13 Eylül 2014 Cumartesi

Gael Chandler – Film Kurgusu

Gael Chandler – Film Kurgusu


Film kurgusu geleneksel olarak görünmez sanat olarak anılır.

Film kurgusunun hiçbir yazılı kuralı olmamakla birlikte (…)
Kusursuz kurgu, nihayetinde, öyküyü şekillendiren sanatsal sezgiyle ilgilidir.

Bir kurgucu neden kesmeye ihtiyaç duyar? Basitçe söylemek gerekirse: öyküyü ileriye taşımak ve izleyiciye her ana özgü bilgiyi sunmak için.

Bir mimar gibi çalışan kurgucu, her kesmeyi bütün filmi göz önünde bulundurarak tasarlar.

Kesme
İki ya da daha fazla çekimin ya da rastlantısal olarak aynı çekimin iki farklı parçasının bir araya getirilmesidir.

Her kesmenin bir hedefi olmalı; bir diğer deyişli, kurgucunun kesmeyi yapmak için bir nedeni olmalı.

Temel Kesmeler
1-) Açı-Karşı Açı Kesmesi
Karşı açılarla yapılan kesmelerdir. Kesme karakterin önünden arkasına doğru olabilir ya da tam tersi. Veya bir karakterden tam karşısında duran diğer karaktere… Bu kesme karakterin nereye baktığına yanıt verir.
Açı-karşı açı kesmesi (…) izleyiciyi eyleme ve diyaloga dâhil eder.
…karşıtlıkların diyalektik ilişkisini gösterir. (olaya hazırlar)

2-) POV / Bakış Açısı (Point of View)
Karakterin ne gördüğüyle ilgilidir.
Yüksek motivasyon isteyen bir kesmedir.
Karakterlerden birisi bir şey görür ve izleyici de aynı şeyi görmek ister.

3-) Tepki
Olaya maruz kalan kişiye yapılan kesme
Bu kesme seyirciye olay karşısında karakterin duygusunu aktarmak için kullanılır.
Bir dizi tepkiden oluşan kesme, dramı derinleştirmek gibi bir işlev de üstlenebilir.

4-) Ayrıntı Çekimi ve Bağlayıcı Çekim
Sahneye özgü küçük ve/veya belirgin bir detaya yapılan kesmedir.
İzleyicinin öğrenmesi gereken bilgi kesme yoluyla verilir. 
Birbiriyle uyumsuz iki çekim arasında köprü kurmak üzere sıklıkla kullanılır.
Diyalog sahnelerinde konuşmayı hızlandırmak için tepki çekimleri bu yöntemle yapılır.

5-) Ses Kesmesi
Ses, kesme işleminin başlıca motivasyonlarından birisidir.
Kurgucu konuşan bir insanı kesmeden önce konuşmanın kendisini kesebilir. Hikâye hızlı aksın diye…

Uyum Kesmeleri
Kurgucunun yaptığı kesmelerin çoğunluğu uyum kesmeleridir. Uyum kesmeleri, hikâyenin dikişsiz ilerlemesini, fiziksel ilişkilerin sürekliliğini ve eylemlerin anlatısal akışını sağlar.
Uyum kesmesi bir kurgu kuralı değildir. Kural, hikâyeye ve özneye hizmet etmektir.

1-) Alıcı Yönü Uyumu
Bir çekimde yer alan bir karakterin (ya da nesnenin) bir sonraki çekime seyircinin onu görmeyi umduğu yerden girmesiyle sağlanan uyuma denir.

2-) Göz Hizası Uyumu
Göz hizası uyumunun olmaması genellikle, karakterlerin bir ya da daha fazla sebepten ötürü bir diğerinden kaçtığı ya da kayıtsız kaldığı anlamını verir.

3-) Açı Uyumu
Benzer açılarla yapılan kesmelerdir.
Eğik açılar, bir şeylerin yolunda gitmediğinin göstergesidir.

4-) Çerçeve Uyumu
Karakterlerin çevresindeki mekânların, nasıl konumlandıklarının ve çerçevelendiklerinin uyumlu olmasıdır.

5-) Biçim Uyumu
Benzer şekilde biçimlendirilmiş nesnelerin ya da formların uyumudur.

6-) Işıklandırma ve Renk Uyumu
Işığın anlatılan içerikle örtüşmesini sağlamaktır.

7-) Aksiyon Uyumu
En dinamik be en sık kullanılan kesmedir.
Seyirci aksiyonu takip etmek ister.
8-) Fikir Uyumu
Metaforlara/sembollere gönderme yapar.
Bu yöntemle filmde olacaklara gönderme yapılabilir.

9-) Ses Uyumu
Benzer iki sesin kullanımını ifade eder.
Sinek vızıltısından helikopter pervanesine geçerek iki sahne arasındaki geçişin sancıları hafifletilir.

10- Rope Kesmesi
Aynı kamera açısıyla çekilen iki farklı çekimin uyumunu ifade eder.
Rope, çekimi bitirmek için sık sık karakterlerden birinin sırtını kullanır.

Hileli Kesmeler
1-) Uyumsuzluk
İki sahne arasındaki uyumsuzluğun dekor, kostüm vs. kullanılarak giderilmesidir.
Bu yolla (aksiyon, ses vs. öğelerden birinin veya birkaçının devamlılığını sağlayarak) uyumsuzluk görünmez kılınır.

2-) Sıçrama Kesmesi
Kesmeler birbirine çok benzediği için nesnelerin ya da karakterlerin sıçrama yapıyor izlenimi yarattığı bir kesmedir (sevişme sahnelerinin klişesidir).

3-) Ask Sıçraması
Her kamera düzeninde, perdeyi yatay olarak 180 derece kesen görünmez bir aks olduğu kabul edilir. Kamera bu çizgiyi geçecek olursa seyirci kişilerin ve nesnelerin konumunu kaybedebilir.
Seyirciyi şaşırtmak amacıyla kullanılabilir.

Temel Efektleri Kullanan Kesmeler
1-) Çözülme
İlk çekim kaybolurken ikinci çekimin görünür olmasıyla elde edilir.

2-) Açılma ve Kararma
Açılma siyah kareyle, kararma ise beyaz kareyle başlar. Işık azaltılarak ve arttırılarak elde edilir.

3-) Beyazlaşma
Bir çekimin beyaz bir karede kesilmesidir. Ölümü anlatmak için sıkça kullanılır.

4-) Karartma
Geçiş efekti kullanmak yerine çekimin siyah kareyle kesilmesidir.

5-) Hızlı Çerçeve
İki çekim arasında siyah ya da beyaz bir karenin yerleştirilmesidir.

6-) Bindirme
İki ya da daha fazla çekimin aynı karede kullanılmasıdır. Karakterin ruh halini, hayal dünyasını göstermek amacıyla kullanılır.
Karakterlerin kaygılarını yansıtmak için sıklıkla pencere veya yansıtıcı bir yüzey üzerinde karşımıza çıkar bu görüntüler.

Karmaşık Efektleri Kullanan Kesmeler
1-) Silinme
Gelen çekimin bir önceki çekimi sahneden/perdeden öteleyerek izleyici karşısına çıktığı geçiş efektidir. Silinme, aksiyonu bir sahneden diğerine iter.

2-) Yeşil Perde
İki ayrı çekimi birleştirerek yeni bir çekim yaratır.

3-) Örtü
Çekimde bir delik açıp daha sonra o deliğe başka bir çekim eklemek.

4-) Bölünmüş Kare
Perdeyi, her birinde farklı çekimlerin yer aldığı karelere bölmek. Telefon konuşmalarında sıkça kullanılır.

Tartım, Ritim ve Zaman Odaklı Kesmeler
Ritim, gösterinin izleyicinin ruhuna nüfuz etmesini sağlar.
Tartım, kesmenin ilerlediği hızdır.
Filmlerin ritmi ve tartımı çoğunlukla müzikle vurgulanır ya da sürdürülür.

1-) Sıkıştırılmış Zaman
Gerçek zamanı kısaltmak için kullanılan kurgudur. Uzun yolculuk hikâyelerini kısa sürede aktarmak için kullanılabilir.

2-) Kusursuz Kesme
İzleyiciyi bir uzamdan/hikâyeden bir anda başka bir hikâyeye/konuya taşıyan beklenmedik kesmelerdir (Budd’ın çantayı açınca karşısında bulduğu Kara Mamba/yılan bunun en güzel örneği).

3-) Genişleyen Zaman
Gerçek zamanı uzatmak için kullanılır. Aynı eylem farklı açılardan çekilerek elde edilir.

4-) Durma Zamanı
Önemli bir sahneden önce, eylem duraksatılarak elde edilir. Dövüş filmlerinde aksiyondan hemen önce karakterlerin yüzüne odaklanan kamera durma zamanına örnektir.

5-) Öznel Zaman
Karakterin bakış açısıyla deneyimlenen zamanı aktaran çekimlerdir.

6-) Hızlı Kesme
Karakterin zihin hallerini anlatmak için kullanılan kesmelerdir.

7-) Eşikaltı Görüntü
Çok hızlı biçimde birleştirilen çekimlerden oluşan kesmedir. İzleyicinin bu kesmeleri görmesi mümkün olmaz ancak yine de bilinçdışı olarak fark edilirler.

8-) Evrensel Zaman
Zamanın, uzamın ve fikrin evrensel geçerliliğini hatırlatan kesmeler (Jean-Do’nun ölümünü anlatan sahnede buzul parçalarının denize karışması gibi).

Zaman Efekti Kullanan Kesmeler
1-) Donuk Kare
Donuk kareler zamanı durdurur ve imgeyi, fikri ya da tasarıyı izleyicinin zihnine sokacak kadar bir süre askıda tutar.

2-) Yavaşlatılmış Hareketler
Hızlı hareketleri izleyici daha iyi yakalasın diye yavaşlatılmış biçimde aktarmaktır (dövüş filmlerinin klişesidir).

3-) Hızlandırma
Hızlandırılmış çekimler eyleme abartılı bir ifade kattığı için daha çok komedi filmlerinde karşımıza çıkar. Aksiyon filmlerinde de benzer örnekler çoktur.

4-) Ters Devinim
Eylemin sondan başa doğru çekilmesidir.

Kesme Sahneleri
1-) Serim
Filmin başlangıcında yer alan, filme alınan zamanı, mekânı, durumu, karakterleri, atmosferi ve / veya temayı gösteren sahnedir.
2-) Geriye Dönüş
Hikâyeyi geçmişe taşıyan, çekimler serisi ya da sahneleri ifade eder.

3-) İleriye Atlayış
Hikâyeyi geleceğe taşıyan çekim, çekimler serisi.

4-) Montaj
Kısa görüntüleri ardışık şekilde göstererek belli bir konuyu özet olarak anlatmaktır.

5-) Paralel Eylem
Bir noktada kesişecek olan olayların çarpışma anına dek birbirinden bağımsız iki olay şeklinde anlatılmasıdır.

6-) Çapraz Kurgu
Birbiriyle bağlantılı iki ya da daha fazla aksiyon hattının, karakterlerin, dekorların ya da kişilerin doğrudan etkileşime girdiği ve birbirinden haberdar olduğu biçimde kurgulanmasıdır.

7-) Örtüşmeli Devinim
Yinelenen eylemlere ait bir dizi çekime çapraz kurgunun uygulanmasıyla elde edilen, bir ya da birden fazla sahneye ait ara çekim.
Örtüşmeli devinim, eylemi abartır, süreyi uzatır.

Türkçeleştiren: Bahar Şimşek
Malatya Kayısı Araştırma Geliştirme ve Tanıtma Vakfı

Kasım 2011

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder