Mehmet
Bozok - Yoksullaşma, Sağcılık, Trabzonspor Taraftarlığı ve
Nataşaların Gölgesinde Trabzon Erkekliği
“Trabzon erkekliği” imgesi,
Trabzon son derece ataerkil, “erkek” bir
şehir olarak görülüyor.
Trabzonlular, “Trabzonlu olmak” ve
“Trabzonspor’un” ardından en çok “Trabzon erkeğinden” gurur duyuyor. Birçok
Trabzon erkeği tarafından bir yandan şehrin halkının milliyetçi, muhafazakar,
dindar ve ailesine bağlı özellikleri ön plana çıkarılırken, diğer taraftan da
müstehzi bir biçimde Nataşaların yer aldığı hikayelerde ayan beyan gururla
anlatılan bir “Trabzon erkekliği” anlatısı dile getiriliyor (s. 413-414).
Trabzon’un bir erkek şehir olarak
kurulmasının ardında birbiriyle ilişkili üç etmen:
İşsizlik / bundan dolayı işsiz, umutsuz ve
şittede meyyal ciddi bir kalabalığa sahip
Trabzonlu / Trabzonsporlu olmak / gerilimlerin
hızla ve kolayca aktarılabildiği (mikro)milliyetçilik aygıtları olarak
kullanılıyor
Nataşalar / Trabzon erkeğinin ataerkil
tahayyüllerini gerçekliğe kavuştururken, tüm
kentin- cinselliğe ve duygusal bağlanmaya ilişkin kodlarını şekillendirdi (s.
414-415).
...en çok işsizlikten veya iş imkanlarının
sınırlı oluşundan yakınıyorlar.
Trabzon’da işsiz erkekler, günümüzde,
merkezdeki başlıca yaya alanları olan Atatürk Meydanı, Uzun Sokak, Kunduracılar
Sokak, Maraş Caddesi ve sahil boyunca gün boyu volta atıyor, geçenleri izliyor,
bir bardak çayla –kimi zaman tek başına- saatler boyu vakit öldürüyorlar.
Erkeklerden farklı olarak kadınlar uzun
saatler boyunca şehir meydanında oturmuyorlar, yalnız başlarına dolaşmıyorlar,
yanlarında kocaları olmadıkça gece sokağa çıkmıyorlar.
İşsiz erkeklerin yoğun bir biçimde görünür
oldukları mekanlardan biri de alışveriş merkezleri.
...futbol, milliyetçiliğin av sahalarından
biri
...şehirde sağ ve futbol birbiriyle oldukça
yakın ilişkili bir biçimde varoluyor.
Trabzonspor taraftarlığı. Yoksullaşan,
eski görkemini yitiren şehrin en büyük gurur
kaynağı
Trabzonspor’un maçı olduğu zaman,
merkezdeki bütün sokaklar maç saati yaklaştıkça, hızla takımın renkleri olan
bordo-maviye dönüyor.
Futbol takımlarının başarıları ulusal
gurura benzer bir his yaratarak Trabzonlular için yerel düzlemde bu
milliyetçiliği besliyor.
Günümüz Trabzon erkeklerinin, duygusal ve
cinsel tahayyüllerini oluşturan yakın tarihteki en kritik momentlerden biri,
Nataşalarla yaşananlar ve bunlara ilişkin günümüzdeki anlatılar.
Nataşaların etkisi
Trabzon’da toplumsal cinsiyet ilişkilerinde
izleri bugün de hissedilen kayda değer bir sarsılma yaşanmıştır.
...Trabzon kadınının güzellik salonlarına
akın ederek, saçlarını sarıya boyatma, abartılı makyaj yapma ve “onlar gibi”
giyinmeye çalışarak Nataşalara benzemeye çalışmasından, artan boşanmalara, bu dönemde
şehirde, yabancı seks işçileriyle buluşulabilecek mekanlar olan oteller,
restoranlar ve eğlence mekanlarının sayısının artmasına ve bunlara karşı alınan
önlemlere değin geniş bir yelpazede yer alıyor.
Kendi bedeninden başka satacak bir şeyi
olmayan yoksul kadınların seks ticaretine gönülsüz bir biçimde ve çoğu zaman
zor kullanılarak yöneldiler.
...seks işçileri Nataşa olarak damgalanarak
kimliksizleştiriliyordu.
Trabzon’un Çömlekçi Mahallesi (bu dönemden itibaren fuhuş merkezi olarak
anılmaktadır)
Fuhuş yapmayan kadınlara yönelik tacizci
bakışlar ve laf atmalar Çömlekçi’de yok. Sıradan insanlar tekinsiz ara
sokaklara sapmıyorlar.
Nataşalar, esmer, orta boylu, sarışın,
boyalı sarışın, renkli gözlü, ela gözlü, mini etekli, parlak ayakkabılı,
apartman topuklu, külotlu çoraplı, yaşlı gözüküyorlar...
Erkeklerin tariflerine göre Nataşalar, “güzel”,
“bakımlı” ve “sevişmesini bilen” kadınlar.
Günümüzde Trabzonlular Nataşalar ile
birlikte olmayı anlatırken bunu hem bir ahlaksızlık vurgusuyla, onaylamaz
gözükerek anlatırken, hem bir zafer hissi yaşadıkları açık olan geçmiş
deneyimlerden gurur duyduklarını gizlemiyorlar.
---
Bozok, Mehmet. (2012), “Yoksullaşma,
Sağcılık, Trabzonspor Taraftarlığı ve Nataşaların Gölgesinde Trabzon Erkekliği,”
İçinde, Karardı Karadeniz, editör: Uğur Biryol, İletişim Yayınları, İstanbul,
(s. 413-444)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder