7 Kasım 2025 Cuma

Kutsal Mekanın İnşası - Notlar

Uwe Schröder - Kutsal Mekanın İnşası - Notlar

The Construction of the Sacred space, 2019

 


Kutsal mekanın deneyiminin “dünyanın kuruluşunu” mümkün kıldığını söyleyebiliriz: kutsalın kendini mekanda gösterdiği yerde, gerçek kendini açığa çıkarır / Dünya var olur.

 

Kutsalın mekanda tezahür etmesinin kozmolojik bir değeri vardır ve bir mekânın her kutsaması bir kozmogoniye eşdeğerdir.

 

Mekan Tasarımının Öğeleri Olarak Topos ve Tip

Bu bölüm, Topos (yer) ve Tip (biçim) kavramlarına odaklanır.

 

…şehrin karakterizasyonu mimarinin mekânsal görünümüne dayanır, çünkü "şehir"in anlamı doğrudan ve öncelikli olarak yalnızca mekânları aracılığıyla aktarılır.

 

Mimarlık, binaların içinde ve/veya arasında ortaya çıkan ve yapısal sınırları sayesinde sürekli olarak iç mekânlar olarak işlev gören mekânları konumlandırır, kurar ve birleştirir.

 

Mimarlık söyleminde, söz konusu olan, mekan kavramının kararsız niteliği ile mekan üzerine herhangi bir düşüncenin yokluğudur (mimari modernitenin etkisi altında) mimari mekanın veya şehrin mekansallığının teorik gelişimine karşı çıkmaktadır - yani mekanın sanat-tarihsel kavramlarının taklit edilmesi.- ve bu da kentin mimarisinin sözde ‘biçimsel’ yolunu belirler.

 

Matematiksel mekânın aksine, mimari mekân her zaman iç mekandır ve asla boş değildir, aksine oran, ölçek, program, anlam, atmosfer, varlık vb. ile doludur.

 

Bir ev gibi, şehir de böyle bir "şey"dir ve bu nedenle mimari bir yapı olarak nitelendirilebilir. Avlular, sokaklar ve meydanlar, mimari mekanlar - iç mekanlar - olarak kendilerini sundukları ölçüde, form ve formlarla tamamlayıcı ve zıt bir şekilde bağlantılıdırlar.

 

Mimarlığın dışında kalan, ancak algı üzerindeki etkisi hala tamamen iç mekânın etkisi olan mekânlara dış mekânlar denir.

Mekânlar şehrinde, kentsel toplumun kültürel yapısı yansıtılır. Topos terimi, mekânın mekânsallığının betimleyici bir nitelemesini içerir.

İkamet etmek, mekânlardan yararlanmak anlamına gelir. Toplu ikamet kent meydanını (kareyi), münferit ikamet ise hücreyi veya odayı yaratır.

Tip ise, ideal bir mekân veya mekânlar dizisi tarafından belirlenen, karakteristik biçimlere sahip olan ve tekrarlayan bir ikamet olayına adanmış bir kavramdır. Tip, mimari anlayış için fikirsel öz sağlarken, tasarım için bir tür mekânsal taslak sunar. Topos (yerin mekânsallığı) ve Tip birbirine karşıtlıklar olarak bağlıdır ve başarılı tasarım ikisi arasında aracılık eder.

 

Proje Alanları

…tasarım yaklaşımı metodolojik olarak iki temel analize dayanmaktadır: tip analizi (yani tasarım görevi) ve topos analizi (yani yer). Her iki analiz de mekan kavramını başlangıç ​​noktası olarak alır.

 

"Kutsal Mekân" tipinin tanımı / Evin kendisi, dua, çalışma, tefekkür ve kutlama yeri olarak anlaşılmalıdır.

 

"Kutsallaştırma, belirli bir bölgenin bir bütün olarak mekândan ayrılması, diğer bölgelerden ayırt edilmesi ve hatta dinsel olarak çevrelenmesiyle başlar. Aynı anda mekânsal bir sınırlama olarak tezahür eden bu dinsel kutsallaştırma kavramı, dilsel kaynağını templum kelimesinde bulmuştur.

Templum / "kesmek" anlamına gelir

 

… 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder