William L. Randall - Bizi Biz Yapan Hikâyeler
Kendimizi Yaratma Üzerine Bir Deneme
…Randall edebiyatla yaşam arasındaki bağlantıları ele alıyor
ve insanların yaşamlarını oluşturan hikâye anlatma biçemlerinin çeşitliliği
üzerine düşüncelerini dile getiriyor.
Evren hikâyelerden oluşur, atomlardan değil
Giriş
…bu kitap / bir hikâyeye sahip olmak, bir hikâye olmak,
anlatarak kendini yaratma, insan doğasının kurmaca yanın / hakkındadır.
öğrenmenin poetikası
…anlam oluşturmak, bir yaşam oluşturmak, kendimizi
oluşturmak.
öğrendiğimiz her şeyin toplamıyız.
Kitabın Planı
"Yaşama Estetiği" adlı birinci bölümde / "iç
hikaye"nin oynadığı rolü göstereceğim.
"Hayat ve Edebiyat" adlı ikinci bölümde / hikâye
kavramına daha yakından bakacağım.
"Öğrenmenin Poetikası" adlı üçüncü bölümde / ilk
iki bölümün içgörülerini bütünleştirmeye çalışacağım.
Yaşama Estetiği
…insanlar birbirlerine görünmezdir. Deneyim insanın insana
görünmezliğidir.
Deneyime eskiden Ruh denirdi.
"öz yaratım" dediğim şeyin doğası
Öz yaratımı gerçekleştirmenin temel araçları
"hikaye"nin değeri
Yaratıcı ürünler yaratıcı süreçlerden kaynaklanır, yaratıcı
süreçler de yaratıcı insanlar tarafından gerçekleştirilir ya da teşvik edilir.
May' e göre yaratıcılık yalnızca "yeni bir şeyi var
etme sürecidir"
İki deneyim hiçbir zaman aynı olmamıştır, İnsanlar aynı şeyi
asla iki kez yapmazlar.
…açık bir geleceğe yaslanırız. İnsanın potansiyellikleri
yalnızca başta belirlenmez, hayat içinde de yaratılır.
inşa etmek, yaratmak…
"yaratma"nın en temel anlamlarından biri,
"yapma"
başkalarının benim hakkımda anlattığı hikayeler / hayatımın
yaşandığı toplumsal ortamın yaratılmasına ve hayatımı kuşatan seçenek ve
fırsatların belirlenmesine yardımcı olur.
Dedikodunun gücü buradadır.
öz yaratımın araçları: Maddi, davranışsal ve yorumbilimsel.
Maddi alan / denetimimiz dışı
davranışsal alan / etkililiğimiz artar.
Yorumbilimsel alan / kendimiz hakkında anlattığımız
hikâyelere" dayanır
Dış hikâye / iç hikâye
Anlatım her zaman anlatılanı değiştirir,
Genel olarak, dış hikâye benim başıma gelenlerse, iç hikaye
de başıma gelenlerden çıkardıklarım ve kendime anlattıklarımdır.
İç-dış hikâye, başıma gelenlerden çıkardıklarım hakkında
başkalarına anlattığım (ve gösterdiğim) şeyler, dış-iç hikaye ise başkalarının
benim rızamla ya da (genellikle) rızam olmadan kendi başlarına benim hakkımda
vardıkları yargılardır.
Belirli bir durumda farkına varılabilecek sonsuza yakın
şey" den çok azının farkına varılır.
Düşündüklerimizi hiçbir zaman tam olarak söyleyemez ya da
hissettiklerimizi tümüyle ifade edemeyiz. Mimik, söz ya da davranışlarımızın
ardında her zaman daha çok şey vardır.
var olmamız kendimizle ilgili hayallerimizden oluşur
Hayat ve Edebiyat
Hikâyelerin inatçı bir cazibesi var
Hikâye nedir?
Bir hikaye olarak tanımlanmak için en az üç şey gerekir:
Birincisi bir hikaye anlatan, yani hikayeyi yaratan kişi ve
hikayenin anlatılma aracı olan bir bakış açısı (ve dolayısıyla bir ses);
ikincisi bir karakter ya da bir dizi karakter, yani hikayenin gelecekleriyle
ilgilendiği gerçek insanlar ya da kurgusal yaratıklar; ve üçüncüsü bir olay
örgüsü, yani bu karakterlerin yaptıklarını, davranışlarını, başa çıkmak
zorunda oldukları durum ve çatışmaları planlayan çerçeve.
(doğadaki değişim, hareket… insanları hikâye anlatmaya
zorluyor)
Önce olaylar, sonra hikâyeler gelir.
(Oluş’ta durum farklı; önce söz sonra hareket!)
Dedektifin hikâyesi, / suçun hikâyesi
(Polisiye kurguyu takip eden zihin, olay akışını sürekli
yeniden kurmaya çalışır, bu heyecan verici)
Hikâyeyi ileriye doğru okur, ama geriye doğru anlarız.
Paul Ricoeur'a göre, olay örgüsü, "herhangi bir
hikâyede olaylar dizisini yöneten anlaşılır bütün(dür) ...
Öğrenmenin Poetikası
Hikayeleri öğretmek için kullanırız
"Otobiyografik Dürtü" / hikaye ile kişisel kimlik
arasındaki ilişki
Ahlaki yaşam kategorik dürtü olmadan olanaksızsa, toplumsal
yaşam da biyografik dürtü olmadan olanaksızdır.
Bir insanı tanımak istiyorsak, hikayesi nedir / diye sorarız
Belleksiz yaşam / yaşam değildir
Unutmak hayat için vazgeçilmezdir
"Ruhlarımızı Yeniden Hikayeleştirme" / hayat
içinde de bir hikayeyle birçok hikaye / iç içe…
Bu dünyaya gelen her insan yeni bir şeyi, daha önce var
olmamış bir şeyi, özgün ve benzersiz bir şeyi temsil eder
"Anlatmadığımız Hikâyeler" / gizlilik, unutkanlık
ve kendini aldatma
bizi biz yapan hikayelerin ne kadar çok farkında olursak,
başkalarıyla ilişkilerimizde o kadar çok gücümüz olur.
Çok fazla olaya sahip insanlar, olaylarla dolu ama görece
deneyimden yoksun hayatlar sürer.
Daha çok deneyimimiz olsaydı, daha az olaya ihtiyaç olacaktı
Dilimin sınırları, dünyamın sınırlarıdır.
Hikâye edemediğimiz şeyi anlatamayız ve hikayeleştirecek
sözcüklerden yoksun olduğumuz şeyi hikayeleştiremeyiz.
Günlük diyetimizi oluşturan hikayeler, üzücü derecede dar
bir mönüde toplanır
Var olmak, kendini aldatmada kök salmaktır
Hikayesizlik taşıması kolay bir yük değildir; bazıları için
delilik anlamına gelir.
"Hikayeleştirme Üslupları" / hayatlarımızı
hikayeleştirme yollarımızdaki benzerlik ve farklılıklar
"Bir kişi olmak anlatacak bir hikâyeye
sahip olmaktır"
…dış hikâye, iç hikâye vb. zihnimde iç içe geçmiştir.
Hayatımın "hikaye"sini düşündüğüm zaman aynı anda birçok şeyin bir
karışımını düşünürüm
…
The Stories We Are, An Essay on Self-Creation
Türkçeleştiren: Şen Süer Kaya
Ayrıntı Yayınları, 2. Basım, 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder