Serkan
Köse - Türk Kültüründe Baykuş
…toplumlar, kutsal olarak gördükleri şeyleri yeni inanç
değerleriyle yeniden üretmişlerdir.
Kuşlara yüklenen anlam, özellikle baykuş özelinde olumlu ve
olumsuz ikilemde görülmektedir.
Hayvanın kutsal kabul edilmesi ve onun bir ruhunun olduğuna
dair inancın bir başka boyutunu ise totemizm oluşturmaktadır.
Reşideddin’in kutsal sayılan ve etlerinin yenmesinin yasak
olduğunu bildirdiği ongon kuşların adlarını sıralar…
Ögel (2010: 357), her Oğuz boyunun bir ongon kuşundan söz
eder.
Yunan mitinde
Bilgelik tanrıçası Athena, resimlerde ona eşlik eden bir
baykuşla tasvir edilir. Bundan dolayı baykuşun zekâyla güçlü bir ilişkisi
olduğuna inanılır ve tanrıların bir elçisi olarak kabul edilir. Yine Yunan
mitolojisinde baykuş, Demeter’e kurban edilir,
Eski Çin’de doğan çocukların göğe kurban olarak sunulması
Özellikle kız çocukları, gök tanrının temsilcisi veya kızı
denilen gök gürültüsü ile ateş unsurunun simgelerinden sayılan baykuşa yem olarak
verilirdi
Günümüz Çin toplumunda baykuş (xiaoşyav) felaket getiren bir
kuş olarak görülmektedir.
…baykuş, Fars mitolojisinde genel inanışın tersine uğurlu ve
sevilen bir hayvan olarak yer alır
Rigveda / ölüm tanrısı ve ölüyü lanetleyen şeklinde (tasvir
edilir)
Macarlarda baykuş, ölüm kuşu olarak bilinir
…baykuş, Divanü Lûgati’t Türk’te kuburga, ühi, ügi,
yabakulak şeklinde geçmektedir.
Derleme Sözlüğünde baykuş karşılığında altınbaş, baguş, bayguş,
bubuh, cıyak, conk kuşu, cunk kuşu, çırona, devletli-devlet kuşu, dıkmavuk, dikguluk,
dot, dölehli, duguk, dukkuk/dukdugan, gılınkuş, gonguluk, hacıkuşu, hayırlı kuş,
hümmatun, kavalak gibi (adlarla anılır).
Altay Türkçesinde, bay kelimesi zengin, baykuş kelimesi ise,
kutsal kuş karşılığında kullanılır.
Eski Türklerde baykuş uyanıklığın simgesi olarak bilinir
…şaman giysilerinde ve başlıklarında da baykuş pençesi
olduğu araştırıcılarca tespit edilmiştir
…bir Uygur efsanesinde, işini çok iyi yapan bir doktor daha
sonra kibirliliği ve Allah ile kendisini bir görmesi yüzünden baykuşa
dönüşmüştür. Bu efsaneye göre, baykuşun “cuv! cuv!” diye ötmesi “Ben Allah’tan
üstünüm” anlamına gelmektedir
Türkmen efsanelerinden birinde baykuş, Bayoğlu adında zengin
biridir.
…ikinci defa evlenir. Bayoğlu’nun eşi, ikinci kez evlenerek
sözünü tutmayan Bayoğlu’na, “İnsan şeklin değişsin” diye beddua eder.
Türkmenistan Türklerinden derlenen “Baykuşun türeyişi” adlı
efsanede ise halkına zulmeden cimri bir beyin baykuşa dönüşmesi söz konusudur
Bir Karakalpak efsanesinde zengin ve itibarlı bir beyin
çocuklarının zamanla söz dinlememesi neticesinde baykuşa dönüşmeleri söz
konusudur
Kıbrıs Türklerinde baykuşun eskiden çok güzel bir kız
olduğu, kuş olduktan sonra ağzına bir lokma koymadığı ve Tanrı açlıktan ölmesin
diye onun kısmetini ayağına getirdiği ile ilgili bir efsane vardır.
Azerbaycan sahasında anlatılan bir efsanede de baykuş bilge
olarak görülmektedir
Amasya yöresinden derlenen efsanede (…) baykuşa yağmurun
yağacağını insanlara haber verme vazifesi verilir.
Kazak, Kırgız ve Özbek Türklerinde baykuşun tırnaklarıyla
kanadının çocukları, kızları, kadınları nazardan ve kötülüklerden koruduğuna
yönelik inanç vardır
Kırgızlar baykuşun kutsal olduğuna ve hamile kadınları ve
çocukları koruduğuna inanırlar.
Kalmuk söylencesine göre ak bir baykuş bir gün Cengiz Han’ın
hayatını kurtarmıştır
Aydın yöresinde baykuş, ölümü haber veren, uğursuz bir kuş
Balıkesir’de baykuşun ötmesi baharın geleceği / yağmurun
yağacağına işaret olarak görülmektedir
Giresun’da baykuşun ötüş biçimine göre hamile kadının erkek
mi kız mı doğuracağına yönelik inanç söz konusudur
Konya’da, her akşam baykuşlara Allah tarafından nasip olarak
bir serçe gönderildiğine inanılır. Baykuşun Konya halkı arasında adı “hayırlı
kuş”tur.
Manavgat yöresinde baykuş kafasının evin kapısına asılması
neticesinde ölümden uzaklaşılacağına dair bir inanç da mevcuttur
Âşık tarzı şiir geleneği içerisinde ise baykuş, genellikle
virane mekânıyla sembolleştirilmiştir.
Bilmece
Dam üstünde kadı gibi/Gözleri var cadı gibi ya da Fincan
gibi gözü var/Acı acı sözü var
Baykuşun mekân olarak viranelerde ve ıssız yerlerde
kalmasının da halk arasında olumsuz bir algıya sebep olduğunu söylemek
mümkündür.
…
Kültür Araştırmaları Dergisi, 2019, Cilt: 1, Sayı: 3, s.
288-301
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder