25 Haziran 2013 Salı

Jean-Pierre Vernant – Yunan Düşüncesinin Kaynakları


Jean-Pierre Vernant – Yunan Düşüncesinin Kaynakları

Ez eski Yunan dünyası, kendi çağdaşı olan Ortadoğu krallıklarına birçok özellikleriyle benzemektedir.
…aynı tip toplumsal örgütlenmeyi, benzer yaşam türünü ve benzer bir insanlığı ortaya çıkarmaktadır.
Homeros’un yazılarına yaklaştığımızda tablo değişiyor: İlyada’da başka bir toplum, başka bir dünya görünüyor. (s. 13)

Akdeniz İÖ. 2000’in başında, her iki ucunda bulunan Doğu ile Batı arasında kopukluk göstermiyor.
Girit sarayları ile Mezopotamya’yı denize bağlayan kervan yolu üzerindeki Alalakh’ta ve Mari’deki kazılarla yeni ortaya çıkan saraylar arasında benzerlikler göze çarpıyor… (s. 17)

Dorluların istilası,
Yunanistan’ın Doğu ile olan bağlarını yüzyıllar boyunca koparıyor. Miken yıkılıyor
İçine kapanan Yunanistan, salt tarım ekonomisine dönüyor. (s. 36)

Miken devletinin yıkılışı, Dorların Peloponez’e, Girit’e ve Rodos’a kadar yayılması, yeni bir Yunan uygarlığı çağını başlatır. Bronz metal işlemenin yerini, demir olır. Ölüleri yakmanıon yerini, geniş ölçüde gömme alır. Seramik işçiliği desenlerde hayvan yaşamı ve bitkilerin yerini, geometrik süslemeler alır. (s. 39)

Sophia İÖ. 7. yüzyılın ilk yıllarında itibaren ortaya çıkar.

Polis’in ortaya çıkışı, Yunan düşünce tarihinde belirleyici bir olaydır.

Polis sisteminin içerdiği şey, önce sözün, iktidarın tüm diğer aygıtları üzerine olağanüstü üstünlüğüdür. (s. 47)

Politika sanatı, özde dil kullanma sanatıdır. (s. 48)

Milet okulu, Akıl’ın doğuşunu görmedi; o rasyonelliğin ilk biçimi olan bir akıl’ı kurdu. Bu Yunan akılı, fiziksel ortamın keşfine doğru yönelmiş çağdaş bilimin deneysel aklı değildir. (s. 121)

Felsefe Milet’te
Politik düşünce içinde kök saldı
Parmenides’ten itibaren yalnız kendine ait sorular sordu.
Artık filozoflar
Varlık’ın, Bilgi’nin niteliğini, aralarındaki ilişkileri soruyorlardı. (s. 122)

Türkçeleştiren: Hüseyin Portakal
Cem Yayınları
Mart, 2002

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder