27 Eylül 2014 Cumartesi

Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz

Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz
Gutenberg Galaksi’den Zuckerberg Galaksi’ye


Krizden çıkamayan, fikir üretemeyen, kaos halleriyle uğraşan dünyadaki yeni galaksinin adı Facebook.

Sosyal medyalar gündelik hayatı yeniden inşa eden araçlar ve alanlardır.

Teknik + sermaye + insan örgütlenmesi = yeni pazarlar.

İnternet kuşağı = okuduğuna dikkatini vermeyen, yeteneklerini kullanamayan kuşak.

Kişiler sosyal medyayı kullanırken (portallara üye olurken ve dahi çevrimiçiyken) bıraktıkları bilgiler, şirketlerin pazarlama ve satış departmanları için çok değerlidir. Şirketlerin ürün ve hizmetlerini müşteri odaklı olarak yapılandırırken en çok istifade edecekleri bilgiler sosyal medyada ortamlarındadır.

Sermaye el değiştirirse /veya yer değiştirirse/ ekonomik düzen ve sistem değişime uğrar.
Bu bağlamda yeni dünya düzeni üç bileşen üzerine inşa edilir; sermaye, teknik ve insan örgütlenmesi.

Kitap, kitlesel ölçekte üretilen ilk sanayi ürünüdür.

Endüstriyel kapitalizmin ikinci dalgası 1930’lu yıllarda ortaya çıkan “örgütlü kapitalizm”dir. Gasset bu dönemi bir çöküş/düşüş devri olarak tasvir eder.

G-7 organizasyonu 1995 Şubat ayında Brüksel’de Global Enformasyon Toplumu başlıklı bir proje başlattı. Proje, iletişim pazarının liberalleşmesini öngördü.

Geleneksel medyalarda olduğu gibi sosyal medyada da üretilen yegâne şey “söz”lerdir. Sosyal medyalar daha çoğu ya da daha azı olmakla beraber kabaca 140 karakterli bir dünyanın temsilcisidir.

Sosyal medya alanları, sekülerleşmenin birer alanıdır.
…giderek artan görselleşme, giderek artan sekülerleşme demektir.

…tekniğin evlere girmesiyle, kamusal alan ve özel alan arasına konulan keskin çizgi de bir biçimde ortadan kalktı.


Her tür kişisel görüş, siyasal kamuoyuna eklemlenebildiği ölçüde anlam ifade eder.
Kamuoyunun görüşüne eklemlenmeyen görüşler, kişisel görüş olarak kalmakta ve bir anlam ifade edememektedir.
Kamuoyunda algılanmak ise her şeyden önce örgütlenebilmekle ilgilidir.

Yeni medya ile kamuoyunun yapısal dönüşümü hakkındaki iyimser ve kötümser düşünceler;
İyimserler yeni medyanın kamuoyunun demokratik işlevini güçlendirdiği görüşünü savunur.
Kötümserler ise yeni medyanın kamuoyunun daha küçük guruplara parçalanmasını teşvik ederek (…) toplumu pasifleştirip etkisizleştirdiği ve bu nedenle kamuoyunun çökmesine neden olduğu tezini savunurlar.

Yeni medya isteyen herkesin kamuyu ilgilendiren konulardaki tartışmalara katılımını mümkün kılmakta…

Yeni medya ile kamuoyu tekil yapısını kaybedecek, kamuoyundan kamuoyları oluşacak ve sonuçta birbiriyle rekabet eden ve hatta çatışan çok sayıda azınlık çıkarları söz konusu olacaktır.

Aracın biçimi (yeni medya) içeriğinden daha büyük öneme sahip,

Her yeni araç bir öncekini yeniden üreterek kullanmaktadır.

(Neil Postman) Yeni aracın zihin gücünün belli kullanımlarını teşvik etmesi, zekânın ve aklın tasvirlerini ön plana çıkarması ve belli içeriği talep ederek, gerçeği söylemenin yeni şekillerini oluşturması ve söylemlerin yapısını değiştirmesi… (s. 59)

İnternetin bizi kaydırdığı şey, anlayışımızdır. İnsan dalgın düşünceli bir anlayıştan uzaklaşarak, daha çok faydalı bir anlayış olarak adlandırılana doğru kaymaktadır.

Sosyal iletişim ağı saçmalığı, kişinin kendisine ve arkadaşlarına yönelik evrenselliği küçültmeye yöneliktir.

Sosyal iletişim ağlarındaki iletişim bir (…) anti-düşünce şeklidir.


Günümüzde gençler, kısa formlarda yazıp okumaktalar, kitap okumaları minimum düzeyde ve 140 karakteri aşmayan ve sıklıkla daha da az olan sığ düşüncelerle sosyal medyada okuyup yazmayı tercih etmektedirler.

…böylece düşünmenin kalbi olan gerçekler, fikirler, görüşler, önseziler arasında bağlantılar kurmaktan geri çekilmeye dayanan sığlaşmış bir bilgi türü ortaya çıkmaktadır.

2006’da Amerikalı yüksekokul öğrencileriyle yapılan bir ankete göre; favori yerleri %78,1’le Facebook’tur.
%5’i siyasi görüş, ekonomi, hukuk ve politika konusunda bir bloğu veya forumu takip etmektedir.

Twitter
Ünlü kişiler ve daha birçok insanın kendisi hakkında bilgi sahibi olmasını isteyen herhangi biri için mükemmel bir mikro-blogdur.

(Online gençlik) …onlar bir butona tıklamakla dünyada değil, arkadaşlarının hayatlarında neler olduğunun döngüsü içine hapsoluyorlar.

Ekranda ortaya çıkan bir twit’i okumaya çalışırken aynı zamanda bir mesajı cevaplamak gibi  iki görev arasındaki ileri ve geri dönüşümler, başka birine başlamadan önce bir görevi ayrı olarak tamamlamakla karşılaştırıldığında, beynin etkinliğini %50 kadar azaltabilir.

Basılı/yazılı (typografic) ile telegrafik iki medya ekosistemi bir arada var olamaz.

Dikkat hafızanın özüdür.

WEB, unutkanlık teknolojisidir.

WEB’i kullandıkça beynimizi, bilgiyi çabuk ve çok etkili, fakat dikkatsiz bir şekilde işleyerek, dikkat dağınıklığı için eğitmiş oluruz… Beyinlerimiz unutmada ustalaşıyor, hatırlamada ise beceriksizleşiyor. (s. 90)

Sosyal medya kullanımı insanların davranış kalıplarını da değiştirir.

Reklamcılıkta en önemli unsur hedef kitleye ulaşmaktır. Bunun için viral reklam digital çağda önemini arttırmaktadır.

İnsanlar sosyal medyayı her şeyden önce “ait olma ihtiyacı” sebebiyle kullanırlar.


Editör: Edibe Sözen
Alfa Yayınları
Şubat, 2012


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder