Satın Alma Yönetimi: Teorik Bir Çalışma
İşletmeler artık küreselleşen iş dünyasında kalite, maliyet
ve performans unsurlarını içeren rekabet stratejileri geliştirmek
durumundadırlar.
Satın alma yönetimi kısaca, doğru ürünün, doğru zamanda,
doğru fiyatta ve doğru tedarikçiden temin edilmesi sürecidir.
Etkin bir satın alma yönetiminin işlemesi için, iki önemli
konu söz konusudur. Bunlardan birisi, tedarikçilerin performansının
değerlendirilmesi, diğeri de Tedarikçi hayat seyri yönetimidir.
satın alma fonksiyonun amaçları:
• Satın alınması gerekli ürün ve hizmetlerin özelliklerinin
belirlenmesi
• En uygun tedarikçinin belirlenmesi
• Tedarikçi ile müzakereler yapmak
• Anlaşma sağlanan tedarikçiye sipariş vermek
• Siparişi takip ve kontrol etmek
• Satın alma sürecini izleme ve değerlendirme
1. Satın alma departmanı satın alma talebini alır. Bu talep,
talep edilen malzemenin açıklanmasını, istenen miktar ve kaliteyi, istenen
teslim tarihlerini, teslim yerini ve satın alma talebinde bulunanın adını
içerir.
2. Satın alma departmanı, talep edilen malları temin
edebilecek tedarikçileri belirlemelidir.
3. Satın alma departmanı tedarikçiye siparişi verir.
Tedarikçi ile pazarlık bu aşamada yapılır.
4. Satın alma departmanı siparişleri takip eder. Olası
gecikmeler ilgili departmana iletilir. Sipariş ile ilgili miktar vb.
değişiklikler varsa tedarikçiye bildirilir.
5. Tedarikçilerden gelen ürünler kalite ve miktar yönünden kontrol
edildikten sonra tedarikçilerden teslim alınır. Gelen mallar istenilen şartları
sağlamıyorsa tedarikçiye iade edilir veya detaylı muayene tabii tutulur. Her
durumda bilgiler tedarikçi değerlendirme dosyalarına işlenir
6. Daha sonra, satın alınan malzemelerin ve parçaların
maliyetlerini düşürmek, performansını artırmak amacıyla fonksiyonları test
edilerek değer analizi yapılır.
Satın alma departmanı, / işletme ve tedarikçiler arasında
bir köprü vazifesi görür
Kalite, satın alma kararında temel faktördür.
Tedarikçi sürekli izlenir ve değerlendirilir.
Tedarik zinciri yönetimi, müşteriler ve diğer ortaklar için
katma değer yaratan ürünlerin, hizmetlerin ve bilgilerin sağlandığı, hammadde
tedarikçilerinden son kullanıcılara kadar ki iş süreçlerinin yönetilmesidir
Tedarik zinciri yönetiminin işletmelere sağladığı yararlar:
• Teslimat performansının iyileştirilmesi
• Stokların azalması
• Çevrim süresinin kısalması
• Tahmin doğruluğunun artması
• Zincir boyunca verimliliğin artması
• Zincir boyunca maliyetlerin düşmesi
• Kapasite gerçekleşme oranının artması
iyi bir tedarikçi:
• Tedarikçi, konusunda yetenekli ve sorumluluk sahibi
olmalıdır.
• Tedarikçi, fiyat değişikliklerine ilişkin bilgileri
zamanında sağlamalıdır, böylece rekabetçi fiyat seviyesini sürdürecektir.
• Tedarikçi, pazarın ihtiyaçlarını en iyi şekilde nasıl
karşılayabileceğini araştırmalı ve anlamaya çalışmalıdır.
• Tedarikçi, doğru kalitede ve miktarda ürünleri tutarlı bir
şekilde sağlayabilmelidir.
• Tedarikçi, yeni ve geliştirilmiş ürünler hakkında ve bu
ürünleri nasıl kullanılacağı konusunda sürekli bilgi vermelidir.
• Tedarikçi profesyonel olmalıdır, sorunları kolayca takip
etmeli ve çözüm üretici olmalıdır.
• Tedarikçi, finansal kontrol açısından yetenekli olmalıdır.
…maliyet, kalite ve teslimat performansının tedarikçi
seçiminde en önemli üç ölçüt
…fiyat, kalite, hizmet ve dağıtım ölçütleri
(servis-iletişim)
Tedarikçi hayat seyri / kısa hayat seyirli bir ürünün
tedarik zinciri daha esnek ve daha dinamik olmalıdır. Çünkü ürünün kısa bir
zamanda satılması ve stokların bu zaman içerisinde tüketilmesi gerekmektedir
Satın alma yönetimi, tedarik zinciri yönetiminin bütünleşik
bir parçası konumundadır.
Satın alma, para ile ilgili işleri kapsarken, tedarik,
işletmenin ihtiyaç duyduğu ürün ve hizmetlerin alımı ile ilgili işlemleri
içerir
…
Cenk Murat Koçoğlu, Muharrem Avcı, (2014), Kastamonu
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, s.33
- 47
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder