11 Ekim 2013 Cuma

Richard E. Palmer – Hermenötik

Richard E. Palmer – Hermenötik

Heidegger’e göre felsefe hermenötüksel dildir veya öyle olmalıdır.


Anlama,
Hem epistemolojik ve hem de ontolojik yönü olan bir fenomendir.

…edebi eseri anlamak, varoluştan düşünceler dünyasına kayan bilimsel bilgi türü değildir; O bu dünyada oluşla ilgili kişisel tecrübeyi ön plana çıkaran tarihi bir yüzleşmedir.

Hermenötik kavramı Yunanca bir fiil olan ve genellikle “yorumlamak” olarak tercüme edilen hermeneuein’den ve isim olarak da “yorum” anlamındaki hermenia’dan gelmektedir.

Hermes’in insan anlayışının haricinde olan bir şeyi insan zekâsının kavrayabileceği şekle sokma fonksiyonu ile alakalı olarak zikredilmesi manidardır.

Hermeneuein’in temel anlamının ilk yönü “ifade etmek” ileri sürmek veya “söylemek”tir. Bu yön Hermes’in “duyurma” fonksiyonu ile ilgilidir.

Homer, Tanrıların yorumlayıcısı
O’nun mesajlarını, yollarını insanlara uyarlayan kişi…

Dili yazıya dökmek,
Aktif gücünden ayrılarak dilin yabancılaşması –Selbstent fremdung-
Der sprache, konuşmaktan kendisini uzaklaştırması demektir.
Sprache, dilin en temel şekli olan konuşma diline işaret etmektedir. (s. 43)

Aklın temel işlevleri (Aristoteles)
1)        Basit nesneleri anlamak
2)        Birleştirip ayırma işlevleri
3)        Bilinmeyen şeylerden bilinenlere ilerleme işlevi

Yorumcunun metni sunabilmesi için onu anlaması gerekir. Konuyu ve ortamı onun mana boyutuna geçmeden önce ön anlamadan geçmelidir.
Ne zamanki yorumcu onun büyülü ufuk dairesine adım atarsa, o zaman metnin manasını anlayabilir. Metnin anlamının onsuz elde edilemeyeceği gizemli hermenötüksel döngü budur.

Yaşam standartlarının mekanizasyonunun Homer vb. anlamaya engel olan bir neden olduğu incelemeye değer.

Aklın birinci işlevi gereği bir engel söz konusu.

Hatta Tanrının ölümü sonrasındaki Batı uygarlığında Antik Yunan ve onun ürünleri nasıl anlaşılabilir?

Teolojik ve edebi yorum bugün ya insanlar için anlamlı ya da değersiz olacaktır.


Hermenutiğin altı modern tanımı
a)        Kutsal metin tefsirinin teorisi
b)        Genel filolojik metodoloji
c)         Linguistik anlama bilimlerinin hepsi
d)        Geisteswissenschaften’in motedolojik temeli
e)         Varoluş ve varoluşsal sembollerin fenomenolojisi
f)         İnsanların mit ve sembollerin arkasındaki manalara ulaşmak amacıyla kullandıkları hatırlanabilir ve kültür karşıtı olan yorumlama sistemleri.


Gadamer Felsefesinin İlmiliği Üzerine
Felsefesiz / metafiziksiz bir millet Tanrısız bir mabet gibidir. (Hegel)

Sadakat, dürüstlük ve felsefe

Türkçeleştiren: İbrahim Görener
Ağaç Kitabevi

3. Baskı, 2008

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder