Umberto Eco - Ertelenmiş Kıyamet
…yazar bu kitapla (provokatif stiline ve bir dizi özgün
analize rağmen) yeni bir şey söylediğini değil, artık yeterince olgunluğa
erişmiş bir tartışmayı değerlendirdiğini düşünmüştü.
Ancak kitap büyük rağbet gördü ve İtalyan kültürünün bir
bölümüne şaşırtıcı geldiği için hararetli polemiklere yol açtı (hatta
“kıyametçiler ve bütünleşmişler ” [Apocalittici e integratij ifadesi o andan
itibaren bir slogan olarak benimsendi).
…
…kitle iletişimi kuramını geliştirmek, gelecek perşembenin
kuramını geliştirmek gibi bir şeydir.
…
Önsöz
…burada söz konusu olan, ileride göreceğimiz gibi, kültür
endüstrisidir,
(Herakleitos: “Ey cahiller, neden beni başka yönlere
çekersiniz? Ben sizin için değil, beni anlayabilecek olanlar için yazdım. Öyle
biri benim için yüz bin kişi eder, kalabalık ise bir hiçtir”), o zaman herkese
ortak olan, herkese uygun olması için üretilen, herkes ölçeğinde geliştirilen
bir kültürün düşüncesi bile korkunç bir çelişkidir. Kitle
kültürü, kültüre karşıdır.
…telafi edilemez bir düşüşün göstergesi haline gelir
…kıyametçiler yozlaşma üzerine kuramlar geliştirerek hayatta
kalmayı başarırken, bütünleşmişler çok ender olarak kuramsal faaliyetlerde
bulunurlar
Kıyamet imgesi, kitle kültürü konusundaki metinlerden elde
edilir; bütünleşme imgesi ise kitle kültürüne ait metinlerinden ortaya çıkar.
(Matbaanın ilk döneminde popüler kitaplar) Elde edilmek istenen
etki doğrultusunda duygu ve tutku, aşk ve ölüm içerirler
Tarihin bütün büyük girişimlerinin temelde yanlış ve fiili
başarıdan yoksun olmasının nedeni, kitlelerin onlar konusunda duyduğu ilgi ve
coşkudur
(Marx) Kitleler sınıf bilincini elde ettikleri zaman tarihin
yönetimine geçebilir
Bu kitaptaki / ilk yazı, bu konudaki eleştirel yaklaşımlar
konusunda bir özet niteliğindedir. İkinci yazı (Zevksizliğin Yapısı) orta düzey
bir izleyici kitlesine yönelik mesajların estetik değerini yapısal açıdan
tanımlamak için eleştirel bir araç geliştirmeye çalışacaktır. Üçüncü yazı
("Steve Canyon ” Okuması) doğrudan deneyime başvurunun bir örneğini
sunmaya çalışacak ve bir çizgi roman sayfasının olabilecek en analitik ve
ayrıntılı yorumundan kitle iletişim araçlarının tamamını dahil edecek bir sorun
listesi elde edilecek, çeşitli olası araştırma türlerinin metodolojik tanımlaması
yapılacaktır. Kitabın ikinci yarısında salt yansıtma işlevli mitlerden,
karakterle eleştirel bir ilişki içinde olmamıza izin vererek bazı nitelendirme
beklentileri yaratan ve gerçek anlamda estetik kullanıma izin veren daha
bilinçli bir sanatın yapılarına kadar, davranış modelleri olarak “karakterler”
ele alınacaktır.
Üçüncü bölüm, görselliğin yanı sıra gürültünün de uygarlığı
olan bu uygarlığımızın görsel ve işitsel unsurlarıyla ilgili tartışmalar
içerecektir.
Son bölüm, kıyametçiler ile bütünleşmişler arasındaki
karşıtlığın sezgisel ve eleştirel düzeyde sunulacağı rastlantısal yazılar,
gazete ve dergilerde yayımlanmış makaleler içerecektir.
Son zamanlarda bir eleştirmen, tüketim şarkılarını konu alan
bir yazımızdan, beş sayfası baştan başa şart kipiyle yazıldığı için yakındı. /
metodolojik açıdan bu kitaptaki yazıların hepsi şart kipinde düşünülmüştür. Bir
olay ve etkileri tanımlanır tanımlanmaz bir önceki teşhisle çelişir gibi
görünen başka bir olguyla karşı karşıya kalan, güncel olanla bu kadar yakından
bağlantılı olan bir söylem, önermeleri dilek kipinde, sonuç da şart kipinde
olan zincirleme varsayımsal uslamlamalardan başka bir şey olamaz. Bu yazıların
ardında temel bir fikir varsa o da bazılarının yaptığı gibi bir “Theorie der
Massenmedien" (Kitle iletişim araçları kuramı) geliştirmenin imkânsız
olduğudur, çünkü “gelecek perşembenin kuramı”nı geliştirmekten bir farkı
olmayacaktır.
Üst, Orta, Alt
Gutenberg Galaksisi / : McLuhan bu kitapta, kültürel
iletişimin yeni fizyonomisini değerlendirmek için gerekli olan yeni
“Gutenbergçi insan”ın ve değerler sisteminin unsurlarını açıklamaya çalışır.
…üç entelektüel düzey / üst, orta ve alt
Sovyetler Birliği’nin sanat kültürünün tamamı tipik bir
kitle kültürüdür, estetik muhafazakârlık, zevkin ortalama düzeye indirgenmesi
Kitsch / Bir modacının zanaat becerisi sayesinde giyen
kişinin cazibesini vurgulayan bir giysi zevksizlik değildir (ama insanın
dikkatini giysiyi giyen kişinin sadece daha göze çarpan yönlerine çekerse
zevksizlik örneği olur: Böyle bir durumda kadının bir bütün olarak zarafetini
vurgulamak yerine, kişiliğinin dengesini bozar ve onu sadece belli bir fiziksel
özelliğin dayanağı haline getirir).
Midcult / Orta düzey
…kitle kültürünün en alt düzeyinde / mesaj bir etki
(heyecan, kaçış, hüzün, neşe, vs.) yaratmayı amaçlar
…
Steve Canyon / Hollywood Efsanesi yoluyla yumuşatılmış bir
Amerikan Yaşam Tarzı’nın değerlerine bağlılık
Bence varlığımızın tamamının anlamı, bir gün daha yaşamış
olmamızın ödülü, bu günün olabileceğinden daha az kötü geçmiş olmasıdır.
…
Karakterler
Klişe kullanımı asgari ve standart düzeyde, deyim şeklinde
gerçekleşebilir
Klişeye başvuru yoluyla eser yeniden yaşanır,
Sanat ürününün tipikliği kavramı felsefi açıdan beraberinde
bir dizi zorluk getirir ve “tipik bir karakter”den söz etmek, bir imge yoluyla
kavramsal bir soyutluğun temsilinden söz etmek demektir: Emma Bovary, zinanın
cezalandırılmasıdır, Tonio Kröger estetik hastalıktır
Bir karakter tüm eylemlerinde somut bir şekilde bir birey
değilse, sanatsal açıdan başarılı bir karakter değildir.
…bir karaktere entelektüel bir fizyonomi kazandırmanın
birçok karmaşık yolu vardır; entelektüel fizyonomi sadece dışarıdan görünen
davranışlardan ve olayların hareketli oyunundan değil, bilinçli düşüncelerin
seyrinden veya ön tasvirlerden de kaynaklanır.
…
İmge yıkılırken, sembolü olduğu amaçlar da onunla birlikte
yıkılır.
Superman Miti
Superman imgesi, okurların hiçbir şekilde özdeşleşemeyeceği
bir imge değildir. Nitekim Superman, gazeteci Clark Kent kılığında insanların arasında
yaşar ve bu rolünde korku dolu, çekingen, orta düzeyde zekâ sahibi, biraz sakar
ve miyoptur…
Superman’in ikili kimliği anlatımsal açıdan bir işleve
sahiptir, çünkü kahramanımızın maceralarının, yanlış anlamalarının,
sürprizlerin anlatımında büyük bir yöntem çeşitliliğine ve polisiye roman tarzı
bir gerilime izin verir.
Clark Kent komplekslere boğulmuş, benzerleri tarafından hor
görülen ortalama okuru oldukça tipik bir şekilde temsil eder…
Aristoteles’in zamanı “önce ile sonra arasındaki hareketin
sayısı” olarak tanımladığı andan itibaren zaman beraberinde ardıllık fikrini
getirir; Kantçı analiz doğrultusunda da bu fikrin nedensellik fikriyle
bağdaştırılması gerektiği tartışmaya mahal vermeyecek şekilde belirlenmiştir.
“Önceki Zaman’ın sonraki Zaman’ı belirlemek zorunda olduğu,
duyarlılığımızın zorunlu bir yasası ve tüm algıların koşuludur.”
…olasılık yapısı olarak zaman, arkamızda geçmişimizi
bırakarak geleceğe doğru hareket etmemizin meselesidir…
Superman ve Marslı İnsan Avcısı’nın örneklerinde (ve
göreceğimiz diğer kahramanlarda) olduğu üzere kostümün bedene sımsıkı oturan,
esnek külotlu çorap şeklinde olması elzemdir; bu da, yukarıda sözünü ettiğimiz
Giammanco gibi bu kahramanlarda ve dayanışmalarında eşcinselliğe dair unsurlar
gören eleştirmenlerin tezlerini teyit eder.
…çizgi romanların çocuklara yönelik olduğu ve yetişkinler
için de / masum bir eğlence olduğu doğru değildir. Kitle kültürü sektörü çizgi
romanları uluslararası ölçekte imal eder ve onları her düzeyde yayar: Onların /
karşısında alttan gelen popüler sanat ölür, yerli gelenekler ölür,
Varyemez Amca karakterinin para kültüne ve kâr amacıyla
başkalarını istismara dayalı jenerik bir kapitalizmin tüm ahlaksızlıklarını
özetlediğini hepimiz biliriz
Sesler ve İmgeler
Gastronomik müzik, herhangi bir sanatsal hedef yerine sadece
pazarın taleplerinin karşılanmasını amaçlayan endüstriyel bir üründür
Tüketim şarkıları genelde başka şeyler yaparken, arka planda
dinlenir; “farklı” şarkılar ise saygı ve ilgi gerektirir.
Charles Lalo sanatın beş olası işlevinin olduğunu ileri
sürer:
İdealizasyon işlevi
Pekiştirme veya çoğaltma işlevi
Oyalanma işlevi
Katharsis işlevi
Teknik işlev
…
En kolay meslek daima “kültürel ahlakçılıktır. Kültürel
ahlakçılar
…yeni etik, sosyolojik ve estetik olguların ortaya çıkışını
tespit edenler…
Müziği “konserve haline getirme” imkânı geçen yüzyıldan da
önce, akordeonlarla ve piyanolalarla doğmuştur
Plakların giderek yayılması, müzik alanında amatörlerin
açısından giderek heveslerinin kırılmasına neden oldu.
İnsanlar artık çoğaltılmış müzik “dinlemeyi” seviyor ve
müzik “üretmeyi” sevmiyorlar; ama müziği derinlemesine anlamak için sadece
dinlemek değil, üretmek de lazımdır.
Hafif müziğin yayılması, zevkin evrenselleşmesine katkıda
bulunuyor; tüm uluslar aynı müzik türünü tüketiyor ve beğeniyor.
Arz ve talep yasalarına tabi bir kültür endüstrisinin ürünü
olan kitle iletişim araçları, izleyici kitlesinin ortalama zevkine uymaya ve
onu istatistiksel olarak belirlemeye eğilimlidir.
İkonosfer
Kıyametçiler
Milo Temesvar…
Bilimkurgu tüketim edebiyatıdır,
Bir olay örgüsünün etkili olması için en önemli koşul, bu
“durumlar”ın ve bu sorunların evrenselliğidir. Örneğin / bir robot bir insana
hiçbir zaman zarar vermemeye şartlandırılmıştır
…
Hangi duygusal güdüler bizi belirli bir ürünü arzulamaya
iter?
Emest Dichter, Strategy of Desire (Arzu Stratejisi)
Kitle toplumunda tüketici kitlesinin hafızası zayıf, arzusu
yüzeyseldir.
…
Korku öyküleri bilindiği üzere XIX. yüzyıl başlarında rağbet
gören Anglo-Sakson “gotik” romanlarına dayanır; o romantik bağlamda bu temanın
belirli bir kültürel sebebi vardır: Praz’ın La carne, la morte e il diavolo ’su
(Beden, Ölüm ve Şeytan) gibi kitaplarda bu mesele neredeyse en ufak ayrıntısına
kadar işlenmiştir.
…
Apocalittici e Integrati
Türkçeleştiren: Leyla Tonguç Basmacı
2020, Can Yayınları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder