Mehmet
Bilgin - Doğu Karadeniz - Notlar
Trabzon’da veya çevresinde yaşamış halklar
a) Skythenter / İskitler
MÖ. 8 asırda Karadeniz'in kuzeyine
Kimmerler (ya da Gemer/Kemer) hakimdi. MÖ. 8 asrın sonuna doğru Orta Asya’dan
gelen İskitlerin baskısı ile bölgeden hareket eden Kimmerler, ilk önce Kafkaslara
oradan da Doğu Anadolu’ya girmişlerdi.
b) Makronlar
Makron, Helen dilinde uzun başlı
anlamındadır. Heredot bu halkın sünnet olduğundan bahseder.
Strabon Trabzon dağlarında yaşayan
Sanni/Tzan/Canların eski çağlarda Makron diye anılan halk olduğunu kaydeder.
c) Kolkhlar
…ürettikleri kendir bitkisinden elde
ettikleri keten kumaş ve bezler ilk çağın önemli tekstilcilerindendir.
Heredot, Kokhislilerin sünnet olduklarını
belirterek, yaşayışları ve dillerindeki benzerliklerden dolayı Mısır kökenli
olduklarını söyler.
d) Driller
Drillerin ülkesi bugünkü Dorila/Torul
bölgesidir.
e) Mossynoikler
Mossyn denilen ağaçtan yapılmış ev ve
kulübelerde oturdukları için Mossynoikler olarak adlandırılan halk
Giresun/Kirazlık’ın batısındaki topraklarda yaşıyordu.
Ksenophon’un verdiği bilgilere göre bu halk
doğu ve batı olarak ikiye bölünmüş ve birbirleriyle düşmandırlar.
f) Khalybler
Erzurum’un Kuzeybatısındaki dağlık bölgede
yaşıyorlardı…
Urartuların tanrısı Haldi/Khaldi…
Bugün bile Trabzon ve çevresindekiler,
Gümüşhane ve Bayburt illerinde oturanları halt (Khalt) diye adlandırır.
Helen dilinde Halybos karbonlu demir/çelik
demektir.
(Araştırmacılar) Khaliblerin madencilikteki
üstünlüklerinden dolayı Homeros’un destanlarındaki Halizonlar olduğu konusunda
hemfikirdirler.
g) Tibarenler
(Bugünkü
Piraziz’den Perşembe ilçesine kadar uzanan topraklarda yaşamışlar.)
h) Trapezus, Kerasus ve Kotyora Helenleri
Trabzon’un doğusunda yaşamış halklar
a) Moskhiler
Ksenophon bunlardan hiç söz etmez.
Şensettin Günaltay Moskhilerin Asur
tabletlerinde kayıtlı Muşkiler olduğunu belirtir (s. 44).
b) Heptakomentler
Heptakomentler adı Yediköylüler
anlamındadır.
Heptakometler adı bize Yediköyleri ve bugün
Rize’ye bağlı İkizde ilçesini işaret ettiğine göre bu birliklerin bölgeden
geçiş yolu bugün Rize - Erzurum karayolunun geçtiği Ovit Dağı Geçiti olmalı.
Yörede yaptığımız gezilerde “Ovit”
kelimesinin bölgede “Arı” anlamına geldiğini ve eski çağlarda bu bölgede kaya
ve ağaç kovuklarında çok sayıda yabani arı petekleri olduğu için dağa Arı Dağı
anlamında Ovit Dağı dendiğini tespit ettik (s. 46).
…
Şark Meselesinde Osmanlıların tesis ettiği
istikrar ve hoşgörü içinde ömürleri uzamış, etnik kimliklerini, kültürlerini
yaşama ve geliştirme fırsatını yakalamış olan gruplar, kendilerine bu fırsatı
sağlamış olan Osmanlıyı yıkmak için kullanmıştır. Bu etnik gruplar sadece Osmanlıya
karşı değil birbirine karşı da kışkırtılarak düşmanlık tohumları ekilmiş, kanla
sulanmış ve yeşertilmiştir (s. 10).
Bölge tarihi ile ilgili en büyük çarpıtma
bölge tarihînin Yunanlı kolonicilerle başlatılmasıdır. Bu yapılırken özellikle
Yunanlıların koloni kurmalarından önce veya sonra bölgede yaşayan halklar ya
yok farz edilmiş ya da barbar, yaban, ilkel diye nitelenerek önemsiz olduktan
kabul ettirilmek istenmiştir.
Skylax’ın verdiği bilgilere göre Rize
çevresinde ve özellikle batısında yer alan topraklarda Bechireler yaşamaktaydı.
Çayeli bölgesinden doğuya, Pazar bölgesi ve Furtuna Deresi’ne kadar olan
bölgede Ekekheirieler, Ardeşen, Arhavi, Hopa bölgesinde Byzerler ve Byzerlerin doğusunda,
Batum bölgesinde de Kolkhklar oturmaktaydı.
Bechire bölgesinde Bechire Limanı ve
Bechire Şehri (Rize) vardı. Ekekheirielerein bölgesinde ise Pazar bölgesinde
Odeinus şehri ve Pordanis (Furtuna Deresi) ağzında Limne şehri vardı. Odeinus’a
adını veren Odena halkı Kafkas menşeli idi (s. 43).
…Gürcü kralı David ölünce yerine geçen
Dimitri, Kıpçakları/Kumanları iktidardan uzaklaştırdı. Kumanları Ardahan, Göle,
Oltu, Tortum, Şavşat, Ardanuç, Yusufeli bölgelerine yerleştirdi (12. yüzyılın
ilk yarısı).
Bölgede yaygın olarak bulunan bir başka
Kuman oymağı da Sarallardır. Diğer Kuman boylan gibi Sarallar da bölgede
Artvin, Rize ve Trabzon illerinde yaygın olarak yerleşmişlerdir. Bugün Of ilçe
merkezi ile Solaklı Deresi vadisinde ve Sürmene’de bu adı taşıyan birçok aile yaşamaktadır.
Bu ailelerden bazıları dedelerinin “Sarı Ali” adlı birisi olduğu için Saral
adını aldıklarını zannederek Cumhuriyetten sonra soyadı olarak Sarıalioğlu
soyadını almışlardır. Oysa kelimenin aslı Sarı+el+il’dir. Saralların genelde
sarışın oldukları bir gerçek ama bu ailede birkaç kuşak öncesinde Sarı Ali
lakaplı birisi yaşamış olsa da ailenin adının buradan gelmediği muhakkaktır.
Tıpkı bir Akkoyunlu boyu olan Çakırlı boyunun adını taşıyanların günümüzden
birkaç kuşak önce yaşamış Çakıroğlu Çakırağa ismini taşıyan kişinin oğulları
olmadığı gibi Sarallar da birkaç kuşak önce yaşamış San Ali’nin oğulları değil,
Saral boyuna mensup kişilerdi. Aynı şeyleri bir diğer Akkoyunlu boyu olan
Ustali / Ustacalular için de söyleyebiliriz. Onlar da bugün bazılarının
zannettikleri gibi Usta Ali’nin soyundan gelenler değildir. Ustali (Anadolu’da
Ustacalı) adlı bu boyun mensubudurlar. İran’da, Doğu Anadolu Bölgesinde ve Doğu
Karadeniz’in Rize, Trabzon ve Giresun illerinde yaygın olarak yaşadıklarını
bildiğimiz bu boyların mensuplarını bir kişinin torunları olarak düşünmek çok
yanlıştır. Bu boyların bugün çok geniş bu coğrafyaya yayılışı, tarihi bir süreç
içinde gerçekleşmiştir. Bilim tespitlerimize göre Ardeşen/lşıklı Ortaalan Köyü
halkının tamamı Saral’dır (s. 96-97).
(Bölgede Akkoyunlu bakiyeleri)
Purnaklılar Rize, Çamlıhemşin, Araklı ve
Sürmene’de Çakırlılar / Çakıroğulları yaygın olarak tüm bölgeye ve yoğun olarak
Of, Sürmene ve Araklı’da, Beharlular / Baharoğulları Sürmene’de; Bayramoğulları
Araklı, Arsın, Sürmene, Of ve Çaykara’da; Ahmetli / Ahmetoğulları (bir kısmı Öztürk
soyadı taşıyor) Sürmene’de; Çapanlı Araklı’da; Şamlı / Şamlıoğulları
Sürmene-Köprübaşı’nda (Köprübaşı merkezini oluşturan Güneşara köylerini kuran
ve çevre köylerde yaygın olarak yaşayan bazı ailelerin köktarihlerini anlatan
elyazması metinlerde bu ailelerin Benuşamlı / Şamlıoğlu olduğu açıkça
kaydedilmiştir); Solaklı ve İkizdere vadisindeki köylerde Hacılı / Hacıoğulları
bugün de bu soyadı altında yaygın olarak bölgede, Hacıhamzalı / Hacıhamzaoğulları
Sürmene ve Araklı’da; Hamzalu ve İnallular Giresun’da; Emiroğullan Maçka’da; Bazioğulları
ve Mirdasoğulları Araklı’da; Kaçarlar Rize’de; Mamaşlılar Giresun’da yaygın
olarak yaşamaktadırlar. Akkoyunlu bakiyesi olarak Trabzon bölgesine
sığınanlardan bir bölüğü de Mirzalulardır. Mirza, Emirza, Mirzallu, Mirzaloğlu,
Emirali / Emral vb. gibi ad taşıyan aileler bu bölüğe mensuptur. Ustaliler ise
Rize Güneysu, İslahiye, Pazarköy, Pazar ilçesi, Trabzon, Sürmene ve Giresun’da
yaygındırlar (s. 115).
…Turgut Günay (bölge ağızlarında) tonsuz
ünlülerin korunması ve tonlu ünsüzlerin tonsuzlaşmasını (diken / tiçen, doku /
toku, gizli / kizli) bölgede eski bir Kıpçak yerleşmesinin düşünülmesine mahal
veren bir husus olarak nitelerken “c, ç, ge, k ünsüzlerinin sızıcılaşması (git
/ cit, kimse / çimse, peki / peçi) hadisesinin de Rize ili ağızlarını Akkoyunlu
yerleşme alanlarına tekabül eden bazı ağızlardan biri haline getirdiğini”
belirtmektedir (s. 116-117).
----
Serander Yayınları, 2000, Trabzon
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder