Arzu Cengil - Kabbalah
(Kabbalah) …vahiy olarak almak, kabul etmek anlamlarını
taşır. (s. 11)
Başka bir yorumu ise mistik kişinin tanrı katında kabulünü
içeren onay ya da razı olmadır.
Musa yazılı yasayı (Torah) aldığında nesilden nesile sözlü
olarak aktarılacak olan herkese açık olmayan sözlü yasayı da almıştır.
Kabbala’nın kökü buradadır.
Kabbala’nın bir yasa olmak bakımından değil bir çeşit
büyü/bilim/gizem olmak özelliği bu savı zayıf kılıyor.
Bu terimi mistik öğretiye ilk uygulayan kişi 11. yüzyıl
İspanyasında en büyük Yahudi filozofu olarak kabul edilen İbn Gabriol olmuştur.
Günümüzde Kabbalah hikmeti olarak yazıya geçirilmiş üç eski
ana metin bulunmaktadır.
Sefer ha Yezirah
Sefer ha Zohar
Sefer ha Bahir
Etz Hayim – yaşam ağacı
Sefirot -> yaşam ağacı -> Kabbalistin ulaşmak istediği
ruhsal bilinç düzeyi
Bu, onu tanrıyı birebir algılamak şanına ulaştıracak.
Ayn -> aşkın tanrı
Sözcüğün İbranice anlamı, “hiçbir şey” / “yokluk”
1 2 3
Keter (Taç)
Hokmah (Hikmet)
Binah (Anlayış)
Daat
(İrfan)
Hesed (Merhamet)
Gevurah (Adalet)
Tiferet (Güzellik)
Nezah (Sonsuzluk)
Hod (Titreşim)
Yesod (Temel)
Malkut (Krallık)
Zimzum
Tanrının imgesi ya da tasarımı
1 Adalet sütunu
2 İrade sürunu
3 Merhamet sütunu
Hava -> Su -> Toprak -> Ateş
Azilut -> Beriyah -> Yezirah -> Asiyah
Tin: 1- Taç, 2- Anlayış, 3- Hikmet
Duygular Âlemi: 4- Adalet, 5- Merhamet, 6- Güzellik, 7-
Titreşim
Fiziksel Beden: 8- Sonsuzluk, 9- Temel, 10- Krallık
Olamot: Dünyalar, Âlemler
Neşemah: Kabbalah’daki tinsel merkez
Adam kadmon: İnsan-ı kâmil
Sabetayist adlar
Serra- Sarah
Ester – Yıldız
Krm – Kerem
Alef / A: Paradoks
Beth / B: Tanrının mekânı / ev
Gimel / G: Dünyevi ödül ve ceza
Arzu Cengil
Ayna Yayınları, 2. Baskı, Mayıs 2003
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder