Takvim
Kitabı
Kaşgarlı, Türklerde haftanın günün adı
yok...
Bunlar İslamlıktan sonra bilindi (s. 6).
Eski Uygur dilinde Sogdca kökenli hafta
tanımı var: Paxar / yetti / Pagarla
Harezm dilinde hafta / F. Haft
Kıpçak dilinde hafta / kalın seslilerle
okunur: Hafta (s. 7-8)
s. 25 vd.
Akşam ile sabah arasında: Uzun kış geceleri
için: Bubaş, obaş, arabaş
Obaş: Gecenin sabaha yakın vakti: Sahur
Bubaş: Akşamdan hemen sonra, yatsıdan önce
Arabaş: İşaret ettiği vakit belirsiz...
Tarih: Samitik: t.r.h. kökünden geliyor.
Manası “ay”
Dolayısıyla tarih, ayın tarifi demek
s. 37 vd.
Ay adları kültürlere göre değişir.
Aynı tarih dilimini komşu iki köy farklı
adlarla tanımlayabilir.
Ay adlarına o dönemde yapılan, yaşanan
işlerden biri yakıştırılabilir.
Kaşgarlıya göre yılın ayları nevruzda
başlar (s. 41).
Ay adları (s. 48 vd.)
Ocak: Tr. Ocak / fırın
Şubat: Sami. Şebat, şabat
Mart: Mars / Yn. / L. Martios/Martius
Nisan: Sami. İlk, birinci manasında
Mayıs: Yn. Maios / L. Maius magia, bereket
tanrıçası
Haziran: Süryanice. Sıcak manasında
Temmuz: Akadca. Tammuz / Sümerde dumuzi,
eril bereket tanrısı
Ağustos: L. Augustus, arttırmak, büyütmek
Eylül: Aramca. Elûl / Akad. Elul /
Bağbozumu. Süryanice. Üzüm ayı
Ekim: Tr. Tohum ekiminden
Kasım: Süryanice. “bölen, ayıran” anlamında
Aralık: Tr. İki ay arası
Halk Takvimi
İlkbahar / Nevruz
Nevruzda doğan kuzular Hıdırellezde
kesimlik olurlar.
Koçkatımı: Koçların boynuzlarına elma
takarlar, yazma bağlarlar
Koçun sırtını boyarlar. Koçu sürüye
katarken silah atarlar.
Koçun boynuzu yoksa elmaları ipe dizip
koçun boynuzuna asarlar.
Mart dokuzu: Ekinoks / Nevruz
Aralık / Hustiyar, Hustiyanar
Hustiyar / Hustiyanar / Husreyinar /
Husyana / Histiyanar / İstiyanar
Rum ortodoks kilisesi mensupları tarafından
iyi noeller anlamına gelen, yünanca kutlama cümlesi olan “kala hristuyenna” bu
aya ad olmuştur.
Rumlar Noel’i 25 Aralık tarihinde
kutlarlar. Tebrik şekli: Kala Hristuyenna! (Mesih’in doğumu kutlu olsun) Καλά
Χριστούγεννα veya Mutlu Noeller!. (K. https://www.turkishnews.com/tr/content/2014/12/25/noel-isa-ve-hiristiyanlar/)
Takvime Bağlı İnanışlar
Minoloy
Yeni yılın ilk altı günü ve eski yılın son
altı günü, bu 12 günde yeni yıl için gün tutulur (s. 107).
Nehis
Bazı günlerde iş yapılmaz. Nehis, günün
belli bir zamanıdır, tüm gün sürmez. Abrilun sonları mayısa doğru olan
günlerdedir.
Nehisler ya kuşluk vaktine ya da öğlene
kadardır (s. 107-108).
Mayısın 7’sinde, Kirazın 5’inde, 24’ünde
yayık yapılır, başka zaman yapılırsa iyi olmaz (s. 109).
Gunduro (Küçük ay) bu ayda kız verilmez,
günleri kısa olur diye.
Salı ve Çarşamba günleri elbise kesilmez
İlk kez Çarşamba günü giyilen ayakkabı
çabuk yıpranmaz
Salı günü yola çıkılmaz
Salı günü başlayan işler ters gider
Ay eskisinde Salı ve Çarşamba günleri yeni
elbise giyilmez
Cuma günü ev süpürülmez
Cuma günü ekilen fasulye güzel olur
Perşembe günü ekilen fasulye çiçek döker
Akşama yakın vakitte ekilen kabak yakın
yerde ürün verir
Abrilun 5’inde dikilen fasulye güzel olur
Pazar günü ekilen lahana bitlenir
Halk Takvimi
Geleneğe bağlıdır ve devam etmesi de
tamamen geleneğin yaşatılmasına bağlıdır.
Takvimdeki adlandırmalarda belirleyici
olan, bölgenin iklimi,hava olayları, tarla-bahçe işleridir.
Düğünler hemen her kültürde hasat sonunda
yapılır.
Giresun Takvimi
Halk takvimi Hıristiyan takvimini 13 gün
geriden takip eder.
Hıristiyan takvimindeki mart ayı, yerel
takvimde birinci aydır.
Mart ayı – dert ayı, gırmaguk ayı =
kedi-köpeğin çiftleşmesinden dolayı bu şekilde adlandırılır. Yine bu nedenle bu
aya döl ayı da denir.
Mart bozumu / mart kırma / mart dokuzu
Mart 9’u / 21 Mart’a denk gelir.
Bu tarihte sahilde yaşayanlar denizden, iç
kesimlerde yaşayanlar akarsulardan su alarak evin her köşesine serperler.
Bazıları evin sakinlerinin üzerine de su serper.
Mart bozumu merasiminin tamamlanması için
eve ayağı uğurlu birinin gelmesi beklenir. Bu misafir “martınızı bozuyorum”
diyerek eve girer.
...eve uğursuz birinin girmesi durumunda
hanedeki ahırda bulunan bir hayvanın (ökzü veya horoz) evin içine sokulmasıdır.
Böyle yapılarak eve giren uğursuzluk savılmış olur.
Mart bozumuyla ilgili bir diğer uygulama,
hanedeki hayvanların kuyruğuna ip / kurdele bağlamaktır. İp bağlandıktan sonra
üç defa çekilerek “mart ben tuttum sen tutma” denir. Böylelikle hayvan soğuktan
ve diğer uğursuzluklardan korunmuş olur.
Mart bozumunda eve yeşillik sokuolmaz, aksi
halde o yıl eve haşere musallat olur.
Gün sayımı da Mart 9’undan itibaren
yapılır.
Abril 23, yazın başlangıcıdır.
Mayıs 7’si, eskiden Çepni Bayramı olarak
kutlanırdı (s. 129).
Kiraz ayı / güllük ayı = güllük otu, hayvan
yemidir.
Akçaabat
Kalandarın 1’i ila 12’si arasında gün
sayılır.
Kalandar akşamı 12 zeytin yaprağı her biri
bir ayı temsil edecek şekilde ateşe atılır. Ateşe atılan yaprak yanarsa hava
açık, yaprak alevin alazıyla savrulursa o ay rüzgârlı olacak demektir (s. 165).
Mart ayında duman olursa fındık olmaz.
Abril 5’te cazı dikeni / mayıs dikeni
dikilir, ekinler iyi olsun diye
Mısır, Abril 5’ten sonra ekilir.
Kalandarda eve ilk girene göre yılın iyi ya
da kötü olacağı tahmin edilir. Gelen kişi uğursuz biriyse ...eve uğursuz
birinin girmesi durumunda hanedeki ahırda bulunan bir hayvanın (ökzü veya
horoz) evin içine sokulmasıdır. Böyle yapılarak eve giren uğursuzluk savılmış
olur.
Hıdırellezde lahana diken kişinin evinde
gebe hayvan kesilir, yavrusunu düşürür veya sakat doğurur
Hıdırellezde iş yapılmaz, aksi halde 7 sene
uğursuzluk yaşarlar
Kiraz’ın 23’ünde denize girilir. Çünkü bu
deniz günüdür.
Yıldız kayması ölüm veya kaza habercisidir.
Yeni ayda ürün ekilmez
Yeni ayda ekilen tohum ota gider
Yeni ayda doğan kız olur, eski ayda doğan
erkek olur
Yeni ayda turşu kurulmaz
---
Naskali, Emine Gürsoy ve Yanıklar, Burcu.
(2018), Takvim Kitabı, Kitabevi
Yayınları, İstanbul
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder