14 Aralık 2019 Cumartesi

Paldır Kültür Kentleşmeler


M. Öcal Oğuz - Paldır Kültür Kentleşmeler
 
…kontrolsüz kentleşme süreçleri…

Cumhuriyetin ilk yıllarında Türkiye nüfusunun % 75’i köylerde, % 25’i kentlerde yaşıyordu.
…günümüzde kent nüfusu % 92’ye ulaşmış, köy nüfusu % 8’e düşmüştür.

Modernite / Yenidir her zaman

Yerli, tarihi, ev yapımı, köy üretimi, anne eli değmiş gibi kelimeler, yeni kentin gelenek ve deneyim üzerine inşa edilmemiş olmasının geniş kitleler tarafından farkına varılması ve buna tepki verilmesi olarak okunabilir. Şimdilik bu farkındalık daha çok gıdada GDO meselesi ve sağlıkta da halk tıbbı konusunda öne çıkıyor (s. 13).

…gecekondular çevreciydi,
Oralarda toplumsal dinamikler çok güçlüydü…

Toprağa basmayan, topraktan güç almayan, topraktan esinlenmeyen yeni kent insanının bu binaların içinde stresle, depresyonla başa çıkmasının zor olduğunu düşünüyorum.

Kanunların koruyamadığı veya ihtiyaç anında elinin ulaşamadığı durumlarda rezidanslardaki korunmasız insanları, sapıklardan, katillerden, hırsızlardan hangi normlar, değerler ve komşuluk ilişkileri koruyor?

…kent, israfı zenginlik, yamayı fakirlik olarak görmeyi tercih etti.

Mimarımız Türk ailesinin mutfak alışkanlıkları konusunda hiçbir fikre sahip olmadığı gibi bu yönde bir araştırmaya da ihtiyaç duymaz ve eski evlerden küçük bir kiler çözümünü bile ödünçlemez.

Musul Atabeği Nureddin Zengi’nin adını taşıyan Nuri Camii’nin dünyaca bir sanat harikası olarak bilinen Kambur (Hadba) minaresinin DAEŞ tarafından dinamitle yok edilmesini de bilinçli bir sembol yıkıcılığı olarak okuması gerekir.

Kültür eğitimi, Türk eğitim sisteminde kullanılan bir terim değildir.

Adları ilginç, fiyatları yüksek ithal ağaç modası başlatan belediyelerin hiçbir yere söğüt dikmediğinde, onları da kestiğine tanık oluyoruz.

Unvanlarda, sülale, aşiret adlarıyla veya aile lakaplarıyla toplumsal kimlik kazanılıyor, aidiyetler belirleniyordu.

…kültürel kimliksiz ve toplumsal aidiyetsiz bir gelecek yaratılmasının mümkün olmadığı, bu alanlarda yaratılan boşlukların suç örgütleri tarafından doldurulmuş olmasıyla görülmüştür.

Sözlü kültür ortamı anonimler ortamıdır. 

(Yazılı kültür) …deneyimlemek yerine öğrenmek öne çıktı.

---
Geleneksel Yayıncılık
1. Baskı, 2019, Ankara

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder