İbrahim
Tellioğlu - Doğu Karadeniz Bölgesinin Bugünkü Etnik Yapısına Tesir Eden
Göçler
Doğu Karadeniz bölgesinde yaşayan
topluluklarla ilgili en eski bilgiler, MÖ. XVI. yüzyıl ortalarında yörede
bulunan Gaşkalar’a kadar uzanır.
Kimmerler, MÖ. 695'ten itibaren Karadeniz
Ereğlisi ile kuzeye çıkarak doğuda Trabzon'a kadar olan sahayı ele geçirmiş,
ancak İskit baskısı karşısında duramayarak Kırım ve çevresine çekilmek zorunda kalmışlardır
(s. 1).
İskitler MÖ. 665'ten itibaren Kür nehrinin
sağ yakasım ele geçirmişlerdir. V. yüzyıl başında bu bölgedeki yurtlarının
sınırlan, Çoruh boylarına kadar genişlemiştir. MÖ. IV. asra ait Gürcü kayıtlarında
varlığı bilinen Çoruh boylamda bulunan Kıpçaklar da10 muhtemelen İskitlerle
birlikte bu bölgeye gelmiştir (s. 2).
(Bölgede koloni kurmaya çalışan) Grekler
(…) Grek etnisitesinin bazı özelliklerini kaybetmeye başlamış ve Rum ismiyle
anılan Ortodoks ahalinin parçası haline gelmiştir.
1204’te Trabzon Rum Devleti’nin
kurulmasıyla20 bu devletin vatandaşı olan Rumlar, 1461’de Fatih Sultan Mehmed’in
bu devleti ortadan kaldırmasıyla Osmanlı tebaası haline gelmiştir (s. 3).
XX. yüzyıl başlarından itibaren bölgedeki
Rumlar Pontusçu örgütler kurarak ayrılıkçı faaliyetlere başlamış, Balkan Savaşı
sırasında silahlı birlikler oluşturarak Müslüman köylerine saldırmışlardır.
Ankara hükümeti çeşitli önlemler almaya
başlamış, düzenli orduların kurulmasından sonra da bölgeye birlikler sevk
ederek, 6 Şubat 1923'te Pontusçu Rumların isyanına son vermiştir (s. 4).
1 Mayıs 1923'ten başlayarak, İstanbul
dışındaki Türkiye topraklarına yerleşmiş Rum-Ortodoks ahali Yunanistan'a göç
ettirilmiş (…) Böylece Doğu Karadeniz bölgesindeki Rum varlığı sona ermiştir.
Doğu Karadeniz bölgesinin bugünkü etnik
yapısına tesir eden en önemli göç, XI. yüzyıl ortalarından itibaren başlayan
Türkmen göçüdür (s. 5).
1362 yılında Trabzon'un nüfusu altı bin
kişi iken sadece Trabzon Rumlarının batı komşusu Taceddinoğullan beyliği 1386'da
on iki bin asker çıkarabilmekteydi (s. 6).
1520’den sonra (…) Akkoyunlulara bağlı bazı
oymaklar da Trabzon ve çevresini yurt tutmuştur.
Kıpçaklar, XI. Yüzyıl başlarında İdil
boylarına gelmişler, buradan Macaristan, Mısır gibi çeşitli bölgelere çekilmiş
ve gittikleri bu ülkelerin halkları içerisinde eriyip gitmişlerdir (s. 7).
Doğu Karadeniz bölgesine göç edene kadar
Hıristiyanlığı benimsediği gibi Gürcüce de bilen Kıpçakların bölgenin bugünkü
etnik yapısında sahip olduğu yer tam olarak açığa çıkarılamamıştır. Trabzon Rum
Devleti döneminde bir ara idareyi bile ele geçiren Kapçakların, Osmanlı öncesi dönemde
Trabzon ve çevresindeki Hıristiyan ahalinin önemli bir kısmını oluşturduğu
anlaşılmaktadır (s. 8).
…yöredeki güneş duası, sayı kurmak gibi
günümüzde de devam eden Şamanizm gelenekleri, bugün Müslümanlığı benimseyen
Kapçakların bir izi olarak hâlâ yaşamaktadır. Hal böyleyken, Gürcüce
bilmelerinden dolayı bölgedeki Kapçakların bir kısmı Gürcü olarak kabul
edilmektedir. Oysa Türk toplulukları içerisinde beyaz tenli, sarışın, mavi
gözlü ve çengel burunlu olduğu pek çok kaynak tarafından teyit edilen
Kapçaklar, bir Batılı araştırmacının da açık bir biçimde vurguladığı gibi bu
antropolojik özellikleriyle genelde esmer, siyah saçlı, ela gözlü, düz ve ince
burunlu Gürcülerden kolayca ayırt edilebilir. Günümüzde İslâmiyet’i benimsemiş
bir halde özellikle Artvin, Rize ve Trabzon’da Kapçak antropolojik özelliklerine
sahip Türkler çoğunluktadır.
Rioni’deki Megrellerle birlikte Güney
Kafkasya dil ailesinin üç kolundan birisini oluşturan Lazların kökeni hakkında
kaynaklarda yeterince bilgi bulunmaması, bu topluluğun menşei hakkında bir
yargıda bulunmayı zorlaştırır (s. 9).
1877-78 Osmanlı-Rus harbinden sonra Ruslar
tarafından yurtlarından ayrılmak zorunda bırakılan Müslüman gruplardan
Çerkesler genel olarak Samsun’a Gürcüler de Samsun, Ordu ve Giresun’a
yerleştirilmiştir (s. 10).
---
Tellioğlu, İbrahim. (2005), Doğu Karadeniz Bölgesinin Bugünkü Etnik
Yapısına Tesir Eden Göçler, Karadeniz Araştırmaları Dergisi, Sayı: 5 (s.
1-10)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder