Çepni
Kültüründe Ağasar (Şalpazarı) Gelinliği ve Gelin Giydirme
…batı kültüründen dünyaya yayılan beyaz
gelinlik, ülkemizde de yaygın olarak kullanılmaktadır.
Trabzon'un Ağasar (Şalpazarı) ilçesinde, gelinlik
ve gelin giydirme seremonisi hala geleneksel olarak devam etmektedir (s. 293).
Çepnilerin kültür mirasını en iyi
korudukları bölge Doğu Karadeniz Bölgesi, bu bölgede de Asar/Ağasar/Akhısar
yöresi olmuştur.
Şal dokumaları ile ünlü Şalpazarı’nda halk
uzun müddet giysi kumaşlarını el tezgahlarında dokumuştur.
Ağasar yöresi denize yakınlığına rağmen
kırsal yaşama bağlı bir bölgedir, bölgenin en önemli geçim kaynakları tarım ve
hayvancıktır,
Yayla yolunda gecelemeler yünden yapılmış
keçe çadırlarda olur. Bu çadırlara tulluk denir.
Ağasar yöresi el dokumalarından olan beşik
dastarının atkısı ve çözgüsü yün ipliği olup kök boya ile boyanmıştır (s. 297).
...gelin kıyafeti;
1- Başa giyilenler,
2- Ayağa giyilenler,
3- Bedene giy ilenler,
4- Bele bağlananlar,
5- Giysi takıları olarak beş gruptan
oluşmaktadır.
Başa
Giyilenler
Tabla: Baş çevresinde alın kısmına dolayarak bağlanan, beyaz
çiçekli, siyah çomberdir. Çomber deseni yörede "‘pişik çavunu'’ olarak
isimlendirilir (s. 298).
Bu çomber yörede tablalık olarak
isimlendirilmektedir.
Duvak: Tablanın üzerine yerleştirilen iki ayrı beyaz tülbentten
oluşmaktadır.
Baş
Gümüşü (Cıngılı): Beyaz tülbent üstüne,
alın kısmındaki tablayı saracak şekilde takılır.
Ayağa
giyilenler
Çorap: Diz altı boyda olup, beyaz renk iplikle, nakışsız, düz
örülmüştür.
Lastik: Gelin ayakkabısı olarak geçmişte renkli, lastik olarak
isimlendirilen ayakkabı kullanılmaktadır.
Bedene
Giyilenler
Don: En alta giyilir. Diz altı boydadır. Oldukça bol kesimli
olup, bel ve paçası yuvarlak beyaz lastik ile toplanmıştır.
Etek: Günümüzde gelinliğin altından, gelinliğin kabarık durması
için kullanılan tarlatan yerine kullanılmıştır. Ağasar gelin giysisinde fistan
eteğinin kabarık durması için fistan altına, üst üste üç kat etek
giyilmektedir.
Fistan: Gelin ağırlığında alınıp, mahalli terzide diktirilir.
Maddi durumu iyi olanlar genlikle kadife kumaştan fistanlık, gücü kadife kumaş
almaya yetmeyenler saten veya jarse kumaştan gelinlik biçtirirler.
Yelek: Fistan üzerine giyilir, kolsuz, yakasız, boyu bel
hizasındadır. Çift taraflı olarak dikilir. Bir yüzü pazen, diğer yüzü ise iki
farklı renkte jarse kumaştan yapılmış olup, renkler fistan ile uyumludur. Pazen
kısmı günlük yaşamda, iki renkli kısmı özel günlerde kullanılır.
Bele
Bağlananlar
Yün
Kuşak: Ortalama 115x115 boyutlarında
kare formunda olup, çözgü iplikleri yönündeki iki kenarı yaklaşık 20 cm
uzunluğunda püsküllüdür.
Yün kuşak belde, fistan üstünde kullanılır.
Üçgen katlanır,
İpek
peştamal: Günlük yaşamda kullanılan
pamuklu peştamal yerine gelinlere ipek peştamal bağlanır. Gelin ağırlığında
alınır.
Direm
Kuşağı: 80 x 80 boyutunda yünlü bir
kuşak olup dört kenarı püsküllüdür. Eşarp görüntüsündedir. Gelin ağırlığında
alınır.
Giysi
Takıları
Bel
gümüşü: Bel cıngılı olarak
isimlendirilir.
Bele bağlanan cıngıllar eskiden bir zincire
takılı gümüş paralardan oluşmakta iken, pahalı oluşu ve bulanamayışı nedeniyle
günümüzde gümüş yerine imitasyon olanlar kullanılmaktadır.
Yaka
gümüşü (cıngıl): Birkaç parçanın bir
araya getirilmesiyle oluşturulmaktadır.
Ağasar kıyafetleri günlük hayatın içinde
yer alırken, aynı zamanda yörenin giysi kültürünü de oluşturmaktadır.
---
Aydın, Nazmiye ve Saral, Nermin. (2017), Çepni Kültüründe Ağasar (Şalpazarı)
Gelinliği ve Gelin Giydirme, Yörük Yaşamı Kültürü ve Uluslararası Geleneksel
Türk Sanatları Sempozyumu, 9-11 Kasım 2017 Antalya, Bildiri Kitabı (s. 293-306),
Kırıkkale Üniversitesi Yayınları, 2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder