1 Kasım 2022 Salı

Satın Alma Veritabanı Yönetim Sistemi ve Bir Uygulaması

Satın Alma Veritabanı Yönetim Sistemi ve Bir Uygulaması

…maliyet kontrolü ve güçlü bir rekabet potansiyeli için etkin çalışan bir satın alma süreci hayati önem taşımaktadır.

-doğru zaman, doğru miktar, doğru fiyat, doğru kalite ve doğru kaynak seçimi- nasıl gerçekleştirilebileceği, elektronik ortam üzerinden yürütülen bir sistem ile bu sürecin nasıl iyileştirilebileceği tartışılacaktır.

 

Satın Alma Yönetimi

Günümüzde minimum stok ile çalışmak ve en uygun şartlarda satın alma yapmak zorunluluktur.

Satın alma departmanı, malzemelerin performansını, özelliklerini, fonksiyonlarını, temin edilebilirliklerini ve tedarikçilerini bilmelidir.

 

Satın Alma Süreci

…satın alma talebi: talep edilen malzemenin açıklamasını, istenen miktar ve kaliteyi, istenen teslim tarihlerini, teslim yerini / içerir.

Satın alma / tedarikçileri / belirler.

…siparişi verir. / pazarlık bu aşamada yapılır.

Tedarikçilerden gelen mallar kalite ve miktar yönünden kontrol edildikten sonra tedarikçiden teslim alınır. / bilgiler tedarikçi değerlendirme dosyalarına işlenir.

 

…tedarikçilerin belirlenmesi: tedarikçilere ilişkin / bilgi kaynakları /

 

Tedarikçi Değerlendirme Kriterleri

Tedarikçinin tecrübesi, tanınmışlığı ve sertifikaları / Endüstrinin kabul ettiği standartta sertifikalarının (ISO 9000, DİN, TSE vb. gibi) olup olmadığı da tedarikçinin değerlendirilmesi açısından önemli bir kriterdir.

 

Fiyat düzeyi / işlem stili ve kültürü / finansal durumu / Esneklik ve teknik yeterlilik

 

Tedarikçi Seçimi

Tedarikçi, işletmenin yönetim ilkelerini bilmeli

Tedarikçinin / tutarlı bir yönetim sistemi olmalı

teknolojik gelişmelere yatkın olmalı

gerekli üretimi karşılayacak şekilde yatırım imkanı olmalı

 

“Kategori Yönetimi” kavramı, satın alma kavramının yerini almaya adaydır.

Kategori Yönetimi; ürün gruplarını bağımsız birer işkolu gibi ele alarak, müşterileri tatmin etmek için gerekli düzenlemeleri yapan dairesel bir süreçtir (s. 9).

 

Kategori Yöneticisi; müşterilerin verimli ve karlı bir şekilde hizmet almalarına, başta tedarikçiler olmak üzere tüm iş ortaklarıyla entegre bir biçimde iş yapabilmelerine zemin hazırlarlar.

 

Satın Alma Teknikleri Yönetimi

Müzakere, / davranışları etkileme özelliğine sahip olan bilgi ve gücün kullanılmasıdır.

Güç: Rekabetin gücü / Risk almanın gücü / Uzman olmanın sağladığı güç /

Zaman: Taraflar pazarlık süreci sonuna yaklaşınca strese girerek pazarlığı hemen sonlandırmak ister. Bu nedenle müzakere için ayırdığı süre uzun olan taraf daha güçlü olacaktır.

Bilgi: Satın alma verileri içinde “ürün tedarikçileri”, “birden fazla tedarikçi için ürün listeleri” vb. bulunur.

Müzakereye başlamadan önce karşı taraf hakkında, ürettikleri malın maliyeti, nelere öncelik verdiği, pazarlığa ne kadar süre ayırdığı, nasıl bir organizasyon olduğu vb. konularda bilgi toplamak uygun olacaktır (s. 12).

 

Malzeme İhtiyaç Planlaması

…stok yönetimi için kullanılan bir metot / büyük ölçekli bir üretim yönetimi sistemidir.

MİP /

(1) Neye ihtiyaç duyuluyor?

(2) Ne kadar miktarda ihtiyaç duyuluyor?

(3) Ne zaman ihtiyaç duyuluyor?

(4) Sipariş ne zaman verilmeli? / sorularının yanıtlarını üretmeyi amaçlar.

 

MİP sisteminin etkinliği ve verimliliği, verilerin kayıt ve dosyaların bütünlüğüne bağlıdır. Kalite, veriye ulaşılabilirlik, zamanlılık ve doğruluktan doğrudan etkilenir (s. 14).

 

MİP periyodik olarak yeniden yapılandırılır. Yenileyici yaklaşım, az sıklıkla yapılan planlamaya yönelik tasarlanmıştır ve parti işleme tekniklerini kullanır.

 

MİP sisteminin üç ana girdisi vardır. Bunlar Ana Üretim Programı, stok bilgileri ve ürün yapısı bilgileridir.

 

MİP sistemi, basitçe, ürün ağacından yola çıkarak ana ürünün talebine göre bağımlı parçaların talebini belirlemeye dayanır. Her son ürün için bilgiler titizlikle saklanmalıdır; aksi takdirde yanlış malzeme siparişi verilebilir ve gerekli malzemeler temin edilemeyebilir.

 

Ana Üretim Programı

Ana üretim planlaması, MİP sisteminin temel girdisi ve onu yürüten kuvvettir. MİP, Ana Üretim Programını alarak onu zaman-bazlı parça ihtiyaçlarına dönüştürür.

AÜP genellikle zaman bazlı ihtiyaçlar şeklinde ifade edilir.

AÜP’nin temel iki girdisi müşteri siparişleri ve ürün satış tahminleridir.

 

Ürün Yapısı Bilgileri

…ürünü üretmek için gerekli tüm malzeme, parça veya montaj parçaları ile ilgili tüm bilgileri içerir.

 

Bilgisayar kullanımının getireceği faydalar:

1. Büyük miktarlarda veri saklayabilme yeteneği

2. Bilgiye hızlı erişim

3. Söz konusu bilgileri organize etmek ve onlara erişmek için paket programların bulunabilirliği… / s. 20

 

Stok Bilgileri

Stok bilgileri, her stok için eldeki mevcut ve sipariş edilmiş miktar durumunu içerir.

 

MİP sistemi kullanımının sağladığı faydalar

• Satışları artırır.

• Fiyatları düşürür.

• Stok miktarını azaltır.

• Müşteri servislerinin iyileşmesini sağlar.

• Pazar talebinin daha iyi karşılanabilmesini sağlar.

• Ana programın değiştirilebilmesi yeteneği sağlar (esneklik).

• Hazırlık ve değiştirme maliyetlerini azaltır.

• Boş geçen zamanı azaltır. / s. 23

 

MİP yaklaşımı, başlıca son ürün-parça ilişkisine dayalı üretim sistemlerine uygulanabilir.

 

Kapasite İhtiyaç Planlaması

Kapasite planlama, kapasiteyi ölçerek üretim ihtiyaçları ile uyum içinde olacak şekilde seviyelerini ayarlar.

 

Kaynak İhtiyaç Planlamasının amacı, üretim planını karşılayacak olan ana kaynakların bütünleşik olarak seviyelerini belirlemektir.

 

Kaba Kesim Kapasite Planlamasının amacı, Ana Üretim Programı ihtiyaçlarına göre gerekli kaynakları belirlemektir.

 

KİP, kısa dönemden orta döneme kadar bir planlama aralığında malzeme planının uygulanabilmesi için gerekli spesifik işgücü ve makine-teçhizat miktarını belirler.

 

KİP, bir organizasyona düzeltici önlemleri zamanında alınabilecek şekilde iş merkezlerindeki aşırı yüklemeleri, düşük yüklemeleri ve darboğazları görebilme imkanı sağlar.

 

Üretim Kaynakları Planlaması

…üretim-pazarlama, mühendislik ve finans bilgilerini organizasyonların toplam organizasyon planı için birleştiren daha karmaşık bir sistemdir.

ÜKP üretim yapan bir şirketin malzeme-tezgah-para-insan gibi kaynaklarının eş güdüm içinde kullanılmasını sağlamak için geliştirilmiş bir yöntemdir.

 

Kurumsal Kaynak Planlaması

…işletmelerde mal ve hizmet üretimi için gereken işgücü, makine, malzeme gibi kaynakların verimli bir şekilde kullanılmasını sağlayan bütünleşik yönetim sistemlerine verilen genel addır.

 

Uygulama Projesi

Bir havalimanı işletmesinde incelenen satın alma süreci…

 

Access / MySQL / IBM DB2 /  SQL Server / PostgreSQL / Oracle

 

Veritabanı seçiminden sonra tabloların yapılandırılması…

 

Veritabanı olarak MS SQL server, güvenlik ve sürekliliği açısından kullanılmış... Web programlama dillerinden ASP tercih edilmiş...

…öncelikle kullanıcı tablosu oluşturulmuş

Satın alma yapılacak malzemeler için firmalardan istenen tekliflerin kaydedildiği tablo…

Sipariş tablosunda satın alma kararı verilen firmaya verilen sipariş formu tutulur.

Satın alma formlarının tutulduğu tablo

Satın alma yapılan firmaların yer aldığı tablo

Talebi yapılan malzemelerin listesi

 

Uygulama Bulguları

Satın Alma, verilen siparişlerin kaydından malın teslim alınmasına ve fatura girişine dek tüm aşamaları kapsayan tümleşik bir süreçtir.

 

Tedarikçi firmaların teslim süreleri ve fiyat bilgileri kayıt altına alındığından tedarikçi performansı oluşturulur

 

Sonuç ve Değerlendirme

Akteke, Halil (2007), Satın Alma Veritabanı Yönetim Sistemi ve Bir Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder