13 Eylül 2014 Cumartesi

Önder Şenyapılı – Sinema Tasarımı

Önder Şenyapılı – Sinema Tasarımı


Lumiere Kardeşler sinemanın bir gelecek vaad etmediği görüşündeydiler.

Hollywood’da ilk film 1910 yapımı Griffith imzalı The Old California

1922 yılında ABD’de üretilen film sayısı yılda 400’ü aşıyor.

TV, 50’li yıllarda sinema salonlarının %90 oranında izleyici kaybetmesini sağladı.

Sinemada her şeyden önce devinimin ritmi önem taşır / kurgu

Auteur / film yapımı sürecinin her aşamasının sorumluluğunu yüklenir.

Seyirci ne olacağını hep tahmin eder. Tahmininin dışında bir şey yaparsan beğenmez.

“Sinemada üç şey önemlidir: bir, kamera; iki, kamera; üç, kamera.” Elia Kazan

İfadesiz bir yüzün ardına, bir tas çorba, bir çiçek, bir ceset görüntüsü ekleyen, sonra da izleyicilerden yüzdeki ifadeyi yorumlamasını isteyen Kuleshov, aynı yüz ifadesinin, ardından gelen görüntüye göre, açlık, mutluluk, hüzün olarak yorumlandığını göstermiş, maharetin oyuncuda değil, kurguda olduğunu kanıtlamıştı. (s. 40)

“Sinemada yönetmenlik açısından belirli bir temel gramer muhakkak vardır ve bunu öğrenmek, sonra da bundan uzaklaşmayı bilmek çok önemlidir.” Sydney Pollack

“Çok laflı sinema kötü sinemadır. Sinemadan aldığımız tat, seyretmekten aldığımız tabii tattır.” Attila İlhan

Yunanca sinopsis sözcüğü bir bakışta okunabilen anlamına gelmektedir.

Treatmant / genelde diyalogsuz filmlerdeki devinimin ayrıntılı olarak betimlendiği geliştirilmiş senaryoya denir. Üçüncü kişi ağzından anlatılan konu özeti olarak da tanımlanabilir.

Senaryonun en temel öğesi temadır.
Tema, filme temel olan düşüncedir.
Filmdeki öykü ve diğer tüm detaylarda bu tema işlenir.
Senaryoyu yazan kişi, belirlediği ana düşünce, tema etrafında, o temaya uygun bir öykü kurar.
Öykü, vücuda kan pompalayan kalp gibidir.

Başarısızlığın önemli bir nedeni tipleme hatasıdır.
Davranış öyküyü belirler.
Davranışı da karakter belirler.

Diyaloglar olayın ilerlemesine katkı yapar. Asıl işlevi budur.
Sadece gerektiğinde diyalog kullanılmalı. Zira asıl anlatım aracımız görüntüdür.
Diyaloglar kesinlikle edebi olmamalıdır.

Standart Amerikan formatında diyaloglar 7,5 cm genişliğindedir ve sayfanın tam ortasına yerleştirilir. Tanım bölümleriyse 15 cm genişliğinde bütün satıra yayılır.
Karakter isimleri ve çeşitli talimatlar büyük harflerle yazılır.
Her metin parçasından sonra boşluk bırakılır.
Senaryolar görsel ayrıntıyı yansıtacak şekilde tasarlanmalıdır.
Hiçbir senaryo yazarı yönetmene işini nasıl yapacağını söyleyemez.

Çekim senaryosu / çoğunlukla iki sütun halinde yazılır. Soldaki sütuna görsel bilgiler, sağdaki sütuna senaryonun sesli bölümü yazılır.

Teknik dekupaj / çekim ve mizansen için gerekli türlü bilgilerle donatılmış çekim senaryosudur.

Boyut Kitapları

2002

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder