16 Temmuz 2018 Pazartesi

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Salnâmesi 1925-1926'da Giresun Vilayeti


Hadiye Yılmaz - Türkiye Cumhuriyeti Devlet Salnâmesi 1925-1926'da Giresun Vilayeti

Osmanlı Devleti'nde salnâmelerin yayınına 1847'd e başlanmış ve 1918'e kadar 68 salnâme yayınlanmıştır. Devlet salnâmelerinin yayınına Cumhuriyet döneminde de devam edilmiş ve “Türkiye Cumhuriyeti Devlet Salnâmesi” adıyla 1926, 1927 ve 1928 yılında olmak üzere Osmanlıca üç devlet salnâmesi yayınlanmıştır.

Hitit tabletlerinde bölgede yaşayan halklar, doğuda Azzi-Hayaşalar, Orta Karadeniz'de Kaşkalar (Gaşka) ve batıda Pala-Tummanalar olarak sıralanmıştır.
Kaşka toprakları, Sinop'un batısı ile Çorum, Samsun, Ordu, Giresun arasındaki sahil boyu ile Tosya, Merzifon, Amasya, Tokat, Niksar, Koyul Hisar ve Şebinkarahisar'ın iç bölgelerini kapsamaktadır. Azzi-Hayaşa toprakları ise Erzurum, Çoruh vadisi, Gümüşhane-Kelkit, Giresun ve Rize hattınca uzanmaktadır.
Hurriler de MÖ 3000'lerde bilhassa Gümüşhane bölgesinde kurdukları hâkimiyetle Doğu Karadeniz'in bilinen en eski sakinleri arasında sayılmaktadır (s. 36).

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Salnâmesi 1925-1926 toplam 884 sayfa olup tablolar ve haritalar içermektedir. Giresun'la ilgili bölüm ise 14 sayfadır.
…vilayetin toplam nüfusu 198 bindir (s. 40).

1924 yılı itibariyle Giresun arazisinin yüzde 26'sı orman, yüzde 11'i ziraat yapılmayan arazi ve yüzde 14'ü ziraat arazisi, yüzde 32'si fındık bahçesi, yüzde 15'i yayla ve meradır.
2013 yılı verilerine göre Giresun'un yüzde 32'si ormanlık alandır ve 1924'ten günümüze ormanlık alanın yalnızca yüzde 6 oranında arttığı görülmektedir. 1924 yılında fındık tarımı ile birlikte tarım yapılan toplam alan yüzde 46 iken 2013 yılı verilerine göre toplam tarım alanı yüzde 26'ya düşmüştür ve bu oranın yüzde 64'ünü fındık alanı oluşturmaktadır. 1924'ten günümüze Giresun'un tarım arazisi yarı yarıya azalmıştır (s. 41).

1924 yılında toplam öğrenci sayısı 3.798, toplam okul sayısı 60'tır. 2013 yılında okul sayısı 485'e, öğrenci sayısı 78.976'ya yükselmiştir. Aynı yıllar arasında nüfus iki kat artarken okul sayısı 8 kat, öğrenci sayısı ise yaklaşık 20 kat artmıştır (s. 47).

---
KSBD, Sonbahar 2016, y. 8, s.33-53

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder