Umberto Eco - Günlük Yaşamdan Sanata
Yeni Bir Ortaçağ’a Doğru
(Vacca’ya göre) yapılacak tek şey, tam bir çöküşün yaşandığı
bir ortamda, bugünden başlayarak, yeni bir Rönesans’ın gerçekleşmesi için
gerekli bilimsel ve teknik bilgileri koruma ve gelecek kuşaklara aktarma
çalışmalarına yönelecek, Ortaçağ’dakine benzer bir manastır örgütlenmesini
planlamaktır.
…önce Ortaçağ’dan ne anlaşılması
gerektiğini belirlemeye çalışalım.
Pax Americana
…yaşam alanlarının Vietnamlaştırılması
…polis, bir iş yapsa da yapmasa da, merkezî iktidarın
simgesel varlığını perçinler
İtalyan coğrafyacı Giuseppe Sacco bir yıl önce şehirlerin
Ortaçağ şehirlerine dönüşmesi ile ilgili bir tema geliştirmişti. Toplumla
bütünleşmeyi reddeden bir dizi azınlık, klanlar halinde örgütlenmekte ve her
klan şehrin bir semtini tahkim ederek, çoğunlukla başkalarına kapalı bir
merkeze dönüştürmektedir: Bu da, Ortaçağ contrada’larının yeniden kurulması
demektir
Sokak çatışmalarının sıradan birer olay haline geldiği bu
şehirlerde, "toplumsal bölünmeyi açıkça simgeleyen olgulardan biri de,
apartman kapıcılarının genellikle makineli tüfek taşımalarıdır.
Erken Ortaçağ’ın tipik özelliklerinden biri de, teknolojik
alandaki gerileme ve köylerdeki yoksullaşmadır.
Hızla azalan nüfus ancak bin yılından sonra, yeni ekim
teknikleri sayesinde, özellikle de fasulye, mercimek ve bakla ekimi sayesinde
artmaya başlar. Yüksek besin değeri taşıyan bu gıdalar olmasa Avrupa halkı
bünye zayıflığından ölürdü (fasulye ile Rönesans kültürü arasındaki ilişki belirleyici
niteliktedir).
"Güvensizlik” (insecuritas),
Ortaçağ’da geceleri ormanlarda dolaşanlar, bu ormanların her
yanında kötü ruhlar görüyorlardı; insanlar kolay kolay yaşadıkları ortamdan
uzaklaşmayı göze alamıyor, şehir dışına çıktıklarında da yanlarında silah
bulunduruyorlardı.
Güvensizliğin egemen olduğu bu uçsuz bucaksız topraklarda
toplum dışı insanların, mistiklerin ya da maceracıların oluşturduğu güruhlar
kol gezmektedir.
Ortaçağ’da olduğu gibi günümüzde de mistik ile dolandırıcı
arasında çok az fark vardır
Mistik esrime ile şeytana tapınma törenleri büyük
benzerlikler gösterir ve çok sayıda çocuğu midesine indirdiği için diri diri
yakılan Gilles de Rais, Che Guevara gibi karizmatik bir önder olan Jeanne
d’Arc’ın silah arkadaşıdır.
Ortaçağ bilgini hep sanki kendisinin bulduğu hiçbir şey
yokmuş ve sürekli olarak eski otoritelerin görüşlerini aktarıyormuş gibi davranır.
Ortaçağ kültür söylemi, içinde farklı görüşlerin yer
almadığı büyük bir monoloğu andırır
Ortaçağ’da katedral her şeyi / anlatmak ve açıklamak zorunda
olan bir reklam panosu, bir televizyon ekranı, bir mistik çizgi romandır.
Estetik nesne ile mekanik nesne arasında hiçbir ayrım
gözetilmiyordu
Huizinga, Ortaçağ estetik beğenisini anlamak için, ilginç ve
değerli bir nesne karşısında hayranlıktan öylece kalakalmış bir burjuvanın
yaşadığı tepkiyi düşünmek gerektiğini söylüyordu.
Bir manastıra / bir Amerikan üniversite kampüsü kadar
benzeyen ikinci bir yer bulamazsınız.
Aşırıgerçeklik İmparatorluğu’na Yolculuk
New York Kenti Müzesi
Hollandalıların Kızılderililere yirmi dört dolar ödeyerek
Manhattan’ı satın almaları
…en etkili ve en az can sıkıcı öğretme yöntemlerinden
birinin diorama olduğu kuşku götürmez: Minyatür bir kopya, bir tür küçük sahne
ya da maket. New York Kenti Müzesi de cam vitrinlerde sergilenen küçük
maketleriyle capcanlı bir ortam sunar ziyaretçilerine
…diorama kendisini gerçekliğin ikamesi olarak kabul
ettirmek, nesnenin aslından daha gerçek olduğunu göstermek amacındadır; doğrusu
bunu başarır da, çünkü tarihi bir belgeyle (parşömen ya da gravür) yan yana
sergilendiğinde, dioramanın gravürden daha gerçek görüneceğine kuşku yoktur
…diorama tablodan daha etkileyici, daha canlıdır.
Amerika’da bir kente öykünen birçok kent var, tıpkı balmumu
heykeller müzelerinin resme; Venedik sarayları ya da Pompei villalarının da
mimariye öykündüğü gibi.
Tüketim toplumunun alegorisi, mutlak ikonculuğun kalesi
Disneyland, aynı zamanda eksiksiz bir edilgenlik alanıdır. Disneyland’in
ziyaretçileri şehirde, onun birer kuklası gibi yaşamayı kabul etmek
zorundadırlar
Yeraltı Tanrıları
ECO: Seni endişeli görüyorum, ey Renzo Tramiglino.
…iğrenç suçlara karşı ölüm cezasını yeniden uygulamaya
koymak gerekmez mi?
(Eco) Kant namıyla maruf zat, insanların araç olarak değil,
her zaman amaç olarak kullanılmaları gerektiğini belirtmişti...
RENZO: Çok asil bir düşünce.
…
(Borges - Babil Kitaplığı) Konuşmak, bir şey söylemek
değildir.
Nesneleri Okuma Üzerine
Büyük sistemler son derece korunmasızdır
Bir tramvayı öyle kolay kolay kaçıramazsınız, ama jet uçağı
bir çocuk gibidir.
Her iktidar bir moleküler uzlaşımlar ağına dayanır.
…belirgin denetim biçimlerinin oluşturulmasına olanak
tanıyan uzlaşımlar
…iktidar- halk ilişkilerini belirlemeye yönelik her türlü
yasal düzenlemenin kesinlikle ötesinde yer alan uzlaşım biçimleri
…iktidarın yurttaşlar üzerinde kurduğu baskı değil,
toplumsal uzlaşımdır.
…
…blucin giyenlerin modaya uymak için çektikleri eziyetler
…hiçbir günlük deneyim, en basiti bile, düşünce adamı için
değersiz değildir
Victoria dönemi burjuvası, sert yakalar yüzünden katı ve
ölçülüydü,
Hayalarınızı sıkan bir giysi farklı biçimde düşünmenize yol
açar
Blucin beni belli bir tutuma zorlamakla kalmıyordu:
Dikkatimi bu tutum üzerinde yoğunlaştırmaya, dolayısıyla "dışadönük
yaşamaya” zorluyordu. Başka bir deyişle, iç yaşantımı kısıtlıyordu.
Düşünce, zırhtan nefret eder.
Giysiler, kişiyi belli bir davranışa zorladıkları için,
göstergesel ya da iletişimsel mekanizmalardır.
…
De Consolatione Philosophiae
…felsefe öğretimi
Parmenides…
Herakleitos…
Tommaso’ya seslenerek dışarıda uçan bir eşek bulunduğunu
söylerler, Tommaso da eşeği görmek için hemen dışarı fırlar, bu arada
rahiplerin gülmekten gözlerinden yaşlar gelmektedir
Tommaso, bir rahibin yalan söyleyeceğine inanmaktansa, bir
eşeğin uçabileceğine inanmayı çok daha mantıklı bulduğunu söyler
…
Il costume di casa,
Dalla periferia dell’impero, Sette anni di
desiderio adlı
kitaplarından derlenmiş
Türkçeleştiren: Kemal Atakay
2011, Can Yayınları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder