Alexander
Heidel - Enûma Eliş
Babil
Yaratılış Destanı
Enûma Eliş / vaktiyle yukarda…
Çivi yazısıyla yazılmış, Babil ve Asurlular
döneminde bu adla anılmış destandır.
Enûma elişin tanınıp ünlenmesi (…) Tekvin
Kitabı’nın ilk iki bölümünde anlatılanlarla bazı benzerlikler göstermesinden
ileri gelmektedir.
Bu büyük destan yedi kil tablet üzerine
kaydedilmiş olup, hepi topu binden biraz fazla satırı kapsamaktadır. Gün
ışığına çıkan ilk parçalar 1848 ile 1876 yılları arasında Austen H. Layard,
Hormuzd Rassam ve George Smith tarafından Kral Asurbanipal’in (M.Ö. yak.
668630) Ninova’daki büyük kütüphanesinin yıkıntıları arasında bulunmuştur.
…büyükçe bir bölümü bugün de eksik olan tek
tablet V. tablettir.
Destanın anlattığı öyküyü ilk yayımlayan
British Museum'dan George Smith oldu; Smith 1875’te Daily Talegmph’a yazdığı
bir mektupta yaradılış dizisine ait yaklaşık yirmi parçanın içeriklerini
betimledi.
ÖYKÜNÜN
ÖZETİ
Destan, ilk tanrısal anababa Apsû ile Ti’âmat ve oğulları
Mummu’dan başka hiçbir şeyin bulunmadığı zamanlara kısa bir değinmeyle başlar.
Apsû öncel çağın tatlı su okyanusu, Ti’âmat da tuzlu su okyanusuydu…
Mummu ise olasılıkla, iki su kütlesinden yükselip üzerlerinde
dalgalanan buğuyu veya sisi temsil ediyordu.
Bu üç tür su birbirine karışarak, daha sonra
evrenin yapısında kullanılacak bütün öğeleri içeren uçsuz bucaksız ve belirlenmemiş
bir kütle oluşturdular.
Apsû ile Ti’âmat bir erkek ve kız kardeş
çifti olan Lahmu ile Lahâmu’yu
dünyaya getirdiler. Bu ikisi büyümekteyken bir başka erkek ve kız kardeş çifti
daha doğdu: Anşar ve Kişar…
Anşar’la Kişar’ın bir oğulları oldu. …ona Anu adını verdiler. Anu gök tanrısıydı; o da kendi
benzeri Nudimmud’u dünyaya getirdi. Enki ve Ea adlarıyla da
bilinen Nudimmud olağanüstü güç ve bilgelik sahibiydi.
(Genç tanrıların yapıp ettiklerin) Apsû ile
Ti’âmat’ın keyfini kaçırdı.
Apsu, yarattıkları her şeyi yok etmek
istedi.
Ea, Saldırıya karşı korunma sağlamak üzere
Tanrıların çevresine bir tür sihirli çember çizdi, sonra da olağanüstü güçlü ve
kutsal bir sihirli yır düzdü. Bu yırı okudu ve uyku verici bir güç olarak
Apsû’nun üzerine inmesini sağladı.
Apsu uykuda yatarken Ea onun krallık tacını
başından alıp giyindi.
Böylelikle Apsû’nun gücüne ve görkemine sahip
olunca, bütün tanrıların babasını öldürüp vezirini (Mummu) de hapsetti.
…öldürülmüş Apsû’nun üstüne büyük ve geniş
bir yapı kurarak Orada, eşi Damkina’yla
birlikte, görkemli yaşamını sürdürdü.
Ea’nın oğlu Marduk
doğdu.
Eşinin ölümünden bir sonra Ti’âmat intikam
almaya karar verdi.
Başkaldıran tanrılar bu kez açıkça Ea’dan
ayrılıp Ti’âmat’ın tarafına geçtiler.
Ti’âmat (…) on bir tür dev yılan ve yırtıcı
ejderhalar dünyaya getirdi. Kingu’yu ululayıp kendine yeni eş olarak aldı,
savaşın başkomutasını ona verdi.
Ea, büyükbabası Anşar’a gitti.
Anşar, düşmana karşı gitmesini istedi. Ea
yenildi.
O zaman Anşar oğlu Anu’yu gönderdi.
Anu dehşete kapılmış olarak döndü ve
görevden affını diledi.
Marduk Anşar’ın huzuruna çıktı.
Tanrılar törenli bir söylevle ona tanrılar
içindeki en yüce konumu bağışladılar ve “koca evrenin bütünü üzerine krallık”
verdiler.
Marduk döğüşe hazırlanmak üzere kalkıp
gitti. Kendine bir yay yaptı, okuna bir temren taktı ve sağ eline kalın bir
sopa aldı.
…kanı donduran dört efsanevi yaratık
tarafından çekilen korkunç fırtına arabasına bindi.
Marduk ağını açıp attı ve Ti’âmat’ı ağıyla
sardı. “Ti’âmat Marduk’u yutmak için ağzını açınca, o, dudaklarını bir daha
kapa[ya]masın diye, içeri kötülük yelini sürdü.” Kuduran yeller Ti’âmat’m
vücudunu şişirip gererken, ağzından içeri bir ok attı; ok Ti’âmat’ı kalbinden
vurarak hayatına son verdi.
Düşman tanrılar hapsedildi, silahları
ellerinden alındı. Marduk Kingu’dan yazgı tabletini aldı,
…kanını kuzey yeliyle güneye doğru ücra ve
sapa yerlere taşıttı. Son olarak Ti’âmat’ın dev gövdesini iki parçaya bölerek
evreni yarattı. Gövdenin bir yarısıyla göğü, öteki yarısıyla yeri yaptı.
…doğuş ve batışlarıyla yılı, ayları ve
günleri belirlemek üzere, takımyıldızları gökte yerlerine yerleştirerek takvimi
düzenledi.
Ti’âmat’tan yana olmuş ve şimdi hapsedilmiş
olan tanrılar, zaferi kazananların hizmetine verilip onların bakımını
sağlamakla görevlendirildiler.
Marduk, insanı yaratıp yenilmiş tanrıların
görmek zorunda oldukları hizmeti ona yıkmağa karar verdi.
Ti’âmat’ın ayaklanıp savaşa hazırlanmasına
sebep olan Kingu yargılandı ve idama mahkûm edildi.
Ea, bazı tanrıların da yardımıyla,
Kingu’nun atardamarlarını kesti ve kanından insan soyunu yarattı. Artık İnsan, yenilmiş
tanrılar ordusunun işini üstlenerek, Babil’in bir dolu tanrısını besleyecekti.
Anunnaki’ler, Marduk’un eliyle özgürlüğe
kavuşmalarından dolayı minnet ifadesi olarak Babil kentini ve Marduk’un büyük tapmağı,
çok-katlı kulesiyle Esagila’yı inşa ettiler.
Sonra tanrılar, neşeli bir şölenden sonra resmi
bir kurultay yaparak Marduk’un elli adını yüksek sesle okudular.
Şiir, insanları, kendileri için her şey
yolunda gitsin diye, bu adları inceleyip öğrenmeye, bellekte tutmaya ve
Marduk’un saltanatında sevinip mutlu olmaya teşvik eden bir sondeyişle
bitmektedir.
Enûma eliş Marduk’un onuruna yazılmış bir edebiyat
anıtıdır.
Ti’âmat dışında bütün tanrılar Sümerce
adlar taşımakla kalmaz, Apsû ve Enlil gibi bazı tanrıların kendilerinin de
Sümerli oldukları kabul edilir.
İnsan bile Sümerce bir terim ulan lullû ile
gösterilir ve bu terim hemen amelu olarak Samiceye çevrilir.
Babilli Samiler genel olarak Sümerlilerin
mirasına konmuş ve bu sıfatla, bazı küçük değişikliklerle, onların yazı ve
edebiyatlarını, dinlerini, kültür ve uygarlıklarını devralıp benimsemişler…
Ninova’daki Asurbanipal kütüphanesinden
gelen tablet ve parçalar MÖ. yedinci yüzyıla aittirler.
Babil şiirinin kuralları uyarınca satırlar
ikişerli bölükler (“beyitler”) halinde düzenlenmiştir.
I.
TABLET
1. Üstte değirmi gök daha adsızken,
2. altta da yağız yer ad almamışken,
3- onları doğurtan ilk öncel Apsû,
4. Mummu ve Ti’âmat, hepsini doğuran,
…
21. Tanrı karındaşlar toplaşıp birleştiler.
22. Rahatını bozdular Ti’âmat’ın ve
saldırdılar gözeticilerine.
…
35. Apsû açtı ağzını,
36. ve yüksek sesle şöyle dedi Ti’âmat’a,
37. “Tutumları bana acı verir oldu artık,
38. gündüz dinlenemiyor, gece uyuyamıyorum,
39. yok edeceğim (onları), son vereceğim
yaptıklarına,
…
64. Uyku serpti üstüne, öyle ki (Apsû)
uyudu mışıl mışıl.
…
69- (Böylece) güçsüz koyunca Apsû’yu,
öldürdü onu.
70. Mummu’yu [da] içeri tıkıp (kapıyı)
üstüne kapattı.
71. Kendi konağını kurdu Apsû’nun üzerine,
…
78. Ea’yla hanımı Damkina ömür sürdüler
(orda) görklük içinde.
…
81. Marduk doğdu Apsû’nun bağrından,
82. kutsal Apsû’dan [Marduk] dünyaya geldi.
…
95. Dörttü gözleri, dörttü kulakları.
96. Ateş fışkırırdı kımıldasa dudakları.
97. Dört kulağının her biri büyüdü
büyüdükçe,
98. Gözleri de öyle, her şeyi görmek için.
…
156. Yazgı levhasını da verdi ona, göğsüne
bağladı,
II.
TABLET
90. “Hiçbir tanrı gidip de [döğüşe]
91. [canıyla] kurtulamaz Ti’âmat’ın
önünden.”
III.
TABLET
53- Anu’yu gönderdim, (ama) çıkamadı
karşısına.
54. Nudimmud (da) korkup geri döndü.
55. (O zaman) tanrıların en bilgesi,
oğlunuz Marduk öne çıktı.
IV.
TABLET
35. Bir yay yaptı (Marduk), silahım olsun
(bu) dedi,
…
39. Şimşeği koydu önüne,
40. parlayan alevle doldurdu gövdesini,
…
93. Ti’âmat’la Marduk, tanrıların en
bilgesi, yürüdüler birbirinin üstüne,
…
105- Marduk önder Ti’âmat’ı öldürdükten
sonra,
106. onun çetesi bozuldu, ordusu da
dağıldı.
V.
TABLET
1. Konaklar yarattı büyük tanrılara,
2. onların suret(ler)i yıldızları, burçları
yerleştirdi yukarıya.
3. Yılı belirledi, bölümlerini tanımladı,
4. üç takımyıldız koydu on iki ayın her
biri için.
VI.
TABLET
5. “Kan yaratacağım ve kemik olduracağım,
6. sonra lullû'yu çıkaracağım ortaya,
‘İnsan’ olacak adı!
…
31- Bağladılar Kingu’yu, Ea’nın önünde
tuttular,
32- ceza verdiler ona, keserek kanını(n ana
damarlarını).
33- Kanından yarattılar insan soyunu
…
57. Böyle olacak işte Babil, kurulmasını
dilediğiniz,
…
59- Anunnaki’ler ele aldıkları gibi çapayı,
60. bir yıl kerpiç kestiler onun için,
61. gelince ikinci yıl,
62. yükselttiler Esagila’nın112 başını
yukarıya, Apsû’yla bir düzeye.
…
143. Narilugaldimmerankia’dır ona
verdiğimiz ad; tüm tanrılara göz kulak olan
…
147. Asarluhi’dir (büyük) atası Anu’nun ona
taktığı ad
VII.
TABLET
II.
BÖLÜM
ENÛMA
ELİŞLE İLGİLİ ÖTEKİ BABİL YARATILIŞ ÖYKÜLERİ
…
Türkçeleştiren: İsmet Birkan
Ayraç Yayınları
Mayıs 2000
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder