5 Kasım 2015 Perşembe

Yeni Toplumsal Hareketler: Toplumsal Hareketler ve Eğitim

Toplumsal Hareketler ve Eğitim
Eğitimin toplumsal değişmenin aracısı olduğu konusunda geniş bir kabul söz konusudur.
Eğitim ile toplumsal değişme arasındaki ilişkileri açıklayan üç temel görüşten söz edilebilir:
1-    Yeniden oluşumcu ve modernist görüşlere göre eğitim, toplumsal düzenin yaratıcısıdır.
2-    Tutucu ya da çatışmacı görüşe göre ise eğitim var olan toplumsal, ekonomik ve politik düzenin bir parçasıdır. Eğitim, toplumdaki egemen sınıf ve grupların kendi kültür ve yaşam biçimlerini toplumun diğer kesimlerine kabul ettirmek üzere kullanılacak “devletin ideolojik bir organı”dır.
3-    Bu iki zıt görüş arasında yer alanlar eğitimin belli ölçülerde toplumsal değişimi mümkün kılacağını dile getirirler.

Etkili bir demokrasinin kurulması ve yaşatılabilmesi için eğitime gereksinim vardır. Daha farklı ideallerin tesisi için de eğitime ihtiyaç vardır. Eğitim sözcüğünün tanımı ile “bilinç” sözcüğünün tanımı yapısal olarak birbiriyle örtüşür: bilinç, kendi başına bir anlam ifade etmez, neyin bilincinden söz edildiği ortaya konulmadıkça bilinç kavramı etrafındaki düşünceler muğlak ve kısır kalır. Aynı şekilde eğitimden söz edilirken eğitimi içeriği ile birlikte ele alımak gerekir (neyin eğitimi, nasıl bir eğitim, neye yönelik eğitim).

Eğitimin görevlerinden biri, toplumun kültürel değerlerini ve toplumsal davranış örneklerini genç üyelere aktarmaktır.
Modernizmin ihtiyaç duyduğu değişimlere toplumu hazırlamak, eğitimin yaratıcı işlevini oluşturur.
Kimi zaman bir değişimin gerçekleştirilmesi kimi zaman bir değişimin engellenmesi, toplumsal hareketlerde olduğu gibi eğitimin de işlevleri arasındadır.

TOPLUMSAL HAREKETLERDE EĞİTİM VE ÖĞRENME
Ron Eyerman ve Andrew Jamison toplumsal hareketlerle baskı grupları arasında ayrım yapılması gerektiğini savunmuf, toplumsal hareketlerdeki “bilişsel praksis” (bir amaca yönelik bedensel ve ruhsal etkinlik) olgusuna dikkat çekmişlerdir.
Alan yazında otoritelerin toplumsal hareketlerdeki öğrenmenin farklı biçimlerine ilişkin farklı tanımlamaları olmuştur.

Toplumsal hareketler, birçok ülkede daha geniş anlamda siyasal demokratikleşmenin bütünleyici bir parçası olarak eğitim reformlarına yol açmıştır.

---
Yeni Toplumsal Hareketler
Editör: Prof. Dr. Bilhan Kartal & Prof. Dr. Belkıs Kümbetoğlu
Anadolu Üniversitesi Yayını, Yayın No: 2345

Eylül, 2011 Eskişehir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder