Cihat Yaycı - Montrö Sözleşmesi Hükümleri Çerçevesinde Altın Frank Uygulamasına İlişkin Tartışmaların Değerlendirilmesi
Boğazlardan yararlanacak olan gemiler ile Boğazların sahibi
olarak Türkiye Cumhuriyeti’nin birbirlerine karşı hak ve yükümlülükleri vardır.
Türk Boğazları’ndan geçen gemilerin Montrö ile belirlenmiş özlük hakkı geçiş ve
seyir serbestisi iken, Türkiye Cumhuriyeti’nin de gemilerin fener, tahlisiye ve
patente ücretini ödemelerini sıkı bir denetime tutmak ve yaptırtmak, ödeme
yapmayan gemilerle ilgili işlemler yapmak, gerektiğinde ödeme yapılana kadar
gemiyi Boğazlar’dan geçirmemek gibi hakları olduğu değerlendirilmektedir.
Montrö Sözleşmesi’nin 1. Lahikası, ticaret gemilerinin
geçişi sırasında alınacak ücretleri netton başına ve hizmet türü itibariyle
Altın Frank üzerinden belirlemiştir.
İstanbul Boğazı’ndan 2012 yılında 27.345 uğraksız gemi geçiş
yapmıştır.
…belirtilen “Altın Frank” değerlerinin Boğazlar’dan iki defa
geçiş için olduğu (…) Boğazlar’a girdiği tarihten itibaren altı aydan fazla bir
zaman sonra vaziyete göre, Ege Denizi’ne veya Karadeniz’e dönmek üzere
Boğazlardan tekrar geçerse bu gemiden sancak farkı gözetilmeksizin yukarıda
belirtilen “Altın Frank” değerindeki verginin ikinci defa alınabileceği,
Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından 27 Temmuz 1990
tarihinde yayınlanan “Fenerler ve Tahlisiye Ücretleri Tarifesi” uyarınca;
(Boğaz geçişleri) tarife hükümlerine tabidir.
100 tona kadar Türk Bayraklı gemiler, 300 tona kadar Türk
Bayraklı balıkçı ve sünger gemileri ile tüm harp gemileri ve bilimsel araştırma
ve okul gemileri fener ve tahlisiye ücretinden muaftır.
KEGM Fener ve Tahlisiye Ücret Tarifesi
Transit seferler (Gidiş-Dönüş) 800 N.Tona kadar: 0,338646 dolar
800
N.Tondan fazlası: 0,169323 dolar
Tarifeye göre, Montrö anlayışında uğraksız geçiş yapan
gemiler Türk Boğazlarından birine ilk giriş tarihini izleyen günden itibaren 8
takvim günü içinde geçiş ücret(ler)ini ödemektedir.
Uygulamada ücretlerin gemi acentesinden tahsili öngörülmüş…
Oysa Montrö’nün kuralı açık olup, Boğaz geçişi yapan
gemilerin ancak geçiş ücretlerini ödeyerek geçiş yapabileceklerini hükme
bağlamıştır.
Türk Boğazlarından uğraksız geçiş yapan gemilerin
yükümlülükleri Montrö Sözleşmesi’ne ve 8 Ekim 1998 tarihli Türk Boğazları Deniz
Trafik Düzeni Tüzüğü 20 hükümlerine göre şunlardır:
- Geçiş yapmadan önce: fener
parasını yatırma, tahlisiye parasını yatırma, patente ücretini ödeme…
- Geçiş sırasında: geçişin
zararsız olması…
- Türk Boğazlarında seyir
serbestisinden yararlanacak gemiler, Sözleşme ile alınması öngörülmüş
vergileri ve harçları ödeyecektir. Bu ücretler fener parası, tahlisiye
ücreti ve sağlık resmidir.
1982 Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi (BMDHS)’nin
28’inci maddesi 2’nci fıkrası,
“Kıyı Devleti, yabancı bir geminin karasularından yaptığı
yolculuk sırasında (zararsız geçiş (Gündüz, 2003, s.362) sırasında) veya
yolculuk amacıyla üstlendiği veya maruz kaldığı yükümlülükler veya
sorumluluklar müstesna olmak üzere, herhangi bir hukuki dava amacıyla bu gemiyi
haczedemez veya tutuklayamaz” hükmüne amirdir. Dolayısıyla, ücret dâhil
yükümlülüklerini yerine getirmeyen gemiler üzerinde tutuklama yetkisi kıyı
devletine BMDHS tarafından tanınmıştır.
Kıyı Devletinin barışını, güvenliğini, düzenini olumsuz
yönde etkileyecek geçişlerde ticaret gemileri tutuklanabilir, savaş gemileri
tutuklanamaz.
Lahika-1’de Altın Frank ile tayin ve tespit edilmiş olan
rüsum ve tekalifin geminin tonajına göre tespit edilecek altın gram miktarının
tahakkuk günü bir gram altının serbest piyasadaki fiyatı ile çarpılmasından
ibarettir…”
Merkez Bankaları Guvernörleri 13 Kasım 1973 tarihinde
İsviçre’de yaptıkları toplantıda altının resmi değerini kaldırmış, (…) Böylece
uluslararası para sisteminin altınla bütün ilişkileri son bulmuştur.
Türkiye de bu yeni ana sözleşmeyi 21.4.1978 gün 2146 sayılı
kanunla onaylanmıştır.
…bir altın Frank / 24 ayar 0,5895 gram altına eşittir
1982 yılında Boğazlardan uğraksız geçiş yapan gemilerden
alınan geçiş ücretleri Altın Frank’ın olması gereken değeri üzerine oturtulmuş
ve 10 kat artırılmış, fakat gösterilen tepkiler nedeni ile uygulama geri
çekilerek gemi geçişlerinden alınan ücretlerde %75,2 oranında indirime
gidilmiştir. Bu indirim ile birlikte, Türkiye Cumhuriyeti’nin Altın Frank
kurunun sabitlenmesi ile 30 yılda kaybı 10 milyar doları aşmıştır.
Altın Frank tarifesine geçilmesi halinde hâlihazırdaki fener
ücretleri 55,5 kat, tahlisiye ücretleri ise 54,5 kat artacaktır. Türkiye’nin
mevcut tarife uyarınca Türk Boğazlarından yılda 150 milyon ABD doları geçiş
ücreti elde ettiği dikkate alındığında, Altın Frank tarifesine geçilmesi
halinde bu rakam yaklaşık olarak 8,1 milyar ABD dolarını aşacaktır.
…
Bilge Strateji Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 8, Bahar 2013, (s.
149-167)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder