Mizahi Kahramanın Doğuşu Ömer Seyfettin'in Efruz Beyi
Ayşe Demir, Uluslararası Türkçe
Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 8/1, 2019 s. 392-404
Ömer Seyfettin’in hikâye yazarlığı
(…) Üyesi olduğu toplum ve çağ, yaşadığı coğrafyanın meseleleri edebî
dünyasının içeriğine sızar.
Efruz Bey (…) mizahın da yardımıyla
döneme ve zihniyetlere getirilen eleştirinin ana hedefi olur.
“kimlik” meselesine odaklandığı
öykülerinde, çocuk kahramanları tercih etmesinden (mütevellit çocuk hikâyeleri
yazarı diye yaftalanır).
Mizah (…) özellikle eleştiriye ya
da hicve yöneldiği öykülerinde asıl anlatım yoludur.
(Efruz Beyli hikâyeler) Efruz
Bey’i, özellikle farklı görüşteki aydın gruplarının içinde gezdirerek hem
bilinçsiz bir araç durumundaki ana kahramanın hem de onun etkileşimde bulunduğu
kişilerin ve durumların eleştirisini yapar.
…okurun da bilinçli bir alıcı
olması mizahın tam manasıyla kavranmasında kilit işlev görmektedir.
“Hürriyete Layık Bir Kahraman”
hikâyesi Efruz Bey’in kahramanı olduğu serinin ilk halkasıdır.
Kahramanın asıl adı Ahmet’tir. …bir
halk kahramanı olma arzusu duymakta, bu nedenle sahip olduğu ismi sıradan
bulmaktadır.
Efruz ismi Araba Sevdası romanının
kahramanı Bihruz’u hatırlatır.
Ömer Seyfettin, bu seri
hikâyelerdeki mizahı, ‘mübalağa’ etmek olarak da yorumlar.
Efruz Bey’in yerildiği temel
noktaların başında onun cehaleti, hiçbir konu hakkında tam bir vukuf sahibi
olmayışı gelir.
Resmî salnamede ‘Kanun-ı Esasi’
ibaresini gören Efruz Bey, bunun her sene tekrarlanan bir gelenek olduğundan
tümüyle habersizdir. Zaten mevcut olan Kanun-ı Esasi’nin yeni ilan edildiğini
düşünerek heyecanlanır ve neredeyse tüm İstanbul halkını içine alan bir yanlış
anlama dalgasını başlatır. Hedefi ise II. Abdülhamit’i devirmek ve nihayet
hürriyet kahramanı olmaktır.
Türkçe hürriyet yerine
ısrarla Fransızcasını söylemeye çalışması (…) O, böylelikle muhatapları
tarafından daha saygın görüneceğini düşünür.
Liberte yerine bu kelimeyi kavram
olarak asla çağrıştırmayacak ‘Leblebi’nin gelişi de bu mizahı kuvvetlendirir.
Bağlamdaki uyuşmazlık ne kadar
fazlaysa sahne de o denli komik olur.
İronide asıl amaç yüzeyde sunulan
anlama karşılık alt yapıda daha derin ve karşıt bir mesaj vermektir. Mizahın
oluşturduğu üst yapının amacı ironinin sağladığı derinliği ilk bakışta gözden
uzak tutmaktır.
Ömer Seyfettin, epigrafta Efruz’u
‘hepimizden bir parça’ olarak tanımlar.
Efruz Bey, sıradan bir yalancı
değildir. O kendi yalanlarına samimiyetle inanır. Kendine kurduğu hayali
dünyadan hiçbir kuşku duymadan yaşar.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder