ve unvanlarını doğrudan veya hayali bir soy hattıyla aktararak kendini sürdürür

 

BÖLÜM II - Evlat edinmek

Evlat edinmenin, doğal çocukların gebe kalmasını engellemesini ve bu sayede onları evlat edinen ebeveynle (yasal) bir rekabete sokmasını önlemek için, yasa, evlat edinen ebeveynin elli yaşından büyük olmasını şart koşmaktadır.

 

Gustav Freytag: Borç ve alacak

Üç meclis arasındaki rekabet, Freytag'ın temel anlatı yapısını oluşturur

Bir baronun şatosu, bir Yahudi iş adamının dükkânı ve bir kasabalının şirketi…

 

Friedrich W. Hackländer: Ticaret ve alışveriş

…bu romanın kahramanı da, onaylandıktan sonra akrabaları tarafından bir bakkala yerleştirilen yetim bir çocuktur.

 

Ricarda Huch: Ludolf Ursleu the Younger'ın Anıları

Sororat, genellikle dul bir erkek ile ölen eşinin kız kardeşi arasındaki evliliği ifade eder. Dul bir kadın ile ölen eşinin erkek kardeşi arasındaki evliliği sağlayan levirat ile de örtüşür.

…bu tür evlilikler Almanca konuşulan ülkelerde "tamir evlilikleri" olarak biliniyordu.

 

Thomas Mann: Buddenbrooks

Buddenbrooks Hayali oğulların evlat edinilmesini dramatize eder.

Tony Buddenbrook'un tekrarlayan evlilikleri, edebiyat bilimciler tarafından evdeki krizin bir belirtisi olarak değerlendiriliyor

 

Otto Stoessl: Erath Hanesi

Birinci Dünya Savaşı'nın eşiğinde bir evin çürüme öyküsünü anlatması bakımından Buddenbrook’lardan farklıdır.

Kayınpederlerinin evinden uzakta, kendi evleriyle geçen hayat evresi, genç çift için kısa bir dönem olarak kalır. Evlendikten sadece birkaç yıl sonra, Amersin ailesi, damadın işini kaybetmesi nedeniyle Erath evine taşınmak zorunda kalır.

Ancak eve taşınmanın gecikmesiyle Amersin şirket ortağı olur. Evlat edinilmiştir. Karısının zamansız ölümünden sonra, başlangıçta evin en büyük evlenmemiş kızı Charlotte Erath'ı isteyerek evlilik teklifinde bulunur; ancak reddedilir.

 

Felix Hollander: Süleyman'ın gelini

Evin çöküşü, tek bir nesil değişimi sırasında gerçekleşir. Şirketin devamlılığını sağlamaktan çok uzak olan ailenin tek oğlunun evliliği, şirketin çöküşüne yol açar.

 

Franz Kafka: Kale

Romanda iktidardakilerin safları köy liderleri ve kulüp üyeleri ve dolayısıyla köy topluluğu şeklindedir.

Romanda bir evin çürümesi özlü bir dille anlatılıyor.

Ev, bir ayakkabıcı atölyesi, usta bir zanaatkârın iş yeri olup, oğlu (Barnabas) çırak, kızı (Amalia) ise terzi olarak çalışmaktadır.

 

Kafka'nın Evleri / "Brückenhof" köylülere hizmet verirken, "Herrenhof" kalenin efendilerine ev sahipliği yapıyor.

 

Özet: Yahudi evlilik malları hukuku ve dul kadının ortak ebeveynliği

Dul kadına mülk devri uygulamaları ile hanedan yapılarının ortaya çıkışının ne kadar yakından bağlantılı olduğunu göstermek için, Yahudi evlilik hukukunun tarihine bir göz atmak faydalı olacaktır.

 

Evlat edinmenin (istihdam) yaygınlaşmasıyla birlikte, evlilik önemini yitirir

Aile işletmesi, isimlendirme yoluyla kardeşleri bir hanedan çifti olarak programlıyor.

 

BÖLÜM III - Evlilikler

Kaybolan aile isimleri

Alfred R. Radcliffe-Brown, kız kardeşin oğlunun annesinin kardeşine karşı yapmasına izin verilen tüm kötü muameleleri ve saygısızlıkları sıraladı:

1. Rahim yeğeni, tüm yaşamı boyunca amcasının özel bakımının nesnesidir.

2. Yeğen hastalandığında, annesinin erkek kardeşi onun adına kurban keser.

3. Yeğenin, annesinin erkek kardeşine karşı birçok özgürlük almasına izin verilir; örneğin, amcasının evine gidip onun yemeği için hazırlanan yemeği yiyebilir.

4. Yeğen, annesinin erkek kardeşi öldüğünde onun mallarından bir kısmını talep eder ve bazen dullardan birini talep edebilir.

5. Annenin erkek kardeşi atalarına kurban sunduğunda, kız kardeşin oğlu tanrılara sunulan et veya biranın bir kısmını çalıp tüketir.

"Annenin erkek kardeşi ile ilgili gelenekler ile babanın kız kardeşi ile ilgili gelenekler arasında var gibi görünen bir ilişkiye dikkat çekmek istiyorum." Bu ilişkiye amcalık ilişkisinden hareketle daha sonra amitat adı verilmiştir. Bir erkek, annesinin kardeşine karşı nasıl özgürlük tanıyabiliyorsa, babasının kız kardeşine de aynı şekilde itaat etmek zorundadır. Annesinin erkek kardeşi ile kız kardeşinin oğlu arasındaki şakalaşma ilişkisinin tersine çevrilmiş hali olarak, babasının kız kardeşiyle olan ilişki de bir kaçınma ilişkisidir.

 

Babasının kız kardeşi

Theodor Fontane: Stechlin

Fontane'nin iyi toplum romanlarında, tüm karakterlerin dava adamı olarak yeteneklerine göre belirlendiği romanlarda, sohbete katılmayı reddeden bir karakter vardır: Teyze Adelheid

 

Gelinin kız kardeşi

Woldemar von Stechlin, "Stechlinler kısıtlı imkânlara sahip insanlar" olmasına rağmen, İmparatorluk Ordusu'nun süvari birliklerinde muhafız subayı olarak pahalı bir eğitim alır. / bunu zengin bir vaftiz annesi olan teyzesine borçludur.

 

Gelinin kız kardeşi, yabancı ittifakları yönetmek ve güvence altına almak için gizli görüşmeler yapmaktan hoşlanan bir akraba çıkıyor.

 

Damadın kız kardeşi

 

Gelinin kardeşi

Kopenhag'daki Prenses Luise Charlotte sarayı,

Wilhelm döneminin popüler romanlarında saraylara atfedilen tüm özellikleri taşımaktadır: Burada, şehvetli mabeyinciler ve hafifmeşrep nedimeler kışkırtıcı sohbetlere dalarlar; Danimarka savaşın eşiğindedir ve kır gezileri planlanmaktadır.

O zamandan beri, "Danimarka'da birkaç kırmızı yanaklı [...] herkes soyluluk unvanı alıp bir sahil villası sahibi olmak istiyor,

 

Fontane'nin romanları, içerdiği çok sayıda konuşma ve yorum nedeniyle, iyi toplum üyelerinin yaşam biçimlerini taklit edemeyen, ancak yine de onların konuşma biçimlerini öğrenebilen bir kitle için öğüt verici ders kitapları olarak kullanılmaya uygundur.

 

Damadın kız kardeşi II

 

Damadın kardeşi

Poggenpuhl'lar Sınırlı kaynaklar karşısında hanedan arzularını anlatır.

İlk olarak, bu soylu ailenin sosyal düşüşünün, romanda Bartenstein, Gerson ve Bleichröder adlarını taşıyan burjuva ve Yahudi asimile olmuş evlerin yükselişine paralel olduğu belirtilmelidir. Poggenpuhl ailesi, evlenmemiş kızlarının Yahudi salonlarında sosyalleşmesine izin vererek kendini geçindirir.

 

BÖLÜM IV – Vermek

Evin varlığını sürdürmek için yapabileceği üçüncü işlem hediye vermektir.

 

Varlıkların transferi / inter vivos: Çeyiz

"çeyiz" terimi, yalnızca ebeveynlerin kızlarına verdiği hediyeler için kullanılır ve öncelikle nesneleri ve gelinin kişisel eşyalarını kapsar. Çeyiz bazen "kişisel çeyiz" olarak anılsa da, çeyizin gayrimenkulleri de kapsadığı söylenir.

 

Ev kuralları

1870'lere kadar burjuva aile şirketlerinin gizli ev yasası, Bismarck döneminde aristokrat çevrelerle evlenmeye başlamadan önce, diğer burjuva şirketleriyle evlilik ittifaklarına girmekten ibaretti. Burjuva aile şirketleri ile aristokrat evler arasındaki ittifak, dile getirilmeyen bir koşul olarak, Yahudi evlerinin eşit müttefik olarak dışlanmasına dayanıyordu.

 

Wilhelm dönemi hanedan siyaseti, servetin kızlar ve çeyizleri, statünün ise oğullar ve unvanları aracılığıyla değiş tokuş edilmesiyle karakterize edilir.

 

En yüksek unvanlar soylu hanedanlara ait olduğundan ve unvanlar oğullar aracılığıyla değiş tokuş edilebildiğinden, soylu oğullar, yeterli çeyizleri olduğu sürece, tüm hanedanların kızlarıyla ittifak kurmakta özgürdürler.

 

Yahudi hanedanının genellikle verecek bir unvanı olmadığından, ittifak kurmak için kızlarına bağımlıdır

Yahudi kızı mal verip unvan alırken, Yahudi oğlu ise ittifak durumunda mal (çeyiz) ve unvan alamadığı için hanesine iki kat zarar verir.

 

Bu mekanizma, Rothschild'ler tarafından en katı şekilde uygulanan, oğullar ve kızlar arasındaki iç siyasi ayrımı pekiştirir: "Kızların Yahudi olmayan soylularla evlendirildiği, erkek soyunun ise tamamen Yahudi kalması gerektiği bir ev yasası"nda yansıtılır.

 

(Buddenbrooks) Hermann Hagenström'ün küçük kızı ve Moritz Hagenström'ün küçük oğlu / Huneus-Hagenström servetinin boşa harcanmaması için neredeyse birbirleriyle nişanlanmış iki çocuk.

 

Oğullar

Gustav Freytag: Borç ve alacak

Evlat edinmenin ilk özelliği, edebi topos'tur.

 

Paul Wallich: Yıllarca süren öğrenme ve seyahat

 

Bitiş

  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder