17 Mart 2015 Salı

Fakir Baykurt - Irazcanın Dirliği

Fakir Baykurt – Irazca’nın Dirliği

Yılanların Öcü adlı romanın devamıdır.
Kara Bayram’ın oğlu Ahmet, hayvan otlatırken, Heceli’nin kardeşi Ömer ve muhtarın oğlu Cemal tarafından cinsel tacize uğrar. Ahmet durumu annesine o da Irazca’ya anlatır. Irazca olayı gizlemekten yanadır ne var ki tacizci oğlanlar vukuatı tüm köye yayarlar.
Kara Bayram olayı kaymakama anlatarak tacizcilerin tutuklanmasını sağlar. Muhtar ve Heceli rüşvetle tacizcileri cezaevinden çıkarırlar. İki genç bu defa Kara Bayram’a saldırırlar. Ağır yaralanan Bayram hastanelik olur. Oğlanlar yeniden cezaevine gönderilir.
Karataş Köyü'nde Muhtar ve Heceli gibi ensesi kalınlara yaranamayan Kara Bayram, yediği dayak sonucunda ağır yaralanıp hastaneye kaldırılır. Irazca’nın köydeki dirliği bozulur. Kara Bayram ailenin ayakta kalabilmesi için kente taşınmayı gerekli görür. Irazca buna şiddetle karşı çıkar.
Muhtar, kaymakama rağmen istediği dümeni çeviremeyeceğinin farkındadır. Belediye reisiyle bir kumpas tertip ederek kaymakamın tayin edilmesini sağlar.
Bayram, annesini köyde bırakıp şehre gider. Hastanede bir iş bulur. Çocuklarını da okula yazdırır.

Notlar
1 Ahmet
Analar kundağa böyle çocuk sarmamışlar!
Irazca'yı en öfkeli anlarında o güldürüyor.

Hıdrellez'de sekizine bastı. Tay gibi de boy sürüyor.
Boyu uzun olanlar gabazeyin olurlar… Dünyanın bu kadar hilesi fenni var, gabazeyin olursa, nasıl baş eder, nasıl güç yetirir? (s. 6-7)

2 Saban Demiri
Bayram zorla güldü: «Oku ulan künyeni!» dedi.
Ahmet okudu: «Burdur elinin… Erle Çukuru'ndan... Garadaş köylüğünden... Bayram oğlu Ahmet Gara... Doğumum kırk sekiz... Heç bir mukatım yoktur, garnım da toktur gomutanım!..» (s. 10)

3 Karataş Kırları
Ahmet, azık torbasını takınıp çıktı. Öküzle ineği sürdü. Evin küçük sarı köpeği "Toman" da yanı sıra gidiyordu.

Düzlüğün ortasında bir topal ahlat. Karı kız gütmeciler dibini doldurmuş.
«Bir oturmalık kölge verin ulan!» dedi Ahmet.

Anasından babasından duymadığı, yetişkin erkeklerin konuşmadığı sözleri kadınların konuşması garibine gidiyordu.

İki genç erkek (Muhtarın Cemal ile Boz Ömer)
Yönleri ahlatın dibindeki karılardan yana.

Gel haloğlu gel, yanımıza gel. Ne işin var orasbıların içinde?

4 Değirmen Deresinde
İki eleman Ahmet’i yanlarına katıp değirmen deresine gidiyorlar.

(Ömer) «Bak Amat, ben bu bıçağı sana veririm emme, bir şartım var.» Geldi, Ahmet'in bıçaklı bileğinden tuttu. Hiç çaktırmadan şakkadak öptü.

…bıçaklı elini savurdu Ahmet. Bıçak, Ömer'in kulak altına değdi. İncecik bir kan yürüdü.

5 Bişi
Ben bunu ninene açayım. Namıs meselesi anam bu. O ne derse ona göre yapalım. (s. 38)

(Irazca) Heç bir şey olmamış gibi ağzımızı yumalım. İçimizdekini belli etmeyelim.
«Bayram'a açmayalım mı demek, ana?»
«O Bayram'ın boyları devrilsin gızım! Açıp da ne yapacaksın? Biz ona zamanında her şeyi anlattık. Her yolu gösterdik. Evin önüne ev yapmaya yeltendikleri zaman, senin çocuğunu düşürdükleri zaman, ası guzumuzu çaldıkları zaman, var git davacı ol, dedik. Ana sözü dutmadı da duşmanlarla zulf oldu. Gevşek tükrüğün sakala işte böyle zararı olur. (s. 40)

6 Ala Şafak
Bayram, istemeye istemeye yatakta döndü.
Sağ yanda Ahmet, Şerfe, Osman... Uçta Irazca... Irazca, içeride de, dışarıda da, hep böyle uca yatardı. Yıllar gelip geçmiş, hayatın ucuna hala bir odacık çevirememişlerdi. (s. 46)

7 Atlılar İtliler
Boz Ömer boynunu sarmış, bağlamıştı. Soranlara: «Boğazım ağrıyor, hastayım!» diyordu.

(Muhtar, Kara Bayram vs. hakkında konuşuyor) Bunların oy hakkı ellerinden alınacak... Hökümetin golundan olmayan döyüslerin ne işi var seçimde sandıkta? Bizim Reyiz akıllı. Şimdiden yel gelecek delikleri dıkamak istiyor. Hem canım, bunların verdiği oydan ne anlaşılır? Cahal dürzüler! Diyeceksin ki, sen de cahalsın. Evet, cahalım emme, aklım var. Hökümeti destekliyorum. Amarikanlardan yana demokratçılık ediyorum. (s. 57)

8 Muhtaroğlu
«Boz Omar'ın ellediği götleeeekk!..»

9 Fiskos Fiskos
Diyorlar ki: Gatır Haceli'nin gardaşı Bozoğlan'la, ırzıgırık Muhtarın oğlu Camal, ikisi bir olup Amadımızı dereye endirip, bir şeyler yapmışlar... aslı var mı?

Dayanmak için demirden yürek ister...

10 Muhtarın Irgatları

…Ve Bayramın Cinleri
Şükrü. «Ali gıran, baş kesen mi oldu bunlar köyün içinde? Amada bel bıçağı verip, ayna verip gandırmalarının sebabı ne? Daha neler? Şişeden sidikli su içirmişler! Kirli alma yidirmişler! Yani ki, yidirdikleri almayı şeylerne sürmüşler. Bunların sebabı nedir, deyzoğlu?»
Bayram'ın başı döndü… (s. 79)

Bayram, oğlunun gömleğini yakasından, bağrından kavradı…

Irazca, göğsünü körük gibi indirip çıkararak geldi:
«Südü sümüü bozuk! El gadar çocuğa efelik mi taslıyorsun? Efeydin de vaktiyle, neye geri durdun? Sana kaç sefer anlattık, gelecek tevlikeleri sezdirdik, neye dutmadın? Gelmiş de evin önünde çocuk dövüyorsun şimdi!

(Irazca) Ben, "Duyulmasın, çocuğun adı çıkmasın" diyordum emme, duyuldu. Madem duyuldu, heç durma, yörü makemeye.

11 Mavi Gözlü Kaymakam
Bizim garagola güvenimiz yok,
İşin aslını ararsan, benim hökümete güvenim yok!

«Peki, n e olacak şimdi?»
«Onu zatın bilecek Beyim! Öyle ya, biz köylük adamıyız. Köylük adamı demek kör demek. Hangı gapıdan girilip hangı gapıdan çıkılacak, bilemez demek. Zatın bize yol gösterecek Beyim! Garadaş köyünde bizim arkamız galemiz yok. Arkamız galemiz sen olacan bizim!» (s. 96)

«Okut bu çocuğu Bayram!»
«Garadaş'ta okul ne gezer?»
«Toplanıp okul yapın! Size buradan yardım edelim! »
«Bir benim dememinen olur m u Beyim? Bizim köyün parası bir yere gider emme, sözü gitmez. Garadaş'ın adamı, birbirini düzmeye uğraşıyor şimdi. Heç toplanıp da okul yapar mı?»

12 Devriyeler
Savcı Beyin emri: Deli Mehmet oğlu Ömer, Muhtar oğlu Cemal... bunlar derdest ilçeye!

13 Tahsildar
Bayram başladı:
«Bu senin Gaymakam, daşşaklı bir herif ana!» dedi.

Yunus Efendi oturmadan:
«İşler müstacel Muhtar!» dedi. «Çabuk birez tasilat yapmamız ilazım!
(…)
Seçim gıradosu, cami yapımı deyerekten etek etek para saçıyorlar. Bir yandan da şeherlere panga binasından daha yüksek apartmanlar dikiyorlar ki para gitsin! Pekey nereden tecemmim ediyor bu gadar para? Onun için, çabuk tarafından biraz tasilat yapacaz...»

14 Akan Sular Duruyordu…
Savcı:
«Delillerin hepsi aleyhinize!» dedi.

Muhtar:
«Sakızı çamurlara düşürdük Reyiz Bey!» dedi.
İtin olayım, yardım et de bizi bu beladan gurtar...

Reyiz Bey:
Senin yapacağın iş, Bayram Gara'nın başına çöküp, emme datlılıkla, emme cebirle, şahsi davasından vazgeçirmektir. Birinci mazifen budur. İkincisi, Onbaşının gulağına fıslamayı da unutma. Heralde, takikatın bir golu gene ona havale olunur. Gönlünü edin de evrakları sizden yana ayar etsin. Bir de tanıklar var. Onlara da sen gomut ver, doğru gonuşsunlar. (s. 122)

Irazca yüksek sesle sordu öteden:
«Ne diyor o, Bayram?»
«Davadan vazgeçin, ele "beş" vereceğimize, size "üç" verelim, para köyümüzde galsın, diyor...»
Irazca, -başında ak tülbent, saçları da kınalı- parladı: «Üooooşt!.. Oşt köpeğim! Ölmemişiz daha, oooooştt!.. Bizi kendin gibi südübozuk mu biliyorsun, dürzü?»

Muhtar, köydeki jandarmaya para yedirir, jandarma Bayram’dan yazdığı evraka parmak basmasını ister. Böylece Bayram davadan çekilmiş olur!

15 Ağıt
Irazca, merdivenin başına vardı:
«Bayraam! Gara Bayram!» diye bağırdı. «Seninkiler mapustan çıkmış, habarın olsun, Gara Bayram!»

Ömer ve Cemal Kara Bayram’a saldırırlar. Bayram, başına yediği odun darbesiyle bayılıp düşer. Olaylar büyür, köy karışır.
Ağır yaralanan Kara Bayram ilçeye götürülür.

16 Kara Zulüm
Öğleye doğru, iki jandarma; Boz Ömer'le Cemal'i alıp getirdiler.
Savcılıkta ifade verdiler. Sonra cezaevine gittiler.

Kaymakam:
«Erle karakolundaki Onbaşıyı da aldım, teyze!» dedi. «İldeki komutana tel vurdum. Muhtarı da güzel terbiye edeceğim. Bundan sonra Karataş köyü sütliman! Cipe atladım mı her hafta ordayım. Orda ve bütün köylerde. Köyleri kızıştırıp okullar yaptıracağım. Yoksullar uyansınlar ki, gözlerini açsınlar... (s. 163)

Reyiz Bey, elindeki sigarayı hayıfla yere attı:
«Ben bu Gaymakamın anasını satayım !

17 Hastanenin Önü
Yaman bir gürültüydü şehir.
Irazca, elinde olmadan büzüldü. Çuluyla çaputuyla, kaba dokuma önülceğiyle, çitili çarıklarıyla, köylü yürüyüşü ve bakışlarıyla, buralara yabancı olduğunu iyi anlıyordu.

«Bayramım, nassın anam?» dedi.
Bayram: «Ha işte...» diye başını salladı. «Ha işte emme, ben eyiyim. Siz bana bakmayın. Köy nasıl? Ekini orağı ne yaptınız?»

Toktur Amat Bey diyor ki: "Senin kafada, kafa denecek hal galmamış. Uğraşıp çalışıp yeniden bir kafa yapacağız sana!"

18 Sürgün
Kaymakam:
«Yolcuyum Irazca teyze! Sepetlediler bizi! Ankara'ya filan varıp geldim, bir çare olmadı. Oğuzeli diye bir yere yolluyorlar beni. Sürüyorlar yani... »

(Kaymakam)
Hey gidi hey! Hey gidi benim çilesi uzun, insanları mahzun, mahzun, mahzun memleketim! Sevenlerinin futbol topu gibi oradan oraya tekmelendiği memleketim! (s. 188)

Kalemi çocuğa uzattı: «Bunu al!» dedi. «Benim sana armağanım olsun. Okuma-yazma öğren...» Başını, çenesini bir daha okşadı. «Babana söyle, seni okutsun...»

19 Sığınak
«Ben o köyde durucu değilim Toktur Bey!» dedi.
Operatör hayretle sordu:
«Ne yapacaksın?»
«Garar verdim, göçecem şehere!»

Çok ocudum köyden Toktur Bey. Şimdi dönüp varacam, gene daklaşacaklar. Garşıma geçip alay edecekler. Laf atacaklar. Anama, garıma sövecekler. Ben de dayanamayıp cuvap verecem. Böyük bir bela daha çıkacak. Ya onlar beni furacaklar, ya ben onları! Eyisi mi gaçayım daha eyi... (s. 195)

Bayram, hastanenin başhekiminden hastanede hademe olarak çalışmak üzere izin alır. Şehre yerleşmeye karar vermiştir artık.

20 Uç Uç Böceği Gibi
Bayram ertesi akşam Karataş'a ulaştı.

Haçça'yla biz de hastaneye girecez. Ben hademe gadrosuna; Haçça dikiş dikecek. İki baştan çalışıp gül gibi geçinecez. Dahi Şerfe'yi de okula verecem. Böyüyünce Osman'ı da...

(Irazca köyden ayrılmaya hevesli değildir)
Demek böyle ha Kara Bayram?
Köyü goyup gideceksin demek, ha?
Tuuu senin yüzüne, eşşeh herifin dölü!

Gidersin, gidemezsin... Geç vakte kadar tartıştılar.

Sen bu gadar yıllık ananı, goca Irazca'yı tanıyamadın mı? Ben ölürüm gene gitmem! Sen git. Ben oturur bu viraneyi beklerim.

21 Bir Ayrılık
Bayramgil, sessizlik içindeki mezarlıktan geçtiler. Tarlaların içinden, ip gibi uzanan yoldan yürüdüler. Kağnıyla, eşekle, sığır sıpayla ağır ağır uzaklaşıp gittiler.

22 Irazca’nın Dirliği
«Şimdi ben sana vergi vermiyorum. Yonis Efendi!»

23 Kara Ahmet
Oku da kendini gurtar, gara gözlü Amadım!
Oku da... bizi gurtar, bizim akıllı Amadım! (s. 239)

Remzi Kitabevi

1976

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder