11 Mart 2013 Pazartesi

Paul Tillich – İmanın Dinamikleri


Paul Tillich – İmanın Dinamikleri

İman, nihai derecede kaygılı olma halidir,

İman sahasına giren kimse hayatın kutsal bölgesine girmiş olur, imanın olduğu yerde kutsalın farkında oluş vardır.

İlahi huzurda tükenmiş olma, insanın kutsalla olan ilişkisinin derin bir ifadesidir ve bu, her hakiki iman eyleminde, her nihai kaygı halinde zımnen vardır. (s. 24)

İmanın, inanmanın tehlikesi putçuluktur. Bizim nihai kaygımız, bizi iyileştirebileceği gibi yok edebilir de, fakat biz kesinlikle onsuz yapamayız. (s. 26)

İman olmaksızın kişilik mümkün değildir.

Varoluşsal şüphe ve iman aynı hakikatin yani nihai kaygı halinin iki kutbudur.

Dil, sadece tinsel varlıklar toplumunda diridir. Dil olmaksızın iman eylemi yoktur. (s. 29-31)

Yalnızca sembol dil, nihai olanı anlatabilir.

İman dili, sembollerin dilidir.

Temel sembol – Tanrı

Sembol ve mit, insan bilincinin daima varolan formlarıdır. Bir kimse bir miti diğeriyle değiştirebilir. Fakat o miti, insanın tinsel hayatından söküp atamaz.
Çünkü sembollerin ve mitlerin yerine geçecek başka bir şey yoktur. (s. 52)

Tinsel olarak iman, ilahi gücün insan zihnindeki varlığıdır. (s. 69)

Akıl, imanın ön şartıdır. (s. 72)

Akıl, imanın gereğidir ve iman, aklın fiiliyata dökülmesidir. (s. 73)

İnsanda Tanrı’nın tecellisi olmadan Tanrı ve Tanrı’ya imam sorunu mümkün değildir.

Aşk, var olan her şeyin temellerindeki güçtür. (s. 102)


Türkçeleştiren: Fahrullah Terkan & Salih Özer
Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 2000

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder