6 Ağustos 2024 Salı

İsimlerimize Benzeriz: İsim Kalıplaşmışlarının Ortaya Çıkışı Yüz Görünümü

İsimlerimize Benzeriz: İsim Kalıplaşmışlarının Ortaya Çıkışı Yüz Görünümü

(We Look Like Our Names: The Manifestation of Name Stereotypes in Facial Appearance)

Yonat Zwebner, Anne-Laure Sellier, Nir Rosenfeld, Jacob Goldenberg, Ruth Mayo

Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 112, No. 4 (s. 527–554), 2017

 

Araştırmalar yüz görünümünün sosyal algıları etkilediğini gösteriyor. Mevcut araştırma bunun tersi olasılığı araştırıyor: Sosyal algılar yüz görünümünü etkileyebilir mi?

…hem sosyal algılayıcı hem de bilgisayar, bir kişinin adını onun yüzüyle doğru bir şekilde eşleştirebiliyor.

…mevcut isim stereotiplerinin bu etkiyi ürettiğini, bunun ortaya çıkışının kültüre bağlı olduğunu gösteriyoruz.

 

Bize bir kitabı kapağına göre yargılamamamız söylendi ama hepimiz öyle yapıyoruz. İnsanları yargılarken yüz görünümü önemlidir

Bunun tersi de olabilir mi? İnsanların bizi yargılama şekli görünüşümüzü etkileyebilir mi?

 

Görünüşün kimlikten, seçimlerden ve davranışlardan etkilenebileceği gösterilmiştir

…isimler kendi kalıplaşmış yüz imgelerini taşırlar; bu yüz adı stereotipleri elbette kişinin görünüşünü ve ilgili seçimlerini de etkileyebilir.

 

Kişilik gibi iç faktörler dış yüz görünümünü etkilediğinde / "Dorian Gray etkisi"

 

Genellikle isim doğumdan önce seçilir.

Bir bebeğe bir isim verildiğinde, bu sosyal etiketin (adın) belirli sosyal beklentilere, çıkarımlara ve etkileşimlere yol açtığını savunuyoruz.

 

…buba-kiki etkisi (Kohler, 1929), bu da bir nesne ile bir isim arasındaki eşleşmenin tamamen keyfi olmadığını öne sürer.

 

Bölüm I'de (1'den 4'e kadar olan Çalışmalar), yüz adı eşleştirme etkisinin varlığını test ediyoruz.

Bölüm II'de, isim stereotiplerinin rolünü test ederek, yüz ismi eşleştirme etkisinden sorumlu olan temel mekanizmayı araştırmaya başlıyoruz.

Bölüm III'te, altta yatan olası mekanizma olarak kendini gerçekleştiren kehaneti daha doğrudan test ediyoruz. İlk olarak, bir kişinin adının, yüz görünümümüzün bir özelliğinde, bu özelliğin sahibi tarafından en çok kontrol edilen özelliğinde, yani saç stilinde bile temsil edildiğini gösteriyoruz

 

…Hayatımızda çoğu zaman bir insanla ilk kez tanışırız veya onun sadece resmini görürüz ve herhangi bir ek bilgiye ihtiyaç duymadan birkaç karar verme ihtiyacı duyarız. Bu tür durumları test eden bu çalışmanın amacı, insanların diğer bireyler hakkında sahip oldukları ilk izlenimi yüz görünümlerine göre incelemektir…

 

İnsan katılımı çalışmalarımızda olduğu gibi, eğitilmiş öğrenme algoritması gerçek adı şans seviyesinin önemli ölçüde üzerinde doğru bir şekilde eşleştirmeyi başardı.

 

Bu bulgular bir arada, yüz adı eşleştirme etkisinin varlığına dair güçlü bir destek sağlıyor. Bir ismin yüz görünümünde tecelli ettiğini öne sürüyorlar: İnsanlar bir bakıma isimlerine benziyorlar.

 

Her biri hedefin verilen adı (veya takma adı, Çalışma 8) ve dolgu adlarıyla görünen, renkli vesikalık fotoğrafların kullanıldığı sekiz çalışmada, katılımcılar ve bir bilgisayar, şans seviyesinin üzerinde kişilerin gerçek adlarını doğru bir şekilde tanımlayabildi.

 

Kendini gerçekleştiren kehanet hakkındaki genel fikir yeni değil, çünkü yüz bilgilerimize dayalı olarak algılanma şeklimizin, başkalarının bize nasıl davrandığını etkilediği ve dolayısıyla kendi öz algımızı ve kişiliğimizi etkileyebileceği zaten biliniyor

 

Mevcut çalışmalar, yüzler ve sosyal algılar arasındaki ilişkinin iki yönlü bir yol olabileceğini öne sürüyor. Önceki araştırmalar yüz görünümünün sosyal algı üzerindeki etkisine odaklanırken, biz sosyal algının yüz görünümü üzerindeki etkisine odaklanıyoruz ve gerçek yüz adı eşleşmelerinin gerçekleştiğini gösteriyoruz. Yüz adı eşleşmesi, insanların fiziksel kimliklerinde "kendi adlarına uygun yaşadıklarını" ima eder.

 

İsmimizin görünüşümüzü az da olsa etkileme ihtimali ilgi çekicidir

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder