Akçaabat
Yöresi Geleneksel Halk Oyunları Müzikleri ve Sazları, Selim Cihanoğlu, (s. 541-567)
İnsanların yaşadığı doğal
ortam, karakter yapısını önemli ölçüde etkiler. Dağlık yörelerde yaşayan,
yetişen insanlar ortama uyum sağlama yönünden daha çevik, cesur, girişkendir.
Bu güç ve sert doğa koşulları, onları daha çok çalışmaya, çabalamaya iter.
Bölgede ekilebilir arazi
çok azdır. Bu nedenle toprak çok değerlidir. Dolayısıyla topraklar uğraşmak,
toprak için mücadele etmek kaçınılmazdır. Cesur ve mücadeleci olmak
gerekmektedir.
Horon oyunu bir araya
toplanarak, el ele tutuşarak oynanır. Horon, ekseriyetle oyuncuların halka
şeklinde bir araya gelmeleri suretiyle oynanır (s. 541).
Horon oyunları çeşitli
usullerde oynanabilir fakat en yaygın usul 7/8’liktir.
Neşeli zamanlarda horon
oynanır.
Sevinç ve neşe bu yörede
horona dönüşür.
Arazi şartları zorlu
olduğu için tek başına iş yapmak zordur; hemen bütün işler bu nedenle imece
usulüyle yapılıyordu.
Horondaki hareketlerde
tarım faaliyetlerinin izleri görülebilir. Horonda görülen öne eğilmeler,
kolların öne uzatılıp sallanması tarlada çapa yapan kişinin hareketlerine
benzer. Oyuncuların el eleyken yaptıkları hamleler tarla bellerken yapılan vol
atma hareketine benzer.
Dalgalı denizi, karasız
havaları yöre insanını keskin tabiatlı yapmıştır. Yöre insanı çabuk kızar,
çabuk dost edinir, çabuk karar verirler.
Oyunun hızını, ritmini
müzik belirler. Müzik hızlandıkça oyun da hızlanır.
Hızlı oyunlarda kollar
havadadır.
Oyunlar ağır, yavaş
hareketlerle başlar.
Yenlik horon denen
hareketleri yavaş olan horonda kollar aşağıdadır.
Sert horonlarda hareketler
keskin ve hızlıdır. Ayaklar yere çok daha sert vururlur.
Genelde halka halinde
oynanan horonlar, yarım daire ve düz bir hat üzerinde de oynanabilir.
Horon Halkalarında
Söylenen Türküler
İki horon halkası kurulur.
İki usta türkücü irticalen türkü söyler. Veya aynı halka içinde türkücüler
karşılıklı olarak yerlerini alır. Horon grupları sırayla türkücülerin söylediği
dizeleri koro halinde tekrar eder. Bu tür türkülü horon oyunlarına “seyir
oyunu” veya “vaybeni” denir (s. 544).
Düz horon
Kolay figürlü oyunlara düz
horon denir.
Kollar dirseklerden
kırıldığında dizler de kırılır ve vücut hafifçe öne eğilir.
Atlama
Dizlerdeki esneme ve
vücudun dönme hareketleri nedeniyle daha çok kadınlar tarafından oynanır.
Kadın horonları
Ekseri yenlik horonlar
oynar kadınlar. Figürler yavaş ve yumuşaktır. Bel kıvırma, omuz sallama, göğüs
silkme ve yaylanma hareketleri ağırlıktadır.
Sallama
Horon kurma ile sıksara
arasında oynanan bir oyundur.
Sıksara
Canlı ve kıvrak bir
oyundur. Ayakların kısa adımlarını tepeden tırnağa titremeler tamamlar. Balığın
çırpınışlarını andırır bu titreme hareketleri.
Bıçak oyunu
Sıksara ritminde oynanır.
Karakulak denilen koltuk bıçağı veya Çerkez kaması ile oynanır. İki kişi
karşılıklı olarak oynar bu oyunu. Bu oyunda karşı karşıya gelen iki yiğidin
savaşması, atışması temsil edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder