22 Ocak 2014 Çarşamba

Yasunari Kavabata – Bin Beyaz Turna

Yasunari Kavabata – Bin Beyaz Turna


Kikuci
Çay seremonisi
Babasıyla Çikako’yu ilk kez ziyaret ettiklerinde, sekiz ya da dokuz yaşında olmalıydı.
Küçük bir makasla doğum lekesinin üzerini kaplayan tüyleri kesiyordu.

Kızlardan birinin elinde, ipekten, pembe, küçücük bir mendil vardı. Üzeri beyaz turnalarla süslü bir mendildi avucundaki.

…kader sizi karşılaştırdı. Babanız da tanırdı İnamura ailesini.

Misafirler onu tekrar selamladılar.
Kikuci ayağa kalktı ve genç kızları karşısında görünce heyecanlandı, kafası karıştı. Rengârenk kimonolardan başka hiçbir şey göremez oldu. Kimseyi tanıyamadı.

Bayan Ota,
Sanki ilk kez onda bulmuştu kadını, bir kadının sevgisini.

Unutulsa bile geride hiçbir iz bırakmaz mı sanıyorsun?

Bayan Ota, babasının kadınıydı.

Bayan Ota’nın kızı, Kikuci’yi ziyarete geldi.

Fumiko, Kikuci’den Bayan Ota’yı bir daha görmemesini rica ediyordu.

Bayan Ota’nın ölümünün üzerinden on yedi gün geçmişti. Kikuci başsağlığı ziyaretine gitmeye karar verdi.

Ölüler için ıstırap çekmek, onları lanetlemektir. Bir ölü, canlıları bu kadar etkilememelidir.

Öyle bir kadını anlamak için henüz çok gençsiniz,

(Çikako yalanlar söylüyor)
Bayan İnamura evlendi,

Fumiko da evlendi, biliyor muydunuz?
“Ne zaman?” diyebildi. Altındaki zemin kayıyor gibiydi.
(Fumiko)
Siz buna inandınız mı Bay Mitani?

Senbazuru
Türkçeleştiren: Ahmet Arpad
Doğan Kitap

2. Baskı, Nisan 2005

1 yorum:

  1. Çay seremonilerinin Japon kültüründe önemli bir yeri vardır. Roman, çok naif tasvirlerle anlatılan çay seremonisiyle başlıyor. Kurguda bahsi geçen kişileri de bu seremoni etrafında tanıyoruz.
    Kikuci, ölmüş olan babasının eski metresi tarafından çay seremonisine davet edilir. Seremonide bayan Ota Kikuci'yle yakından ilgilenir. Kikuci de bayan Ota'nın ilgisine kayıtsız değildir. Bu dengesiz ilişkiden bayan Ota'nın kızı Fumiko rahatsızlık duyar, zira onun da Kikuci'ye karşı ilgisi vardır. Duygularını ifade etmek üzere çay seremonisinde kullandıkları fincan takımını Kikuci'ye armağan eder. Kikuci'nin aklı buna rağmen bayan Ota'dadır.
    Romanda çay fincanları kadar önemli ve merkezi bir diğer figür de Çikako'dur. Yalanlar söyleyen Çikako, diğer karakterleri istediği şekilde yönlendirebilmektedir.
    Çay seremonileri geleneksel bir değer olarak karşımıza çıkıyor, romanda bunu özlenenin sembolü olarak görebiliriz. Ota'yla Kikuci arasındaki ilişki, Ota'nın kızı Fumiko nezdinde yadırganıyor, ilişkinin çarpıklığına tepkisini göstermek üzere çay fincanlarını kullanması, geçmişin naif, zarif değerlerinin aşınmasına, erimesine gönderme yapıyor.

    YanıtlaSil