Temel
Öztürk - 1918 Numaralı Kadın Siciline Göre 18. Yüzyılda Trabzon’da
Giyim - Kuşam Kültürü
Giyim-kuşam tarihine ışık tutan yerel
kaynaklar (...) tereke kayıtlarıdır.
Giyim-kuşam, insanların ihtiyaçları yönünde
şekillenmiştir. (Buna daha sonra) Ahlakî kurallar (eklenmiş)...
Giyinme toplumsal, siyasî, ekonomik ve
meslekî statünün de bir göstergesi olmuştur.
Toplumsal açıdan giyinme biçimi, bir milleti
diğer milletlerden ayırmaktadır. Örneğin Osmanlı toplumunda gayri Müslim
kadınların sarı renkte ayakkabı giymemeleri, Müslüman bir kadının dini
kuralları gereği, sokağa çıktığında gözleri dışında saçını ve vücudunu örtmesi
bu ayırımı doğrulamaktadır (s. 10).
...kumaş türleri arasında yünlü, pamuklu ve
ipekli dokumalar bulunmaktadır. Yünlü dokumaların başında çuka gelmektedir.
Çuka veya diğer ifadesiyle çuha en kaliteli
yünden yapılırdı.
...renkleri bakımından beyaz, yeşil, al ve
kahverengi yanında koyu ve biraz mora çalar kırmızı rengi olan güvezi şeklinde
kaydedilmiş...
Bir başka yünlü kumaş olan şalî, Kaşmir
keçisinin kılından yahut tiftiğinden dokunmuş çiçek motifleri ile ilgi çeken
kumaş türü olması yanında ipek karıştırılarak da üretilebilmekteydi (s. 12).
Pamuklu dokumaların başında keten
gelmekteydi.
...bez, beyaz olarak ketenden dokunurdu.
...pamuklu kumaş türü olan alaca,
listelerde çokça bulunmaktaydı. Karışık rengi ifade eden bu kumaş lacivert
zemin üzerine sarı çizgili olarak üretiliyordu.
...pamuklu dokumalar arasında son olarak gayrimüslim tüccarın terekesindeki çit zikredilmektedir. Bu kumaş, çiçekli ve şekilli basma yerine kullanılmış zamanla yerini pamuklu kumaş olan basmaya bırakmıştır.
Terekelerde ipekli kumaş olarak sâde, kutnî
ve hâre bulunmaktadır. Sâde, düz kadifeye denilmekteydi.
Kutnî, çözgüsü ipek, atkısı pamuk ve ipek,
eni dar bir kumaş olup bilhassa kadın kaftanı yapımında kullanılmaktadır (s.
13).
İpekli kumaşlardan sonuncusu çuka ve
kadifelerle zikredilen hâredir. Çözgüsü ve atkısı ipek olup dalgalı görünüşlü
sık dokunan bir kumaştır.
İç giyim kıyafetlerinde donlar vazgeçilmez
giysilerdendir.
...terekelerde donlarla birlikte zikredilen
gömlekler yer almaktadır.
Terlik: Atlet olarak kullanılan iç
giysisidir.
Kadın donlarının paçası genellikle dantelle
süslüydü.
Donlara takılan uçkurlar dar, şalvar veya
çakşırların üzerine geçirilenler daha geniş olurdu.
Kadın şalvarlarının üzerine takılan
uçkurların süslü uçları görünüm açısından dışarı bırakılırdı (s. 14).
Erkek ve kadın gömlekleri, terlik
kullanılmadığı zaman iç giyimin temel unsurlarındandır.
İnsanın giyim sırasını göz önünde
bulundurursak öncelik şalvarlardadır. Bunları entariler, hırka ve yelekler
takip eder. Kürk, kaftan, cübbe ve dolamalar üst eşyaları olarak evde ve
sokakta giyilebilirler. Sokak kıyafeti olan feraceler, bunların da üstüne
giyilebilir (s. 15).
Erkek şalvarlarının paçaları dar olanına potur
geniş olanına çakşır denirdi.
...çukadan bazen de abadan yapılan
şalvarlar...
...şalvarların mavi ve siyah renklileri genelde
zimmîler tarafından tercih ediliyordu.
Kadınlar entariyi donlarının üzerine
giyerken erkekler şalvar ve çakşırların üzerine giyerlerdi (s. 16).
Entarilerin kumaşları da farklıydı. En çok
kullanılanlardan alacalar, ince ipek ve kılebdanla dokunmuş sert bir kumaş olan
hataî entariler, Hint bezi ve şalî yanında libade ve basma kumaşlar yer almaktaydı.
Erkeklerse beyaz bizon entarileri
giyinmekteydi.
Entariler şal ve kuşaklarla bağlanırdı.
Kemer görevini gören metal ve kumaş kuşakları
kadın ve erkekler bağlardı. Kumaşlar arasında ipek, alaca, şalî, lahor ve
fitilden yapılanlar mevcuttu. Kadınlar sim yani gümüş olanları tercih ederdi.
Sim kuşaklar, kemer ve çengelli olarak kullanılmaktaydı. Erkeklerse bakırdan
yapılmış metal kuşakları yaygın olarak kullanırdı (s. 17).
Libade, kebe ve aba da hırka türü giysiler
içerisindedir. Libade, teğelli dikişli pamuklu veya abadan yapılan kısa
hırkadır.
Yünden kaba aba cinsinden giyilen kebe en
fazla tercih edilendir.
Yelekler de hırkalar gibi entari veya
gömleğin üzerine giyilirdi (s. 18).
...kürkler, hayvan postlarının ıslahı işlemlerinden
sonra kumaşlarla kaplanması sonucu oluşturulurdu.
Trabzon’da giyilen kürkler kuzey
ülkelerinde yaşayan ve sansar cinsinden bir hayvan olan zerdeva yanında kuzu,
oğlak derisi, göçen, sincap, karsak, kakum ve nafe kürklerinden oluşurdu.
Kadın kürkleri ekseriyetle zerdeva, sincap
ve kakum, erkeklerinkiyse göçen, kuzu, nafe, karsak ve çılkafa kürkleriydi (s.
19).
Entarinin üzerine giyilen kaftanlar dış
görünüm açısından değer yargısı oluşturacak bir giysidir.
...kürk hemen hemen herkesin terekesinde
yer alırken kaftan, belli bir sosyal statüye sahip olanların terekelerinde
bulunmaktadır.
...kaftanların üretildikleri kumaşlar Şam
alacası, beldarî, dîba, kutnî ve hataî gibi oldukça kaliteliydi. Renk olarak
ise mavi hâkimdi (s. 20).
...çoğunlukla ulemanın tercih ettiği dolama
ise cübbe gibi önü açık olduğundan beline kuşak bağlanarak giyilirdi.
Çukadan yapılan dolama beyaz, yeşil ve mor
renkte kullanılırdı.
Nebşler çuka ve şalî kumaşlardan
yapılmaktaydı. Kırmızı, sarı, yeşil, güvezi, limon, sümbülî, mavi ve beyaz gibi
geniş bir renk yelpazesine sahip olan nebşlerin kanaviçe işlemelileri kadınlar
tarafından giyilmekteydi.
...ferace, önü açık, bedeni ve kolları bol,
eteği yere kadar uzun, yuvarlak veya “V” yakalı ön açıklığının iki yanında yer
alan dikey yırtmaç cepli bir tür cübbe şeklindeki elbisedir.
Kaput, askerlerin yağmurluk cinsinden
giydikleri üstlük elbisesidir (s. 21).
(Peştamal) Genelde kadınların giydiği bu
kıyafeti hamam peştamalı olarak erkekler de kullanmaktaydı.
...peştamallar üzerindeki dikey çizgileri yönünde
farklı deseni vurgular (s. 22).
Trabzon’da başa giyilenlerden fes, kalpak,
sarık, kavuk ve poşular yanında çemberler grubundaki yemeni ve yaşmaklar ile
külah ve peçeler bulunmaktadır.
Fes, hem erkek hem de kadınlar tarafından
giyilirdi.
Kadınların fesleri genelde nakış
işlemeliydi.
Trabzonlular ve misafirlerin kullandığı
kalpakları sadece erkekler giyerdi.
Kavuk baş giysilerinden en çok tercih
edilendir. Sadece erkeklerin giydiği kavuğun içi astarlı olup yüzü ile astarı
arasına pamuk konularak dikilirdi.
Başörtülerinden pamuklu dokuma olup beyaz
ince tülbentten yapılan yemeni, çember ve yaşmaklar yanında yüzü kapatmak için
peçe ve poşular kullanılırdı. Yemeni, çember, yaşmak ve peçeyi kadınlar; poşuyu
erkekler kullanırdı (s. 23).
Islak yünlerin dövülmesiyle yapılan
keçelerin kalınına kebe denirdi.
Kadınların, küçüklüğü yanında zarafeti de yansıtan
zenne ayakkabılarından başka içine mest giyilebilen çikendez ayakkabıları
vardı.
Erkekler çoğunlukla pabuç, başmak, postal,
yemeni ve çizme giyerdi (s. 24).
Takı, Aksesuar ve Süs Eşyaları
Bunların başında yüzük, bilezik ve küpeler
bulunmaktadır.
Erkekler inançları yönünde gümüş yüzükleri
tercih ederlerdi.
...aksesuarlar içerisinde heybe, kese,
saat, çanta, divit, matara ve tarak bulunmaktadır. Çanta ve heybeler erkeklerin
terekesinde yer almaktadır.
...erkeklerin kullandığı en önemli aksesuar
cep saatleridir (s. 25).
Tercih edilen giysilerde kullanılan başlıca
kumaş türleri: pamuklu, yünlü ve ipekli
---
Öztürk, Temel. (2015), 1918 Numaralı Kadın Siciline Göre 18. Yüzyılda Trabzon’da Giyim - Kuşam
Kültürü, Karadeniz İncelemeleri Dergisi, Sayı: 18, (s. 9-28)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder