Dhominikos Theotokopulos - 1547/1614
1547'de Kandiya'da doğmuş(Girit'te bir yer)
Katolik bir ailenin mensubu olan babası Venedik'liymiş
Bir süre Venedik'de kalıp Tiziano'nun yanında resim çalışmaları yapmış
Bu dönemde Toledo katedrali başpiskoposu Pedro Chacon ve diğer bir kaç İspanyol din adamıyla ilişki kurmuş.
1577'de Toledo'ya yerleşti.
Ölümüne dek buradan ayrılmadı.
Resimlerindeki yoğun kırmızı; rengin imlediklerini düşünerek, duygusal yoğunluğun dışa vurumu olarak yorumlanabilir.
16. yy geride kalırken El Greco'nun resimlerde gerçekliği geride bırakıp içsel bir görüntüyü yansıtma çabasına girer.
Resimlerindeki uzun insan bedenleri bu dönemdeki çalışmalarında göze çarpan bir özelliktir.
Yeteneği konusunda olağanüstü demek abartı olmaz.
Ancak teknik becerisi konusunda aynı şeyleri söylemek mümküm değil(gözlerinin kusurlu gördüğü, iyi göremediği şeklinde yorumlar var).
Fırça darbeleri patetik ve sert(hüzünlü/kederli nitelikteki fırça darbesi!!!).
Ruhundaki öfkenin dışavurumudur renk tercihleri(kırmızı ve siyah tonlamaların fazla olması bunu söyletiyor).
Resimden başka heykel ve mimariyle de ilgilenmiştir.
Dinler kavşağı olan Toledo, El Greco'ya zengin bir karakter çeşidi sunmuştur.
Öfkeli ve sert bir mizacı olan El Greco dini içerikli resimlerindeki bazı figürleri yüzünden (meleklerin kanatsız çizilmesi gibi) engizisyona çıkartılmıştır.
Belagatiyle engizisyondan yüceltilerek çıkmıştır.
Morphee'den gölgelerin mirasını devraldı.
Morphee ise gölgelerini bıraktı.
Morphee, gecenin ve uykunun oğlu, düşlerin tanrısı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder