Trabzon Vilayeti Salnamesi 1903/1321
Ankara, 2008
---
Vülat-ı
Azam: Reşad Bey
Elkab-ı
Resmiyye (s. 42-43-44 / 85-87-89)
Malumat-ı
Coğrafiyye (s. 115/231)
Trabzon’un
Ahval-i Tarihiyesi (s. 128/257)
Vilayetin
Ahval-i Sıhhiyesi (s. 139/279)
Vilayetin
Ahval-i Ziraiyyesi… (s. 146/293)
Tarlayı
işlemek için kullanılan saban, pulluk ve çapa gibi aletler ve bunlardan farklı
gelişmiş makineler hakkında malumat mevcut.
Umur-ı
Nafia (s. 202/405)
Malumat-ı Umumiyye (s. 216-431)
Karadeniz’in
hiddet ve şiddeti tamamıyla Lazlarda tecelli eylemiştir…
Bilhassa derelerin ve nehirlerin denize
döküldüğü yerlerin civarında sıtma gibi hastalıklar eksik değildir.
…ahalinin
adet ve ahlakına göre vilayeti üç kısma ayırmak mümkündür. İlkin Lazistan
sancağıyla Trabzon’un Vakfıkebir kazasına kadar olan kısmıdır. Ülkenin geneli
vilayetin tamamını Laz namıyla yad ediyorsa da bunun doğru olmadığını söylemek
lazımdır. Çünkü Lazlar lisanlarıyla ve adetleriyle, tarz-ı maişet ve evsaf-ı
hayatiyyeleriyle ayrılırlar. Sekene-i vilayetin kısmı azamı Türk neslindendir.
İkinci
olarak Canik sancağı ahalisini göstermek gerekir. Üçüncü kısım ise Gümüşhane
Sancağı ahalisidir. Bunlardan başka Rusya’dan hicret eden Gürcü ve Çerkesler
gelir (s. 222/443).
Gürcüler
en ziyade Ordu, Terme, Fatsa ve Ünye kazalarında tavattun etmişlerdir. Bunlar
silaha ve silah kullanmaya hevesli olduklarından ilk başlarda bazı
uygunsuzluklarda bulunmuşlarsa da zamanla kanun ve nizama uymuşlardır.
Gürcülerin
bir kısmı tarımda bir kısmı da ağırlıkla zabıta olarak kamu hizmetinde çalışır.
Geneli itibariyle cesur, kuvvetli ve yorulmak bilmezdirler. Bu bakımdan Lazlara
benzerler.
Lazlar:
ufacık tekneleriyle Karadeniz’de martı gibi yol alırlar. Şiddetli fırtınalarda
bile kayıklarıyla balıkçılık yaparlar. Kartal kuşlarının bile yuva yapmaktan
ürkeceği yerlerde evler yaparlar. Çevrelerinde bulabildikleriyle basit ve
iptidai bir hayat sürerler. Lazların pek çoğu gurbetçidir (s. 223/445).
Mahsulatın
başlıcası mısır ve fasulyedir. Sel ve yağmur sularının taşıdığı toprak sürekli
olarak verimsizleştiği için ziraat yetersizdir.
Giresun’dan
Ordu’ya kadar olan bölgede fındık ziraatı önem arz eder.
Gümüşhane
ve civarının toprak yapısı ziraata elverişli olduğundan bu yerlerde arpa ve
buğday ekilir. Halt diye de tabir olunan Gümüşhane ahalisinden arazisi yetersiz
olanları gurbetçilik yapar, ekserisi kış aylarında Trabzon vilayetinin sahil
kesimlerinde hamallık, katırcılık gibi çeşitli işlerde çalışırlar (s. 226/451).
Çerkesler
Canik sancağının Çarşamba, Terme ve Bafra kazalarını iskân etmişlerdir. Ziraat
ve hayvancılık başlıca meşgaleleridir.
Vilayet
dahilinde sakin olan Rumlar ticaretle, köylerde yaşayanları ziraatla
meşguldürler. Birçokları Karadeniz sahilindeki yabancı memleketlere gider ve
ticaretle meşgul olurlar.
Ermeni
köylüleri ziraatla, şehir ve kasabalarda yaşayanları sanayi ile meşgul olurlar.
İran
ticareti dolayısıyla bilhassa sahil kesimlerinde İranlılar da vardır. Bazısı
hancılık yapar. Bunların çoğu ticaret ve bir kısmı da sanayi ile ilgilenir (s.
227/453).
Yaylacılık…
Huysuzlukları, titizlikleri
şarkılarında ve harekat-i raksiyelerinde bile tecelli eder. Köylülerin
şarkılarını besteledikleri usul ve şarkılarının vezin ahengi de maişetlerindeki
sürat-i harekete, ahlaklarındaki tezliğe tevafuk eder (s.
235/469).
Tütün
ziraatı: Pek geç sürülüp bellendiği için daima tezekli kalan toprakları kırıp
inceltmek, türün fidanlarını dikmek ve sonra çapalamak, yaprakları toplayıp
sırıklara dizmek için birçok ameleye ihtiyaç vardır (s. 240/479).
Tonya:
Silah istimalinde ve bilhassa kurşun atmakta ve cesarette ve çeviklikte
şöhretleri darbı mesel hükmünü almıştır (s. 246/491).
Vilayet
dahilindeki sancak ve kazaların umum halleri…
Lazistan
(s. 416/829)
Reis
Mutasarrıf: Abdullah Lütfi Paşa
Naib:
Mehmed Rıza Efendi,
Tahrirat
müdürü: Mehmed Fuad Bey
Meclisin
5 tabii 4 de seçilmiş üyesi var
Seçilmiş
üyeler: Hurşid Efendi, Hacı Ali Efendi salise, Todos Efendi, Pandeli Efendi (s.
416/829)
Belediye
Dairesi Reisi: Hacı Refet Efendi (Doğrusu Hacı Rauf Efendi)
***
Hazırlayan: Kudret Emiroğlu, Trabzon İli ve İlçeleri Eğitim Kültür ve Sosyal Yardımlaşma Vakfı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder