Üretim İşletmelerinde Tedarik Zinciri Yönetimi Yaklaşımı Sorunları ve Çözüm Önerileri: Örnek Uygulama Mobilya Sanayi
Giriş
çalışmamızın son bölümünde / Test sonucunda elde ettiğimiz
KMO değeri, uygun olan ölçeğe faktör analizi uygulanmış analiz öncesinde var
olan 16 ifadeden ‘Satış sonrası’ ve ‘Fuar geri dönüm’ ifadeleri
faktörleşmeyerek 14 adet ifadeden üç adet faktör elde edilmiştir.
Sonraki aşamada birinci faktör ‘tedarik yönetimi faktörü
’nün yaşa, cinsiyete ve deneyim süresine göre anlamlı fark gösterip
göstermediği T-Test ve Anova ile test edilmiş, sonucunda tedarik yönetimi
algısının cinsiyet ve yaşa göre anlamlı farklılık gösterdiği, deneyim süresi
ise anlamlı fark göstermediği anlaşılmıştır.
Birinci Bölüm
1. Tedarik Zinciri Yönetimi
Bir tedarik zinciri, ham madde ve parçaları temin etmek; bu
hammadde ve parçaları nihai ürüne dönüştürmekle başlayıp bu ürünlere değer
katmak; ürünleri perakendecilere veya müşterilere dağıtmak ve pazarlamakla
devam eden bir süreçtir.
Tedarik zinciri satılacak mal için gerekli satın alma ve
elde etme ile başlar. Ardından, satışların desteklenmesi amacıyla envanter
yönetimi ve depo yönetimine yönelir. Ürünlerin müşterilere teslimatıyla son
bulur
Tedarik Zinciri Yönetimi, hammadde temininden üretime ve
dağıtımla son müşteriye kadar bir malın ulaşabilmesi için bir değer zincirinde
yer alan tedarikçi, üretici, dağıtıcı, perakendeci ve müşteriler arasında
malzeme/ürün, para ve bilginin yönetimidir
Tedarik Zinciri
1 Müşteri İlişkileri Yönetimi
İşletmelerin / müşterilerinin gereksinimlerini bilmeleri ve
buna göre önlem almalar gerekmektedir. Bu noktada en büyük yardımcı müşteri
ilişkileri yönetimidir.
2 Müşteri Hizmetleri Yönetimi Süreci
3 Talep Yönetimi Süreci
…müşterilerin neyi, ne zaman satın alacaklarını belirlemeye
çalışmak / İyi bir talep yönetim sistemi, belirsizliği azaltmak ve tedarik
zinciri boyunca akışların etkinliğini sağlamak için anahtar müşteri ve satıcı
verilerini kullanır.
4 Müşteri Siparişini Gerçekleştirme Süreci
…müşteri siparişlerini zamanında karşılamak
5 İmalat Akış Yönetimi Süreci
…üretim süreçleri, piyasa değişikliklerine cevap verecek
esneklikte tasarlanmıştır. Siparişe özel kitle üretimi yapmak için esnekliğe
gereksinim vardır.
6 Tedarikçi İlişkileri Yönetimi
7 Ürün Geliştirme Süreci
8 İade Süreci
…
Tedarik Zincirinin Temel Fonksiyonları
1 Talep Sipariş Yönetimi
…müşteri talebini tedarik zincirinin üst halkalarına hızla
ve otomatik bir şekilde iletebilmek için gereken altyapı kurulmalıdır, üretim
ve yeni ürün geliştirme faaliyetleri talebe göre hızla şekillendirilmelidir,
2 Satın Alma
…tedarikçi performanslar sürekli takip edilmelidir,
tedarikçilerle birlikte entegre bilgi sistemleri kurulmalıdır.
3 Planlama
4 Stok Yönetimi
5 Depo Yönetimi
6 Sevkiyat (Taşıma)
Tedarik zinciri yönetiminin işletmeler arasında her türlü
bilgi paylaşımını sağlaması, gereksiz kaynak kullanımını engellemesi, zaman yönetimine
yardımcı olması, yatırım, stok ve lojistik maliyetlerini düşürmesi ve stok
devir hızını artırması gibi başlıca avantajları bulunmaktadır.
Tedarik Zinciri Yönetiminin Amaçları
Üretimi düzenli şekilde gerçekleştirecek kesintisiz malzeme,
servis ve bilgi akısını gerçekleştirmek,
Stok maliyetlerini ve kayıpları en düşük seviyede tutmak,
Ürünün kalitesini korumak,
Tedarik zinciri yönetiminde genel hatlarıyla kritik başarı
ölçütleri şunlardır (s. 14)
1) Doğru ürün / 2) Doğru miktar / 3) Doğru zaman…
İkinci Bölüm
2. Üretim Sektörü
…mal veya hizmetin üretildiği sisteme “üretim sistemi” adı
verilir. Bu sistemin organize edilmesi, planlanması ve planların yürütülmesi
faaliyetinin tamamı “üretim yönetimi” olarak adlandırılır.
Üretim yönetimi: planlama, organizasyon ve kontrol
…üretim sisteminin üzerine inşa edildiği temel ilkelerden
biri kalitedir.
Kalite problemlerini kaynağında yok etmek esastır. Bu
yüzden, tedarik edilen girdilerle ilgili kalite sorunları tedarikçilerin
sorumluluğundadır.
Üçüncü Bölüm
3. Dünyada ve Türkiye’de Mobilya Sektörü
ABD‘de 1991 yılında yayımlanmış ve içinde Dünyanın çeşitli
ülkelerinden 7000’e yakın mobilya ürününün değinildiği eserde, bir tane bile
Türk Mobilyasından örnekler verilmemiştir.
Türkiye dünya üretiminde yaklaşık %1‟lik payı ile Brezilya ve Vietnam’dan sonra gelmektedir.
Dünyada mobilya üretiminde son beş yılda en büyük üretici
olarak Çin ön plana çıkmıştır. Çin mobilya üretiminde %25’lik pay ile açık ara önde olup, ABD %15, İtalya
%8, Almanya % 7 pay oranları ile Çin’i takip etmektedir. Bu dört ülke dünya
mobilya üretiminin %55‟ini
gerçekleştirmektedir.
En çok mobilya tüketen ülkeler / sosyal ve ekonomik refahı
yüksek olan gelişmiş ülkeler…
İtalyan mobilya üreticilerinin rekabet gücü, rakipleri
karşısında kullanılan materyallerin kalitesi, estetik ve proje unsurlarına
bağlı olarak yüksektir.
2010 yılında Çin dünyaya 39,3 milyar dolar değerinde mobilya
ihraç etmiş, bu değer ile dünyada en fazla ihracat gerçekleştiren ülke
olmuştur.
Türk Mobilya Sanatı
Selçuklularda ağaç malzemeden yapılan eserler arasında
titizce işlenmiş oyma ve kakmalı mihrap, minber, rahle, kapı ve pencereler
görülmektedir.
Osmanlıların son dönemlerine kadar masa, sandalye, büfe,
komodin gibi mobilya türlerinin geniş kullanımı görülmemiştir. Daha çok alçak
sedirlere oturulmuş, yer sofralarında yemek yenmiş ve duvarların üst
kısımlarına dizilmiş yarı kapalı raflar, ağaç malzemeden yapılmış gömme
dolaplar kullanılmıştır.
Mobilya sanayi katma değer açısından da ülkemizin önde gelen
sektörlerinden olup ihracatta yerli kaynakları en çok kullanan ve ithal
ürünlere bağımlılığı en az olan sektörlerden biri olarak ekonomiye katkısı
artarak devam etmektedir.
Sektörün ülke coğrafyasındaki konumlanışı ise; başta
İstanbul ve Kayseri olmak üzere İzmir, Bursa, Ankara, Adana gibi illerde
yoğunlaşmaktadır.
İstanbul’da, en önemli iki mobilya üretim merkezi, İkitelli
Organize Sanayi Bölgesindeki 778 mağaza ile MASKO ve 350 mağazası ile küçük
sanayi sitesi MODOKO’dur.
Hammadde kaynaklarına yakın olmasının avantajını iyi
değerlendiren İnegöl, mobilyasıyla da anılmakta olup, Bursa-İnegöl mobilyacılık
sektöründeki istihdam düzeyi itibari ile İstanbul’un ardından gelerek ikinci
sıradadır.
Kayseri’de mobilya sektörünün yükselişi, kanepe, koltuk ve
yatakla başlamıştır. Teknolojik gelişmeler ve yeni yatırımlarla bugün
mobilyanın her dalında üretim yapan firmaları ile Kayseri, Türkiye’nin önemli
bir mobilya merkezi haline gelmiştir.
2012 yılında Türkiye mobilya ihracatı / yaklaşık 1,9 milyar
dolar düzeyinde gerçekleşmiş ve 209 ülkeye ihracat yapılmıştır.
Türkiye 2011 yılında 825 milyon dolar değerinde mobilya
ithal etmiştir
Rekabet koşullarının yoğun olduğu ve bu rekabetin kıyasıya
devam ettiği pazarlarda firmalar varlıklarını devam ettirebilmek, rakiplerin
arasından sıyrılıp farklılaşabilmek için yoğun arayışlar içerisindedirler. Yeni
ürün sunumuyla başlayan farklılık yaratma çabaları, zaman içinde düşük
maliyetli üretim, toplam kalite yönetimi uygulamaları sürecinden geçerek
müşteri hizmetleri ve müşteri ilişkilerine doğru bir gelişim göstermiştir. Bu
süreç sonucunda müşteri tatminini gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar ise marka
yönetiminin önemini ortaya çıkarmıştır.
Dördüncü Bölüm
4. Uygulama
…
Tedarikçi seçiminde referans bilgileri aranmalı
tedarikçiler ile işletme arasında hedefler belirlenmeli
Satın alma işlemleri gerçekleşmeden önce gerekli pazar
araştırması yapılmalıdır.
Sonuç
…yeni ürün tasarımlarının olmayışı nedeniyle piyasada
tutulan ürünlerin taklit edilerek pazara sunulması, termin sürelerine sadık
kalınmaması, hammadde tedarik sürecinde karşılaşılan sıkıntılar, uzun vadeli
satışların olması ve piyasada dönen çeklerin karşılıksız çıkma ihtimali,
sektörde görev alacak nitelikli personelin olmayışı, personel devir hızının
yüksek olması işletmelerin en yoğun şekilde karşılaştığı sorunlar olduğu tespit
edilmiştir.
…termin sürelerine sadık kalınmaması, / ürünlerin kalitesi noktasında eksikliklerin
yaşanması tedarikçiler ile en sık yaşanılan sorunlardır.
Öneri
Ülkemizde faaliyette bulunan işletmelerin devletten en fazla
destek beklediği noktalar ağırlıkla, sektörde istihdam edilmek üzere
üniversitelerde mobilya sanayine yönelik bölümlerin açılması, teşviklerin
yetersiz olması, vergilerin fazlalığı ve taklit ürünlerin tespit edilmesi
noktasında ki eksiklikler ve taklit ürün üreten işletmelere yönelik caydırıcı
cezaların olmadığıdır.
…
A. Bahattin Dalgakıran (2016), Üretim İşletmelerinde
Tedarik Zinciri Yönetimi Yaklaşımı Sorunları ve Çözüm Önerileri: Örnek Uygulama
Mobilya Sanayi, Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi, Uluslararası
Lojistik Yönetimi Anabilim Dalı, İzmir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder