Buyology Satın Almaya Dair Bildiğimiz Her Şey Neden Yanlış?
(Martin Lindstrom, Buyology) “Kanın Beyne Hücum Etmesi”
olarak adlandırılan bölümde / Sigara tiryakileri üzerinde yapılan deneyi anlatan
yazar,
…sigara paketleri üzerinde yazan sağlık tehditlerine karşı
tiryakilerin tepki gösterdiğini ifade ediyor. Bu kişilerin sigara içmekten
uzaklaşmadığını, beynin uyarılmasına rağmen uyarıları algılamadıklarını bununla
birlikte sigara içmeyi daha çok arzuladıklarını belirtiyor.
…sigara paketleri üzerine yazılan ve çizilen resimlerin
aslında tütün endüstrisine katkıda bulunduğunu fakat kimsenin bu satın alma
nöropazarlamasına dikkat etmediğini vurguluyor.
“Burası Tam Yeri Olmalı” bölümünde ürün yerleştirmenin
insanlar üzerinde nasıl bir etki bıraktığına değinen Lindstrom / Bilinçaltına
verilen mesajların halk tarafından hoş karşılanmadığını ve halk tarafından
bunun “beyin yıkama” olarak tabir edildiğini ifade eden Lindstrom’a göre
insanlar kendilerine verilen her şeyin farkında olmak istiyor. Bilinçaltı
mesajları farkında olunmadan beyni etkilediği için insanlar tarafından
kabullenilebilir mesajlar olarak yer almıyor.
Başkalarının davranışlarının taklit edilmesinin ayna
nöronlar sebebiyle meydana geldiğini belirten yazar, reklamcılığın geleceği
olarak bu nöronların yer alacağını söylüyor. Trendlerin bu nöronlar sayesinde
oluştuğunu belirten Lindstrom, “Herkeste iPod var, bende de olmalı”
düşüncesinin bir trend olduğunu ve bu trendlerin ayna nöronlar sayesinde
oluştuğunu, bu düşünce biçiminin de buna bir örnek olduğunu ifade ediyor.
Ürünler içerisindeki ritüellerin ise insanlara rahatlık ve
bağlılık yarattığını söyleyen yazar, bunun bir illüzyon yaşattığına değiniyor.
Lindstrom’a göre dinsel ve batıl inançlar markalar
tarafından satışları belli seviyede tutmak adına sıkça kullanılıyor.
…logoların gösterişli olması durumunda tüketicilerde bu
gösterişinin ürün satın alınması amacıyla yapıldığına dair bir düşünce
biçiminin oluştuğunu ifade ediyor.
…yazar, bir reklam ne kadar samimi olur ve olduğundan daha
az gösterilirse o kadar çok tüketiciler tarafından beğenildiğini söylüyor.
Tüketiciler tarafından ürüne yönelik tepkime için sadece
“ürün hatırlatması” yapılması gerektiğini belirten Lindstrom “Abercrombie &
Fitch, Ralph Lauren ve Marlboro” gibi markaların bu stratejiyi kullandığını
belirten örneklerle açıklamalarda bulunuyor.
…
KAPICIOĞLU, Damla (2020), Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, s. 363-366
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder