Yaşar Nuri Öztürk - Kurandaki İslam
Dinin içeriğini, çerçevesini Kuran çizer.
Hz. Peygamber, bu ana kaynağın dışında hiçbir şey söylemez
ve söylememiştir.
1 FÂTİHA SURESİ / 5
Rahman, yaratılmışların (kâinatın) ve sonun (din gününün)
Rabbidir.
(Allah) tüm varlıkların sahibi ve yöneticisidir.
…insanların eksikleri ve isyanları hangi ölçüde büyük olursa
olsun onları, âlemlerin rabbinin kulluğu dışına çıkarmaz.
Allah'ın, din gününün sahibi: hiçbir insana cehennem
müfettişliği yetkisi verilmemiştir.
Sıratı müstakim (dosdoğru yol), her şeyin kıvamında olduğu
denge yoludur.
Fâtiha'daki ifade, gazaba uğrayan ve sapanların kimliğine
değil, tavrına ve yoluna dikkat çekiyor. Yahudi ve Hıristiyanlar, gazap ve
dalâleti gerektiren işler yapmışlardır; bunu Kuran haber veriyor. Ancak
Fâtiha'daki ayet, gazap ve dalâleti onlara özgülememiştir.
2 BAKARA SURESİ / 92
Allah'ın dininde kuşku ve çelişme olmadığı gibi, kuşku ve
çelişme kokusu taşıyan hiçbir şey din kaynağı olamaz.
Düşünce ve bilgi aktivitesi, bilinmezlerin ardarda bilinir
hale gelmesi sürecidir. Bu yüzden, düşünce ve bilimde ilerlemenin temelinde
gayba iman vardır.
Din dilinde kalp, yaratıcı gerçeğin tecelli yeri hatta
bizzat kendisi demektir. İnsanın ölümsüz beni de kalptir.
Halifelik veya hilafet; önderlik, yöneticilik ve birine vekâlet
etmek anlamlarındadır. Kur'an bu kelimeyi iki yerde tekil (halife), yedi yerde
de çoğul (hulefa, halâif) olarak kullanmaktadır.
Bu kullanımların tümünde halifelik insanın kozmik ve
evrensel bir emanet taşıyıcı olduğunu ifade eder.
Halifeliğin temelinde “özgür irade" Kısacası, insanın
yüceliğinin temelinde onun zıtları birleştirmesi vardır.
(Bakara, 62) Hiç kimse dedesinden kendisine miras kalan
nüfus kâğıdındaki damgayla cennetlik veya cehennemlik olmaz. Cenneti de
cehennemi de herkes bizzat kendi eliyle hazırlar.
143. ayet: orta ümmet / uçlardan kaçman bir denge ve hoşgörü
ümmeti
Tâklit: Devenin boynuna
takılan yular anlamındaki “kılâde” kelimesinden alınmıştır. Yularını
başkalarının eline verip, güdülen bir varlık gibi onun peşinden giden, onun
yaptığı şeyleri düşünmeden yapan kimseye mukallit denir.
Taklidin karşıtı tahkiktir. Tahkik,
hak kökünden gelir.
…mezhep yorumları, azîmetliği kesin olmayan hususlara
ilişkindir.
173. ayet: yenmesi haram etler
1. Ölü hayvanların etleri yani leş,
2. Kan,
3. Domuz eti,
4. Allah'tan başkası adına kesilen hayvanların etleri (kişi
ve eşya putları adına kesilen hayvanlar),
5. Boğulmuş hayvanların etleri,
6. Vurularak öldürülmüş hayvanların etleri (avlanan
hayvanlar değil),
7. Diğer hayvanlar tarafından süsülerek öldürülen
hayvanların etleri,
8. Yırtıcı hayvanlar tarafından parçalanan hayvanların etleri
9. Dikili fal taşları üzerinde kesilen hayvanların etleri.
174. ayet: karınlarına ateş doldurulmuş kişiler
Yetim hakkına tecavüz edenler ve vahyin beyanlarını saklayan
veya çarpıtanlar.
183-187. ayetler: Oruç konusu
İnsan hürdür. İbadet bu hürriyet içinde yapıldığında anlam
taşır. İnsanın eğer içten niyeti yoksa ona oruç tutturamazsınız. Tuttursanız da
bir anlam taşımaz.
197. ayet: "Hac, bilinen aylardadır…”
Anılan ayet çoğul bir ifadeyle haccın bilinen bir kaç ayda
yapılacağını söylemektedir.
Şevval, Zilkade ve Zilhicce
224 ve 225. ayetler: Yemin etme konusu
İnfak, Sahip olduğumuz imkânları başkalarının hayır ve
mutluluğu için seferber etmek, harcamak
Sadaka, infakın mal ve para cinsinden yani maddesel
olanıdır.
Emek karşılığı olmayan her türlü artış ribadır.
…
3 ÂLİ İMRAN SURESİ / 94
Hayy, hayat kökünden sıfat olup sürekli diri demektir.
Kayyûm, koruyup yöneten, iğreti varlıkların oluşlarını
kendisine borçlu bulundukları kudret demektir.
3. ayet: Kur'an'ın kendinden öncekileri tasdik edici olması
vahyin bütünlüğü gerçeğine işarettir. Önceki peygamberlere gelen vahiyler hangi
kaynaktansa, Kuran da o kaynaktandır.
15. ayette, takva sahiplerine tertemiz eşler verileceği
söylenmekte
15-17. ayetlerde Allah kullarının özellikleri
…kulluğun ve kurtuluşun başında ve sonunda Allah'ın lütfuna
sığınmak vardır.
17. ayet: seher vakitlerinde Allah'a sığınmak
61. ayette sözü edilen ibtihal veya mübâhele: Allah'ın lanetini
yalancılar üzerine çekmek için dua etmek niyetiyle çömelmektir.
83. ayet: dünya ötesi âlemlerde akıl ve şuur sahibi
canlılar…
92. ayet: "Sevdiğiniz şeylerden infak etmedikçe, birre
asla ulaşamazsınız."
103. ayet: Kurtuluşa ermek için sımsıkı sarılmak gereken ip…
133-136. ayetlerde nitelikleri gösterilen seçkin insanlar:
Kur'an'ın mükemmel insan için kullandığı üç sıfata yer verilmiştir:
1. Muttaki (takva sahibi),
2. Muhsin (iyilik ve güzellik sergileyen)
3. Amil (iş ve değer üreten)
145. ayet: Hiçbir nefsin Allah'ın izni olmadıkça ölmeyeceği,
bunun belirli bir süreye bağlandığı söylenmekte
159. ayette sözü edilen müşavere veya danışma…
Müşavere veya şûra, Kuran tarafından birlikte yaşamanın ve
yönetimin esası olarak verilmektedir.
Şûra, yetişmiş insan kitlesiyle gerçekleşir. Şûraya geçiş
için her şeyden önce şuurlu ve erdemli insan gerekir.
169-174. ayetler: Allah yolunda ölme
4 NİSA SURESİ / 98
Kur'an'ın birden fazla kadınla evlenme şeklinde bir emri
yoktur. Bu bir müsaadedir.
Vâcip (uygulanması zorunlu) kısım
Mendup (yapılması daha iyi olan) kısım
Mübah (yapılması ve yapılmaması aynı değerde olan) kısım
Kur'an'da 5 vakit diye bir rakamsal beyan yoktur.
Rekat sayısıyla ilgili hiçbir Kur'ansal beyan yoktur.
Ezan okunur; ardından namaza yani farza durulur, selam
verilip farzdan çıkıldığında namaz bitmiş olur. İşte bu Muhammedi namaz,
Hz. Peygamber mescidinde sünnet adıyla bir namaz
kılmamıştır.
Kuranda teravih diye bir namaz geçmez.
Kur'an'da Kadir Gecesi dışında adı geçen, kutsallığından
bahsedilen hiçbir gece yoktur.
Kur'an, Hz. İsa'nın çarmıha gerilerek öldürüldüğünü kabul
etmemektedir. Nisa 156-158'e göre, onu çarmıha gerdiğini söyleyen Yahudiler,
kesin bir bilgiye değil, bir sanıya dayanmaktadırlar.
Kur'an'da Mehdilik veya Mehdi diye bir kavram yok
5 MÂİDE SURESİ / 110
Kur'an'ın en son vahyedilen ayeti veya en son vahyedilen
ayetlerinden biri olan Mâide 3:
Bugün sizin için dininizi kemale erdirdim, üzerinizdeki
nimetini tamamladım ve sizin için din olarak İslam'ı seçip benimsedim.
Abdest bizzat ibadet değil, esas olan namaz ibadetine ön
şart olarak istenen bir temizliktir.
Hilf ve yeminin geçtiği hemen tüm ayetlerde münafıkların bir
alâmeti olarak veriliyor.
Tüm yemin hastalan yalancıdır ve hepsi mal ve evlatla
şımarır, azarlar.
101 ayet: Ey iman sahipleri, önünüze açıldığı zaman hoşunuza
gitmeyecek şeyleri sormayın.
"Bahire: Yarmak anlamındaki bahr kökünden gelir. Kulağı
yarılan hayvana bahire denmiştir.
"Sâibe: Kendi başına bırakmak anlamındaki seyb kökünden
gelir.
Vasîle: Yedi kez doğum yapmış koyuna denirdi.
Hâm: Bir erkek devenin sulbünden on döl alınırsa, ya da
yavrusunun yavrusuna binilirse, yani hayvan, dede olursa onu da binmekten, yük
vurmaktan affeder, "sırtını korudu" derlerdi. İşte bu hayvana da hâmî
denirdi."
6 EN'AM SURESİ / 55
Kur’an’da karanlık çoğul (zulumât), ışık ise tekil (nur)
kullanılmaktadır. Çünkü aslolan ışıktır ve ışık tektir.
6. ayet: önceki toplum ve medeniyetlerin, üstün yanlarının
olduğu anlaşılıyor.
32. ayet: Kur'an'da dünya hayatı diye bir tamlama yoktur.
Dünya kelimesi âdilik, iğretilik anlamındaki denâet kökünden
sıfattır.
60. ayet: uykunun ölüm gibi değerlendirilmesi…
Hayat, gaybdan zuhura bir akıştır.
7 A'RAF SURESİ / 39
11-25. ayetler: Hz. Âdem'in cennetten çıkarılması
31. ayet: "Mescitlerde zînetinizi takının"
55. ayette dua: Allah'a tazarru (boyun büküklük ve yalvarış)
ve hufye (gizlilik ve ürperti) içinde dua edilmesi söylenmektedir.
8 ENFAL SURESİ / 93
28. ayette: "mallarınız ve çocuklarınız bir
fitnedir"
9 TEVBE SURESİ / 113
23. ve 24. ayetlere göre küfre Sapmış
ana-baba-kardeş-evlat-eş ve yakın akraba ile gönül dostluğu kurulamaz.
Kuranda A'rab negativitenin, kötülüğün, bozgunculuğun,
inadın, ikiyüzlülüğün simgesidir.
Sadece Tevbe suresi 99. ayette, onlardan bazılarının Allah'a
ve âhirete iman ettikleri belirtilir.
10 YÛNUS SURESİ / 51
11-12. ayetler: insan çok acelecidir.
32-36. ayetlerde hak izah ediliyor.
Bunun hemen ardından 36. ayette zandan söz ediliyor.
59. ayette "Allah'a iftira"dan bahsediliyor.
99. ayette "Rabbin dileseydi yeryüzündeki insanların
hepsi mutlaka iman ederdi. Hal böyle iken sen insanları iman etmeleri için
zorlayacak mısın?"
108. ayet "Doğruyu ve güzeli yakalamış olan, kendi
benliği için hidayet bulmuş olur.”
11 HUD SURESİ / 52
1. ve 3. ayetlerde Kuran, ayetleri muhkemleştirilen ve
hikmeti sonsuz, her şeyden haberdar Allah tarafından detaylı bir biçimde ortaya
konan bir kitap olarak tanıtılıyor.
5. ayette "elbiseye bürünerek Allah'tan saklanma"
Kuran dininin dışındaki bütün dinlerde giysi ve kıyafet
hegemonyası vardır.
15-16. ayetlere göre, kim ne için çalışırsa onun karşılığını
mutlaka alacaktır.
25-49. ayetlerde Hz. Nûh’un mücadelesi
50-60. ayetlerde Hz. Hûd'un mücadelesi
61-68. ayetler Hz. Sâlih
69-76. ayetlerde Hz. İbrahim
77-83. ayetler Lût kavmi
84-95. ayetler Hz. Şuayb ve Medyen halkı
116-117. ayetlere göre, bu eski toplulukların içinde, bilgi
ve aydınlık taşıyanların, servet ve refahla şımarmış günahkâr kodaman zümreyi
uyarmaları gerekirdi. Onlar bu görevi yapmayarak zulme seyirci kaldıkları için
çöküş hak olmuş ve toplumlar batmıştır.
12 YÛSUF SURESİ / 53
Hz. Yûsuf un hayatı, gayret ve iyi niyetin insanı zafer ve
mutluluğa götüreceği vurgulanır.
7. ayet: "Andolsun ki, Yûsuf ve kardeşlerinin
hikâyelerinde zafer ve sonsuzluğu arayanlar için gerçekten izler ve ibretler
vardır."
76. ayet: "Her bilgi sahibinin üstünde daha iyi bilen
bir başkası vardır."
13 RA’D SURESİ / 87
28. ayet: Kalpler, yalnız Allah'ın zikriyle huzur ve sükûn
bulur.
14 İBRAHİM SURESİ / 72
7. ayet: Eğer şükrederseniz, size nimetlerimi kesinlikle artıracağım.
32-34. ayetlerde Teshirin anlamı, insan dışındaki
varlıkların insanın hizmetine verilmesidir.
48. ayette arzın başka bir arza dönüştürüleceği söyleniyor.
15 HİCR SURESİ / 54
85 ve 86. ayetler: Bu emir, Hz. Peygamber’in tebliğle hesap
sormayı birbirine katmamasını dikkate sunan emirlerden biridir.
16 NAHL SURESİ / 70
14. ayet: Kur'an'da taptaze et (lahmün tariyyun) deyimi
yalnız su ürünleri için kullanılmış…
61. ayet: "Eğer Allah insanları işledikleri zulümler
yüzünden cezalandırsaydı, yeryüzünde tek canlı bırakmazdı."
74. ayet: "Allah karşısında mesel irad etmeye
kalkmayın"
98. ayet: Kuran okumanın tek şartı, Kuran okumaya, eûzü
billahi mineşşeytanir recim (kovulmuş olan şeytandan Allah'a sığınırım)
cümlesiyle başlamaktır.
112. ayette sınaat (teknoloji)
17 İSRA SURESİ / 50
İsra, gece yürütmek anlamındadır.
Miraç, yükselmek, yükseğe çıkmak anlamına gelir.
16. ayet: "Biz bir ülke ve medeniyeti mahvetmek
istediğimizde, onun servet ve nimetle şımarmış elebaşlarına emirler yöneltiriz
de onlar, orada bozuk gidişler sergilerler. Böylece o ülkeye sözümüz gerekli
olur; biz de oranın altını üstüne getiririz."
23-37. ayetler:
1. Yalnız Allah'a kulluk edin,
2. Ana-babaya hizmet edin ve saygı gösterin,
3. Akraba, yoksul ve yolcuya yardımcı olun,
4. Savurganlıktan da cimrilikten de kaçının,
5. Rızık endişesiyle çocuklarınızı öldürmeyin,
6. Zinadan uzak durun,
7. Cana kıymayın,
8. Yetim malına musallat olmayın,
9. Ahdinize vefalı olun,
10. Ölçü ve tartıda hile yapmayın,
11. Bilmediğiniz şeylerin ardına düşmeyin.
12. Böbürlenip kibre sapmayın,
85. ayet: Ruh, rabbimin emrindendir.
18 KEHF SURESİ / 69
60-82. ayetler: Musa-Hızır kıssası
Her bilenden üstün bir başka bilen vardır.
Hızır diye birinin varlığı Kuranda yoktur.
83-101. ayetler: Zülkarneyn ve Ye'cüc-Me'cüc hakkında
19 MERYEM SURESİ / 44
25. ayet: Cenabı Hak en mucize lütuflarında bile, şöyle veya
böyle, kulunun işe karışmasını istemektedir.
Hz. İbrahim, büyük bir peygamber olmasına rağmen babası
putperesttir. Hz. Nûh büyük bir peygamber olmasına rağmen onun da oğlu bir
putperest idi. Kuran bunları anlatarak bize demek istiyor ki, hiç kimse kendi
niyetinin ve emeğinin ürünü olmayan şeylere güvenmesin. Hiç kimse kan bağına ve
soyuna da güvenmesin.
71-72. ayetler: “İçinizden oraya girmeyecek hiç kimse
yoktur. Bu, rabbin üzerine kesin bir hükümdür. Sonra korunanları kurtarırız ve
zalimleri orada diz üstü çökük halde bırakırız.”
Azabın ne olduğu bilinmelidir ki, lütuf ve rahmetin ne
olduğu anlaşılabilsin.
20 TÂHA SURESİ / 45
2-3. ayetler: "Biz bu Kur'an'ı sana güçlük ve zorluk
çekesin diye indirmedik. Ancak içinde ürperti duyanlara bir öğüt olarak
indirdik."
43-44. ayetlerde: "Firavun'a yumuşak ve tatlı bir sözle
hitap edin" deniyor.
Demek oluyor ki, Firavun da dahil hiçbir insandan ümit
kesilemez.
114. ayet: Kur'an vahyi
tamamlanmadan Kur'an'la son hükmü vermede acele etme. Bu emir, Kur'an'ın bir
bütün olarak düşünülmesi gerektiğini ve bu bütün içinde hiçbir ayetin hüküm
dışı tutulamayacağını ifade eder.
İlminin artırılması için dua et.
21 ENBİYA SURESİ / 73
44. ayette, bir küre olan yeryüzünün tam bir yuvarlak
olmadığı, kutup noktalarından biraz basık hale getirildiği ifade ediliyor.
96-97. ayetler: Ye'cüc ve Me'cüc'ün önü açılıp onlar her
tepeden sel gibi aktıkları zaman gerçek vaad yaklaşmış olur.
22 HAC SURESİ / 88
11. ayet: çıkar dindarlığı…
Secde veya sücûd boyun büküş ve eğilme demektir.
Kurana göre tüm varlık Allah’a secde halindedir.
47. ayet: Rabbinin katındaki bir gün sizin sayıma esas
aldığınız bin yıl gibidir.
52. ayette, şeytanın, peygamberlerin aldığı vahiylere
burnunu soktuğundan bahsediliyor.
…insanların, ilhamlarına bulaşan şeytanî lekeleri
temizlemenin yolu ise Allah'ın arındırmasından geçmiş olan vahiy verilerine baş
vurmaktır.
23 MÜ'MİNÛN SURESİ / 74
17. ayet: üstünüzde yedi yol yarattık
51. ayette temiz ve iyi gıda almakla temiz ve iyi iş üretmek
arasında bağlantı kurmuştur.
24 NUR SURESİ / 102
Kur'an'da zinanın cezası yüz celde (vuruş) olarak
düzenlemektedir.
…mülâane veya liân: anlamı karşılıklı lanetleşmedir.
İslâmî kıyafet, gayriislamî kıyafet diye bir şey yoktur.
İslam, insanlar için belli giysiler tayin etmemiştir. Giysi
meselesi; iklim, tarih ve gelenekle ilgilidir. Hz. Peygamber ne cübbe giymiştir
ne kaftan; ne de kavuk örtmüştür.
63. ayet: peygamberlere hitabın farklı olması gerektiği
söyleniyor.
25 FURKAN SURESİ / 42
30. ayetteki Resul şikayeti: "Resul diyecektir ki: 'Ey
Rabbim! Benim kavmim bu Kur'an'ı devre dışı tuttular." İslam dünyasının
yüzyıllardan beri arzettiği manzara gerçekten budur.
"Yoksa onların şürekâsı, hükümde ortakları mı var da
kendilerine din konusunda Allah'ın izin vermediği şeyleri
kurallaştırıyorlar." (Şûra, 21)
77. ayet dua konusu: "Duanız olmadıktan sonra rabbim
sizi ne yapsın?”
26 ŞUARA SURESİ / 47
Mübîn, beyan kökünden bir kelime olup açıklayan, açık açık
gösteren demektir.
210-212, 221-223. Ayetler: Kur'an vahyi ile şeytanın ilham
ettiği şeyler karşılaştırılıyor.
27 NEML SURESİ / 48
Yaşar Nuri, ayetlerde Saba melikesinden söz edilmesini
gerekçe göstererek kadınların hükümdar olmasında çekince olmaması gerektiğini
söylüyor; Cemel Olayından mütevellit Ebubekir’e atfedilen yöneticisi kadın olan
kavmin iflah olmayacağı şeklindeki sözü ise Hz. Ayşe ve çevresindekilerin
duymadığını ve dolayısıyla doğru olmadığını söylüyor (s. 170).
34. ayet: "Krallar bir ülkeye girdiler mi, orayı bozgun
ve fesada uğratırlar, ora halkının onurlularını alçaltılmış hale getirirler.
İşte böyle yaparlar."
28 KASAS SURESİ / 49
5. ayette müstaz'afların yani ezilip horlananların önderler
yapılacağı söyleniyor.
65. ayet: Peygamber de olsa, tebliğin sonucuna müdahale
edemez. Sonucu belirlemek yalnız Allah'ın işidir. Tebliğci, gerçeği insana
gösterip kenara çekilir. Kuranın yolu ve tavrı budur.
62-64. ayetlerde anlatılan şürekâ: Allah adına kendisinde
söz hakkı görenler, Allah'ın kitabında olmadığı halde haramlar icat edenler,
yazdıkları ve söyledikleriyle Allah'ın kitabını kontrolüne alarak halkın
Kur'an'a ulaşmasını engelleyenler, kendilerine uğranmadan Allah'a
gidilemeyeceğini iddia edenler, kısacası tevhit dinini bir tür şirket haline
getirerek bu şirkette kendilerine söz hakkı ve pay çıkaranlar bu ayetlerde sözü
edilen şürekânın ta kendileridir.
29 ANKEBÛT SURESİ / 85
41. ayet: Allah'tan başkalarını veliler edinenlerin durumu,
bir ev edinen dişi örümceğin durumuna benzer.
30 RÛM SURESİ / 84
1-6. ayetlerde, putperest İranlılara karşı Ehlikitap
Bizanslıların zaferi sevinçle karşılanıyor.
31 LUKMAN SURESİ / 57
20-21. ayetler: İlimsiz ve ışıksız mücadele…
…bilinmesi Allah'ın tekelinde gösterilen üç şey vardır: 1)
Kıyametin vakti, 2) Kişinin yarın ne kazanacağı, 3) Kişinin nerede öleceği.
32 SECDE SURESİ / 75
7-9. ayetler: Allah, yarattığı her şeyi güzel yaratmıştır.
33 AHZÂB SURESİ / 97
4 ve 5. ayetler Allah, evlatlıklarınızı sizin öz oğullarınız
kılmamıştır. Bunlar sizin ağızlarınızda dolaşan sözlerinizdir. Eğer babalarını
bilmiyorsanız onlar sizin din kardeşleriniz ve dostlarınızdır.
21. ayete göre Allah'ı anmak, âhiret mutluluğunu elde etmek
isteyenler için en güzel örnek Allah Resulü'dür.
40. ayette Hz. Peygamber, Allah'ın Resulü ve nebilerin
sonuncusu olarak tanıtılmaktadır.
53. ayete göre müminler peygamber eşlerinden bir şey
istediklerinde bir perde (hicap) arkasından isteyeceklerdir.
56. ayete göre müminler Hz. Peygambere salât ve selam
etmelidirler.
59. ayette geçen “cilbab” Mümin kadınların tanınıp eza
görmemelerini sağlamak için üzerlerine cilbab (sokağa çıkıldığında kullanılan
ve vücudu baştan aşağı örten dış giysi) almaları emrediliyor.
34 SEBE’ SURESİ / 58
10-11. ayet: Hz. Davud
12-14. ayetler: Hz. Süleyman
35 FÂTIR SURESİ / 43
Ayet Fâtır yani yaratıcı anlamını taşıyor…
Kur'an'ın tanıttığı kâinat her şeyi olup bitmiş, defteri
dürülmüş, hikâyesi noktalanmış bir kütle, bir eşya yığını değildir. O hep
yenilenmekte ve sürekli olmaktadır.
Kur'an ömür kavramını insanın tekamülünü tamamlaması için
gerekli olan süre anlamında kullanmaktadır.
36 YÂSÎN SURESİ / 41
20-21. ayetler: 'Resulleri izleyin; sizden herhangi bir
ücret istemeyenleri izleyin. Doğruya ve güzele kılavuzlayan, işte
onlardır."
69-70. ayetlerde Kur'an: Kuran, bir zikir yani düşünme, öğüt
alma kaynağı ve gerçeği açık açık anlatan bir kitaptır.
37 SAFFAT SURESİ / 56
6-11. ayetler: Göğün korunması…
38 SAD SURESİ / 38
29. ayette Kur'an tanıtılıyor: Kur'an bereketinden
nasiplenmek için onun ayetleri üzerinde derinden derine ve inceden inceye
düşünmek şarttır.
39 ZÜMER SURESİ / 59
1-3. ayetler: hâlis dinin yalnız Allah'ın tekelinde…
23. ayet: "Allah, sözün en güzelini müteşâbih-mesânî
bir kitap halinde indirmiştir."
Mesânî: bu kelime tesniye veya sena kökünden gelen mesnanın
çoğuludur.
Tesniye kökünden alındığında mesânî; ikişerli, tekrarlı,
çift olarak, karşıtıyla birlikte sunulan kelamlar demektir. Sena kökünden
alındığında ise güzellik, isabet, kapsam, yücelik ve hikmetle dolu kelamlar
anlamına gelir. İkisi birlikte düşünüldüğünde mesânî iç içe dürülmüş en güzel
anlamları bünyesinde barındıran kelamlar demek olur
45. ayet: "Allah yalnız başına anıldığında âhirete
inanmayanların kalpleri nefretle ürker. Ama O'ndan başkaları anıldığı zaman
hemen müjdelenmiş gibi sevinirler."
Tevhit, teslimiyet ister. Teslimiyet, eteğimizdeki tüm
taşların dökülmesini gerektirir. Eteğinizde bir tek taş kalsa tevhit burcuna
yükselemezsiniz.
53. ayet: Allah'ın rahmetinden ümit kesmeyin.
40 MÜMİN SURESİ / 60
11. ayet: reenkarnasyona bir işaret mi?
41 FUSSILET SURESİ / 61
34-35. ayetler: En güzel olanla karşılık ver.
42 ŞÛRA SURESİ / 62
21. ayet: Yoksa onların ortakları (şürekâ) mı var? Bu
ortaklar onlar için Allah'ın izin vermediği dini yasalaştırmıştır.
29. ayet: Göklerdeki canlılardan uzaylıları anlamış Yaşar
Nuri…
30. ayet: Size gelip çatan herhangi bir musibet yalnız ve
yalnız kendi ellerinizin ürettikleri yüzündendir.
38. ayet: Şûra, karşılıklı danışma, tartışma, fikir
alışverişi yapma, bir fikri ortaklaşa onaylama demektir.
43 ZÜHRUF SURESİ / 63
36 ve 37. ayetler: Kim Rahman'ın Zikri olan Kur'an'ı
görmezlikten gelip ondan uzaklaşırsa biz ona bir şeytan musallat ederiz…
44 DÜHANSURESİ / 64
2-3. ayetlerde sözü edilen "mübarek gece" Kadir
Gecesidir.
45 CÂSİYE SURESİ / 65
Şeriat, yol ve yöntem demektir. …bu kelime Allah'ın dinine
isim olarak kullanılamaz.
46 AHKAF SURESİ / 66
15. ayet: Dinsel erginlik 40 yaşında elde edilmektedir.
47 MUHAMMED SURESİ / 99
24. ayette Tedebbür, okunan şeyin anlamı üzerinde iyiden
iyiye düşünmek demektir.
48 FETİH SURESİ / 109
Peygamber de dahil, bütün insanlar günah işleyebilir. Bunun
aksini söylemek insanı ilahlaştırmak olur ve bu da şirktir.
4. ayette Allah'ın göklerde ve yerdeki ordularımdan
bahsediliyor.
49 HUCURÂT SURESİ / 105
Bir topluluk başka bir toplulukla alay etmesin.
14. ayet: Bedeviler dediler ki iman ettik. De ki: 'Siz iman
etmediniz. Ancak "Müslüman olduk" deyin. İman, sizin kalplerinize
girmemiştir.
50 KAF SURESİ / 34
Ayetler göstermektedir ki, mahşerde dirilmede bedenin toprak
tarafından eksiltilen kısımlarının ikmal edileceği…
Kur'an'a göre ba's ile kazanacağımız yeni beden tamamıyla
dünyadaki bedenimiz olmayacaktır…
Varlık ve oluşta tesadüf, başıboşluk ve lüzumsuzluk yoktur.
Her şey, bakmasını ve görmesini bilenlere sayısız dersler ve sırlar açmaktadır.
30. ayet: cehenneme: 'Doldun mu?" denmekte ve cehennem:
'Daha yok mu?" cevabını vermektedir. Demek ki cehennem her an dolması
beklenen sınırlı bir "mekân'dır.
51 ZÂRİYÂT SURESİ / 67
56. ayet: Ben cinleri ve insanları ancak bana ibadet
etsinler diye yarattım.
52 TÛR SURESİ / 76
21. ayet: Her kişi kendi kazandığına bağlıdır.
53 NECM SURESİ / 23
3 ve 5. ayetler: (Hz. Peygamber) "O, keyfinden konuşmuyor. O kendisine
indirilen bir vahiydir.”
5-15. ayetler arasında, Hz. Peygamber'in Cebrail'i görmesi
anlatılır.
Peygamber in, Sidretül-Münteha yanında Cebrail'i görmesi,
İsra ve Miraç olayı içinde anlatılır. Bu sure, İsra suresinden çok önce
indiğine göre burada anlatılan görüşün, İsra olayı ile bir ilgisi yoktur, bu
İsra'dan çok önce vaki olan bir görüştür.
Şûra suresinin 51nci ayetinin açık hükmüne göre Allah, bir
insanla doğrudan konuşmaz.
23, 28 ve 30. ayetlerde (zan konusu): Sanı ve sübjektif
kabul, insanı Hakk'a götürmez
32. ayet: hiç kimse ne kendisi ne de başkaları hakkında
"kurtuluşa ermiş, Allah'ın sevgili kulu" hükmünü veremez.
…hiç kimse hakkında "batmış, cehennemlik" hükmü de
verilemez.
54 KAMER SURESİ / 37
"Ay yarıldı."
İlahi zaman bir ve tektir. Ve İlahî zamanda yalnız sürekli
"şimdi" vardır; geçmiş ve gelecek yoktur.
Kur'an herkesin nasibi ölçüsünde anlayacağı ve mutlaka
okunması gereken bir kitaptır.
49. ayette geçen "kader" kavramı: Kur'an'daki
kaderin, hayatın ve kâinatın kanunları anlamında olduğunda hiçbir tereddütümüz
yoktur.
…"kader" kelimesi Kur'an’da bir ölçü dahilinde
tayin etmek, her şeyi bir ölçü ve nizama göre tanzim edip, tedbirlemektir.
…kader vardır. Fakat kader Allah’ın ezelî bilgisi ve her
şeyi bir hesaba, ölçüye göre yaratmış olması, olmuş ve olacak her şeyi bilmesi
demektir.
55 RAHMAN SURESİ / 89
Kur'an'ı anlamak ve ondan nasiplenmek ancak rahmet tavrıyla
mümkündür.
56 VÂKIA SURESİ / 46
60-62. ayetler: "Aranızda ölümü biz takdir ettik ve
biz, yerinize diğer benzerlerinizi getirmemiz ve sizi bilemeyeceğiniz bir
yaratılışta ve suretlerde tekrar yapılandırmamız hususunda önüne geçilecekler
de değiliz."
57 HADÎD SURESİ / 112
Ayet, demiri zorlu bir güç ve yarar kaynağı gösterdikten
sonra onun gücüyle şu kavramların korunması arasında irtibat kurmuştur. Kitap,
ölçü, denge, adalet.
58 MÜCÂDİLE SURESİ / 104
Mücâdile, hakları uğrunda mücadele veren kadın demektir.
59 HAŞR SURESİ / 95
7. ayette: Mallar, içinizden yalnız zenginler arasında
dolaşan bir kudret aracı olmasın." Servetin emeği boğmasına müsaade
edilemez. Emeksiz kazanç karanlık ve kirlidir.
Resul size ne verdiyse onu alın. Sizi neden yasakladıysa
ondan uzak durun ve Allah'tan korkun.
9. ayet: başkalarının hayır ve mutluluğunu kendi
ihtiyaçlarının önünde tutmayı ifade eden îsar ahlakını anlatmaktadır.
19. ayet: İnsanı insan yapan öz, Allah'ın içimize üflediği
nefhadır. Bu yüzden Allah'a yakınlıkla gerçek benliğimize yakınlık arasında
doğru orantı vardır.
60 MÜMTEHİNE SURESİ / 111
Dost ve düşman hakkında tafsilat veriliyor.
61 SAFF SURESİ / 108
2 ve 3. ayetlerde dikkat çekilen "büyük günah"
ağzından çıkan söze sadık kalmaması
62 CUMA SURESİ / 96
6 ve 7. ayetlerde Yahudilerin kendilerini Allah’ın seçkin
dostları ilan ettikleri, anlatılıyor
9. ve 10. ayetler Cuma günü namaz için çağırı yapıldığında
Allah'ı anmaya koşun.
…halkının tamamına yakını Müslüman olan ülkemizde Yahudi'nin
Cumartesi günü, Hıristiyan'ın Pazar'ı tam gün tatil olarak resmen tescil
edildiği ve Müslüman da buna uymak zorunda bırakıldığı halde, Müslüman'ın
Cuması için bir saatlik bile bir izin tanınmamıştır.
63 MÜNAFİKÛN SURESİ / 103
münafıklardan bahsettiği için Münafikûn (münafıklar) adını
almıştır.
64 TEĞÂBÜN SURESİ / 107
Teğâbün, kâr ve zararın hesaplandığı gün, hesap günü demek
65 TALÂK SURESİ / 100
Boşanmayı düzenleyen hükümler taşıdığı için talak adım
almıştır.
66 TAHRÎM SURESİ / 106
tahrîm (bir şeyi haram ilan etme)
67 MÜLK SURESİ / 77
2. ayet: Hanginizin daha güzel iş yapacağını denemek için
ölümü ve hayatı yaratan O'dur.
68 KALEM SURESİ / 2
Vahyin ilk emri ve ilk suresi "oku" diyordu. Bu
ikinci surede ise "yaz" denmektedir.
51-52. ayetler: nazar denen, gözün negatif -manyetik
etkileri vardır ve bu etkiler sadece maddesel değerler söz konusu olduğunda
değil, ruhsal değerler söz konusu olduğunda da kıskanılan kişileri rahatsız
eder.
69 HÂKKA SURESİ / 78
38-52. ayetlerde Kur'an tanıtılıyor: Kur'an, çok yüce bir
melek aracılığıyla Hz. Peygambere gönderilen bir vahiydir.
70 MEÂRİC SURESİ / 79
Meâric, miraç kelimesinin çoğuludur.
3 ve 4. Ayetler: meleklerin ve ruhun bir boyuttan ötekine yükselişi
sizin zamanınızla (yani matematik zamanla) ellibin yıl diye ifade
edebileceğiniz bir günde meydana gelir.
71 NÛH SURESİ / 71
17-18. ayetler: "Allah sizi yerden bir bitki fışkırtır
gibi fışkırttı. Sonra yine oraya geri çevirecek ve sizi tekrar çıkaracaktır."
72 CİN SURESİ / 40
…cinlerin sunduğu bilgilere
sığınarak vahyin verileriyle bir tür yarışa girenler sonucu olmayan bir
yoldadırlar.
Allah'a ibadet, bir yığın şürekâya
sığınmakla eşleştirilmiş,
Bunun içindir ki, İslam dünyasında mescit sayısı astronomik
bir hızla artarken, tevhit şuuru gerilemekte, tefrika, kanser hücresi gibi
azmakta
73 MÜZZEMMİL SURESİ / 3
"örtülerinden sıyrılarak kalk" emri verilmiştir.
Geceleyin kalk.
…ağır ağır, düşüne düşüne Kur'an oku.
Geceleyin kalkan benlik yer tutma bakımından daha güçlü, söz
bakımından daha etkilidir.
Gören göz fazla uyuyamaz. Ve fazla uyuyanlar görülmesi
gerekenleri göremezler.
Kur'an'dan kolayınıza geleni okuyun.
74 MÜDDESSİR SURESİ / 4
Kalk da uyar.
16-30. ayetler: Kur'an'ı insan sözü, büyü gibi sıfatlarla
küçülterek inkâra giden bir inatçıya sekar denen bir gücün susturucu ve hizaya
getirici cevabını ortaya koyuyor. Sekar, üzerinde 19 sayısı bulunan ve beşere
levvâha olan bir kuvvet, âlet veya keyfiyettir.
Sekar'ın kökü olan sakr (kaf ile) güneşin yakıp kavurması,
eritmesi, acı vermesi anlamındadır.
(Sekar’ın bilgisayar olduğunu söylüyor)
48-55. ayetler: Kur'an dışında öğüt ve hidayet arayanların
sığındıkları tüm şefaatçılar hiçbir işe yaramaz.
75 KIYAMET SURESİ / 31
2. ayette "levvâme" yani kendini kınayan,
otokritik yapan benliğe yemin ediliyor.
14. ayet: "Gerçek şu ki insan, öz benliği üzerine
yönelmiş keskin ve derin bir bakıştır."
16-19. ayetler: Kur'an'ın toplanması ve okunuşunun
belirlenmesi Allah'ın denetiminde olmuştur.
76 İNSAN (DEHR) SURESİ / 90
7-10. ayetler: Biz size yalnız ve yalnız Allah rızası için
yediriyoruz. Sizden bir karşılık da bir teşekkür de beklemiyoruz. Bizler,
korkunç görünüşlü bir günde rabbimizden korkarız.
77 MÜRSELÂT SURESİ / 33
Mürselât, mürsel kelimesinin çoğulu
78 NEBE' SURESİ / 80
Nebe', haber demektir.
Kıyamet ve âhiretle ilgili haber
79 NÂZİÂT SURESİ / 81
Nâziât, nâzî' kelimesinin çoğuludur. Bu kelime Bir şeyi
söküp koparmak, ayırmak, can almak, kuyudan su çıkarmak, yayı germek, atın
alabildiğine ve yularsız koşması, bir şeye gönül vermek, heves etmek, vatanını
özlemek, ayrılık hasreti çekmek vs... anlamlarına geliyor ve sure bunlara
yeminle başlıyor.
80 ABESE SURESİ / 24
…abese kelimesi, bir fiil olup, "yüzünü ekşitip
çevirdi" anlamındadır.
Hz. Peygamber, kendisinden görüşme isteyen Mekke
oligarşisini kabul etmiş, onlarla konuşuyor,
…gözleri görmeyen sahabi Abdullah b. Ummi Mektûm, hemen söze
girerek: "Ey Allah'ın Elçisi! Bana bir şeyler öğret." dedi. Hz.
Peygamber'in, sözünün bu şekilde kesilmiş olmasından canı sıkıldı ve
hoşnutsuzluğunu gösterecek şekilde yüzünü çevirdi.
Kur'an'dan nasiplenmenin kafa gözünün açıklığından çok, kalp
gözünün açıklığına bağlı bulunduğunu, bu nasibin niyet ve gayret sergileyenin
hakkı olduğunu, zorlamakla hiç kimsenin yüceltilemeyeceğini dikkate sunmuş…
Hz. Peygamber, vahyin bu serzenişinden çok etkilenmiştir. O
günden sonra Abdullah'ı her gördüğünde, elbisesini çıkarıp yere sererek, ona
şöyle demiştir: "Hoş geldin, şöyle buyur; ey hakkında rabbimden azar
işittiğim kişi!" Hz. Peygamber, iki askerî sefere, Medine'de bu
Abdullah'ı, kendi yerine vekil bırakarak çıkmıştır.
81 TEKVÎR SURESİ / 7
Tekvîr, sarıp dürmek demektir.
…kıyametin kopuşunu, ürpertici tablolar halinde anlatır.
82 İNFİTÂR SURESİ / 82
İnfitar, yarılma, açılma, çatlama demektir.
83 MUTTAFFİFÎN SURESİ / 86
Mutaffifîn, muttaffıf kelimesinin çoğulu olup ölçü ve
tartıda kendi lehine hile yapanlar demektir.
84 İNŞİKÂK SURESİ / 83
Surenin adı yarılıp parçalanmak demektir.
6. ayet: Ey insan! Sen rabbine varıncaya kadar durmayıp
didineceksin ve sonunda O'na varacaksın.
85 BÜRÛC SURESİ / 27
Surenin muhtevası: Eski toplulukların yaptıklarının cezasını
gördükleri, Allah'ın intikamının çok acı olduğu, Kuranın Levhi Mahfûz’da
korunduğu…
"Korunmuş levha" anlamına gelen "Levhi Mahfûz"
hakkında ne bu surede ne de başka bir yerde bilgi verilmemektedir.
86 TÂRİK SURESİ / 36
Târik, keskin ışıklı yıldız demektir.
Surenin içeriği: Her benliğin kozmik planlardan bir kontrolcüsünün
ve koruyucusunun olduğu…
87 A'LÂ SURESİ / 8
6 ve 7. ayetlerde: "Seni okutacağız da artık
unutmayacaksın. Allah'ın dilediği müstesna. O, açıklananı da gizleneni de
bilir."
Bu beyandan anlaşılır ki, Hz. Peygamber'in hafızası Allah'ın
denetiminde bir tür Levhi Mahfûz'dur.
14 ve 15. ayetlerde: kurtuluşun bir numaralı şartı olarak
tezekkî gösterilmiştir. Bu kelime aynı anda hem iç arınmayı hem de zekât
vermeyi ifade etmektedir.
İkinci şart, Allah'ın ismini anarak namaz kılmaktır.
88 ĞÂŞİYE SURESİ / 68
…ğâşiye, sarıp bürüyen şey demektir.
89 FECR SURESİ / 10
Tek Yaratıcı, çift ise polarite ve pariteden ibaret olan tüm
varlık ve oluştur.
15-20. ayetler: İnsanın niceliğe yönelik zaafları…
27-28. ayetlerde benliğin sıfatları: 1) Mutmainne
(doygunluğa, huzura ulaşmış nefs), 2) Râzıye (Allah'tan razı olan nefs), 3) Marzıye
(Allah'ın razı olduğu nefs).
90 BELED SURESİ / 35
İnsanın zorluk ve ıstırap içinde olduğu, toplumsal mutluluğu
elde etmede açları, yoksulları, yetimleri doyurup beslemenin, sabır, hoşgörü ve
merhametin yeri…
91 ŞEMS SURESİ / 26
Surenin muhtevası: Benliğini arıtanın mutlu olacağı, bu
arıtmayı yapamayanın mutsuzluğa ve hüsrana düşeceği…
92 LEYL SURESİ / 9
İnsanların her birinin ayrı bir anlam taşıdığı,
…güzelliği sevmenin ve cömert davranmanın hayata kolaylık ve
mutluluk getireceği,
93 DUHÂ SURESİ / 11
Surenin adı kuşluk vakti yani güneşin yükselip iyice
parladığı zaman demektir
"Andolsun kuşluk vaktine ve gelip oturduğu zaman geceye
ki, Rabbin seni terketmedi; sana darılmadı da... Gelecek, senin için
başlangıçtan daha mutlu ve kutlu olacaktır.”
94 İNŞİRAH SURESİ / 12
Surede, Hz. Peygamber'in göğsünün veya gönlünün açılıp
genişletildiği anlatılmaktadır. Buna İslam literatüründe "inşirah-ı
sadr" veya "şerh-i sadr" denir.
95 TÎN SURESİ / 28
Tin, incir demektir.
Surenin muhtevası: En yüce bir yaradılışta dünyaya
gönderilmesine rağmen, insanın en aşağılara düşebildiği, bu düşüşü önlemenin
yolunun iman ve amel-i salih olduğu…
96 ALAK SURESİ / 1
Vahyin ilk emri "oku"
4. ayette kaleme de dikkat çekilmiştir.
6-7. ayetlerde insan, kendini başkalarından müstağni görme
illetine tutulduğunda azar.
97 KADİR SURESİ / 25
…bazı sahabilerin Kadir gecesini Ramazanın 17'sinde
kutladıklarını biliyoruz.
Onlar buna gerekçe olarak Kadir gecesinin, İslam'ın kader
savaşı sayılan Bedir Savaşı ile aynı tarihe (17 Ramazan) rastladığını
söylemişlerdir.
Kuranda Kadir gecesinden başka kutsal ilan edilen gece
yoktur.
98 BEYYİNE SURESİ / 101
beyyine, delil, belirti, açıklık, aydınlık, vs.
anlamlarındadır.
99 ZİLZAL SURESİ / 91
Artık kim bir zerre miktarı iyilik yapmışsa onu görür ve kim
bir zerre miktarı kötülük yapmışsa onu görür...
100 ÂDİYÂT SURESİ / 14
Adiyât, adiv kökünden gelen âdiye kelimesinin çoğulu olup
at, deve ve benzeri hayvanların tozu dumana katarak koçanları demektir.
101 KAARİA SURESİ / 30
Filolojik açıdan kaaria, şiddetle indirilen darbenin veya
şiddetli çarpmanın çıkardığı ses ve insana çarpan musibet anlamındadır.
Şiddetli çarpışma sırasında kılıçların çıkardıkları sese de kaaria denir.
102 TEKÂSÜR SURESİ / 16
…tekâsür, çokluk yarışı yapmak, çoklukla övünmek anlamındadır.
103 ASR SURESİ / 13
Sureye adım veren asr, zaman, gündüz ve gece, öğlen sonrası
ile, güneşin batışı arasındaki zaman anlamındadır.
Başta îmân-ı hakiki geliyor, sonra salâh.
Sonra hak, sonra sebât: İşte kuzum insanlık.
Dördü birleşti mi, yok sana hüsran artık.
104 HÜMEZE SURESİ / 32
…hümeze; insanları gammazlamak, alaya almak, itip kakmak,
zor durumda bırakmak, kırmak vs. ile rahatsız etmeyi âdet haline getirmiş kişi
demektir.
105 FİL SURESİ / 19
…surede Fil olayı, Ebrehe’nin ordusu anlatılıyor.
106 KUREYŞ SURESİ / 29
Sure, Kureyş kabilesinin elde ettikleri nimetlerin şükrünü
bilmelerini ve bu nimetleri onlara gönderen Allah'a ibadet etmelerini
istemektedir.
107 MÂÛN SURESİ / 17
…dini yalan saymanın biri sosyo-ekonomik, biri de bireysel-
psikolojik olmak üzere iki göstergesi vardır.
1. Riyakârlık, özellikle namaz aktörlüğü,
2- Nimetleri başkaları ile paylaşmamak, özellikle zayıf ve
yoksul insanları nimetten mahrum bırakmak.
3- Kamu haklarım çalıp çırpmak.
108 KEVSER SURESİ / 15
Kurban konusunu anlatır.
109 KÂFİRÛN SURESİ / 18
110 NASR SURESİ / 114
Hz. Peygambere "yardım ve zafer geldiğinde Allah'ı
tespih ile hamd ederek ondan af dile" emri verilmektedir.
111 TEBBET SURESİ / 6
…tebbet (eli kurusun) fiilidir.
…surenin inişine sebep, Hz. Peygamber'in azılı
düşmanlarından biri olan amcası Ebu Leheb'in bazı davranışlarıdır.
112 İHLAS SURESİ / 22
Kur'an bünyesinde bir satırlık bir yer tutmasına rağmen,
ilahi kelamın özü, esası kabul edilmiştir.
113 FELAK SURESİ / 20
Nâs suresi ile birlikte Muavvizeteyn (sığındırıcı sureler)
adını almaktadır. Sebep, bu surelerin insanın çeşitli kötülük ve dedikodulardan
Allah'a sığınmasını ifade eden ayetlerden oluşmasıdır.
Esas anlamı açmak, yarmak, bir şeyi yararak içinden başka
bir şeyi çıkarmak olan felak; tohumu, çiçeği, tomurcuğu, toprağı yarmak ve
karanlıktan ışığa çıkarmak anlamında Kuranda birkaç yerde kullanılmaktadır.
114 NÂS SURESİ / 21
Surenin adı insanlar anlamında
…
Yeni Boyut Yayınları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder