SAVAŞ SANATI ve TAOİZM
Düşman ordularını savaşmadan yenmek en büyük ustalıktır.
En usta komutan, düşman tuzaklarını boşa çıkartır, ondan
daha az deneyimlisi, düşmanın destekçilerini yok eder; daha sonra geleni,
düşmanın askeri güçlerine saldırır; en kötü komutan ise surlarla çevrili
kentleri kuşatmaya kalkar.
Gerçekten de olayları oluşmadan önleyebilmek, hissedebilmek
ve görebilmek birbirlerine bağlı olarak gelişen yeteneklerdir.
…büyük savaşları bereketsiz yıllar takip eder.
Silahlar uğursuz aletlerdir.
Orduda ikiyüzlülük çıktığında komutan eski bilge kralların
tüm aklına bile sahip olsa, basit bir köylü sürüsünü bile yenebilmek olanaksız
olur.
…iyi yöneticiler silahlanmadılar, iyi silahlananlar savaş
hatları kurmadılar, iyi savaş hatları kuranlar savaşmadılar, iyi savaşanlar
kaybetmediler, iyi kaybedenler ölmediler.
Başarılı saldırı, düşmanın kendisini nasıl savunacağını
bilemediği saldırıdır. Başarılı savunma, düşmanın nasıl saldıracağını
bilemediği savunmadır. Bu nedenle savunmada başarı yüksek duvarlara bağlanamaz.
Düşman bir arada kalmayı tercih etmişse hazır olmadığı
yerden saldır: düşman saldırı hattı kuruyorsa, seni hiç beklemediği yerde
karşısına çık.
Elimde tuttuğum ve ödüllendirdiğim üç hazinem var. Birisi
şefkat, ikincisi tutumluluk, üçüncüsü ise başkaları üzerinde öncelik iddia
etmemek. Şefkatten cesaret doğar, tutumluluk bize görüş sahası sağlar,
başkaları üzerinde öncelik iddiasından kaçınma da yaşam güvenliği getirir.
Şefkati, cesareti ve tutumluluğu bırakan, alçakgönüllülüğü terk ederek
saldırganlığı tercih eden kısa zamanda yok olur. Savaşta şefkat zafere
ulaştırır, savunmada şefkat ise güvenliği sağlar.
SAVAŞ SANATININ YAPISI ve İÇERİĞİ
Savaş Sanatı'nın birinci bölümü Planlama'nın önemini
vurgulamaya ayrılmıştır.
Savaş Sanatı'nın ikinci bölümü genel olarak savaşın ülke ve
halk üzerindeki etkilerine ayrılmıştır.
Üçüncü bölümde, konu savaşta strateji'dir.
Savaş Sanatı'nın dördüncü bölümü savaş stratejisinin en
önemli unsurlarından biri olan taktik konusuna ayrılmıştır.
Savaş Sanatı'nın beşinci bölümünün konusu Enerji'dir.
Kitabın altıncı bölümü, "Boşluk ve Doluluk"
kavramlarını öne çıkaran Gücün Kullanımı konusuna ayrılmıştır.
Savaş Sanatı'nın yedinci bölümü silahlı çatışma ile ilgili
olup ordunun savaş alanındaki düzeni ile savaş manevraları hakkında Sun Tzu'nun
görüşlerini özetler.
Savaş Sanatı'nın sekizinci bölümü savaş ustalığının köşe
taşlarından biri olan Taktik Değiştirme ya da Uyumluluk konusuna ayrılmıştır.
Dokuzuncu bölüm orduların ilerlemesi üzerine yazılmıştır.
Onuncu Bölüm arazi konusuna eğilir.
Onbirinci bölüm, Arazide Dokuz Konum olarak
adlandırılmıştır.
Savaş Sanatı'nın on ikinci bölümünde incelenen konu
saldırıda ateşin kullanımı üzerinedir.
Sun Tzu, Savaş Sanatı'nın on üçüncü ve son bölümünü casusluğa
ayırarak kitabın birinci bölümünde altı çizilen strateji konusu ve strateji
için en büyük gereksinim olan haber almaya geri dönmüş bu dönüşüyle de kitabı
bütünleştirmiştir.
Savaş manevraları konusunda Savaş Sanatı her harekattan önce
mutlaka göz önüne alınılması gereken beş faktörden önemle bahseder: Uyum, hava,
arazi, askeri liderlik ve disiplin faktörleri.
Askeri harekat aldatmacayı içerir.
Gücünüz varken kendinizi güçsüz gösterin. Etkiliyken etkisiz
durun.
Sun Tzu: "Kendinizi ve karşınızdakini iyi tanıyorsanız
sizin için tehlike yoktur, kendinizi iyi bilmenize rağmen karşınızdakini
yeterince tanımıyorsanız yine de kazanma şansınız vardır, ancak ne kendinizi ne
de karşınızdaki bilmiyorsanız o zaman her savaşta tehlike ile karşı
karşıyasınız demektir." der.
…
TARİHİ ÇERÇEVE
Savaş Sanatı'nın eski Çin'de M.Ö. beşinci ve üçüncü
yüzyıllar arasındaki "Savaşan Eyaletler" döneminde yazıldığı
bilinmektedir.
Taoist felsefede ikilem hemen her zaman standart bir öğreti
aracı olarak kullanılmıştır. Savaş Sanatı'nın da ikilemi kitabın özünde savaş
aleyhtarı olmasındadır. Savaş Sanatı savaşa karşı savaşını kendi prensipleri
çerçevesinde gerçekleştirir.
…
SAVAŞ SANATI
Bölüm I
PLANLAMA
Savaş Sanatı, savaş koşullarının değerlendirilmesinde
mutlaka göz önüne alınması zorunlu beş önemli faktörün etkisi altındadır.
(a) Uyum ( Ahlak ) Faktörü,
(b) Hava Faktörü,
(c) Arazi Faktörü,
(d) Liderlik Faktörü,
(e) Disiplin Faktörü
Bu sayılan beş faktörü bilerek kullanan her komutan başarılı
olacak, asla kaybetmeyecektir. Bilmeyense zafere ulaşamayacaktır.
"ŞAŞIRTMA" ve "ALDATMACALAR"
Tüm savaşlar aldatmacalara ve şaşırtmaya dayanır.
Düşman sinirli yapıda ise daha çok sinirlendirmeye çalışın.
Kendinizi zayıf gösterip düşmanın sizi küçük görmesini sağlayın.
Bölüm II
SAVAŞIN MALİYETİ
Savaş başladığında, zafer gecikecek olursa, savaşçılarınızın
silahları körleşmeye, savaşma şevkleri kırılmaya başlar.
Uzaktan yardımla yaşamak zorunda kalan ordunun halkı
fakirleşir.
Bölüm III
SAVAŞTA STRATEJİ
Komutanlığın en üstün meziyeti düşman planını çözüp,
kırmaktır.
Savaşta ana kurallardan biri, mümkün olabildiğince surlarla
korunan kentlerin kuşatılmasından kaçınmaktır.
Öfkesini kontrol etmesini bilmeyen komutan ordusunu düşman
üstüne karınca sürüsü gibi yollayandır.
Elindeki ordunun gücü düşmandan on misli büyük ise düşmanı
kuşat; beş misli büyük ise saldır; iki misli büyük ise ordunu ikiye böl.
Savaşı, düşmanın en hazır olmadığı zamanı beklemesini bilen
kazanır.
Bölüm IV
TAKTİK
Savunmada kalmak, güç yetersizliğini gösterir, saldırı ise
aşırı güç göstergesidir.
Bölüm V
ENERJİ
Kumandanız altında bulunacak büyük bir ordu ile küçük bir
birlik arasında büyük bir fark yoktur. Sadece işaretleme kullanımı değişir.
Enerji gerilmiş yay, kararsa okun atılmasıdır.
…düşmanı harekete zorlama ustalığına sahip komutan, düşmanı
yanıltıcı manevraları ustalıkla kullanır; düşmana bazı önemsiz yemler verip
düşmanı yeme saldırtır.
Bölüm VI
GÜCÜN KULLANIMI
Saldırıda başarılı komutan neyi savunduğunu bilemeyen
düşmana saldırır; savunmada başarılı olan komutan ise neye saldırdığını
bilmeyen düşmana karşı mevzilerini savunandır.
…zafer sizin ne yaptığınızı anlayamayan düşmanın hatalı
taktikleri sayesinde gelecektir.
Size zafer kazandıran bir taktiği bir daha tekrarlamayın.
Ancak metotlarınızı koşullara göre gerekli değişiklikleri yaparak
sürdürebilirsiniz.
…savaşta uygulanacak etkili yol güçlüden uzakta durup,
zayıfa saldırmaktır.
Bölüm VII
SAVAŞTA MANEVRA
Savaşın en önemli sanatlarından biri olan ALDATMACA, taktik
manevra yeteneği ile doğru orantılıdır. Düşman sizi karşısında beklerken, uzun
dolambaçlı yolları takip ederek düşmanın arkasına geçip, düşmanı beklemediği
anda vurarak amaca ulaşmak taktik manevralardan başka bir silahla yapılamaz.
Savaşta duygularını, hareketlerini, amacını düşmandan gizle.
Kazanırsın.
Planlarınız gecenin karanlığı gibi görülmez olsun,
saldırınız ise gök gürültüsü gibi insin.
Aldatmaca sanatını en iyi bilen zafere ulaşacaktır. Bu da
manevra sanatıdır.
Düşman ordusunu kuşattığında bir açık nokta bırak. Bunalmış
düşmanı çok zorlama.
Buna Savaş Sanatı denir.
Bölüm VIII
TAKTİK DEĞİŞTİRME
Zor koşullar altındaki yerlerde kamp yapma. Yüksek yolların
birleştiği yollarda müttefiklerinle işbirliği yap. Tehlikeli pozisyonlar olan
ücra yerlerde oyalanma. Kuşatma altında strateji değiştir. Ümitsiz koşullarda
savaş.
Bir komutanın yapacağı beş hata felaket getirebilir.
(a) Dikkatsiz cesaret, yok olmaya götürür.
(b) Korkaklık, düşmana esir düşmeye götürür.
(c) Acelecilik, hakaretlerle kışkırtılabilir.
(d) Şeref Düşkünlüğü, utanmaya götürür.
(e) Adamlarına aşırı düşkünlük, endişe ve tereddüde götürür.
Bölüm IX
ORDUNUN İLERLEMESİ
…askerin komutanına inanmasını sağlamak için ayırım
göstermeden bir yandan adil davranıp, diğer yandan çelik gibi disiplin altında
tutmalıyız. Bu zafere giden en kesin yoldur.
Bölüm X
ARAZİ FAKTÖRÜ
Altı çeşit arazi vardır.
(a) Düzgün arazi.
(b) Karışık arazi.
(c) İhmal edilecek arazi.
(d) Dar geçitler.
(e) Uçurumlu tepeler.
(f) Düşmandan uzak pozisyonlar.
Düşmanın savaşa hazırlıklı olduğunu, kendi askerimizin
savaşa hazır olduğunu bilmemize rağmen, üzerinde bulduğumuz doğal koşulların
savaşmaya uygun olmadığını göremiyorsak zafere giden yolun yine yarısındayız
demektir.
Bölüm XI
ARAZİDE DOKUZ KONUM
Savaş Sanatı dokuz tip arazi tanımlar.
(a) Karışık Arazi
(b) Yakın Arazi
(c) İhtilaflı Arazi
(d) Açık Arazi
(e) Anahtar Arazi
(f) Ciddi Arazi
(g) Zor Arazi
(h) Kuşatılmış Arazi
(i) Ümitsiz Arazi
Çıkış yolları kapalı, kaçma olanağı kalmayan askerler korku
duygusunu yitirirler. Direnme güçleri sonsuzlaşır. Hele, bir de yabancı
topraklardaysa, inatçı bir cephe oluştururlar. Yardım gelmesi de zor
gözüküyorsa, sıkı bir mücadele verirler.
Bölüm XII
ATEŞLE SALDIRI
Ancak, yok edilen bir krallık asla yeniden kurulamaz; ölüler
canlanamaz.
Bu nedenle, bilge hükümdar dikkatli, iyi komutan tedbirli
olmalıdır. Bir ülkeyi barış içinde yönetmenin, orduyu güçlü tutmanın yolu
budur.
Bölüm XIII
CASUSLUK ve İSTİHBARAT
Beş tür casus kullanılır.
(a) Yöresel casuslar.
(b) İç casuslar.
(c) Devşirme casuslar.
(d) Hükümlü casuslar.
(e) Hayatta kalan casuslar.
Bu beş tür casusun hepsi bir arada kullanıldığında gizli
istihbarat sistemini kimse ele geçiremez. Buna, "İplerin Kutsal
Kullanımı" denilir. Bu güç her hükümdarın en kıymetli kaynağıdır.
"İç Casus" düşman subaylarının kullanımıdır.
"Devşirme Casuslar", ele geçirilip, düşman
aleyhine kullanılan düşman casuslarıdır.
"Hükümlü" ya da "Ölü Casus"lar düşmanı
yanıltmak amacıyla çeşitli davranışlara yönlendirilip sonra da bizim
casuslarımızca düşmana bilinçli olarak belirtilen casuslardır.
Doğal üstün zekâya sahip olmayan hiç kimse casus olamaz.
…
"SAVAŞ SANATI" YORUMCULARI
…
…
Türkçeleştire: Adil Demir
Kastaş Yayınları, Üçüncü Basım, 2008
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder