İnşaat Sektöründe Tedarik Yönetimi ve Tedarikçi Seçim Yaklaşımları
İnşaat projeleri emek yoğun etkinlikler olması itibari ile
tedarik faaliyetlerine sıkça rastlanmaktadır.
Tedarik yönetimini / planlama, yürütme, izleme ve kapanış
şeklinde dört aşamaya bölerek sistemi oturtmaya çalışmaktadır.
Bu çalışmada / İlk etapta inşaat projesinin diğer
sektörlerden farkları ve inşaat sektörüne özgü proje yönetimi alt başlıkları
ifade edilmeye çalışılmıştır. İkinci kısma geçildiğinde ise proje yönetimi alt
başlıklarından olan tedarik yönetimi inşaat sektörüne has anlatımlarla altı
doldurulmaya çalışılmıştır. Üçüncü kısımda ise tedarik yönetimi süreçleri
anlatımı paralelinde karşılaşılan verilerin değerlendirilmesi ve bir sonraki
sürece kaynaklık edebilecek bir yapı haline getirilmeye çalışılmıştır. / s. 2
Proje Yönetimi
İnşaat projelerine bakıldığında manzara, maliyet, yerel
yönetimler, parsel/ada vb. birçok yerel veya yerel olmayan değişkenler girdiği
için yerine özgü problem çözüm yollarına gidilmektedir.
Diğer sektörlerde standartlaşma seri üretime geçilebilmesi
beraberinde örgütlenmeyi getirerek kontrolü ve kalitenin kontrol altına
tutulmasına yardımcı olmaktadır. Bu örgütlenme inşaat sektöründe yapılamadığı
için kalite, maliyet, zaman vb. kısıt performansında dalgalanmalara neden olmaktadır.
/ s. 7
Proje / on alt başlıkta incelenerek kompleks yapısı
ayrıştırılır. Böylelikle projeler daha kolay idare edilmeye çalışılmaktadır.
Proje Yönetimi Bilgi Alanları
1. Entegrasyon Yönetimi
Entegrasyon yönetimi sayesinde projenin ihtiyaçları olan tüm
faktörlerin uygun süreç içinde projeye dahil edilebilmesini sağlamaktadır
2. Kapsam Yönetimi
Projelerin hedeflerinin kendine özgü olması itibariyle
kalite, zaman vb. birçok parametrenin kapsama uygun ifade edilmesi
gerekmektedir
3. Zaman Yönetimi
Projenin gerçekleşmesi için ihtiyaç duyulacak tüm
aktivitelerin tanımları yapılmalıdır. Tanımlaması sonrası bu aktivitelerin
öncelik sıralarına göre sıralaması yapılarak gerçekleşme sürelerini göz önünde
bulundurarak dokümante edilmesi gerekmektedir.
Zaman yönetimi projede ihtiyaç duyulan ürünleri, hizmetleri,
nakit akışı gibi birçok proje etmenin doğru zamanda bir araya gelmesini
sağlayarak proje mekanizmasının makine çarklarına benzer şekilde hareket
etmesine yardımcı olmaktadır / s. 10
4. Maliyet Yönetimi
Nakit akışı ve hizmet akışı arasında sağlıklı bir denge
olmadığı taktirde firma zarar görmeye başlayacaktır
5. Kalite Yönetimi
Projede yer alan hizmet ve ürünlerin şartnameler, prosedür
ve sözleşmeler gibi dokümanlarda beklentiye paralel performans analizlerini
sürekli inceleyerek proje hedeflerine ulaşılmasına yardımcı olmaktadır.
6. İnsan Kaynakları Yönetimi
…projeye dâhil olan bireylerin doğru idare edilmesi, doğru
ekiple çalışmaları ve doğru sorumluğun verilmesi gerekmektedir.
7. İletişim Yönetimi
…bilgi akışını doğru bir şekilde yöneterek projedeki
verimliliğin artmasında büyük etkenlerden biri olmaktadır.
8. Risk Yönetimi
Risklerin belirlenmesi ve çözüm yollarının aranması daha
risk doğmadan çoğu zaman önüne geçilebilmektedir
9. Tedarik Yönetimi
Hizmet veya ürünlerin projeye zarar vermeden dâhil olması
için ciddi bir yönetim beceresi gerekmektedir.
Projelerin özgünlük durumları tedarik yönetimi yol
haritasının da her seferinde yeniden ve proje özel olarak hazırlanmasını mecbur
kılmaktadır
Sürekli değişen tedarikçiler projeler için risk teşkil
ettiği gibi tedarikçi ve proje arasında oluşturulması zor olan aidiyet
duygusuna da zarar vermektedir.
10. Paydaş Yönetimi
…
İnşaat Sektöründe Tedarik Yönetimi
…seri üretim yapan sektörlerde çalışan kurum ve kuruluşlarda
üretilecek olan standartlaştırılmış modüllerin tedariki ve projeye entegresi
sırasında daha az problemlerle karşılaşılmaktadır. Süreklilik sağlanmış olan
modüllerin tedarikinde daha fazla verimlilik sağlandığı gibi niteliği hakkında
da yüksek performans elde edilebilmektedir
Hizmet tedarikinin inşaat alanlarında ihtiyaç duyulması
beraberinde birçok sorunu ortaya çıkarmaktadır.
Tedarikçilerin dahil olma süreçlerini kısaltmak için bilgi
akışını sürekli hale getirmek ihtiyaç haline gelmektedir.
Tedarikçi
Projenin ihtiyaçlarını karşılamasına karşılık tedarikçiye
gerekli ödemeler yapılarak alıcı - tedarikçi arasındaki etkileşim sonlanmış
olmaktadır.
Projeler için hizmet etkileşimi önemi yadsınamayacak kadar
fazladır.
İnşaat Projelerinde Tedarikçi Seçim Davranışları ve
Şirket Politikalarına Uygunluklarının Analizi Üzerine Alan Çalışması / s.
65 vd.
Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) karar vermede en sık
başvurulan yöntemlerin başında gelmektedir.
Sonuçlar ve Öneriler
Yapılan çalışmaya bakıldığında üç farklı projedeki şirket
politikasının farklı olduğu görülmektedir.
1. Küçük Ölçekli Proje: Kalite, Esneklik/Tasarım ve
Teslimat/Süresi
2. Orta Ölçekli Proje: Kalite, Fiyat ve Teslimat/Süresi
3. Büyük Ölçekli Proje: Kalite, Teslimat/Süresi ve Fiyat
…
Tarık Yurdal (2022), İnşaat Sektöründe Tedarik Yönetimi
ve Tedarikçi Seçim Yaklaşımları, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi,
Fen Bilimleri Enstitüsü
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder