Murat
Baskıcı - 19. Yüzyılda Trabzon Limanı - Yükseliş ve Gerileyiş
Trabzon limanının XIX. yüzyıldaki tarihi,
tıpkı dönemin diğer önemli Anadolu limanlarınınki gibi, Osmanlı
İmparatorluğu’nun ticaret hacmini artıran iki önemli gelişme ile yakından
ilişkiliydi. Bunlardan biri 1838 Balta Limanı ve onu izleyen diğer serbest
ticaret anlaşmalarının yol açtığı ticaret hacmi artışı, diğeri ise uluslararası
taşımacılıkta yüzyılın ortalarına doğru buharlı gemilerin kullanımının
yaygınlaşmaya başlaması idi.
Osmanlı İmparatorluğu’nun Avrupa ve
özellikle İngiltere ile olan ticaret hacmi XVIII. yüzyıl sonlarından itibaren
yükselişte idi. 1838’de İngiltere ile imzalanan Balta Limanı Ticaret Anlaşması
ve hemen ardından onu izleyen benzeri diğer ticaret anlaşmaları, getirdikleri
ticareti kolaylaştırıcı hükümlerle bu hacmi daha da artırdı. Örneğin
İngiltere’nin, “Türkiye”ye pamuklu mamüller ihracatı yıllık ortalama itibarıyla
1824-1850 arasında 3.5 kat; toplam ihracatı ise yine yıllık ortalama itibarıyla
1814-1850 arasında 16 kattan fazla artmıştı (s. 34).
Buharlı gemiler uzun mesafeli deniz
ulaşımını ve ticaretini kolaylaştırıcı ve dolayısıyla uluslararası ticaretin
hacmini artırıcı bir etki yarattı (s. 35).
1856 Paris anlaşması ile Boğazlar tüm
ülkelere açıldı. Böylece Karadeniz ve Trabzon,
özellikle Rusya ve İngiltere için önemli bir bölge haline geldi (s. 36).
Karadeniz ticari bakımdan hareketlenmeye başlayınca
geleneksel Trabzon-Tebriz ticaret yolu da yeniden canlandı.
1803’te Fransa ve 1805’te Rusya şehirde
konsolosluk açtı.
1836’da bir grup İngiliz iş adamının
kiraladığı buharlı Essex İstanbul-Trabzon seferlerine başladı.
1837’de ise bir Türk ve Ferdinando adlı bir
Avusturya buharlısı da seferlere başladı.
...buharlı gemilerin yaygınlaşması, onların
hız ve kargo kapasiteleri ile rekabet edemeyen yelkenlilerin ticaretteki büyük
paylarını yitirmesi sonucunu doğurdu.
Ticaret hacminin zirvesine ulaştığı
1860’lardan sonra bazı gelişmeler ve koşullar Trabzon limanının daha fazla önem
kazanmasını engellemiş ve ticaretinin gerilemesine yol açmış...
Bunlardan biri Trabzon’un iç bölgeler ile
bağlantısını sağlayacak bir demiryolu hattının yokluğu idi.
...olumsuzluk yaratan bir diğer unsur
1869’da açılan Süveyş Kanalı idi.
Samsun, Giresun, Ordu gibi diğer Karadeniz
limanlarının zamanla buharlı gemi şirketlerinin sefer listesine girmesi ve iç
bölgeler için birer ihracat limanı haline gelmesi de Trabzon ticareti için
olumsuz bir etkendi.
---
Baskıcı, Murat. (2012), 19. Yüzyılda Trabzon Limanı - Yükseliş ve
Gerileyiş, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt:
67, No: 3 (s. 33-56)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder