26 Kasım 2013 Salı

Felsefece Düşünmenin Yolları

Bochenski – Felsefece Düşünmenin Yolları

Yasa, açık ve kesin şeyleri kapsar.


Dünyadaki her şey tekildir, tektir.

Yasanın kendisi zamansızdır, belirsiz bir anda varolmuştur, aslında sadece farkına varılmıştır. Belki başka bir zaman da şu an geçerli olan yasanın yasa olmadığı kabul edilecektir.

Yasa, değişime uğramaz, ya vardır ya yoktur. Yasa eskirse yerine yenisi gelir.
Varolanın iki temel biçimi, gerçek ve düşünsel

Dile getirilmiş yasalar yalnızca bizim düşüncemizde bulunur.
Ancak, şeylerde bir temel bulurlar, bunun için de dünyada geçerlidirler.

Felsefe Nedir?
Henüz bilimsel sayılamayan her şeyin ortak adıdır (pozitivizm).
Felsefe, olanı, kavranamayanı, anlığın ötesinde ya da en azından sınırında bulunanı araştırır.

Felsefenin Alanı
Kant ve izleyicileri, olanaklı bilginin koşullarını ve sınırlarını araştırmışlardır.

Pek çok Fransız filozofa göre, bilimle olanı inceler, felsefe ise olması gerekeni araştırır.

Varoluşçu filozofların pek çoğu insanı merkeze alırlar. Felsefe insanı kendine nesne edinip her şeyi onun çevresinde anlamaya çalışır.
Wittgenstein ve izleyicisi mantıkçı pozitivistler, felsefenin dille ilgili olduğu sonucuna ulaştılar. Felsefe, diğer bilimlerin dillerini, yapıları bakımından inceler.

Felsefe daima bilinenin özüne inmeye çalışmıştır.
Somut bilimsel yargılardan sonra bile sorular sorup araştırarak derinleşmişlerdir. Bu durumda felsefe özün bilimidir. Öze ilişkin düşünme her şeyin özünü araştırır.

Gorgias’ın önermeleri
Hiçbir şey yoktur.
Bir şey olsaydı bile biz onu bilemezdik.
Sayalım ki bir şey var ve biz onu biliyoruz, o zaman onu başkasına aktaramayız.

Descartes, kabul ettiğimiz şeylerin gerçekliğinden şüphe ederek insan zihninin pek çok yanlışa neden olabileceğini savunur (bunun delili de bizzat kendisi değil midir?).

Türkçeleştiren: Kurtuluş Dinçer
Bilim Sanat Yayınları
1996, Ankara


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder