ALMAN AYDINLANMASI
Kant
Immanuel Kant / mutlak bir hümanizmi tüm unsurlarıyla hayata
geçirmiş
aklın mutlak otoritesini kabul eder.
(18. asra gelindiğinde bilimin kat ettiği mesafe
karşısında felsefenin geri kalmışlığına dikkat kesilen Kant, felsefeyi
kısırlaştıran düşüncelerle mücadeleye girişti)
Descartes / gerçekliği metafiziksel bakımdan birbirlerinden
bütünüyle farklı iki ayrı töze böldüğü zaman amacına ulaştığını düşünmüştü.
Descartes ve takipçileri algıya en küçük bir değer vermedi…
“bilginin deneyimle başladığı” konusunda ampiristlerle
hemfikirdir.
A priori bilginin nasıl mümkün olduğu sorusunu sorar.
Ona göre bir yargı, konu ve yüklem gibi iki unsuru bir araya
getirerek, onları birbirleriyle ilişkilendiren bir düşünce hareketi olmak
durumundadır.
Yargının temelini oluşturan şey, işte bu bağıntıdır.
bütün yargıları dört ana başlık altında toplar.
yargının temeli / deneyime dayandığımız için birinci yargı
türüne Kant, ampirik veya a posteriori yargı adını verir.
İkinci kategoriye / saf veya a priori yargılar adını verir.
analitik yargılar, yüklemi öznesinde bir şekilde veya
zımnen içerilen ve özne konumunda bulunan terimin çözümlenmesiyle elde edilen
yargılardır.
sentetik yargılarda yüklem öznede içerilmez…
Üçüncü kategori / tözsel, yani dış gerçeklikle ilgili olan,
bilgi veren ve uzlaşımsal olmayan yargılardır.
Dördüncü kategori / sentetik a priori yargılar / matematik
ve fizik
Kant’a göre / metafizik insanın doğal eğilimidir…
gerçekliğe dair bilgimizin kapsamını genişletmeye çalışan
metafiziği, doğal eğilim olarak tasvir ettiği metafizikten ayrı bir metafizik
olarak kabul eder.
Deneyim / salt ampirik olarak verilmiş olana indirgenirse,
zorunlu bir nedensel ilişkinin varlığını keşfetmek imkânsız olur.
zihnin nesnelere uyması, dolayısıyla insanın bilgide salt
pasif bir alıcı konumunda bulunması, bilgi problemini çözmez
Kant a priori bilgiyi açıklayabilmek, bir hipotez
değişikliğine gitmenin kaçınılmaz olduğu sonucuna varır.
Buna göre Kant, bilgide insanların dış dünyaya uyduğu
hipotezinin yerine, dış dünyanın ve nesnelerin insan zihninin yapısına uyduğu
hipotezini geçirir.
Kant’ın bakış açısından, bir deney yapmak gerçekte bir soru
sormaktan başka bir şey değildir
Dış dünyaya ilişkin deneyim, zihin tarafından sağlanan form
olmadan, hiçbir şekilde mümkün olamaz.
Deneyim kaçınılmaz olarak deneyime form kazandıran kavramlarla,
ona içeriğini veren sezgilerin bir birleşiminden meydana gelir.
duyarlık ve anlama yetisi deneyimi oluşturur
Kant insan zihninin yalnızca, kavram ve kategorileri
aracılığıyla kendilerine bir yapı kazandırdığı fenomenleri bilebileceğini,
bunun ötesine giderek şeylerin bizatihi kendilerini bilemeyeceğini, algılanan
nesnelerin insan zihninin işleyişine uydukları için bilinebildiklerini söyler.
Bilgi algıyı içerir, oysa şeylerin bizatihi kendileri veya
kendinde şeyler duyular tarafından algılanamaz, algılanamadığı için de
bilinemez. Bilgimiz ikinci olarak, algılama ve düşünme yetilerimizin deneyimin
ham malzemesini işleme ve düzenleme tarzlarıyla sınırlanmıştır.
Kant saf akılda üç İdea bulunduğunu söyler: Sürekli tözsel
özne olarak ruh, birbirleriyle nedensel bir ilişki içinde bulunan fenomenler
toplamı olarak dünya ve mutlak yetkinlik, genel olarak düşüncenin nesnelerinin
koşullarının nihai birliği olarak Tanrı. / transandantal İdealar
ahlaklılığın veya erdemin bizatihi kendisi sadece mutluluk
ile ilgili bir şey olamaz
iyi iradenin ödevden dolayı yapılan eylemde tezahür ettiğini
söyler.
Eylemlerin ahlaki değeri Kant’a göre, onların fiili ya da
tasarlanmış sonuçlarından değil, fail ya da öznenin eylemine temel yaptığı
maksimden gelir.
“Öyle eylemde bulun ki eyleminin gerisindeki maksim herkes
için geçerli evrensel bir yasa olsun!”
bütün hakların bir anlamda kendisine bağlı olduğu yegâne
doğuştan getirilen hak özgürlüktür
Kant’ın hukuk devletinde / en yüksek güç ya da egemenlik
yasa koyucunun şahsında bulunur; ikinci güç, yöneticinin şahsında ifadesini
bulan yürütme gücü, üçüncü güç ise yargıç tarafından temsil edilen yargı
gücüdür.
Yargı Gücünün Eleştirisi’nin en temel kavramı güzelliktir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder