25 Kasım 2013 Pazartesi

Heidegger - Doğu Batı Yayınları

Annemarie Gettmann-Seifert – Heidegger ve Hölderlin
Yozlaşmış Bir Çağda Şairlere Aşırı İhtiyaç


Heidegger, şair Hölderlin’i Alman idealizmini temsil eden filozoflarla birlikte değerlendirmekten kaçınır.

İdeal, Heidegger’in de benimsediği şiir sanatı ve politikanın birlikteliği ile gelir.

Heidegger, şiir sanatını pratik ya da politikadan yol gösteren açığa çıkarma gibi bir söyleme olarak ayırır.

Şiir sanatı, yol gösteren açığa çıkarma tarzında söyleme olarak, aynı zamanda sürmekte olanın temeli, etkili temellendirilmesidir.
Heidegger bunu yozlaşmış bir çağda şair betimlemesindeki işleyişle genişletir.

Şiir sanatı, Heidegger’e göre Kaygı’nın temel yapısını tarihsel ve somut olarak yorumlayan otantik varoluş olur ve bazen bu kaygı kısa süre için kendi apaçıklığı içinde zaman olarak okunur.

Şairlik anımsamadır, anımsama kurmaktır.

Sanat, daha çok sanat yapıtının kökenidir.

Türkçeleştiren: Metin Bal

---

Gadamer – Sanat Yapıtının Doğruluğu

İnsan Dasein’ı onun kendisini kendi varlığı yoluyla anlaması olgusuyla kendini gösterir.
Heidegger varlığın anlamı sorusunu zamanın ufku içinde tanımladı.

Sözcüğün düz anlamında, sanat bir dünya sezgisidir.

Hakikat, varlığın saf açılmışlığıdır.

Varlık, Heidegger’in dediği gibi kendi soruluşuna karşı düşmanlığa benzer bir şeydir.

 ---

Joseph J. Kockelmans – Heidegger’in Metafor ve Metafizik Üzerine Düşünceleri

Heidegger, düşünme ve şiirleştirme arasında çok yakın bir ilişki olduğunu söyler.

Heidegger’e göre düşünme sadece mecazi anlamda bir görme ve duyma olabilir. Düşünmede görmüş ve duymuş olduğumuz şeylerin gözlerimiz ve kulaklarımızla fiziksel olarak algılanamadığı doğrudur diyerek devam eder.
Düşünmeyi, duyma ve görmenin bir biçimi olarak algıladığımızda, duyusal duyma ve görme duyusal alandan duyusal ötesi alana taşınır. Teknik dilimizde bu tür bir geçişe metafor diyoruz. Böylece anlaşılıyor ki düşünme bir görme ve duyma olarak ancak metaforik bir anlamda anlamlandırılabilir.
Duyusal ile duyusal olmayan, fiziksel ile fiziksel olmayan arasındaki bu farkın yaratılması metafizik dediğimiz şeyin temel özelliğidir.

Düşünme varlığın evinin üstünde kurulur.

“Varlık evi hakkındaki konuşma ev imgesinin varlığa dönüştürülmesi değildir. Ancak bir gün varlığın özdeğine uygun bir şekilde ortaya çıkmasını düşünerek bizler ev ve ikamet etmenin ne olduğu hakkında düşünmeye daha hazır olacağız” (Heidegger).

Dasein olarak insanın konuşmasında yapabileceği tek şey varlığın dilinin söyleyişinde ortaya çıkan başlangıçta varolan uygunluğu dinlemek ve kendi konuşmasında ona karşılık vermektir.

Düşüncenin tarihselliği
Düşüncenin tarihin hareket ettiren her bir sözcüğün tarihsel değeri
Söze geri dönüş
Söz ne söyler…

Türkçeleştiren: Çiğdem Pala Mull

---

Walter Biemel – Heidegger’de Şiir ve Dil

Varlık ve Zaman’da geleneksel özne-nesne sorunsalına neredeyse hiç yer vermemiş ve Dasein kavramı yeni bir insanı anlama yolu oluşturmuştur.

Logos öncelikle anlaşılabilirliğin anlatımı olarak tanımlanmıştır.
Heidegger Logos’un sav ve yorumun kökeninde olduğunu söyler.
Logos’ta ifade edilen onun anlamıdır.

Dünyadaki varlığın anlaşılabilirliğinin önemli anlatımı Logos’ta meydana gelir.

Dil yalnızca Logos’un ifade edilme şeklidir. Dil aracılığıyla Logos kendisini dünyevi kılar, dil aracılığıyla dünyanın bir unsuru olur ve dünyada bulunan diğer şeyler gibi muamele görür.

Varlıklara ait doğrunun ortaya çıkarılışının gerçekleşmesinin sağlayıcısı olarak tüm sanat şiirin özünde…

Hakikatin özü, insan zekâsının kendisini şeylere uygun hale getirmesi, hem insanın hem şeyin, yaratılışın tanrısal planı temelinde birbiriyle karşılıklı uyum sapladığı gerçeğiyle / hakikatiyle göz önüne serilir.

Heidegger sanatı, varlıklara ait hakikatin ortaya çıkarılışının gerçekleşmesini sağlama olarak tanımlamaktadır.

Sanatın özü şiir
Şiirin özü, içinde varlığın gerçekleştiği, netleştirme yani doğruyu ortaya çıkarmaktır.

Türkçeleştiren: Yasemin Cina

----

Kitabın içeriği

Sunuş
ÖzgürAkıok

Giriş Heidegger Bağlamında
Türkçeye Çevirmek-Türkçeyle Düşünmek
Önay Sözer

Varlık ve Görünüş
Martin Heidegger

Kant'ın Varlık Tezi
Martin Heidegger

Sanat ve Uzam
Martin Heidegger

Metafizik ve Sanat Yapıtının Kaynağı
Martin Heidegger

Martin Heidegger'in Sekseninci Doğum Günü Vesilesiyle
Hannah Arendt

Sanat Yapıtının Doğruluğu
Hans Georg Gadamer

Metafor ve Metafizik Üzerine Reidegger
Joseph J. Kockelmanns

Reidegger'de Şiir ve Dil
Walter Biemel

Reidegger'e göre Fenomenolojinin Temel İlkesi
Klaus Held

Reidegger ve Rölderlin: Yoksul bir çağda Şairlere Muhtaciyet
Annema1'ie Gethmann-Siefert

Heidegger ve Alman İdealizmi
Jean-Marie Vaysse

Reidegger ile Marx'ın İlişkisi
Michael Eldred

Otantik Yorumdan Otantik İfşaya Doğru:
Kant ile Heidegger Arasındaki Mesafeyi Aşmak
RudolfA. Makkreel

Heidegger ve Bilimin Yeni İmgeleri
Theodore Kisiel

Heidegger ve Doğa Bilimleri
Catherine Chevalley

Teknoloji ve Güç İstenci Sorusu
Parvis Emad

Eyleme ve Var Olmaya Bırakma: Kaynaksal Praksis Üzerine Heidegger

Fred. R Dallmayr


HEIDEGGER
Editörler: Özgür Aktok - Metin Bal
Doğu Batı Yayınları

Mart 2005

1 yorum:

  1. Notlardan da görüldüğü gibi kötü bir kitaptır kendisi; Heidegger ve düşünceleri hakkında malumat edinmek isteyenlere (isteksizce) engel olan bir kitaptır.

    YanıtlaSil